Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Systeem zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor dagelijks "desktop-werk" zoals internet, email en remote sessies voor beheer (RDP, SSH, VNC). Verder op zijn tijd een paar video's converteren (voornamelijk DVD naar MKV) maar dit heeft geen voorrang. Wel zal ik enkele VM's draaien (nog even niet bekend of dit Hyper-V of VMware Workstation wordt) welke niet allemaal tegelijk aan hoeven staan maar toch 6 tot 10GB RAM gebruiken. Er worden geen games op gedraaid dus vandaar dat ik met de HD4600 GPU (en HDMI-aansluiting) vooruit kan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De richtprijs is 700 Euro. Dit bedrag is gebaseerd op het wenslijstje (hieronder). Het is zeker niet de bedoeling om hier meer dan 10% naar boven af te wijken. Verder moet/hoeft het systeem maximaal 3 jaar mee te gaan; de ontwikkelingen gaan zo snel dat ik na 36 maanden waarschijnlijk toch iets nieuws koop.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle rand-apparatuur is aanwezig, zoals keyboard, muis, monitor. Verder zal ik waarschijnlijk voor mijn "statische storage" een NAS aanschaffen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat er mogelijk extra nodig is (en waarvoor dan ook extra budget komt later), zal 1 snelle maar zuinige HDD zijn indien de ruimte op de SSD terug begint te lopen. Gezien het feit dat mijn huidige SSD (Windows 2008 installatie, 3 jaar oud) niet meer dan 45GB aan data bevat, denk ik dat de gewenste SSD voldoende zal zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De grootste voorkeur voor mijn systeem is een snelle interface voor de SSD, vandaar dat er een M.2 gekozen is; het moederbord heeft ook SATA-express maar daar is nog weinig voor te krijgen. Qua moederbord heb ik geen merk-voorkeur alhoewel er in het mini-ITX segment nog erg weinig borden zijn die M.2 hebben. *edit* het lijkt erop dat M.2 niet past op het Asrock board; zie aanpassing in mijn vragen *edit*

Het grootste verplichte merk in deze is Intel; ik stap hier niet vanaf vanwege de betrouwbaarheid en VT-instructies die ik nu al jaren zowel prive als professioneel nodig heb.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
*edit* de wens voor mogelijk een andere koeler, andere PSU zijn al beantwoord.

Ga je overklokken?
Mijn componenten worden nooit voorzien van andere snelheden dan dat de fabrikant uitlevert.

Mijn vragen opgesomd
  • Ik ben niet thuis in M.2-connecties; past de Plextor op de Asrock? Zo niet, zijn er alternatieven in M.2 of SATA-express binnen dezelfde prijsklasse? Opgelost met pricewatch: Asus Z97M-PLUS.
  • Ik heb al lange tijd geen PC gebouwd maar past pricewatch: Plextor M6e 256GB (PCI-e 2.0 x4) in het PCIe 3.0 x16 van de Asrock? Opgelost met pricewatch: Asus Z97M-PLUS.
  • Past een vergelijkbare CPU met aftermarket "high-performance" koeler in het budget? Welke koeler stel je dan voor? Opgelost met pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO
  • De PSU kan het systeem van "teveel" Watt voorzien; er is geen alternatief (200 tot 240W) volledig modulair? Opgelost met pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular
  • Voorzie je problemen/uitdagingen bij het dagelijks gebruik van dit systeem? Zo ja, op welke vlakken en welk alternatief component stel je voor?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 179,90€ 179,90
1Asus Z97M-PLUS€ 98,90€ 98,90
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 60,89€ 60,89
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 127,75€ 127,75
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 65,54€ 65,54
1Plextor M.2 256GB€ 185,05€ 185,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 745,98

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 23-07-2014 09:43 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Naar mijn mening zou ik M.2 niet nemen, ik vind het prijsverschil de prestatiewinst niet waard. Maar als je persé een M.2 SSD wil kan ik er niks tegen brengen :(

PSU is sowieso een no-go, en bevat CapXon caps (= CrapXon :) ).
Zo kom je dus uit bij eentje met evenveel watt, maar duurder :)
pricewatch: Seasonic G-Serie 450 Watt

Een losse koeler kan ik zeker aanraden! Duur hoeft het niet te zijn, eentje als deze is prima. Voornamelijk stiller dan de stockkoeler.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Dank voor je antwoord; de alternatieve PSU & koeler ga ik zeker even bekijken.

