Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Discussie: meningen gevraagd ("futureproofen" of budget?)

Pagina: 1
Acties:

• Simoonzel
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-06 22:08
Hoi Tweakers,

Ik ben van plan een build te maken dat lijkt op het mainstream game systeem uit de best buy guide (R9 290 erin, H97 bordje, non-OC i5 processor). Dit zou uitkomen op ongeveer 1350 euro inclusief randapparatuur en Windows 8.1. Ik hoop met zo'n build een aantal jaren vooruit te kunnen en nieuwe games op high-ultra te kunnen spelen (1080p).
Mijn vriend vindt dit weggegooid geld. Hij gebruikt een GTX 750Ti en dit ding runt de games die hij speelt (Metal Gear Rising: Revengeance, Dark Souls 2, Dishonored, LoL, TERA online) op high-very high en dus zou ik ook niet zo veel geld in mijn build moeten steken, je kunt immers prima vooruit met een goedkopere kaart (misschien dan ook een processor downgrade).

Mijn vraag aan Tweakers is: wat vinden jullie een beter idee? Investeren in een pc die dan hopelijk een tijd vooruit kan of toch minder uitgeven aan de componenten ("geen overkill")? Wat is op de lange termijn de goedkopere optie?

Mijn eigen doeleinden voor de pc: nieuwe games kunnen spelen (Shadow of Mordor, Assassin's Creed serie+vervolgen, The Witcher 3 e.d.) en beeldbewerking (Adobe Suite). Ik ben overigens geen grote FPS-speler (Bioshock, Fallout e.d. vind ik leuk, Battlefield/CoD ligt niet in mijn straatje).

[ Voor 5% gewijzigd door Simoonzel op 22-07-2014 22:04 ]

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-10 10:50
Als je assassins Creed gaat spelen raad ik je echt gewoon aan om iets meer te investeren -als je het geld hebt althans-. Als je bijvoorbeeld een student bent dan moet je gaan voor de 750ti. Als je gewoon een goede baan hebt en jezelf wilt verwennen ga je voor de r9 290.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Mijns inziens is een systeem van rond de 1000 euro de sweetspot. Je hoeft dan niet in te leveren op prestatie en betaalt ook niet te veel voor overpriced meuk of onderdelen die maar een paar procent extra geven.

• Simoonzel
Pataar schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 22:45:
Als je assassins Creed gaat spelen raad ik je echt gewoon aan om iets meer te investeren -als je het geld hebt althans-. Als je bijvoorbeeld een student bent dan moet je gaan voor de 750ti. Als je gewoon een goede baan hebt en jezelf wilt verwennen ga je voor de r9 290.
Dat is dus een beetje het ding, ik ben nu aan het sparen en heb aan het eind van mijn zomervakantie hoogstwaarschijnlijk genoeg voor een mainstream gamesysteem + randapparatuur. Ik ben ook student, maar dat terzijde. Assassin's Creed geldt echter voor de vervolgen, ik heb 4 al voor op de xbox. Deze pc komt er om mijn console te vervangen aangezien ik geen next gen console wil.
Als ik niet voor de 290 ga zou het alsnog een 280x of 770Ti worden hoor, niet zo ver terug als een 750Ti. Maar wat me het meest tegenstaat is de terugval in werkgeheugen van de kaart.
br00ky schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 22:46:
Mijns inziens is een systeem van rond de 1000 euro de sweetspot. Je hoeft dan niet in te leveren op prestatie en betaalt ook niet te veel voor overpriced meuk of onderdelen die maar een paar procent extra geven.
Ik geloof dat ik deze sweetspot ongeveer gevonden heb, al heb ik de BBG build een klein beetje opgeschroefd met een net iets snellere processor en een H97 bord ipv B85.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Volgens mij is de gouden regel: stem je systeem dusdanig af dat het NU de games die je speelt (en de andere zaken die je doet) op voor jouw gewenst niveau is.

