Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Topicstarter
Beste tweakers,

Graag wil ik een elektronisch gestuurde sifon voor het bad zelf aan kunnen sturen. Normaal zit hier een regelunit bij, maar deze wil ik niet gebruiken, omdat ik hem wil integreren in mijn home domotica systeem van Loxone.

Er zit een stappenmotor in de sifon die onderstaande specificaties heeft:
DC-motor 12 V/0,5 A, on-off pulse count, pulsduur max. 3 sec., aansluitleiding 3 m JST/XHP 5.

http://www.viega.nl/catal...afvoeroverloop/16588.html

Hoe kan ik dit het beste realiseren er van uitgaande dat ik een spanning van 230 VAC erop zet ga zetten. Ik heb dus een adapter nodig van 230 VAC naar 12 VDC en een stappenmotor aansturing. De vraag is: " Welke?".

Er zitten 2 draadjes aan de JST/XHP 5 stekker.

Alvast hartelijk dank.

Met vriendelijke groet,

Machiel Mulder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Op die site staat
ventielkegelbediening elektrisch, DC-motor 12 V/0,5 A, on-off pulse count, pulsduur max. 3 sec., aansluitleiding 3 m JST/XHP 5
is dat dan wel een stappen motor, volgens mij zit daar al een regelunit aan.

[ Voor 19% gewijzigd door Damic op 22-07-2014 17:30 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Zojuist was ik ook even verder aan het zoeken en je kunt inderdaad wel eens gelijk hebben. Volgens mij is dit helemaal geen stappenmotor en moet je er een spanning van 12 VDC op zetten met een maximale duur van 3 sec. Wat moet ik mij hier van voorstellen?

In de afbeelding van de aansluiting van de JST/XHP 5 connector zie ik maar 2 draadjes eraan zitten. Dus hoe gaat dat in zijn werk?
  1. Motor activeren: (stroompuls binnen 3 sec.)
  2. Stroom erop na puls (motor zorgt voor afsluiten van de sifon, net zolang tot hij dicht is)
  3. Stroom eraf
  4. Motor activeren: (stroompuls binnen 3 sec.)
  5. Stroom erop na puls (motor zorgt voor openen de van sifon, net zolang tot hij geheel open is)
  6. Stroom eraf
Cyclus kan opnieuw beginnen.

Of is dit te ingewikkeld gedacht.

[ Voor 34% gewijzigd door M. Mulder op 22-07-2014 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Eén welgemeend aandachtspunt m.b.t. die adapter waar misschien niet meteen aan wordt gedacht.
Er is zoals wellicht bekend nogal wat inferieure rotzooi op de markt. Voor normaal gebruik zal het sneuvelen van zo'n ding doorgaans alleen gevolgen hebben voor het ding zelf, variërend van stilletjes overlijden, in brand vliegen, spontaan exploderen etc. Hoe vervelend ook, er is zelden sprake van levensgevaar.
Maar hier installeer je het apparaat dat je er op aansluit in je bad. Dat vereist gewoon buitengewone aandacht aan de kwaliteit van die adapter. Het moet honderd procent zeker zijn dat van de transformator die er in zit nooit door een defect de primaire en secundaire wikkeling met elkaar in contact kunnen komen. Kortom, kies die adapter uiterst zorgvuldig. Koop hem bij een firma waar ze echt verstand van zaken hebben. Officieel hoort hij te voldoen aan een betreffende isolatieklasse.
Inderdaad, zie onderstaand bericht, b.v. de normering die voor medische apparatuur geldt. Dan zit je gegarandeerd veilig in bad.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 23-07-2014 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Techneut schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 11:19:
Eén welgemeend aandachtspunt m.b.t. die adapter waar misschien niet meteen aan wordt gedacht.
Er is zoals wellicht bekend nogal wat inferieure rotzooi op de markt. Voor normaal gebruik zal het sneuvelen van zo'n ding doorgaans alleen gevolgen hebben voor het ding zelf, variërend van stilletjes overlijden, in brand vliegen, spontaan exploderen etc. Hoe vervelend ook, er is zelden sprake van levensgevaar.
Maar hier installeer je het apparaat dat je er op aansluit in je bad. Dat vereist gewoon buitengewone aandacht aan de kwaliteit van die adapter. Het moet honderd procent zeker zijn dat van de transformator die er in zit nooit door een defect de primaire en secundaire wikkeling met elkaar in contact kunnen komen. Kortom, kies die adapter uiterst zorgvuldig. Koop hem bij een firma waar ze echt verstand van zaken hebben. Officieel hoort hij te voldoen aan een betreffende isolatieklasse.
Goed advies, ik zou zoeken naar een die aan medische normering voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
DRINGEND!
Als aanvulling op mijn bericht, hoe toevallig kan iets zijn???
Zonet las ik in de krant dat twee mensen in Den Haag in een bubbelbad waren geëlektrocuteerd. Geen eigen knutselwerk maar een gekocht apparaat genaamd De Bubble Spa van een Chinese fabrikant MSpa. In twee andere gevallen aldus dat artikel kregen mensen een zware schok die ze overleefden. Het mag duidelijk zijn dat dus het advies dat is gaf in mijn vorige bericht geen overdrijving was! Wat een inferieure troep! Is zoiets schering en inslag bij producten uit China? Het vertrouwen in leveranciers uit die richting dat toch al op een laag pitje stond krijgt bij mij hierdoor wel een extra deuk.