Na review lijkt het erop dat het moederbord erg kieskeurig is over welke M.2-drive erin mag; voorlopig geeft de handleiding aan "A-DATA 32GB". Dit zou dan meteen elke normale grootte SSD uitsluiten. :(

Back to the drawing-board...

/edit: Ik heb al lange tijd geen PC gebouwd maar past pricewatch: Plextor M6e 256GB (PCI-e 2.0 x4) in het PCIe 3.0 x16 van de Asrock?

[ Voor 25% gewijzigd door MAX3400 op 23-07-2014 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Yep, zou passen en werken, maar duur!

Is een ander bordje met M.2 dan niks?
pricewatch: Asus H97I-PLUS
pricewatch: Asus Z97I-PLUS

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 15:11
Agree met MK1998NL.

Neem de voorgestelde Seasonic voeding, of één uit de Cooler Master VS-reeks, bijvoorbeeld de V450(S).

Aangezien de prijzen van SSD's met M.2 aansluiting nog aan de hoge kant zijn zou ik momenteel een gewone SATA SSD nemen. Kost je maar de helft en de prestaties zijn momenteel niet spectaculair minder. De komende maanden zullen er waarschijnlijk meer M.2 SSD's op de markt komen, en zal vermoedelijk de prijs van de gemiddelde SSD verder zakken, waardoor het misschien de moeite is te wachten op meer en goedkopere M.2 SSD's. Kan je eventueel zelfs een 512GB SSD nemen.

Voor één euro meer kan je ook dit Crucial setje RAM nemen. Dit is DDR3L geheugen (1,35V) i.p.v. regulier 1,5V geheugen. Bovendien is de CAS latency slechts 8, terwijl die van het door jouw gekozen setje 10 is.
Mogelijk is 8GB RAM ook voldoende.

Indien je bespaart op de SSD, en eventueel 8GB RAM neemt i.p.v. 16GB, dan zou je het vrijgekomen budget o.a. kunnen gebruiken om een i7 4790K processor te nemen. Deze zal vooral bij video rendering en multi-threaded toepassingen een stuk beter presteren, en draait stock op 4Ghz, wat toch 21% sneller is dan de gekozen i5 processor. Bij multi-threaded toepassingen zoals video-rendering kan dit zich vertalen in 50% extra performantie dankzij de hogere kloksnelheid (21%) en hyperthreading (20%-30%).

Experience the mountains!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
@MK1998NL: Asus-bordje ziet er netjes uit; wel mis ik SATA Express als mogelijke aansluiting. Op dit moment zijn er geen/zeer weinig SATA Express SSD's beschikbaar maar de voorlopige previews beloven ook hier hogere snelheden voor. Ik zet de Asus even op plek 2 in mijn lijst.

@melwasul: geheugen lever ik niet op in qua grootte. Ik kan inderdaad een ander setje zoeken met betere latency maar 16GB is het minimim/maximum wat ik ga gebruiken. Zoals de startpost aangeeft, verwacht ik soms 10GB RAM nodig te hebben. De CPU die je voorstelt ga ik nu wel enigszins over twijfelen; ik heb nu een i7-2600K en daar heb ik nooit klachten over gehad alleen de meerprijs van 120 Euro voor een nieuwe i7 t.o.v. een nieuwe i5, vind ik wel hoog.

Qua SSD ga ik liever voor duur dan groot/groter. Als ik kijk naar benchmarks hier & daar maar ook naar http://tweakers.net/price...;340873;379728/categorie/ dan is eigenlijk de keuze voor M.2 te simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

melwasul schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 08:44:
Agree met MK1998NL.

