Home Server/NAS

Pagina: 1
Acties:

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:30

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met mijn PC en laptop, en later HTPC, overal ter wereld bij mijn data kunnen, en films/muziek kunnen streamen. Dit op een zo veilig en fout vaste manier, daarom wil ik ook RAID gebruiken. Het kan zijn dat ik 1 of 2 mensen gedeeltelijk toegang wil geven tot een beetje opslagruimte, maar ik neem aan dat ik dat softwarematig kan regelen, bij elk systeem?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Momenteel zit ik op ~500 euro, maar ik zie dit liever dalen dan stijgen, gezien ik oorspronkelijk aan een budget van 400-450 euro zat te denken. Anderzijds wil ik wel een goed systeem, die ik zou kunnen uitbreiden in de toekomst, en die zo lang mogelijk mee gaat.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130T Boxed€ 107,90€ 107,90
1ASRock B85M-ITX€ 66,01€ 66,01
2WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 99,90€ 199,80
1Cooler Master Elite 130€ 40,51€ 40,51
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX€ 30,19€ 30,19
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,85€ 29,85
1Transcend TS64GSSD340 64GB€ 32,-€ 32,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 506,26

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja, voor HDD wil ik niet anders dan WD, Hitachi of Toshiba. Dit omdat, volgens mijn persoonlijk onderzoek op het web, deze over het algemeen het meest betrouwbaar zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Gezien het systeem 24/7 gaat draaien, is energiezuinigheid gewenst. En hoe stiller hoe beter.

Ga je overklokken?
Nee.

Extra informatie
Beste mede Tweakers. Ten eerste bedankt voor de moeite nemen van het lezen. Ik ben een newbie op zelfbouw gebied. Dit wordt mijn eerste zelfbouw apparaat. Gezien ik nog maar 1 jaar in IT werk als servicedesk medewerker, heb ik ook nog niet heel veel ervaring met hardware. Ik heb me behoorlijk ingelezen op dit gebied (plusminus 3 maand lang (bijna) elke dag dingen uitzoeken en informatie opzoeken). Toch blijf ik het lastig vinden waar ik voor moet kiezen. Zo vraag ik me af of de i3 CPU niet overdreven is. Maar waar kan ik dan het beste voor kiezen? Los daarvan weet ik, ondanks tientallen artikelen lezen, nog steeds niet goed wat nou precies het verschil is tussen een NAS en een home server, zowel qua hardware als gebruik, en wat voor mij het beste zou zijn. Ik heb helaas veel tegenstrijdige dingen gelezen, en weet niet wat waar is. Wel weet ik dat ik de server met Linux wil gaan opzetten (tips voor een goede distro?), hoewel ik daar nog helemaal geen ervaring mee hebt. Al doende leert men, zeggen ze :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Misschien zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Tray€ 27,30€ 27,30
1ASRock FM2A55M-VG3+€ 36,55€ 36,55
1Cooler Master Silencio 352€ 45,-€ 45,-
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 21,-€ 21,-
1G.Skill F3-14900CL9D-4GBXM€ 43,-€ 43,-
1Crucial MX100 128GB€ 59,69€ 59,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 462,19

i3 is voor dit overkill. A4'tje is genoeg. 2 HDD's, een 128GB SSD, AMD likes fast RAM, vooral stille kast, en nog een netwerkadapter.

Maar, zou dit niet ook genoeg zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Synology DiskStation DS213j€ 159,05€ 159,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 358,85

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
amd likes fast ram voor de iGPU toch?

verder is amd niet heel zuinig, dan kun je beter voor een pentium gaan en als je wilt kun je alsnog upgraden naar een i3/i5 of i7.
seasonic voedingen zijn meestal wel wat zuiniger en kwalitatief beter.

• Magchiel
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-11-2025
LankHoar schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:00:
Los daarvan weet ik, ondanks tientallen artikelen lezen, nog steeds niet goed wat nou precies het verschil is tussen een NAS en een home server
De NAS vs Home Server definitie zou ik me niet blind op staren. Kijk wat je met zo'n ding wilt. Historisch focussed een NAS zich op opslag dat via een netwerk benaderbaar is (kort door de bocht: een externe hardeschijf met een netwerkinterface) en biedt een home server naast opslag aanvullende services voor bijvoorbeeld print, media streaming en backup maar met Synology c.s. vervaagt dat onderscheid m.i. Wel heb je met een affabriek NAS natuurlijk een minder 'open' c.q. flexibel systeem dan wanneer je het zelf opbouwd, maar via SSH kun je toch nog steeds voldoende 'tweaken' als dat nodig is.
[b]MK1998NL schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 10:16:
Maar, zou dit niet ook genoeg zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Synology DiskStation DS213j€ 159,05€ 159,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 358,85
TS lezende in functionele zin wel eens met deze suggestie. Zou zelf denk ik wel voor een 4-bay versie gaan om met dubbele pariteit te kunnen draaien (heeft mij behoed voor dataverlies toen twee in m'n NAS schijven de geest gaven, niet ondenkbaar als ze uit dezelfde serie komen) maar dat is uitwerking. Hoe dan ook is dit een oplossing waar je in principe verder geen omkijken meer naar hebt. Inmiddels moeten dit soort dingen bij mij 'gewoon werken' en wil ik niet m'n weekend kwijt zijn om na een update die server weer draaiend te krijgen en te hopen dat alle data nog in takt erop staat.

