Geef anders eens exact aan wat voor CPU het is dat je kunt overnemen, er zijn er nogal wat met So478 en 533MT/s (133MHz)
Of een CPU gaat werken hangt af van:
1) correcte pinout (lees: zelfde socket)
2) VRM op het bord kan correcte voltages leveren
3) VRM op het bord kan genoeg stroom ervoor leveren
4) BIOS snapt ook maar iets van de CPU
Als het vervolgens draait is nog maar de vraag of het op volle snelheid met alle toeters & bellen gaat draaien. Dat hangt weer af van:
A ) ondersteunde FSB van het moederbord
B ) volledige BIOS support
Flinke waslijst dus. Ik ga er voor het gemak vanuit dat je gechecked hebt dat de nieuwe CPU aan 1 voldoet. Rest de rest nog. Zonder te weten welk CPU het is kan niemand exact zeggen wat gaat gebeuren, maar als ik je moederbord opzoek vind ik:
http://www.shuttle.eu/_archive/older/en/fs50.htm
en
http://www.shuttle.eu/_ar...ss50_faq.htm#cpusupportli
Relevant:
1) So478 (maar dat wisten we al)
2) Prescott cores zijn niet ondersteund, Northwood wel. Ligt ws aan voltages.
3) Max CPU is 2.5GHz, terwijl er 3GHz Northwoods geleverd zijn met 100MHz FSB. Dus die worden te heet/trekken teveel stroom. Een 2.5GHz Northwood heeft 61W TDP. Dat is dan ook je max.
4) Northwoods met 100MHz FSB zijn ondersteund, dus hoogstwaarschijnlijk snapt hij het grotendeels.
A ) SiS650 chipset gaat echt niet harder dan 100MHz, dus je gaat sowieso op 3/4 snelheid draaien als je een CPU die voor 133MHz FSB bedoeld is erin prikt

B ) Goede vraag, maar aangezien rest Northwoods supported zijn goede kans op volle support.
Bottom line:
- als het een Northwood is (herkenbaar aan 512kB L2 cache) gaat het ws volledig werken, maar op 3/4 van design speed.
- als het een Prescott is (herkenbaar aan 1MB L2 cache) gaat het niet werken (en die slurpen sowieso teveel stroom)
Nu de vraag of het zinnig is... je huidige 2.4GHz heeft een 24x multiplier. Er is geen 133MHz-FSB P4 CPU voor So478 met een 25x multiplier, de hoogste is 21x (voor de 2.8GHz-variant), die zou dus op 2.1GHz draaien. Conclusie is dat dat ding dus trager zal draaien dan wat je nu hebt
Sowieso is CPU upgrade vrij onzinnig - je kunt max 2.5GHz erop hebben, je zit nu op 96% daarvan, die 4% ga je niet eens merken. Er is niets wat je nu niet kunt doen dat je met de max CPU wel zou kunnen doen. Dus CPU upgrade gaat je niet echt helpen.
Ik ga ervan uit dat je het systeem sneller wilt krijgen. CPU valt weinig te winnen, maar op twee andere vlakken wel:
- RAM. SiS650 ondersteunt max 64Mx8, dus 512Mb chips, dus max 1GB modules. Je kunt met 2 DIMM sloten 2GB erop prikken. Dat is ook ongeveer minimale om een modern systeem (OS) werkbaar te houden. Als je minder dan 2GB erop hebt zitten zal dat veel maar dan ook veel meer uitmaken dan CPU upgrade, aangezien je bij te weinig RAM gaat thrashen (virtual memory op HDD aanspreken wat 1000x trager is).
- I/O. Als je al 2GB erin hebt zitten is je HDD gegarandeerd de bottleneck. Stop er een SSD in en merk het verschil. Gamen zal geen haar sneller gaan, maar alles wat met OS te maken heeft gaat er lichtjaren op vooruit.
Je kunt je afvragen of dergelijke upgrades (vooral de SSD kost wat) zinnig zijn voor zo'n oud systeem, maar goed, als het ook nog sentimentele waarde heeft en je het toch gaat houden, dan zou ik zeggen: ja.
Ter vergelijking, ik heb een Acer Aspire One D522, met AMD C-50 CPU. Die draait op 1GHz en is min of meer met een P4 1.4GHz vergelijkbaar. Het werd geleverd met 1GB RAM en een 5400rpm HDD. En Windows 7 Starter. Dat ding was totaal niet vooruit te branden. Boot duurde minuten, programma's starten idem. Heb RAM naar 2GB uitgebreid en opeens was boot even snel als m'n werklaptop (Core i5). Vervolgens SSD erin ipv HDD en het was in boot en OS daadwerkelijk sneller dan m'n Core i5. Zodra een programma startte merkte je wel dat het een traag onding was, maar voor tikken van textjes, luisteren naar muziek of via terminal andere systemen beheren werkte het prima. Dat alles zou met dit Shuttle systeempje evengoed kunnen met dezelfde upgrades