Neem de voorgestelde Seasonic voeding, of één uit de Cooler Master VS-reeks, bijvoorbeeld de V450(S).
Ik vergeet steeds dat hij bestaad 8)7 . Die Cooler Master is een betere optie dan.

Verder geeft hij aan dat programma's 10GB RAM gebruiken, 16GB zou ik er wel in laten zitten.

Ah, ok, je hebt ook gereageerd zie ik nu :)
MAX3400 schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:02:
@MK1998NL: Asus-bordje ziet er netjes uit; wel mis ik SATA Express als mogelijke aansluiting. Op dit moment zijn er geen/zeer weinig SATA Express SSD's beschikbaar maar de voorlopige previews beloven ook hier hogere snelheden voor. Ik zet de Asus even op plek 2 in mijn lijst.
Ik neem aan dat xd 256GB voor jou wel genoeg is. Op SATA-express zou ik niet voor gaan, staat nog te veel in zijn kindervoetjes.
Qua SSD ga ik liever voor duur dan groot/groter. Als ik kijk naar benchmarks hier & daar maar ook naar http://tweakers.net/price...;340873;379728/categorie/ dan is eigenlijk de keuze voor M.2 te simpel.
Zie je ook het prijsverschil in prijs/GB? En de snelheden (Crucial vs Plextor) vallen nog mee. Samsung kijk ik niet eens heen, Crucial is the way to go. En heeft de Crucial ook stroomverliesbescherming. Er is ook een 256GB versir van trouwens :) (leessnelheid gaat wel omlaag dan :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
MAX3400 schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:02:
@melwasul: geheugen lever ik niet op in qua grootte. Ik kan inderdaad een ander setje zoeken met betere latency maar 16GB is het minimim/maximum wat ik ga gebruiken. Zoals de startpost aangeeft, verwacht ik soms 10GB RAM nodig te hebben. De CPU die je voorstelt ga ik nu wel enigszins over twijfelen; ik heb nu een i7-2600K en daar heb ik nooit klachten over gehad alleen de meerprijs van 120 Euro voor een nieuwe i7 t.o.v. een nieuwe i5, vind ik wel hoog.

Had ik te laat gezien (dat je verwacht tot 10GB RAM ter zullen gebruiken).

Voor zo ver ik herinner is de M.2 SSD vooral sneller in sequentieel lezen, niet in random lezen. Hoe vaak ga je echter sequentieel lezen vs random lezen?
Als ik dan de prijs per GB vergelijk met die van de Crucial MX100 256 GB dan is ie meer dan 100% duurder per GB.

Die 4790k is het overwegen waard. De snelste consumenten proc op dit moment.
Vraag ik mij enkel af of je niet beter bespaard op de SSD (meer dan 100% duurder voor (voornamelijk) wat betere sequentiële lees prestaties) i.p.v. de processor (72% duurder voor continu 21% betere prestaties, en in sommige gevallen tot 50% betere prestaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Heb de startpost aangepast met nieuwe/aangepaste componenten
- moederbord veranderd
- voeding veranderd
- CPU-koeler veranderd
- CPU veranderd (even wat meer GHz)

@melwasul; ik kan een i7 niet verantwoorden in het budget maar heb nu wel een i5-4690 gekozen. Ik zie ook niet geheel "waarom" ik een i7 zou willen inzetten voor relatief weinig load bij normaal gebruik van het systeem?

En ja, ik weet dat een M.2-SSD gewoon het dubbele kost per GB maar ik ben (helaas) iemand die gaat voor maximale performance per GB. De M.2 (die wel past op het nieuwe Asus bord) eindigt ook bij TomsHardware en Guru3D erg hoog in de random I/O; alleen de Vector/Vertex-drives zitten qua random write op hetzelfde niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Verder zie ik geen verbeterpunten meer.

En alle aanpassingen zijn binnen het budget van €700+10%=€770 euro gebleven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Lijkt mij eveneens prima dan!

Pagina: 1