Voordat ik begin. Ik weet niet zeker of het topic hier goed staat of dat ik hem in het ssd topic moet plaatsen of in het windows gedeelte.
Situatie
Dell Inspiron 15 met een ssd met een nieuwe Windows 8 installatie op de plek van de oude hdd en de hdd op de plek waar eerst de dvd drive zat.
Gisteren avond hing windows opeens. Voordat ik de aan uit knop kon gebruiken werd Windows al opnieuw opgestart. Het booten duurde wat langer en na een tijdje had ik de oude installatie weer voor mijn neus. De laptop was nu opgestart met de installatie op de hdd.
De ssd word in de bios gewoon herkend maar ik kan er niet vanaf booten. Wat ik ook probeer hij blijft maar opstarten vanaf de oude hdd. Als ik dan opgestart ben dan zie ik wel 2 disken. De oude hdd als c:\ en de ssd als d:\. De ssd is ook gewoon benaderbaar en ik kan ook bij de data die er op staat.
Na wat gegoogle, opgestart met de command prompt en geprobeerd het commando bootrec te gebruiken. Ik krijg dan de melding "Het systeem kan het opgegeven pad niet vinden". Vervolgens met diskpart geprobeerd de ssd en boot partitie active te maken maar dan krijg ik de melding "The ACTIVE command can only be used on fixed MBR disks"
In windows zie ik wel dat er rond het tijdstip dat de laptop hing deze melding bij de disk staat
Device SCSI\Disk&Ven_Crucial_&Prod_Crucial_CT256MX1\4&14336d37&0&000000 was configured.
Driver Name: disk.inf
Class Guid: {4D36E967-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
Driver Date: 06/21/2006
Driver Version: 6.3.9600.16384
Driver Provider: Microsoft
Driver Section: disk_install.NT
Driver Rank: 0xFF0005
Matching Device Id: GenDisk
Outranked Drivers:
Device Updated: false
Hieronder nog de info van het bcdedit commando
Microsoft Windows [Version 6.3.9600]
(c) 2013 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden.
C:\Windows\system32>bcdedit
Windows Boot Manager
--------------------
identifier {bootmgr}
device partition=\Device\HarddiskVolume5
path \EFI\MICROSOFT\BOOT\BOOTMGFW.EFI
description Windows Boot Manager
locale nl-NL
inherit {globalsettings}
integrityservices Enable
default {current}
resumeobject {108d3758-c3c2-11e3-a1be-b82a729a4128}
displayorder {current}
toolsdisplayorder {memdiag}
timeout 30
Windows Boot Loader
-------------------
identifier {current}
device partition=C:
path \Windows\system32\winload.efi
description Windows 8.1
locale nl-NL
inherit {bootloadersettings}
recoverysequence {108d375a-c3c2-11e3-a1be-b82a729a4128}
integrityservices Enable
recoveryenabled Yes
isolatedcontext Yes
allowedinmemorysettings 0x15000075
osdevice partition=C:
systemroot \Windows
nx OptIn
bootmenupolicy Standard
Ik zit nu een beetje vast. Ik kom er niet uit hoe ik er voor kan zorgen dat ik weer vanaf de ssd kan booten (zonder een herinstallatie uit te voeren).
Situatie
Dell Inspiron 15 met een ssd met een nieuwe Windows 8 installatie op de plek van de oude hdd en de hdd op de plek waar eerst de dvd drive zat.
Gisteren avond hing windows opeens. Voordat ik de aan uit knop kon gebruiken werd Windows al opnieuw opgestart. Het booten duurde wat langer en na een tijdje had ik de oude installatie weer voor mijn neus. De laptop was nu opgestart met de installatie op de hdd.
De ssd word in de bios gewoon herkend maar ik kan er niet vanaf booten. Wat ik ook probeer hij blijft maar opstarten vanaf de oude hdd. Als ik dan opgestart ben dan zie ik wel 2 disken. De oude hdd als c:\ en de ssd als d:\. De ssd is ook gewoon benaderbaar en ik kan ook bij de data die er op staat.
Na wat gegoogle, opgestart met de command prompt en geprobeerd het commando bootrec te gebruiken. Ik krijg dan de melding "Het systeem kan het opgegeven pad niet vinden". Vervolgens met diskpart geprobeerd de ssd en boot partitie active te maken maar dan krijg ik de melding "The ACTIVE command can only be used on fixed MBR disks"
In windows zie ik wel dat er rond het tijdstip dat de laptop hing deze melding bij de disk staat
Device SCSI\Disk&Ven_Crucial_&Prod_Crucial_CT256MX1\4&14336d37&0&000000 was configured.
Driver Name: disk.inf
Class Guid: {4D36E967-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
Driver Date: 06/21/2006
Driver Version: 6.3.9600.16384
Driver Provider: Microsoft
Driver Section: disk_install.NT
Driver Rank: 0xFF0005
Matching Device Id: GenDisk
Outranked Drivers:
Device Updated: false
Hieronder nog de info van het bcdedit commando
Microsoft Windows [Version 6.3.9600]
(c) 2013 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden.
C:\Windows\system32>bcdedit
Windows Boot Manager
--------------------
identifier {bootmgr}
device partition=\Device\HarddiskVolume5
path \EFI\MICROSOFT\BOOT\BOOTMGFW.EFI
description Windows Boot Manager
locale nl-NL
inherit {globalsettings}
integrityservices Enable
default {current}
displayorder {current}
toolsdisplayorder {memdiag}
timeout 30
Windows Boot Loader
-------------------
identifier {current}
device partition=C:
path \Windows\system32\winload.efi
description Windows 8.1
locale nl-NL
inherit {bootloadersettings}
recoverysequence {108d375a-c3c2-11e3-a1be-b82a729a4128}
integrityservices Enable
recoveryenabled Yes
isolatedcontext Yes
allowedinmemorysettings 0x15000075
osdevice partition=C:
systemroot \Windows
nx OptIn
bootmenupolicy Standard
Ik zit nu een beetje vast. Ik kom er niet uit hoe ik er voor kan zorgen dat ik weer vanaf de ssd kan booten (zonder een herinstallatie uit te voeren).