Lees echter ook dat TS met Linux wil spelen. Bij Linux keuze te over maar zou een 'conservatieve' distro kiezen (i.e. CentOS of Debian) i.v.m. stabiliteit bij updates. Je kunt het natuurlijk ook over de BSD-boeg gooien (verdiep je er eens in). Wat je wilt.

Middenweg kan zijn om toch zelf te bouwen maar een OS te kiezen wat meer op NAS-toepassingen is toegepitst zoals FreeNAS of XPEnlogy. Die laatste gebaseerd op de DSM software van Synology.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Bedankt voor de reacties zo ver. Ik heb besloten toch echt voor een server te gaan. Mocht ik een Synology 4 bay kast willen, ben ik met die twee WD HDD ook zo'n 450 euro kwijt, en dan heb ik de goedkoopste.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5150 Boxed€ 37,85€ 37,85
1ASRock AM1B-ITX€ 27,-€ 27,-
1Cooler Master Elite 130€ 40,51€ 40,51
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 21,-€ 21,-
1G.Skill F3-14900CL9D-4GBXM€ 43,-€ 43,-
1Crucial MX100 128GB€ 59,69€ 59,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 458,70

Heb mijn lijstje wat aangepast op basis van jullie advies. De AMD A4-5300 Tray vind ik met zijn 65W toch te onzuinig om 24/7 te draaien. Daarom heb ik er een gekozen met 25W TDP (AM1 socket). Dat scheelt (mocht het systeem voluit draaien 24/7) 80 euro op jaarbasis. Het moederbord wat er dan bij komt, heeft helaas geen PCI-e x1 slot voor een netwerkkaart, maar die steek ik wel in het 2.0 PCI-e x16 slot. Ook maar voor het geheugenkaartje gekozen uit MK1998NL's lijstje, net als de SSD schijf. De kast laat ik hetzelfde, omdat deze meer bays heeft, en er imo net wat leuker uitziet.

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TG-3468€ 8,37€ 8,37
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 8,37

Wellicht een n00b vraag, maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen die Intel netwerk kaart en de TP-Link kaart uit het lijstje hierboven? Ben benieuwd.

Alle verdere input is welkom. Ook als ik de plank volledig mis sla met mijn CPU/mobo, en beter een Intel kan nemen, zoals redbullet suggereert :)

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

AMD lijkt me zelf voor een server de beste optie.

En het verschil tussen die 2 is dat TP-Link Chinees is en Intel Amerikaans :) . TP-Link maakt kwalitatief goede producten tegen een lage prijs, en is oom een goede oplossing!

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:14
Qua energieverbruik en gebruiksgemak kan je denk ik best voor een NAS gaan. De voorgestelde Synology verbruikt bijvoorbeeld slechts 4 watt in standby en 20 watt in gebruik meen ik mij te herinneren. Zeker als dit 24 op 24 draait kan dit een belangrijk argument zijn.
Wil je wat spelen met linux en servers, prima! Installeer virtualbox op jouw pc, maak een virtuele linux machine aan en experimenteren maar :)
Zo'n kant en klare oplossing zoals synology is ideaal voor enkel datgene wat jij nodig hebt.

Experience the mountains!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-03 19:58
Waar je bij de verschillende netwerkadapters naar moet kijken is de gebruikte chip. Intel heeft de beste LAN chips, dat is denk ik de reden waarom hier een losse Intel kaart wordt geadviseerd.

Overigens interpreteer je de definitie TDP volledig verkeerd. TDP zegt niks over het idle verbruik namelijk. TDP geeft alleen maar aan wat de maximale warmteproductie in het slechtste geval kan zijn. Dus hoeveel warmte moet er minimaal afgevoerd kunnen worden door de koeler. Dit is ook nog eens ingedeeld in klasses, Is de werkelijke TDP b.v. 50W dan zal deze een 65W label krijgen.