Want wat de toekomst brengt, dat weten we niet. Misschien komt er over 1 jaar iets helemaal nieuws uit, en dat maakt je huidige systeem dan minder. Ik noem maar wat, een verbeterde chipset die ssd's supercharged in combinatie met DDR4 geheugen en een andere socket voor de CPU die een of andere instructie kent die je dan net nodig hebt....

Maar blijft koffiedik kijken natuurlijk. Het is in ieder geval wel zo, dat als je nu een super-high-end koopt, en veel geld uitgeeft, dat je over 2 jaar toch met een scheef oog kijkt naar al het nieuws dat dan uitkomt, en dat wil jij dan eigenlijk ook weer. Want als je nu super high end wil, dan wil je dat over 2 jaar ook, lijkt mij.

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:21

skoozie

SCSI

H97 en niet overklokken? Ga je functies gebruiken van de h97 chipset, anders kan je een goedkoper bord nemen. Ik zelf wil graag een snelle CPU rond/onder de 200 euro en een wat goedkopere gpu 200 a 250 euro om later de gpu voor een van 200 of 250 euro te vervangen. Ben van een HD 4850 gegaan naar een HD 7850. Heb 2 series over kunnen slaan. Tijdje terug mobo+CPU geupgrade van q9550 (socket 775) naar een i5 4670 zodat ie weer een tijd mee kan. De vorige had ik 5 jaar mee gedaan en is nog vlot zat. Is nu reserve/Pruts PC. Als je vaker upgrade heb je ook vaker een spare PC die je kan houden, weg geven of verkopen.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Simoonzel
skoozie schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 23:05:
H97 en niet overklokken? Ga je functies gebruiken van de h97 chipset, anders kan je een goedkoper bord nemen.
Weet je zeker dat je niet in de war bent met een Z97 bord? :P

Op basis van de meningen hier is het ook prima om een klein beetje in te houden op CPU en GPU... Ik wil niet per se het beste van het beste, dus misschien is het niet zo slecht om een beetje budget over te houden. Ik ga denk ik hier voor een soort middenweg.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Barrycade

Through the...

Zo doe ik het ook al een aantal jaar: koop een PC die nu de huidige games gewoon prima draait, dat kost je dan niet je kop. Er is dan wat ruimte om te upgraden na 1-2 jaar en na een jaar of 3-4 hele bak er uit en een vers exemplaar.

En ik heb gewoon een prima baan, kan me een hele dikke bak veroorloven, maar zie er het nut niet van om meer dan 800-1000 euro voor een PC uit te geven (monitor wordt in een mindere frequentie vervangen)

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-11 21:31

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik heb altijd een gpu net onder het top model gehad, een 7950gt,8800gts 512mb,gtx470 en nu een r9 290 en ze hebben het altijd goed gedaan. Zelfs de 8800 kan zowat alles wat dx9 is op lowest nog aan.

Nu wil ik daar nog aan toe voegen dat een 2e hands 290 op dit moment zeer aantrekkelijk is als je daar geen moeite mee hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door DarkBlaze op 22-07-2014 23:48 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:21

skoozie

SCSI

Simoonzel schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 23:09:
[...]

Weet je zeker dat je niet in de war bent met een Z97 bord? :P
Ja dat was ik :) (in de war) maar even op gezocht:h97 zou het zelfde zijn als h87 met sata express m.2 en thunderbolt support (mits toegevoegd door manufacturer). De verschillen tussen h87 en b85 vond ik ook niet interessant om voor de duurdere h87 te gaan. Dus je kan iets besparen door voor een b85 te gaan, moet die wel je nieuwe CPU ondersteunen qua BIOS versie. Maar dat verschil in besparing is niet zo groot als ik dacht (door de z97)

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Simoonzel
DarkBlaze schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 23:37:
Ik heb altijd een gpu net onder het top model gehad, een 7950gt,8800gts 512mb,gtx470 en nu een r9 290 en ze hebben het altijd goed gedaan. Zelfs de 8800 kan zowat alles wat dx9 is op lowest nog aan.

