Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

MacBook Air 2014 vs. Ideapad 430 vs. Yoga 2 13

Pagina: 1
Acties:

• Jeuhwel
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-08-2022
Hallo allemaal,

Voor mijn aankomende studie ben ik op zoek naar een goede ultrabook. Mijn budget is tot de €1000.
Ik wil hem voornamelijk gebruiken voor tekstbewerken, internetten en series bekijken. Ik wil wel graag dat hij lang meegaat, zowel qua accu als durability. Verder is een SSD, een Hashwell processor en een 13"/14" scherm een must. Uiteindelijk ben ik op de volgende laptops uitgekomen:

MacBook Air 2014 13"
Voordelen:
- goede accuduur
- goede bouwkwaliteit
- OS X (ten opzichte van windows 8 in ieder geval)

Nadelen:
- niet te upgraden (4 GB RAM genoeg?)

Lenovo Ideapad U430
Voordelen:
- Intel Core i7-4500U
- 256GB SSD
- Full HD scherm
- bouwkwaliteit
- prijs (€885)

Nadelen:
- geen reviews bekend over i7-versie met full hd scherm (invloed op accu?)

Lenovo Yoga 2 13
Voordelen:
- 256GB SSD
- Full HD scherm
- 8GB RAM

Nadelen:
- Hoe lang gaat hij mee?
- Het hele flip-gebeuren en de tablet functie hoeven van mij niet per se

Zijn er mensen met ervaring met (een van deze) laptops?

Iemand nog tips oid?

In eerste instantie lijkt de MacBook gewoon de beste keuze wat de durability en kwaliteit betreft, maar aangezien de €100 meer voor 4GB echt boven m'n budget gaat, lijken de andere laptops misschien wel een goede optie. Mijn vraag is dan ook: maakt die extra 4GB RAM veel verschil, met name ook op lange termijn?

Alvast bedankt!

• Elaynegalad
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-12-2016
Ik kan nergens een Macbook Air 13.3" 2014 vinden met 8gb ram behalve de apple store en daar ben je gelijk alweer 1129+100euro kwijt.
Ik heb hier namelijk ook naar zitten kijken en vraag me ook af of 4gb ram genoeg is of niet.

• Jeuhwel
Elaynegalad schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 12:59:

Ik kan nergens een Macbook Air 13.3" 2014 vinden met 8gb ram behalve de apple store en daar ben je gelijk alweer 1129+100euro kwijt.
Ik heb hier namelijk ook naar zitten kijken en vraag me ook af of 4gb ram genoeg is of niet.
Ik kan met studentenkorting de MacBook Air 2014 13" met 128GB SSD en 4GB RAM voor € 966,79 krijgen in de Apple Store. Voor €94,38 heb je 4GB meer. Maar hoeveel ga ik van die 4GB meer RAM merken?

[ Voor 46% gewijzigd door Jeuhwel op 22-07-2014 15:55 ]

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-11 12:39
Jeuhwel schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 12:46:
Hallo allemaal,

Lenovo Yoga 2 13
Voordelen:
- 256GB SSD
- Full HD scherm
- 8GB RAM

Nadelen:
- Hoe lang gaat hij mee?
- Het hele flip-gebeuren en de tablet functie hoeven van mij niet per se

Zijn er mensen met ervaring met (een van deze) laptops?
Wat bedoel je met "hoe lang gaat hij mee ? "

Ik heb zelf een Yoga 2 Pro en de bouwkwaliteit is zeer goed. Het voordeel van de Yoga 2 is dat het FullHD IPS is. Ik dacht ook dat ik die andere standen niet snel zou gebruiken maar met name de stand waarbij je het scherm alleen ziet en het keyboard naar achter geklapt zit gebruik ik vaak. Ideaal bij films e.d.en apps die optimised zijn voor touch (eigenlijk alles in de ModernUI modus)

Mobiletechreview heeft een mooie review van de Yoga2

YouTube: Lenovo Yoga 2 13 Review

[ Voor 7% gewijzigd door Cinemaskoop op 22-07-2014 13:48 . Reden: youtube link toegevoegd ]

• madass
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-10 19:11
4 vs 8 gig maakt niet super veel uit. Ik denk dat de upgrade naar de i7 meer substantieel snelheidswinst geeft.

