Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-11 08:39
Ik heb een Bitfenix Prodigy M behuizing, staat erg mooi op het bureau. Een tijdlang heb ik niet meer gegamed maar sinds enkele weken pak ik het weer een beetje op. Maar ik merk dat het systeem onder load toch wel erg warm wordt. De prodigy heeft een mooi gat bovenin en ondanks dat blijft de warmte onder de kast hangen. Hier lijkt een soort zone te ontstaan waar te weinig koele lucht bijkomt.

Feiten:
1) Bij bijv. Battlefield 4 of Truck simulator gaat de CPU naar circa (i4670 icm scythe big shuriken2) naar circa ~65 graden.
2) Aan de zijkant van de behuizing zitten de hdd's en de SSD gemonteerd. De Samsung hdd's geven 49 graden aan en de ssd 47graden.
3) De boosdoener (vermoed ik) de R280x van Gigabyte (~80 graden). Hier komt dus een bak met warmte vanaf. Ik hoopte dit gedeeltelijk op te vangen met het gat wat Bitfenix in de bovenkant van zijn kast heeft. Warmte stijgt nu eenmaal was mijn redenatie. Fout, de videokaart zuigt hier koele lucht aan. De warme lucht blaast hij aan de zijkant (iets neerwaarts) en dit dus recht op de HDD's aan het zijpaneel en de luchtstroom zakt naar beneden de behuizing in waar de CPU zijn werk doet. Deze wordt dus eigenlijk gekoeld met hete lucht van de videokaart. Resultaat alle fanx gaan op 100% draaien en ik heb een kleine vliegmachine.

Volgens mij moet dit anders kunnen :+ Waterkoeling vind ik een stap te ver. Eerst eens kijken of ik door op een slimme plaats een of meerdere fans te monteren of te vervangen misschien al een stap verder kom. Toen ik de kast in oktober kocht waren er eigenlijk geen reviews op dit moment zie ik ze wel en ze hebben het toch allemaal wel over 'lastige' airflow. Nu heb ik geen verstand van fans dus hopelijk heeft hier iemand een goed advies wat ik het best kan toevoegen of vervangen, mogelijkheden genoeg in de behuizing.

Bitfenix airflow, even schaamteloos een plaatje geleend en met wat pijlen de huidige airflow aangegeven. In het midden, zeg maar achter de ssd in de afbeelding wordt het erg warm.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GBihy4a.jpg

Ik heb nu dus twee standaard fans erin die meegeleverd zijn, 1x op de bodem + 1x aan de achterkant.
Mogelijkheden voor het bijplaatsten van een fan of vervangen door een grote onderin:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7FEnnM3.jpg
Bovenin zie ik in reviews soms ook fans gemonteerd, dit vind ik alleen minder fraai en ik ga ervanuit dat de 3 fans van de R280x die recht onder de opening zitten hetzelfde effect creëren.

Concreet: Hoe ga ik zorgen dat die warmte in het midden van de kast wegkomt. Nieuwe fans plaatsen die krachtiger zijn? Een fan omdraaien, bijvoorbeeld de achterzijde zodat deze ook koele lucht aantrekt en dit naar onder wordt afgevoerd? Een 230mm fan plaatsen voor meer luchtverplaatsing? Wat is nou wijsheid?

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-11 11:29
Warme lucht gaat naar boven, jouw setup probeert alles naar beneden te gooien. Dat gaat uiteraard niet werken en verklaard ook je hotspot.

Wat je eigenlijk wilt is dit(plaatje gejat van internet, maar gaat om het idee):
Afbeeldingslocatie: http://i26.photobucket.com/albums/c117/maxxfreak6810/212-3.png
Uiteraard een fan eronder, zorgt voor snellere verplaatsing naar boven toe. En je GPU kan je redelijk negeren, je zal zien zodra je je airflow aanpast zal het voor je GPU ook beter worden. Sinds zijn warme lucht meteen wordt afgevoerd.

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

• thefox154
Ik snap wat je zegt maar zo zit het systeem van de behuizing niet in elkaar...
Volgens mij is het met de videokaart ook nagenoeg onmogelijk. Aangezien de kaart de airflow omhoog blokkeert en in de enige ruimte die vrij is hij heel hard de warmte naar beneden plaatst. Dit conflicteert dan lijkt me?