Edit:
Dat deze deuk in vertrouwen in Chinese producten niet onterecht is illustreert onderstaande reactie van SA007. Vraag is, wat je als consument kan doen om zoiets te voorkomen. Voor je tot aankoop van een product over gaat, mag toch niet van je verwacht worden dat je alles zorgvuldig inspecteert. Daar heb je meestal ook niet de middelen voor.
[/edit]

Niet vermeld werd of er sprake was van achterwege laten van een aarding waar het toestel mogelijk wel was voorzien van een aarding. Maar gezien de onwetendheid van een heel groot publiek dat argeloos die aarding domweg "vergeet" bij afwezigheid van een geaard stopcontact, zou zo'n ding helemaal niet afhankelijk moeten zijn van een aarding maar gevoed moeten zijn door een lage spanning (12 V of zoiets) via een dubbelgeïsoleerd voedingsapparaat. Bijvoorbeeld zoals al is voorgesteld door eentje die voldoet een de voorschriften die gelden voor medische apparatuur.

Hoe triest ook, de waarschuwing die de NVWA laat uitgaan is nogal komisch. Namelijk ze adviseren om als mensen in bad gaan niet de stekker in het stopcontact te steken.Een bubbelbad zonder bubbels dus.

[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 24-07-2014 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Techneut: Uit mijn ervaring in China (ben er 4 keer geweest voor zaken mbt technologie) is dat Chinezen alles zo goedkoop bouwen als ze mee wegkomen.
Als er geen controle is gaat de kwaliteit dus langzaam achteruit tot het troep wordt, geen eigen intresse om de kwaliteit hoog te houden.

Dit geld lang niet voor alle bedrijven in China, maar is wel de meest dominante stroming die ik daar gemerkt heb, en dat geld lang niet alleen voor export, de interne markt is een slag slechter, omdat er daar ook weinig op kwaliteit gelet wordt.

Paar opvallende voorbeelden die ik daar tegengekomen ben:
- Tegels geplaatst in een hotelbadkamer alleen op de plekken die je kan zien als je staat, dus bijv niet onder de wasbak.
- Een defecte wasbak waar letterlijk een ander type wasbak in gelegd was en met tape de leidingen aan elkaar (nee, niet tijdelijk, zat duidelijk al jaren zo).
- Machines zonder aarde aangesloten 'want zonder die draad werkt ie ook prima)
- Etc.

Ik heb totaal geen vertrouwen in Chinese kwalteit tenzij de kwaliteitscontrole westers is. Als je ze blijft pushen en elke fout aankaart gaat de kwalitet flink omhoog.
Heb alleen nog geen betrouwbare manier gevonden om dit vooraf te controleren voor je met een bedrijf in zee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Een IP65 12 VDC trafo zal ik dan gaan toepassen (westerse kwaliteit).

Is het haalbare kaart om dit motortje van de sifon aan te sturen als ik de 12 VDC trafo heb. Ik kan zelf pulsen geven vanuit mijn Loxone PLC of continue stroom leveren.

Klopt mijn redenatie van het activeren van de motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Geen idee of die aan genoemde strenge eisen die je er aan moet stellen voldoet. Als je er absoluut zeker van bent van wel, dan is het natuurlijk oké. Maar ik krijg de indruk, corrigeer me als ik me vergis, dat het "slechts" een voeding is voor LED-strips. En voor die toepassing gelden meestal om het een beetje betaalbaar te laten zijn niet de aller strengste eisen. Kortom, onderschat dit niet, geef liever honderd euro meer uit dan ........ Vul zelf maar in.

En waar ook niet iedereen aan denkt, houd het netspanningscircuit volledig uit de natte zone van de badkamer. M.a.w. ga droog met de 12 V de natte zone in.

Edit:
En sine heeft met z'n reactie hieronder natuurlijk helemaal gelijk met z'n opmerking over aarding. Maar als je het aanlegt volgens de NEN1010, dan doe je dit automatisch al. Niettemin, ook dat weet niet iedereen, dus is het een nuttige aanvulling. En mocht je toevallig niet echt honderd procent vertrouwd zijn met elektra, wij kunnen wel een uitgebreide uiteenzetting geven, maar dat lijkt me niet zinvol. Knutsel dan niet zelf, maar laat het, met name die aardingaanleggen door een installateur.

[ Voor 42% gewijzigd door Techneut op 25-07-2014 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
En knoop alle metalen delen ( motor frame ) aan aarde !

Repareren doe je zo.

Pagina: 1