Gaming PC upgrade rond de €600

Pagina: 1
Acties:

• diddyd0nut
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023
Beste Tweakers

Mijn pc word vooral gebruikt voor gamen, De laatste tijd heb ik steeds vaker last van FPS drops. Ik weet zelf alleen niet zo goed waar dit door komt. Ik vermoed door het verouderen van mijn GPU of mijn CPU.
Ik wil graag alle games op max kunnen draaien zonder gezeur

Games die door mij en mijn broertje op deze computer gespeeld worden:
- Arma3
- DayZ standalone
- Minecraft
- ETC.

Dit is op het moment mijn pc, Deze heb ik ongeveer 2 jaar geleden zelf in elkaar geknutseld

Kast: Corsair Carbide 500R
HDD: Seagate barracuda 2TB
SSD: Samsung 830 series 128GB
CPU: AMD FX-8150
CPU Cooler: Corsair H100
MOBO: ASROCK 970 Extreme 4
RAM: Corsair vengeance (8GB)
GPU:Gigabyte radeon hd 7950 WindForce 3 2GB
Ook heb ik twee 24" Acer Beeldschermen

Ik heb een budget van rond de €600 dus als er meerdere dingen vervangen moeten worden is dit geen probleem.

Als het op mijn CPU aankomt zou ik graag een intel CPU willen, Ik zie steeds meer positieve verhalen over hoe Intel CPU's die van AMD overrompelen. Dit houd dus in dat ik dan ook mijn moederbordje moet vervangen

GPU maakt mij niet zoveel uit, Zoals je hierboven al ziet gebruik ik 2 monitoren. Deze wil ik graag in gebruik houden.
Als jullie voor de rest nog suggesties hebben voor mijn pc hoor ik die ook graag

Ik hoop dat ik hiermee genoeg informatie heb gegeven, Als jullie nog vragen hebben laat het dan vooral nog even weten!

Alvast bedankt,
Diddyd0nut

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:20

Nemesizz

Untouchable

Volgens mij moet zo'n PC nog zat meekunnen.

Ik zou dus eerst kijken of er een andere oorzaak is van je lage FPS. Misschien teveel achtergrond programma's, een onderdeel dat te warm word (thermal throtteling), een onderdeel dat problemen heeft (SSD/HDD).

Eerste wat mij te binnen schiet (jaja, gaat ie weer :P ) is dat moederbord met die CPU.
Die Asrock bordjes (970 Pro 3, Extreme 3 en Extreme 4) zijn eigenlijk helemaal niet geschikt voor die octacore CPU's. De VRM's zijn te 'slap' (te weinig fases, waardoor de VRM's oververhitten met zo'n zware CPU, helemaal gezien je een watercooler gebruikt).

Kijk eens met CPU-z wat je CPU clocks doen tijdens belasting, zou mij eerlijk gezegt niet verbazen als die aan het throttelen is (en dan bedoel ik echt zware belasting).
Kijk ook eens met GPU-z wat je videokaart doet, gaat die wel naar de goede snelheid? blijft ie misschien 'vast zitten' op medium of idle clocks? Wat doen de temperaturen (zowel CPU, als GPU en evt andere onderdelen).

Zat te doen voordat je 600 euro over de balk smijt terwijl je huidige systeem (mijn inziens) eigenlijk nog zat mee moet kunnen.

• diddyd0nut
Bedankt voor de snelle reactie ik zal is eventjes Arma opstarten en kijken wat mijn CPU/GPU doet tijdens het gamen, Ik laat 't je zo snel mogelijk weten!

Edit- Wat zijn de belangrijskte dingen waar ik op moet letten bij CPU/GPU-z?

[ Voor 20% gewijzigd door diddyd0nut op 22-07-2014 21:06 ]

• diddyd0nut
Wat ik zover kan zien op CPU-z Is dat mijn corespeed (terwijl ik alleen een browser open heb staan) wisselt tussen 3800 MHZ en 1400 MHZ, De temperatuur is tijdens het gamen ongeveer 45°C. op GPU-z kan ik aflezen dat de temperatuur van mij GPU "Steady" 50°C is. Voor de rest lijkt er niks mis te zijn met mijn GPU zover ik kan zien.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:20

Nemesizz

Untouchable

Dat CPU naar een lager pitje zakt tijdens internetbrowsen kan kloppen en is wel normaal, waar het meer om gaat is wat ie doet onder belasting, als die dan ook zakt dan is die aan het throttelen.

GPU moet je even naar het tabblad 'sensors' , als het goed is zie je daar core en mem speeds van je videokaart. Ga even een game draaien en kijk dan wat de grafiekjes doen, als het goed is moeten ze hoog blijven, als er ineens 'gaten' in de grafiekjes zitten betekend het dat je GPU af en toe terug zakt naar (idle) speeds. Ook kun je zien of je GPU niet blijft hangen op medium-clockspeeds (normaal voor HD video of Youtube bekijken).

