Toon posts:

Canon EOS 1200d of Nikon d3100

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik ben van plan om mijn eerste spiegelreflex camera aan te schaffen. Ik heb dit besloten omdat ik al langere tijd een echte goede camera wil waar ik mooie foto's mee kan maken, en waar ik eventueel ook een fotocursus mee kan 'volgen'. Mijn oude camera (een Olympus) is nu helaas kapot, dus als ik dan toch een dure camera moet kopen, waarom dan niet eindelijk zo'n spiegelreflex camera.

Nu heb ik de afgelopen weken veel hier op Tweakers rond gekeken en zijn er eigenlijk nog 2 camera opties over: de Canon EOS 1200d en de Nikon d3100. Allebei zijn ze in mijn prijscategorie (tot 400 euro..) en worden ze goed beoordeeld. Nou heb ik alleen een vraag aan jullie.. De Nikon 3100d werd in 2010 door jullie beoordeeld als Uitstekend, en de Canon EOS 1200d werd in 2014 beoordeeld als Voldoende.

Kan ik hieruit afleiden dat de Canon minder goed is dan de Nikon camera (voldoende vs. uitstekend). Ik twijfel hier namelijk over.. want misschien heeft de Canon nu wel een Voldoende beoordeling gekregen omdat er zo veel goede camera's op de markt zijn gekomen (en toen de Nikon 3100d werd beoordeeld was deze misschien wel Uitstekend, maar krijgt deze nu ook een Voldoende wanneer hij vergeleken wordt met de camera;s van nu). Hoe denken jullie hierover? Is de Nikon 3100d echt een betere optie dan de Canon EOS 1200d?

Hiernaast vraag ik me ook af hoe de Nikon 1 S1 in vergelijking tot deze 2 camera's staat. Is de Nikon S1 echt een veel 'slechtere' camera (gezien de foto's)?

Ik wil mijn camera vooral gebruiken voor de 'normale' vakantiefotos. Ik ga wel binnenkort 3 weken op reis naar Indonesie, en daar wil ik dus vooral ook mooie foto's kunnen maken van bv: rijstvelden (dat je echt goed de felgroene kleur ziet), de mooie zee (helderblauw), natuur, maar ook vakantiefoto's van mijn reisgezelschap wil ik kunnen maken. Het moet dus een beetje een allround camera zijn.. Bewegende beelden fotograferen is ook leuk als dat goed kan. Maar ik ben absoluut geen professionele fotografe oid, dus mijn eisen zijn niet zo 'hard'.

Hopelijk kunnen jullie me helpen te kiezen en informatie verstrekken!

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

Groetjes Nikki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09 20:24
Nikki,

Ik ben bang dat je enigzins in het verkeerde deel van het forum je vraag stelt.

Kijk hier eens rond: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:23
Je post zit een beetje in het verkeerde forum deel ;) --> Foto & Video Hardware

Je vergelijkt een toestel uit 2010 met een nieuwe model van dit jaar... het zijn beide instappers en misschien krijgt de Canon nu 'maar' voldoende omdat er ondertussen ook al een Nikon D3300 is (2 generaties nieuwer) en ook veel concurrentie uit andere hoek komt (van compacts tot bridge cameras tot systeem cameras en zelfs smartphones...). Nikon vs Canon discussies zijn er al genoeg geweest en het verschil is minimaal, probeer ze beide eens in een winkel, meeste verschillen zijn de menuutjes en de plaatsing van knoppen...

Laat het ook duidelijk zijn dat een mooie foto meer het resultaat is van de kwaliteit van de fotograaf dan de kwaliteit van het toestel. Het is niet omdat je een DSLR koopt dat je foto's direct veel beter gaan zijn (wel als je vergelijkt met een compact uit 2007 ofzo...) Die groene rijstvelden en helderblauwe zee die je ziet in 'boekjes' komt er meer door nabewerking met software (Lightroom/Photoshop/...) dan door de kwaliteit van je toestel.

Je budget is 400€, daar kan je al wat mee. Je kan een basic DSLR kopen met kitlens (18-50 bereik, zo'n 3x zoom...). Maar denk er dan wel aan dat extra lenzen heel wat geld kosten en de hele kit ook niet erg compact is om mee te nemen. Voor 400€ kan je ook al een high end compact als de Sony RX100 kopen en die neemt ook erg goeie plaatjes, is compact, heeft ook de PASM dial (handig als je een 'cursus wil volgen' want dat zijn meestal vereisten) en kan ook RAW schieten (als je wat nabewerking wil doen, je zal mergen dat Lightroom erg simpel kan zijn en niet erg duur in aankoop is, je haalt al snel wat meer uit een mooie foto). Het beste fototoestel is hetgene je bij je hebt als het nodig is, met de Sony is die kans door z'n size wel wat groter...

Ik wou je niet verwarren maar denk gewoon goed na wat je echt wil. En denk "groter & duurder is niet altijd beter ;)"