Dit zegt Bitfenix zelf:
Afbeeldingslocatie: http://media.pcgamer.com/files/2013/08/Airflow.jpg

Ik heb wel de indruk dat de meegeleverde fans niet bepaald de sterkste zijn.. :F Maar volgens bovenstaande afbeelding laat het in ieder geval te wensen over. Ik heb overigens alleen de variant zonder hitte schild gebruikt. Leek me mooier om op twee plaatsen af te voeren ipv op één plaats.

[ Voor 10% gewijzigd door thefox154 op 23-07-2014 09:57 ]

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Ik ken de kast niet maar zoals ik het bekijk zit je voeding voorin de kast is er misschien een mogelijkheid deze 180 graden te draaien zodat die mee kan helpen je lucht binnen in je kast af te voeren, misschien dan de ventilator op de cpu en achterplaat van richting veranderen zodat je luchtstroom via de voeding naar buiten gaat.
Misschien effe eigen fotootje plaatsen?

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04 14:52
ik zou onderin een extra fan plaatsen, echter dan beiden in push zodat het dus van onder de kast lucht de kast in 'pusht'. warme lucht stijgt, ik zou het plaatje van bitfenix dan ook grotendeels omdraaien.

lucht van achter en onder de kast, langs cpu koeler, langs gpu naar exit kast aan de bovenkant. eventueel aan bovenkant van de kast een grote fan (kan langzame toeren draaien) die in pull staat.

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-11 11:29
thefox154 schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:38:
Ik snap wat je zegt maar zo zit het systeem van de behuizing niet in elkaar...
Volgens mij is het met de videokaart ook nagenoeg onmogelijk. Aangezien de kaart de airflow omhoog blokkeert en in de enige ruimte die vrij is hij heel hard de warmte naar beneden plaatst. Dit conflicteert dan lijkt me?

Dit zegt Bitfenix zelf:
[afbeelding]

Ik heb wel de indruk dat de meegeleverde fans niet bepaald de sterkste zijn.. :F Maar volgens bovenstaande afbeelding laat het in ieder geval te wensen over. Ik heb overigens alleen de variant zonder hitte schild gebruikt. Leek me mooier om op twee plaatsen af te voeren ipv op één plaats.
Ahh ja had niet echt naar de kast gekeken 8)7 Zo te zien moeten die onderin dan opzuigen staan.. Reviews geven overigens aan dat de meegeleverde fans ruk zijn en de airflow methode niet optimaal is... Je kan even kijken in de pricewatch voor andere fans :)

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

• thefox154
Er wordt inderdaad niet veel positiefs over de fans geschreven zie ik. Ik had nog niet uitgebreid alle reviews gelezen, simpelweg omdat ik de behuizing al een tijd in mijn bezit heb.

Als gevraagd nog wel even de foto's van de situatie. Zijn gemaakt met de phone dus excuus voor de kwaliteit alvast.

Foto1: let niet op alle kabels het sidepanel lag er bovenop en daar loopt een kabel of 4 naartoe (eigenlijk alles wat je voor de videokaart zie, dit zit normaal naast de koeling zodat er een mooie open ruimtevoor de airflow is. :+
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UkLgdeH.jpg

Foto2:
Hier heb ik het paneel met de HDD's en de ssd er even bij gehouden. Deze komt normaal dus nog dichter tegen de videokaart aan. En die blaast dus uit rechtstreeks op de eerst hdd en de lucht stroomt naar beneden langs de tweede.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6UGAHYF.jpg

Foto3:
Van boven af met de behuizing dicht. Je kunt hier goed zien hoe de r280x uitblaast over de hdd's en daaronder de ruimte waar de warmte zich ophoopt.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OREhoEI.jpg

Ik vermoed dus aanpassen van de fans. Volgens mij twee opties:

1) Nu kan ik een krachtige fan aan de achterkant zetten. Conform Bitfenix nummer 1 op de afbeelding hierboven, en dan de hdd's naar onder in de behuizing verplaatsen.
2) Alle twee de fans vervangen en een derde in de bodem plaatsen zodat er meer luchtverplaatsing is. Of natuurlijk één 230mm fan onderin en een nieuwe achter.

3) CPU koeling vervangen door eentje waarvan de fan naar de achterkant van de behuizing blaast. Ivm met een andere behuizing die ik eerder had voor de HTPC waar deze cpu + mboard uitkomt is het nu een hele platte versie.

