Tegenwoordig gebruik ik vrijwel overal LastPass en unieke wachtwoorden. Maar nu kreeg ik vorige week deze e-mail:
Deze volgde gisteren:
Nu vraag ik me natuurlijk af waar ze mijn wachtwoord vandaan hebben. Waarschijnlijk is er ergens een website/database gehacked waar mijn wachtwoord in clear text, of met een unsalted hash staat geparkeerd.
Wie heeft tips voor wat ik hiermee moet doen? De belangrijkste sites hebben sowieso al een uniek wachtwoord maar er zijn vast nog apps/sites waar mijn oude e-mail/password combo gaat werken.
Zijn er recente nog grote hacks geweest die ik wellicht gemist heb?
Bovenstaande e-mail gecontact (je weet maar nooit). Maar dit adres bestaat helaas niet (meer).Van Origin (EA):
Om ervoor te zorgen dat de informatie van je account accuraat en veilig blijft, nemen we altijd contact op als er iets verandert. Op July 14, 2014 1:16:45 PM GMT is het e-mailadres dat verbonden is aan je Origin-account, veranderd naar:
linad3218@mail.com.
Is dit juist? Zo ja, controleer dan het bovenstaande e-mailadres om de verandering te verifiëren.
Deze volgde gisteren:
Vandaag volgde deze:Dear <mijn username>,
We've received a request to access your Steam account from a new browser
located at IP address: 77.79.185.146
Our records show this IP address is in UFA BASHKORTOSTAN RU
If that location does not reasonably match your location or the location of your
Internet Service Provider, then follow this link for more information:
Dit zijn accounts met het zelfde e-mail adres en zelfde wachtwoord. Nu heb ik al ruim een jaar geen steam of Origin gebruikt, het Microsoft account wel zo nu en dan. Dit wachtwoord gebruikte ik vroeger voor al mijn zaken. Tegenwoordig weet ik wel beter en gebruik ik overal een uniek wachtwoord.Microsoft account
Unusual sign-in activity
We detected something unusual about a recent sign-in to the Microsoft account ja*****@gmail.com. To help keep you safe, we required an extra security challenge.
Sign-in details:
Country/region: Mexico
IP address: 189.241.224.174
Date: 7/22/2014 8:24 PM (GMT)
Nu vraag ik me natuurlijk af waar ze mijn wachtwoord vandaan hebben. Waarschijnlijk is er ergens een website/database gehacked waar mijn wachtwoord in clear text, of met een unsalted hash staat geparkeerd.
Wie heeft tips voor wat ik hiermee moet doen? De belangrijkste sites hebben sowieso al een uniek wachtwoord maar er zijn vast nog apps/sites waar mijn oude e-mail/password combo gaat werken.
Zijn er recente nog grote hacks geweest die ik wellicht gemist heb?