Nu wil ik daar nog aan toe voegen dat een 2e hands 290 op dit moment zeer aantrekkelijk is als je daar geen moeite mee hebt.
Ik ben inderdaad ook van plan om te kijken naar een tweedehandsje, mits de garantiebewijzen aanwezig zijn.
Tussen de H97 en B85 zit inderdaad weinig verschil in prijs, ik geloof een tientje of zo. Ik vind het ook lastig omdat er op mijn build gewoon weinig te bezuinigen valt, behalve dan op de videokaart. Ik laat het dus van het budget en van tweedehands mogelijkheden afhangen wat ik er voor gpu in prik.

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:28
Ik heb zelf 5 jaar geleden een mobo en i5 750 gekocht en vervang de graka wanneer dat nodig is om de spellen die ik speel op high te kunnen spelen, dat werkt al 5 jaar prima. De processor is in je build niet de bottleneck, dat is de graka dus daar zou ik me op focussen. De i5 750 is in mijn system nog steeds meer dan voldoende, kan ook prima meekomen met vrienden met modernere systemen als we online spelen.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-11 10:33
Het is net wat voor eisen je stelt.

Ik heb sinds (begin) 2010 een amd 5870 erin zitten, grofweg 4,5 jaar dus. En die draait zonder problemen nog steeds zaken als BF4 op hoge resoluties (lees 1920x1200). Langzaam aan begint het ding af te taaien (ik hoor dat cooler het zwaarder krijgt en meer zijn best moet doen om de warmte weg te krijgen) maar al met al is het zeker nog acceptabel in mijn ogen.

De R9 290 is de sweet spot / goede keus als je wat meer wil uitgeven immers daarboven is de performance-gain (R9 290X) te laag voor het extra geld wat je er voor neerlegd.

Het is een kwestie van afwegen een R9 290 is zeker geen miskoop :)

User Error -- Please Replace User

Verwijderd

Ik zou, zoals gezegd, niet besparen op de CPU of GPU. Ik had een 8800GTX, en dat ding heeft het gewoon zes jaar goed gedaan. Hij was duur in het begin, maar dat haal je eruit.

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Reepje schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 23:05:
Volgens mij is de gouden regel: stem je systeem dusdanig af dat het NU de games die je speelt (en de andere zaken die je doet) op voor jouw gewenst niveau is.
Dit vat alles wel zo een beetje samen. Als er iets niet futureproof is, is het wel een gamepc!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Simoonzel schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 21:58:
Mijn vraag aan Tweakers is: wat vinden jullie een beter idee? Investeren in een pc die dan hopelijk een tijd vooruit kan of toch minder uitgeven aan de componenten ("geen overkill")? Wat is op de lange termijn de goedkopere optie?
Zo goed mogelijke prijs/prestatie.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:29

-36-

Trust me. I'm an amateur

Mijn ervaring met "future proof" kopen is dat je uiteindelijk beter af bent door juist af en toe te sommige onderdelen upgradebaar te houden.

in volgorde van futureproofness ;) :

behuizing, voeding <= Gaan meerdere builds mee, zeker niet op voeding besparen

ssd <=redelijk futureproof niet te klein kopen

moederbord + geheugen <= zorg dat je wat geheugenslots overhebt + nieuwste socket/chipset voor eventuele cpu upgrade. Als je niet bang bent een beetje te tweaken zou ik zeker ook een overklokbaar bordje/cpu halen. kan je ipv up te graden altijd nog overklokken

videokaart+cpu <= koop zoals eerder al gezegd de versie die het meest prestaties voor je geld geeft (sweetspot ligt meestal ergens in het betere middensegment). Deze zijn net zoals het geheugen simpel up te graden.

Liever om de 2 jaar (gedeeltelijk) upgraden, dan het dubbele betalen en om de 4 jaar upgraden.