• diddyd0nut
Ook hierbij niks raars te zien, GPU core en memory zijn constant stabiel. het zelfde geld voor mijn CPU die ook een constante snelheid van 3900 MHz aanhoud :?

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:15
In de games die je noemt is per core performance wat belangrijk is.

meer dan een z97 bord en 4690K zal weinig zin hebben en is ruim binnen budget.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
In principe veroudert elektronica 'niet', dat je steeds meer last krijgt van drops moet hem in de software zitten (vervuilde installaties, game updates?).

Verder ben ik het wel met haarbal eens, ondanks dat de 8150 een prima processor is voor de bekende shooters (battlefield, crysis, etc), is hij voor dit soort games een tikkie zwak omdat deze games niet goed gebruik maken van zijn 8 cores.
Met 'single thread' applicaties is een intel interdaad al gauw 1,5x zo snel.

Er zijn wel wat truukjes om de situatie iets te verbeteren (core parking).
Welke versie van windows gebruik je? De oudere versies gaan ook niet zo goed om met het bezig houden van de cores.
De grote winsten ga je er waarschijnlijk niet mee pakken, dan zul je toch echt naar een i5 moeten kijken.

Om uit te sluiten dat je geen probleem met je videokaart hebt zou ik ook nog wel even kijken of die niet te warm wordt (en terugklokt) en evne proberen of je de fps drops ook hebt met lagere settings (AA, schaduw, etc).

• diddyd0nut
Bedankt voor alle reacties tweakers erg fijn dat jullie mij willen helpen, Ik heb op het moment windows 7 op mijn pc en zoals ik al heb gezegd is de temperatuur van mijn GPU tijdens het gamen zo'n 50-55°C of ik ook fps drops krijg met lagere settings zou ik vanavond even moeten kijken

Nogmaals bedankt

• MuscularPonyyy
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-06-2023
diddyd0nut schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 11:30:
Bedankt voor alle reacties tweakers erg fijn dat jullie mij willen helpen, Ik heb op het moment windows 7 op mijn pc en zoals ik al heb gezegd is de temperatuur van mijn GPU tijdens het gamen zo'n 50-55°C of ik ook fps drops krijg met lagere settings zou ik vanavond even moeten kijken

Nogmaals bedankt
Probeer Windows 8 eens. Kan je zo 10% performance mee winnen.

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:56
Simpel antwoord: je mobo is te zwak voor je cup :)

Zelfde probleem met mijn fx8320 vroeger en kreeg opeens elke minuut fps drops in games waar ik normaal 60fps zou hebben.

Oorzaak?

Vrm's van de moederbord is te zwak om je cpu te voeden.

Andere mobo en je heb als het goed is geen last van lage fps

• diddyd0nut
Hmm ik zit er dan toch aan te denken om een nieuw moederbord en een nieuwe processor te gaan halen. Als ik het goed begrijp is de i5-4690K en de ASUS z97 een goede combinatie. Nu is mijn vraag: is het, het waard om iets meer uit te geven en te gaan voor de: i7 4770K of de i7 4820K en zou hier dan ook een ander moederbord bij moeten?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een gaming pc heeft geen baat bij een i7. Dus dat is geldweggooierij.

• diddyd0nut
En er zijn verschillende z97 varianten, Ik heb bij moederborden echt geen idee waar ik op moet letten en of het zin heeft om duurdere varianten te kopen. enige suggesties hiervoor?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-02 13:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

diddyd0nut schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 14:55:
Hmm ik zit er dan toch aan te denken om een nieuw moederbord en een nieuwe processor te gaan halen. Als ik het goed begrijp is de i5-4690K en de ASUS z97 een goede combinatie. Nu is mijn vraag: is het, het waard om iets meer uit te geven en te gaan voor de: i7 4770K of de i7 4820K en zou hier dan ook een ander moederbord bij moeten?
Waarom haal je geen Gigabyte 970 UD3P bord? Die kunnen dat wel ruimschoots aan en voor een fractie van die 600 euro. Dan kun je de CPU vast een stuk hoger kunnen laten draaien qua clockspeeds.

Mijn FX8320 draait op dat bord zonder al te grote moeite op 4.8Ghz, met waterkoeling ofc.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• haarbal
de goedkoopste borden hebben vaak alleen crossfire mogelijkheid en hebben een x16 en een x4 pci-e slot.

ietsje duurder en ze hebben ook sli en splitsen het netjes in x8 x8

de echt dure borden hebben meer usb, sata en lan poorten en vaak een betere audiochip.

• diddyd0nut
Hmm, oke bedankkt voor de info! Ik ga er nog eens goed over nadenken

• haarbal
Ook met een ander bord zal arma brak draaien op een 8150.

Pagina: 1