Toon posts:

DMA ja of nee??

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heej met windows kun je bij je burner en je cdrom drive net zoals bij hd's DMA aanvinken. Nou is dit bij hd's aanzienlijk sneller, maar bij cdroms en burners staat dit standaard uitgeschakelt. Is het verstandig en sneller dit aan te zetten??
Thnx
Bishop

• Roko
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ja, aanvinken die hap

• baskabas
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-04 12:26
Op maandag 11 juni 2001 14:27 schreef Roko het volgende:
Ja, aanvinken die hap
Oja? Waarom dan? :?

Ik weet dat bij DVD spelers veel gewonnen wordt, maar heb nog geen verschil gemerkt bij mijn brander en cd-rom....

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:10
mijn brander (Lite-on 12x10x40) werd er een uur sneller door :)

• Sjeeseend
  • Laatst online: 15:38
Ook hier maakt DMA het verschil tussen een 15 minuten ;( of 6 minuten branden,
op een lite-on 12-10-32.

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 14:43 schreef Sjeeseend het volgende:
Ook hier maakt DMA het verschil tussen een 15 minuten ;( of 6 minuten branden,
op een lite-on 12-10-32.
uuh volgens mij ligt dat toch echt niet aan je DMA instellingen hoor :D

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 15:41 schreef Nightfly het volgende:

[..]

uuh volgens mij ligt dat toch echt niet aan je DMA instellingen hoor :D
Jawel, want als DMA uit staat moet je cpu nogal veel werk doen. Mijn p3 450 houd dat ook niet bij met exact dezelfde brander. Resultaat is 3 sec. branden, 10 sec. burnproof enz.... :)

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:26
Op maandag 11 juni 2001 14:27 schreef Roko het volgende:
Ja, aanvinken die hap
Weet ik, wil ik ook wel, maar:

Vaag, ik heb een Plextor 12/10/32 op Sec.Master hangen, en een HP8100 4/2/24 op Sec.Slave..... nergens probs mee, maar die HP8100 kan ik niet de DMA aanvinken.... nahja ik kan ut wel aanvinken, maar zogauw na reboot staatie weer uit. BIOS geeft voor hem ook PIO-3 aan. Plextor heeft nergens probs mee en doet het ook gewoon op DMA (wat een verschil zeg :) )

Verwijderd

ALs ik in Win98 DMA aanvink is m'n Toshiba CD-
ROM na een reboot weer aanwezig met DMA uit, en me Plextor fikker is dan spoorloos.

In Win2K draait het hele zwikkie DMA en UDMA

• Roko
  • Niet online
Als je DMA aanvinkt en na de reboot blijkt dat het weer uitstaat, dan ondersteund je hardware geen DMA transfers, het is dan waarschijnlijk een PIO mode 3 device. Een update van je CD(R) driver van de specifieke fabrikant die de standaard Windows driver vervangt kan mischien uitkomst bieden. Een PIO mode 4 device zou er geen probleem mee moeten hebben.

Verwijderd

Mijn Toshiba is toch echt DMA. Ik zeg net : in Win2K draait ie dan ook gewoon DMA-33.

• Roko
  • Niet online
Dan zou ik eens op zoek gaan naar een andere Win9x driver

Verwijderd

Het is niet de driver. Ik denk dat er iets niet klopt met het de aansturing van de IDE controller in Win98.

De Plextor is nl. helemaal spoorloos als ik DMA aanvink.

Daarvan blijft DMA wel aan, maar de drive is alleen nog maar terug te vinden bij systeembeheer. In Verkenner en voor programma's is hij verdwenen als sneeuw voor de zon. Driveletter weg en alles.

• Roko
  • Niet online
Klinkt als een BusMastering probleem, de remedie is dan een andere driver zoeken voor je IDE devices, die lossen vaak de BusMaster problemen op. Waarschijnlijk werkt je DMA dan ook. Nazoeken bij de fabrikant van de mobo...

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 09:19

Halfkakkende

Vandring

HlpDsK, heb je een soundblaster live?
Zo ja open computer eigenschappen en dan creative devices (ofzo :D) en dan schakel je SB16 emulatie uit. Open dan je autoexec.bat en rem je regel die zegt set blaster=blablabla even een reboot en je kan dan gewoon dma aanzetten. Het werkte bij mijn bakker en DVD speler wel :) succes..

Zo niet...ehhhh ja weet niet :D

edit:

Vergeet de helft

MUZIEK!

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 15:24 schreef Halfkakkende het volgende:
HlpDsK, heb je een soundblaster live?
nee :) :P ;) :+

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

HlpDsK,bij mij werkt mijn 16x plex zowel onder win98/2k/xp met DMA aangevinkt. Zou het maybe aan de firmware kunnen liggen?

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 09:19

Halfkakkende

Vandring

Op dinsdag 12 juni 2001 15:28 schreef tineau het volgende:

[..]

nee :) :P ;) :+
:D whaha okay naja anyway misschien is het toch de oplossing :D :P

MUZIEK!

• M4rtijn
  • Laatst online: 31-01 15:17

M4rtijn

Spinnin' around

Veel writers ondersteunen geen DMA... als je dan DMA aanvinkt, kan 'ie blijven hangen tijdens het schrijven. Mijn ervaring is dat nieuwere writers er beter tegen kunnen. De Plexwriter vanaf 12speed heeft echter DMA gewoon nodig, omdat anders de data niet snel genoeg aankomt en de drive dan de burn-proof inschakelt. Sommige Plexwriters hebben trouwens ook een ongedocumenteerd jumpertje wat UDMA inschakelt :-)

• Felicia
  • Nu online
Veel writers ondersteunen geen DMA... als je dan DMA aanvinkt, kan 'ie blijven hangen tijdens het schrijven. Mijn ervaring is dat nieuwere writers er beter tegen kunnen. De Plexwriter vanaf 12speed heeft echter DMA gewoon nodig, omdat anders de data niet snel genoeg aankomt en de drive dan de burn-proof inschakelt. Sommige Plexwriters hebben trouwens ook een ongedocumenteerd jumpertje wat UDMA inschakelt :-)
Het is niet de write die het aan moet kunnen maar je controller. Op het moment dat de IDE controller een traag apparaat (cd-rom writer of zelfs floppy) de kans niet geeft om zich aan te melden voor DMA (wat trouwens Direct Memory Access betekent) dan kan ie spoorloos verdwijnen of hij doet het gewoon niet goed. Branders tot 4 speed hebben hier heel erg vaak problemen mee. Branders die sneller zijn als dat hebben dit een stukje minder maar het komt nog regelmatig voor. Dus als je probleempjes krijg dat je pc trager wordt of je cd's niet meer goed willen lezen/branden dan kan je het beste de DMA van je drive's uit zetten (M.U.V. je hdd natuurlijk).

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Pagina: 1