[ Voor 16% gewijzigd door -36- op 23-07-2014 13:15 ]

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
-36- schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 13:03:
Mijn ervaring met "future proof" kopen is dat je uiteindelijk beter af bent door juist af en toe te sommige onderdelen upgradebaar te houden.

in volgorde van futureproofness ;) :

behuizing, voeding <= Gaan meerdere builds mee, zeker niet op voeding besparen

ssd <=redelijk futureproof niet te klein kopen

moederbord + geheugen <= zorg dat je wat geheugenslots overhebt + nieuwste socket/chipset voor eventuele cpu upgrade. Als je niet bang bent een beetje te tweaken zou ik zeker ook een overklokbaar bordje/cpu halen. kan je ipv up te graden altijd nog overklokken

videokaart+cpu <= koop zoals eerder al gezegd de versie die het meest prestaties voor je geld geeft (sweetspot ligt meestal ergens in het betere middensegment). Deze zijn net zoals het geheugen simpel up te graden.

Liever om de 2 jaar (gedeeltelijk) upgraden, dan het dubbele betalen en om de 4 jaar upgraden.
Beetje raar om een cpu net zo futureproof te vinden als een gpu. Imo is een CPU veel "futureproofer". Ook hangt de futureproofheid van je cpu af van je moederbord. Nieuw cpu is vaak een nieuwe socket, dus nieuw moederbord. Dus die staan qua futureproofheid eerder gelijk.

Overigens is dit geen specifiek aankoopadvies, dus volgens mij het verkeerde subforum.

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 23-07-2014 13:27 ]

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10 13:18
zowel op een 750Ti en een 290 kan je fatsoenlijk gamen :)

maar u maat noemt in mijn ogen toch veel minder zware games dan wat jij speelt wat kan verklaren dat hij op high of ultra kan spelen (750Ti is geen uberbudgetkaart he)

maar als ik het goed voorheb is witcher 3 toch een redelijk zwaar spel
en je geeft zelf aan dat je de huidige en toekomstige games graag op high/ultra wil spelen

dus stel ik toch voor om een 290 te halen evt. 2dehands

mocht je voor een 290 gaan , ik heb nog ene liggen met arctic Xtreme III koeler : stil en koel ;) (interesse?DM)

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

br00ky schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 13:26:
[...]

Beetje raar om een cpu net zo futureproof te vinden als een gpu. Imo is een CPU veel "futureproofer". Ook hangt de futureproofheid van je cpu af van je moederbord. Nieuw cpu is vaak een nieuwe socket, dus nieuw moederbord. Dus die staan qua futureproofheid eerder gelijk.

Overigens is dit geen specifiek aankoopadvies, dus volgens mij het verkeerde subforum.
Het is een globaal lijstje, dus hangt min of meer van je eigen eisen af. (of je veel gamed in dit geval) zou anders niet inzien waarom een gpu minder futureproof is dan een cpu. Nieuwe socket klopt, maar tegen die tijd zijn de snellere cpu's van de vorige socket vaak alweer een stuk betaalbaarder

[ Voor 8% gewijzigd door -36- op 23-07-2014 14:28 ]

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
-36- schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 14:26:
[...]
Nieuwe socket klopt, maar tegen die tijd zijn de snellere cpu's van de vorige socket vaak alweer een stuk betaalbaarder
Dan is het vrij zinloos nog te gaan upgraden. Een upgrade van 1 à 2 generaties CPU's merk je amper, laat staan binnen dezelfde. Tenzij je uiteraard van een pentium naar een i7 gaat natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 23-07-2014 14:31 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-11 15:29

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Discussietopic, dus move naar CSL :)

• Simoonzel
Edmin schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 14:33:
Discussietopic, dus move naar CSL :)
:$

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

br00ky schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 14:31:
[...]

Dan is het vrij zinloos nog te gaan upgraden. Een upgrade van 1 à 2 generaties CPU's merk je amper, laat staan binnen dezelfde. Tenzij je uiteraard van een pentium naar een i7 gaat natuurlijk.
Om even een (oud) voorbeeld te geven een upgrade van c2d e6400 naar c2q q6600 is een wereld van verschil maar toch hetzelfde platform/generatie. Dus zeker niet altijd zinloos.

Het klopt idd wel dat met een upgrade van cpu+mobo(+ram) meer performance winst te halen valt, maar ook gelijk een stuk duurder en meer werk.

[ Voor 17% gewijzigd door -36- op 23-07-2014 15:28 ]

Pagina: 1