Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen mediacollege (met name studie webdeveloper)

Pagina: 1
Acties:

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-10 09:20
Ik ben vorig jaar afgestudeerd en ik heb in een jaar tijd nog steeds geen baan kunnen vinden in mijn vakgebied. Ik ben bij toeval op codecadamy (html/css/javascript) gekomen een paar maanden geleden en heb toen het programmeer virus te pakken gekregen en ik wil daar ook graag mijn beroep van maken (mede ook omdat er heel veel werk in te vinden is).

Ik ben nu zo'n 3 maanden bezig (ik leer zo'n 3-4 uur per dag; angular, javascript, css, jquery), ik heb ontzettend veel bijgeleerd (1e angular app gemaakt :))maar ik voel me nog niet zeker genoeg om een freelance opdracht aan te nemen.

Ik wilde daarom dan ook eigenlijk nog een studie doen puur gericht op web development. Maar dat blijkt bijna niet mogelijk/ te vinden (vaak alleen in combinatie met een hele informatica studie). Met mijn leeftijd (26) ga ik niet nog eens aan een 3+ jarige studie beginnen. Nu kwam ik de studie van web developer tegen bij media college (voor 5500 euro, wat ontzettend veel geld is) die 35 weken duurt. Maar als ik zo op internet lees zijn er weinig positieve verhalen te vinden. Hebben jullie hier misschien nog ervaringen mee, met name de studie die ik wil gaan volgen (web developer).

Of is het misschien toch beter om verder te gaan zoals ik nu aan het doen ben? (pure zelfstudie). Ik merk dat bedrijven ook niet staan te springen om rookies (hoewel zeer gedreven om te leren) aan te nemen. Vaak wordt toch wel 1-3 jaar ervaring verwacht met eventueel een informatica studie. Freelance lijkt me dan de beste optie, maar omdat ik er dan helemaal alleen voor sta, durf ik het nog niet aan met mijn ervaring. Zo'n studie bij mediacollege lijkt me denk ik wel die grens over te kunnen trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door TI_Observer op 22-07-2014 14:25 ]

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:48

orf

Met zelfstudie kun je ook een portfolio opbouwen. Als dat goed genoeg is zullen werkgevers je ook uitnodigen voor een gesprek.

Verwijderd

Is er geen combinatie te maken met je vakgebied or de sector van je studie? Kan een pre zijn voor bedrijven in die sector om iemand in huis te halen die iets kan programmeren.

Freelance lijkt me de beste manier om zelfstudie deels betaald te doen omdat je alle vrijheid voor jezelf kunt maken. Er zal ook niet of nauwelijks naar je diploma gevraagd worden, maar wel naar je ervaring en portfolio, dus zorg dat je wat kan laten zien. Let wel dat opdrachtgevers geen uren gaan betalen om jou te laten leren, maar leren door te doen kan wel natuurlijk. Mijn ervaring is ook dat je het beste leert door "echte projecten" van begin tot eind te doen, ipv je beperken tot simpele online tutorials zonder enige context.

Je zou ook kunnen partneren met freelancers in andere sectoren die graag hun dienstverlening willen verbreden, zoals grafisch ontwerpers en marketing en communicatie bureaus.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2014 15:54 ]

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-10 09:20
Ja, dus ik denk dat die 5,5k weggegooid geld is. Ik ben nu ook druk bezig om te bedenken hoe ik een portfolio site ga maken (die vooral programmeer technisch goed in elkaar zit).

Een goede manier om zo'n project te simuleren is denk ik om .psd templates te downloaden en die vervolgens te gaan maken (wat ik al een aantal keer gedaan heb).

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 14:12
Dus vooral front-end? Je zou ook kunnen kijken of bij een bedrijf stage kan lopen. Zal je waarschijnlijk wel een lage (of geen) vergoeding krijgen maar je kan dan wel 'real-life' ervaring op doen.
Verder kan je ook hobbymatig wat dingen maken (site voor je sportclub/kerk/vrijwillig iets) om een portfolio op te bouwen, als het echt gebruikt wordt is het toch wat leuker.

Verwijderd

Barryvdh schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 08:49:
Dus vooral front-end? Je zou ook kunnen kijken of bij een bedrijf stage kan lopen. Zal je waarschijnlijk wel een lage (of geen) vergoeding krijgen maar je kan dan wel 'real-life' ervaring op doen.
Ik zou dit advies zeker opvolgen! Zelf doe ik dan wel 'multimedia design' a.k.a. webdesign voor dummies, op het CIBAP in zwolle, maar heb op mijn stage al veel meer geleerd in 3 maandjes dan daar in 3 jaar _/-\o_

Grap is ook nog is, dat ik een opdracht krijg, een programma of taal om mee te werken o.i.d. en een linkje naar de (wiki) documentatie van bovengenoemd. En dan zelf lekker klooien, en zodra er iets uitkomt gaat heer stagebegeleider kijken wat ik gemaakt heb, om me vervolgens tips te geven over hoe dingen beter kunnen.

Als je front-end wilt gaan doen, zou ik toch voor de grap ook een keer aandacht besteden aan backend, php etc. Je krijgt er sowieso mee te maken, en dan is het handig om iig te weten wat er staat!

Daarnaast
Verder kan je ook hobbymatig wat dingen maken (site voor je sportclub/kerk/vrijwillig iets) om een portfolio op te bouwen, als het echt gebruikt wordt is het toch wat leuker.
Dat doe ik nu ook, vanwege de wat grotere eisen van klanten en dingen mbt veiligheid, maak ik vrijwel alleen ontwerpen en basis html opzet, zodat een collega dat kan omzetten naar een website met CMS (pimcore). Maar om dat toch een beetje mee te krijgen val ik iedereen die ik ken lastig of ze een website willen! Want naast dat je oefent met je vak, oefen je ook om een opdracht/briefing om te zetten in een product wat de klant wil. Dit ga je, tenzij je flappybird dingies gaat bouwen, ook sowieso tegenkomen bij een bedrijf (natuurlijk).

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 15:52:
Is er geen combinatie te maken met je vakgebied or de sector van je studie? Kan een pre zijn voor bedrijven in die sector om iemand in huis te halen die iets kan programmeren.

Freelance lijkt me de beste manier om zelfstudie deels betaald te doen omdat je alle vrijheid voor jezelf kunt maken. Er zal ook niet of nauwelijks naar je diploma gevraagd worden, maar wel naar je ervaring en portfolio, dus zorg dat je wat kan laten zien. Let wel dat opdrachtgevers geen uren gaan betalen om jou te laten leren, maar leren door te doen kan wel natuurlijk. Mijn ervaring is ook dat je het beste leert door "echte projecten" van begin tot eind te doen, ipv je beperken tot simpele online tutorials zonder enige context.

Je zou ook kunnen partneren met freelancers in andere sectoren die graag hun dienstverlening willen verbreden, zoals grafisch ontwerpers en marketing en communicatie bureaus.
Daarnaast zou je mischien als een soort betaalde stage, niet in uren maar per goed afgeronde opdacht betaald kunnen worden? Geen idee hoe dit precies werkt, maar ik ken wel mensen die zo'n regeling hebben. Vooral omdat ze nog lang niet zo snel zijn als iemand die dit 10 jaar doet, maar t wel kunnen, alleen dan een weekje of wat meer... :P
Pagina: 1