Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• noskill
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-11 11:48
Beste,

het is tijd mijn oude "server" te upgraden. Mijn q8200 systeem werkt nog, maar er moet een nieuwe komen voordat hij overlijdt na 6 jaar trouwe dienst ;w. Nu ik graag van knutselen houdt... dacht ik aan een Mini-ITX cluster. Ik had 2, 3 of 4 ITX systemen in gedachten, en ik ben op zoek naar de basis: een kast. Hoe pak ik dit aan? Het liefst wordt ik niet genoodzaakt een patchkast aan te schaffen. Ik ben zelf nog geen kast tegengekomen die dit idee OOTB ondersteund. http://www.morex.com.tw/products/productdetail.php?fd_id=137 is een voorbeeld.

Mijn doel is high available Hyper-V (of ESXi) te draaien. ICM met een SAN of een RAID Controller. Bij voorkeur hot swap. Iemand nog mooie ideeen om dit te doen uit 1 kast, zonder dat hier een patch kast bij komt kijken? Heeft iemand ervaring met dergelijke setup? Alle input van harte welkom!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:59
Een RAID-controller kun je niet delen over verschillende machines, dan moet je dus inderdaad een SAN-(achtige) oplossing verzinnen. Je kunt 1 moederbord + storage gebruiken om je SAN mee te creëren en dan de andere bordjes als nodes gebruiken. Andere opties zijn vSAN-constructies, maar afhankelijk van je hypervisor en je wensen kan dat heel erg in de papieren lopen :)

Om meerdere bordjes in één behuizing te krijgen zul je waarschijnlijk zelf aan de slag moeten. Die kast van Morex is op zich een leuke, maar heeft wel 4 voedingen, dat moet efficiënter kunnen lijkt me :) Bijvoorbeeld 1x de Seasonic 360 en daar een aantal PicoPSU's mee voeden, of als je het aandurft, de 4P + 24P ATX-kabels splitsen.

Me een moederbord dat 2 netwerkaansluitingen heeft en twee 5 (of 8) poort switches kun je tot 4 of 7 nodes bouwen en maar één netwerkkabel naar buiten hebben, maar dan moet je die switch (en de kabels) ook intern plaatsen.

Al met al heb je nogal wat componenten die je moet zien te plaatsen in 1 behuizing, dat wordt tekenen en rekenen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• noskill
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-11 11:48
Nope daar had ik idd rekening mee gehouden. Eventueel een bordje inzetten als SAN, en de rest voor het HA cluster. http://www.ieiworld.com/p...944193339499#.U8-ZakB9lic icm 4 80 watt picus, hmmmm wat een pracht idee Paul. De naam picopsu had ik vaker voorbij zien komen, maar hier nog nooit verder ingedoken.

De kast wordt het grootste probleem.... Misschien is het wel een goed idee om een kast van hout te maken? Als ik zorg dat er een goede finish overheen zit... En eventueel een stale/alu kooi of gaas aan de binnenkant om een straling vrije kooi te maken? Is dit een reeel idee? In een bestaande 1 moederbord kast gaat dit erg moeilijk worden... Ik heb ook niet veel ervaring met het aanpassen van cases, en als het fout gaat is het geld weg en kast weg hehe.

Iemand enig ervaring met de 400 watt psu + pico + 2+ itx bordjes?

• klikos
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-10 09:51
Ik zou denk ik 3 hostnodes inzetten in combinatie met VSAN van VMware of bijvoorbeeld Virtual SAN van DataCore (www.datacore.com, is gratis voor test doeleinden). In dat geval heb je per host een SSD en een normale schijf nodig, maar haal je veel meer IOPS uit je virtuele SAN dan je uit een fysieke zou halen.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:59
noskill schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 14:23:
Iemand enig ervaring met de 400 watt psu + pico + 2+ itx bordjes?
Als je voor die PSU gaat zou ik deze sowieso op één van je bordjes aansluiten, en dan gaan rekenen hoeveel van de 12V-rails je over houdt voor de andere voedingen :)

Let wel dat die voeding waarschijnlijk heel veel herrie maakt: (minimaal) 4 stuks hele kleine fannetjes, die draaien ieder dus op hele hoge toeren om maar wat CFM / static pressure uit te halen :) Als je alles met een Pico wilt uitrusten kun je kijken naar zoiets: http://www.roallivingener...DS1_DDP-MDP400_Series.pdf

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock