P4 processor. kan FSB 533 ook op mobo met FSB 400?

Pagina: 1
Acties:

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:56
Beste Tweakers,

Het mobo (FS50) van mijn Shuttle Barebone kan een P4 - 2,4 GHz - 512 - 400 CPU maximaal hebben volgens de informatie die ik heb van de Shuttlesite. Nu kan ik een processor overnemen met een FSB van 533.

Nu is mijn vraag als ik deze processor aansluit op het mobo wat er gaat gebeuren?
Ziet het mobo de processor en start deze op of start de computer in het geheel niet op?
Is er iemand die het antwoordt hierop weet?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:04

Umbrah

The Incredible MapMan

meestal is er wel een lijst/QVL van een moederbordje. Daar zou ik beginnen. Maar dat terzijde, hoewel die machines welliswaar zeggen dat ze een 400MHz FSB hadden, was dat DDR (x2) en dan nog eens dual channel, oftewel: quad-pumped FSB. De basis FSB van dat moederbord is dus 100MHz. ALS de nieuwe CPU werkt (dan zal ik kijken naar het core type; eg: prescott ruilen voor prescott, etc... voor het geval er geen QVL is), dan zal je CPU alleen zeggen: "dit is mijn multiplier". Je PC zal daar dan de FSB overheen gooien. De FSB die die nieuwe-oude CPU wil, is 133... je mobo geeft echter maar 100. Als het een 3200MHz model is, dan zou die met 133 als basis ook een multiplier (die was meestal locked, overclocks deed men toen op fsb) van 24 hebben. En als je daar dan een 100MHz FSB op zet, dan zit je wéér op die 2,4GHz.

Maar nogmaals, check de QVL, vergelijk die cores, check de voltages. Vergelijk anders met een soortgelijk plankje (zelfde northbridge, toen bestond dat nog) uit die tijd wat voor CPU's ze aan kunnen.

• Vastloper
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Volgens: deze site.
word alleen de volgende P4 processor ondersteund met 533FSB:
B80546PE0561M / BX80546PE2400E
2.4 GHz, FSB 533 MHz, L2 1 MB, Prescott, 0.09 micron

Als een processor niet officieel ondersteund word door het bios heb je een risico dat hij uberhaupt niet werkt. Als de FSB op het mainboard geen mogelijkheid heeft om de hogere frequentie te draaien kan het ook nog dat hij met de fixed multiplier aanzienlijk langzamer gaat draaien als hij wel werkt.

Mijn vraag is wat je nog met zo'n oud P4 systeem wilt draaien? en hoeveel je nog wilt investeren hierin?
Een modern netbook of nettop systeempje kun je al ergens tussen 200-300 vinden en fietst er aan alle kanten langs voor een hele kleine fractie van de energie/warmte/herrie. windows 7 of 8 zal waarschijnlijk niet lekker draaien. Ook kan je kijken naar een minder oud 2e hands systeem met een van de eerdere intel core processors oid, die je misschien al voor een paar tientjes kan overnemen. Persoonlijk zou ik geen euro meer uitgeven aan een P4 systeem.

Verwijderd

Grote kans dat het werkt zij het onder de fsb snelheid want de cpu fsb van 133 gaat naar 100 , als je even zoekt zijn er zat p4 cpu die niks liggen te doen :)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:21

Nemesizz

Untouchable

Maar dat terzijde, hoewel die machines welliswaar zeggen dat ze een 400MHz FSB hadden, was dat DDR (x2) en dan nog eens dual channel, oftewel: quad-pumped FSB
Hoewel het inderdaad quad-pumped FSB was, had dat niks te maken met DDR en Dual Channel.

De eerste P4's hadden nog RAMBUS, dus gaat dat DDR verhaal al niet op, en dual-channel kwam veel later pas (de eerste hadden dus dat rambus, en degene die daadwerkelijk DDR geheugen hadden waren gewoon single channel).
Het is dus gewoon quad-pumped, 4x zoveel data per clockcycle, en geen rare formule van doublde data rate en dan nog eens dual channel, dat heeft er allemaal niks mee te maken.

• jovadca
Mijn vraag is wat je nog met zo'n oud P4 systeem wilt draaien?
Beste Vastloper,
Deze Barebone computer heb ik om 2 redenen nog ingebruik.
1] Deze Barebone is van mijn beste vriend geweest die helaas op 30 jarige leeftijd is overleden aan pancrias kanker.
2] Het is een handige- en kleine computer waar mijn scanner nog op draait. Ook neem ik de Barebone wel eens mee.
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 07:35:
Grote kans dat het werkt zij het onder de fsb snelheid want de cpu fsb van 133 gaat naar 100 , als je even zoekt zijn er zat p4 cpu die niks liggen te doen :)
Hoe zeker ben je er van dat de Barebone gaat werken met de 533 CPU?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef anders eens exact aan wat voor CPU het is dat je kunt overnemen, er zijn er nogal wat met So478 en 533MT/s (133MHz) :o

Of een CPU gaat werken hangt af van:
1) correcte pinout (lees: zelfde socket)
2) VRM op het bord kan correcte voltages leveren
3) VRM op het bord kan genoeg stroom ervoor leveren
4) BIOS snapt ook maar iets van de CPU

Als het vervolgens draait is nog maar de vraag of het op volle snelheid met alle toeters & bellen gaat draaien. Dat hangt weer af van:

A ) ondersteunde FSB van het moederbord
B ) volledige BIOS support

Flinke waslijst dus. Ik ga er voor het gemak vanuit dat je gechecked hebt dat de nieuwe CPU aan 1 voldoet. Rest de rest nog. Zonder te weten welk CPU het is kan niemand exact zeggen wat gaat gebeuren, maar als ik je moederbord opzoek vind ik:

http://www.shuttle.eu/_archive/older/en/fs50.htm
en
http://www.shuttle.eu/_ar...ss50_faq.htm#cpusupportli

Relevant:
1) So478 (maar dat wisten we al)
2) Prescott cores zijn niet ondersteund, Northwood wel. Ligt ws aan voltages.
3) Max CPU is 2.5GHz, terwijl er 3GHz Northwoods geleverd zijn met 100MHz FSB. Dus die worden te heet/trekken teveel stroom. Een 2.5GHz Northwood heeft 61W TDP. Dat is dan ook je max.
4) Northwoods met 100MHz FSB zijn ondersteund, dus hoogstwaarschijnlijk snapt hij het grotendeels.

A ) SiS650 chipset gaat echt niet harder dan 100MHz, dus je gaat sowieso op 3/4 snelheid draaien als je een CPU die voor 133MHz FSB bedoeld is erin prikt :o
B ) Goede vraag, maar aangezien rest Northwoods supported zijn goede kans op volle support.

Bottom line:
- als het een Northwood is (herkenbaar aan 512kB L2 cache) gaat het ws volledig werken, maar op 3/4 van design speed.
- als het een Prescott is (herkenbaar aan 1MB L2 cache) gaat het niet werken (en die slurpen sowieso teveel stroom)

Nu de vraag of het zinnig is... je huidige 2.4GHz heeft een 24x multiplier. Er is geen 133MHz-FSB P4 CPU voor So478 met een 25x multiplier, de hoogste is 21x (voor de 2.8GHz-variant), die zou dus op 2.1GHz draaien. Conclusie is dat dat ding dus trager zal draaien dan wat je nu hebt 8)7

Sowieso is CPU upgrade vrij onzinnig - je kunt max 2.5GHz erop hebben, je zit nu op 96% daarvan, die 4% ga je niet eens merken. Er is niets wat je nu niet kunt doen dat je met de max CPU wel zou kunnen doen. Dus CPU upgrade gaat je niet echt helpen.

Ik ga ervan uit dat je het systeem sneller wilt krijgen. CPU valt weinig te winnen, maar op twee andere vlakken wel:
- RAM. SiS650 ondersteunt max 64Mx8, dus 512Mb chips, dus max 1GB modules. Je kunt met 2 DIMM sloten 2GB erop prikken. Dat is ook ongeveer minimale om een modern systeem (OS) werkbaar te houden. Als je minder dan 2GB erop hebt zitten zal dat veel maar dan ook veel meer uitmaken dan CPU upgrade, aangezien je bij te weinig RAM gaat thrashen (virtual memory op HDD aanspreken wat 1000x trager is).
- I/O. Als je al 2GB erin hebt zitten is je HDD gegarandeerd de bottleneck. Stop er een SSD in en merk het verschil. Gamen zal geen haar sneller gaan, maar alles wat met OS te maken heeft gaat er lichtjaren op vooruit.

Je kunt je afvragen of dergelijke upgrades (vooral de SSD kost wat) zinnig zijn voor zo'n oud systeem, maar goed, als het ook nog sentimentele waarde heeft en je het toch gaat houden, dan zou ik zeggen: ja.