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04 14:52
Ik zou de theorie van bitfenix loslaten..
wat je aangeeft bij optie 1, hdds onderin, krachtige fan onderin niet om de warme lucht eruit te 'persen' maar koude aanzuigen de kast in. Zelfde voor de fan aan de achterzijde.
je krijgt hierdoor een grote opwaartse stroom en niet, tegen natuur in een neerwaartse.

Hdd's + processor(incl processor koeler) krijgen dan eerst de koude lucht te verwerken en dan pas de GPU. in plaats van andersom de hete lucht van de GPU langs cpu en hdds

even kijken hoe dit uitpakt, eventueel dan nog een of twee bovenin die de warme lucht afvoeren de kast uit.

[ Voor 17% gewijzigd door TweakerXs op 23-07-2014 21:31 ]

• thefox154
TweakerXs schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 21:29:
Ik zou de theorie van bitfenix loslaten..
wat je aangeeft bij optie 1, hdds onderin, krachtige fan onderin niet om de warme lucht eruit te 'persen' maar koude aanzuigen de kast in. Zelfde voor de fan aan de achterzijde.
je krijgt hierdoor een grote opwaartse stroom en niet, tegen natuur in een neerwaartse.

Hdd's + processor(incl processor koeler) krijgen dan eerst de koude lucht te verwerken en dan pas de GPU. in plaats van andersom de hete lucht van de GPU langs cpu en hdds

even kijken hoe dit uitpakt, eventueel dan nog een of twee bovenin die de warme lucht afvoeren de kast uit.
Oke, ik denk dat ik maar 2x scythe 1900rpm ga bestellen. Dan hebben ze op vol vermogen in iedergeval veel capaciteit.. En die kan ik eventueel voor een bitfenix setup ook gebruiken.

Ik denk alleen dat ik geen airflow omhoog ge krjigen door de koeler op de kaart. Zoals je op de afbeelding kunt zien zit er een soort gebogen randje aan de zijkant (plaat boven aan de koeler). Hier komt de airflow uit de koeler met 3 flinke fans tegen aan en wordt dus automatisch naar beneden gebogen. Ik denk dat dit een soort van luchtgordijn gaat creeren die de natuurlijk flow omhoog tegenhoud of zou dat wel meevallen?
Afbeeldingslocatie: http://www.tonymacx86.com/attachments/deals-day/71704d1383060957-nvidia-drops-prices-compete-r9-780-500-770-329-gigabyte-7970-ghz-edition-5.jpg

• thefox154
Nou even een update..
2 nieuwe fans op exact de plaats waar Bitfenix ze geplaatst heeft doet de truuk al bijna.
Ik heb een 140mm fan (enermax) aan de achterzijde, en onderin een 120mm (scyth).

De hdds blijven nu steken op 33. De warme zone in het midden is al verdwenen, je voelt nu tenminste lucht stromen als je je hand aan de achterkant van de PC houd. Bij de Bitfenix fans kon ik nog niet eens vertellen of ze nou bliezen of aanzuigen. Zo zacht was de airflow.

Alleen de SSD wordt nu nog warm, deze zit buiten de airflow tegen de zijkant van de behuizing aan. Enige optie die ik hier zie is verplaatsen. De SSD bungelt nu rond de 44 graden. De cpu gaf een max temp van 66 graden (2 uur Battlefield 4, hwinfo). Volgens mij is dit nog net binnen de perken. Of is dit echt te hoog? Ik kan er natuurlijk een wat 'normalere' cpu koeler opzetten. De 4670k draait momenteel stock.

Alleen beetje jammer dat ik de fans weer mag verwijderen en morgen terug mag brengen, ik had om PWM fans gevraagd nu heb ik een Scythe fan gekregen die altijd 1200r maakt dus hoorbaar is. En een enermax met een of ander draai knopje waarmee ik zelf kloten :X Als je zelf ook niet goed oplet en op verkopers vertrouw.... 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door thefox154 op 24-07-2014 22:07 ]

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Je Cpu koeler kun je mocht je nog lager willen kwa cpu temp vervangen door 1 tje die de lucht wegblaast.
Nu heb je 1 die de lucht over de cpu en motherbaord blaast.
Misschien een Scythe Mugen 3 ofzo die helpt dan mee de lucht extra te verplaatsen.
Als ik trouwens naar je eerste foto kijk lijkt het of beide fans dus de onderste en die aan de achterkant zit hetzelfde doen dus of allebei zuigen of allebei blazen.
Dat lijkt me voor de doorstroming niet echt wenselijk.

[ Voor 30% gewijzigd door Read op 24-07-2014 22:36 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Pagina: 1