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
Even een kort antwoord van op het mobiele aparaat.

Maar met de activiteiten die je ermee wilt doen denk ik niet dat 8gb nodig is. Zelf heb ik mijn mbp geupdate na aankoop met 4gb ram naar dus 8gb en een ssd.
Het is vooral de ssd die het doet want de extra ram wordt zelden tot nooit benut.
Desondanks is het altijd leuk. Maar niet omdat meer beter is dat je het ook werkelijk nodig hebt.

Als je films gaat bekijken erop gaat vooral het full hd scheem bij de lenovos leuk zijn. De mac heeft best beperkte resolutie. Het matter beeldscherm bij de mac is wel handig voor buiten.
De accu duur is ook hemels.

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op papier biedt de Lenovo Yoga 2 13" gewoon het meeste van deze drie. De accuduur zal misschien wat onderdoen voor de Apple MacBook Air maar de dagen dat je een studiedag niet meer doorkomt op een acculading zijn inmiddels wel voorbij met de moderne ultrabooks.

Daarnaast is een Windows OS gewoon een pre in een onderwijsomgeving. Natuurlijk is voor alle (obscure) software wel een werkend alternatief te vinden voor MacOS.

Ten slotte is een touchscreen (zeker in de collegezaal, in combinatie met de omgeklapte stand van de Yoga) erg fijn. Even in Office Visio een diagrammetje tekenen met een pennetje is erg fijn bijvoorbeeld.

Heb je trouwens ook al even gekeken naar de Surface Pro 2/3 tablets van Microsoft?

• Jeuhwel
Cinemaskoop schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 13:47:
[...]

Wat bedoel je met "hoe lang gaat hij mee ? "

Ik heb zelf een Yoga 2 Pro en de bouwkwaliteit is zeer goed. Het voordeel van de Yoga 2 is dat het FullHD IPS is. Ik dacht ook dat ik die andere standen niet snel zou gebruiken maar met name de stand waarbij je het scherm alleen ziet en het keyboard naar achter geklapt zit gebruik ik vaak. Ideaal bij films e.d.en apps die optimised zijn voor touch (eigenlijk alles in de ModernUI modus)

Mobiletechreview heeft een mooie review van de Yoga2

YouTube: Lenovo Yoga 2 13 Review
Met hoe lang hij meegaat, bedoel ik of hij het zo'n 6 jaar vol gaat houden. Ik ben bang dat hij door het constant flippen snel stuk gaat.

Bedankt voor de link!

• Jeuhwel
madass schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 14:07:
4 vs 8 gig maakt niet super veel uit. Ik denk dat de upgrade naar de i7 meer substantieel snelheidswinst geeft.
DaemonAngel schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 14:42:
Even een kort antwoord van op het mobiele aparaat.

Maar met de activiteiten die je ermee wilt doen denk ik niet dat 8gb nodig is. Zelf heb ik mijn mbp geupdate na aankoop met 4gb ram naar dus 8gb en een ssd.
Het is vooral de ssd die het doet want de extra ram wordt zelden tot nooit benut.
Desondanks is het altijd leuk. Maar niet omdat meer beter is dat je het ook werkelijk nodig hebt.

Als je films gaat bekijken erop gaat vooral het full hd scheem bij de lenovos leuk zijn. De mac heeft best beperkte resolutie. Het matter beeldscherm bij de mac is wel handig voor buiten.
De accu duur is ook hemels.
Bedankt voor de duidelijke antwoorden!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-11 12:39
Jeuhwel schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 15:58:
[...]

Met hoe lang hij meegaat, bedoel ik of hij het zo'n 6 jaar vol gaat houden. Ik ben bang dat hij door het constant flippen snel stuk gaat.

Bedankt voor de link!
De constructie is behoorlijk stevig.
Pagina: 1