Ter vergelijking, ik heb een Acer Aspire One D522, met AMD C-50 CPU. Die draait op 1GHz en is min of meer met een P4 1.4GHz vergelijkbaar. Het werd geleverd met 1GB RAM en een 5400rpm HDD. En Windows 7 Starter. Dat ding was totaal niet vooruit te branden. Boot duurde minuten, programma's starten idem. Heb RAM naar 2GB uitgebreid en opeens was boot even snel als m'n werklaptop (Core i5). Vervolgens SSD erin ipv HDD en het was in boot en OS daadwerkelijk sneller dan m'n Core i5. Zodra een programma startte merkte je wel dat het een traag onding was, maar voor tikken van textjes, luisteren naar muziek of via terminal andere systemen beheren werkte het prima. Dat alles zou met dit Shuttle systeempje evengoed kunnen met dezelfde upgrades :)

Oslik blyat! Oslik!

• jovadca
Beste dion_b,

Hartelijk dank voor je uitleg! d:)b
Een duidelijk verhaal. Als ik het dus goed begrepen heb, kan ik het beste weer opzoek gaan naar een Northwood P4 - 2,4 GHz - 512 - 400 CPU en niet naar een 533. Klopt dat?

De 2 internet linken zijn de juiste en heb ik zelf al helemaal uitgepluist. Voor dat de voewding geknald heeft, had ik een Northwood P4 - 2,4 GHz - 512 - 400 CPU er in zitten. Na het incident met de voeding bleek de processor ook niet goed meer te werken en heb ik de oude Northwood P4 - 1,7 GHz - 512 - 400 CPU er ingezet. Zodoende ben ik dus nu weer opzoek naar een 2,4 GHz CPU.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De vraag is dan alleen, is die 1700MHz CPU die je nu hebt te traag voor wat je ermee wilt doen? Nu verwacht ik dat je een Northwood die sneller is voor een ahbbekrats op de kop kunt tikken tegenwoordig, maar ik betwijfel of je er echt gigantische verschillen in gaat zien die daadwerkelijk de moeite waard zijn. 700MHz erbij is weliswaar 1/3e sneller in absolute zin, maar als je CPU niet de bottleneck is ga ja het niet echt merken ben ik bang (al hangt dat ook weer af van wat je ermee doet natuurlijk).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jovadca schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 21:36:
Beste dion_b,

Hartelijk dank voor je uitleg! d:)b
Een duidelijk verhaal. Als ik het dus goed begrepen heb, kan ik het beste weer opzoek gaan naar een Northwood P4 - 2,4 GHz - 512 - 400 CPU en niet naar een 533. Klopt dat?

De 2 internet linken zijn de juiste en heb ik zelf al helemaal uitgepluist. Voor dat de voewding geknald heeft, had ik een Northwood P4 - 2,4 GHz - 512 - 400 CPU er in zitten. Na het incident met de voeding bleek de processor ook niet goed meer te werken en heb ik de oude Northwood P4 - 1,7 GHz - 512 - 400 CPU er ingezet. Zodoende ben ik dus nu weer opzoek naar een 2,4 GHz CPU.
Nouja, als CPU je probleem is. Maar zoals ik eerder aangaf en TERW_DAN ook zou het zomaar kunnen dat je met meer RAM en een SSD veel meer bereikt.

Oslik blyat! Oslik!

• jovadca
Zoals jullie beide aangeven twijfel ik er geen moment aan dat een SSD veel sneller is in deze machine. Alleen heb ik al 2 negatieve ervaringen met een SSD. Dus laat ik de oude HDD er maar inzitten. Ik heb heel duidelijk het verschil gemerkt na het wisselen van de CPU. Deze was een heel stuk trager dan dat ik gewent was. Daarom wil ik graag weer een Northwood P4 - 2,4 GHz - 512 - 400 CPU.

Het werkgeheugen draait al op 2 GB en dat voldoet goed voor die machine.

Ik wil iedereen bedanken voor uitleg en advies! Ik weet nu wat ik weten wilde en zelf een beetje meer. _/-\o_.

Wat mij betreft mag dit topic gesloten worden.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

:?

GoT is geen helpdesk met tickets oid, topics worden alleen gesloten als ze kansloos zijn - en dat is deze niet dus ik laat het vrolijk open - misschien dat een ander een keer er iets aan heeft :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

jovadca schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 17:29:
[...]

Hoe zeker ben je er van dat de Barebone gaat werken met de 533 CPU?
Helemaal niet zeker maar een northwood 533 maakt wel de beste kans , heb zelf een 2.8 northwood 533 in een systeem gehad met ondersteuning tot 400 . Met meoderbord overklokken draaide die met een fsb van 480 rond de 2.6GHZ , dat was wel een intel rdram chipset :)
Pagina: 1