Wat veel interessanter is dan het TDP is het verbruik terwijl het systeem idle is (90% v/d tijd) of onder typische belasting (b.v. bij een server bij het streamen van 1 of meer HDD). Alle huidige platformen doen het prima qua stroomverbruik wanneer ze idle zijn (zelfs FM2 is daar vrij goed in). Tijdens lichte belasting (standaard NAS taken) zal FM2 wat meer verbruiken. AM1 zal nog steeds erg zuinig zijn, Intel socket 1150 ietsjes minder zuinig dan AM1, maar wel krachtiger. Idle zullen deze systemen niet zo heel veel verschillen qua verbruik. Weet je zeker dat je nooit meer dan ~3 a 4 schijven gaat gebruiken dan is pricewatch: ASRock AM1H-ITX met een 90W laptopvoeding qua zuinigheid ideaal.

Wil je iets meer power (vooral single threaded) dan is een dualcore celeron met een pricewatch: ASRock B85M-ITX ideaal. Hier zit overigens ook al een Intel netwerk chip in. Wil je meer dan 3/4 schijven dan ga je toch al snel naar een andere behuizing en duurdere ITX of goedkope uATX moederborden.

• fheerens
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03 19:24

fheerens

ir.

"Dit op een zo veilig en fout vaste manier, daarom wil ik ook RAID gebruiken."

Vervolgens kies je slechts 2 harde schijven... Ik heb hier een ReadyNas draaien met 6 schijven in RAID5. Reeds 3 verhuizingen overleefd, 5 jaar oud, in warme en koude huizen gestaan en nog geen enkele hick-up gehad. Draait als een tierelier. Goed, dat ga je voor 500 euro niet redden, maar denk wel goed na over je redundantie. 2 Synology nasjes met beide 2 schijven op verschillende plaatsen heeft meer redundatie dan één enkel systeem met slechts 2 schijven. Hoe ingewikkelder je het systeem maakt, hoe groter je single point of failure zal worden. Een nas kan prima voldoen aan je eisen, op de wens voor uitbreiding en linux na. Zoals melwasul al zei, een nas is hier prima en experimenteer lokaal, niet met je data!

In AvE we trust

• Magchiel
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-11-2025
Paar dingen als je serieus met je server aan de gang wilt (voor de gemiddelde thuisgebruiker overkill misschien):
  • als je over stroomverbruik en herrie inzit zou ik eerder voor een passief gekoeld Atom systeem kiezen;
  • wat voor RAID ga je draaien: software of hardware? Indien hardware (wat ik in jouw geval denk ik niet zou doen) -> aparte RAID controller voor recovery als je moederbord en/of controller overlijdt (drijft de prijs op);
  • hoeveel redundantie? Enkel of dubbel pariteit? Mischien liever 4x klein dan 2x groot HDD als budget een probleem is;
  • RAID != backup. Het kan nog steeds stuk. Zorg dat je regelmatig een backup maakt van bepaalde data buiten je NAS. Het is niet ongewoon daar gewoon een normale externe HDD voor te gebruiken.
  • hotswap?
  • wil je headless (zonder toetsenbord/muis/monitor) draaien op een wat minder toegankelijke locatie is iets als IPMI evt. handig (natuurlijk: SSH i.c.m. logging volstaat in 99% van de gevallen, maar met die 1% dat je het nodig heb is het prettig dat je niet met je hoofd in de bezemkast staat c.q. de boel hoeft te verslepen -> dan heb je waarschijnlijk wel wat anders aan je hoofd).
Keuze is natuurlijk helemaal aan jou, ik begrijp de lol van het zelf klussen en ik zie geen enkele reden waarom wat je zelf voorstelt níet gaat werken, maar ik denk dat je met deze configuratie minder 'bang for the buck' krijgt dan wanneer je voor een off-the-shelf NAS zou gaan. De meeste zaken in het lijstje hierboven zitten daar namelijk standaard al in.
Wil je iets fysieks om met Linux te spelen kun je daarnaast ook een Raspberry Pi met Rapsbian neerzetten.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Allen, hartelijk dank voor jullie inbreng! Dit is de eerste keer dat ik advies vraag hier, maar vind het echt fijn om te zien dat hier echt veel kennis zit (althans, ik kan de betrouwbaarheid niet 1,2,3 verifieren natuurlijk, maar die indruk krijg ik) en mensen bereid zijn om te adviseren, juist aan hen met minder kennis :+ :+ :+

Ik ga dit weekend, en daarna, nog meer tijd besteden aan informatie op zoeken. Als iemand tips heeft waar ik bruikbare informatie kan vinden over bijvoorbeeld OS voor home servers, welkom!

Offtopic: Magchiel, jij gebruikte deze afkorting; wat betekend TS?

• pBook
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-02 07:12
LankHoar schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 16:53:
Offtopic: Magchiel, jij gebruikte deze afkorting; wat betekend TS?
Topic Starter, jij dus ;)

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
:+ Aha, bedankt voor de uitleg!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Hier mag voorlopig een slotje op! Ik moet nog meer onderzoek doen dan ik dacht, en kan dan altijd nog een nieuw topic openen.

Nogmaals bedankt!

Pagina: 1