Betere en stillere koeling CPU

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Hallo allemaal!

Een paar vraagjes,

Momenteel heb ik een pc met de volgende specs:

pricewatch: Asus Z87-K
pricewatch: Intel Core i7 4770 Boxed
pricewatch: Zalman Z11 Plus
pricewatch: Corsair Vengeance CML16GX3M4X1600C8
pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB
pricewatch: PNY Optima 120GB
pricewatch: Corsair CX500M
pricewatch: Club3D Radeon R9 280X royalQueen

Het probleem is het volgende; Tijdens het gamen bereikt mijn CPU onder load ongeveer 90/100% en dat bij ongeveer de 85/90 graden +. Ik vind dat wel te warm, en het produceert veel geluid.

Ik zou graag mijn stockkoeler willen vervangen, maar door vele topics gelezen te hebben weet ik zelf niet meer welke nou gewoon goed genoeg is.

Ik heb zelf al eens rondgekeken, en kwam uit op deze:
pricewatch: Noctua NH-D14

Nu ik toch bezig ben wil ik volledig voor een stille pc gaan en wil ik ook mijn fans van zalman vervangen. Deze zijn niet stil te noemen. Iemand aanbevelingen welke ik kan nemen die stil is en ook genoeg lucht verplaatst?

Alle reacties zijn welkom! :)

Vriendelijke groeten,

Rwk95!

[ Voor 3% gewijzigd door MysticX op 22-07-2014 05:06 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

Wat is je budget?

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/42480164
bbblije schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 10:12:
http://www.silentpcreview.com/article1395-page6.html

Afhankelijk van wat je er aan uit wil geven zou ik deze fans bekijken
http://tweakers.net/price...;284706;358564/categorie/

Minimaal 6 heatpipes. Zo is de pricewatch: Gelid Solutions The Black Edition een hele interessante op gebied van prijs/kwaliteit. (http://youtu.be/IW3vPD-6mtU , http://www.techpowerup.co...ions/Black_Edition/6.html en http://www.eteknix.com/ge...tion-cpu-cooler-review/6/) Eveneens de pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition en de pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power . Verder staan de pricewatch: Noctua NH-D14 en nu de pricewatch: Noctua NH-D15 bekend om het leveren van het beste lucht koelvermogen onder minimale geluidsdruk. Maar hier betaal je ook gelijk het dubbele voor.

Daarbij moet je ook even nagaan hoe ambitieus je wil gaan overclocken. De koelste prestaties worden vaak gehaald met een pricewatch: Corsair Hydro H100i / pricewatch: Corsair Hydro H105 / pricewatch: Corsair Hydro H110

[ Voor 98% gewijzigd door bbblije op 22-07-2014 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:41

OB1

De Cooler Master Hyper412S is een erg goede luchtkoeler voor het geld.

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Budget is < €100,-
Liefst zo goedkoop mogelijk, maar ik wil wel iets meer betalen als ik daarvoor een stille pc terug krijg.
Dankjewel voor de link, ik ga die even bekijken!

Ohja, vergeten erbij te vermelden, het RAM geheugen zijn high profile memory modules..

[ Voor 25% gewijzigd door MysticX op 22-07-2014 12:18 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
OB1 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 10:32:
De Cooler Master Hyper412S is een erg goede luchtkoeler voor het geld.
Heb je die zelf nu ook? Game je veel op je PC? Hoeveel graden wordt je CPU onder 100% load?

[ Voor 4% gewijzigd door MysticX op 22-07-2014 19:49 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 10:23
Zit hier zelf op het moment ook naar te kijken, vanmorgen wou ik nog de Noctua NH-D14 ( past net in min kast de D15 echter niet, maar is ook nog is stukken duurder voor weinig meer resultaat, dus geen interesse in ) gaan bestellen maar nu twijfel ik toch echt tussen de volgende.

Mijn keuzes op dit moment zijn Noctua NH-D14 of Coolermaster hyper Evo 212.

De verschillen zijn die mij opvallen:

D14:
2 ventilatoren
Koelt minimaal beter ( 40.2 graden in de test )
Produceert iets minder geluid ( 30,2 dba in de test )
Heeft geen fan control via moederbord ( 3 pins inplaats van 4 pins )
1240 gram ( erg zwaar en lijkt mij erg taxerend voor je mobo )
Kost 69 euro

212:
1 ventilator ( tweede kan er worden opgezet, interessante optie = Sharkoon Silent Eagle 1000 120mm 8 euro )
Koelt iets minder effectief ( 41.8 graden in de test "op 1 fan" , de tweede fan zal wel wat effect hebben op de temps )
Produceert iets meer geluid ( 33,9 dba in de test ) "de stock koeler is eventueel ook simpel te vervangen voor een nog stilleren als het nodig mocht zijn voor weinig"
Heeft fan control via moederbord ( 4 pins )
540 gram, minder dan de helft van de D14
Kost 29 euro ( +1 extra fan = 37 euro )

Ik zoek een koeler voor mijn i7 870 die altijd stock heeft gedraait ( 3,2ghz ). Ding is op het moment vrij heet 80 graden stressed en beide koelers zullen ruim genoeg zijn om onder de 50 graden te gaan zitten met een 4ghz overclock ( max 60 graden ) Een verbetering op alle fronten.

Als ik voor de 212 zou kiezen kan ik ook gelijk al mijn koelers in mijn kast vernieuwen voor betere kwaliteit versies en gelijk alles een upgrade geven.

Dit zouden dan de kosten worden:

D14:

69 euro

212:

29 + 5 x 8 = 69 euro

De rede waarom ik 5 koelers erbij wil is voor ( 1x top kast, 1x voorkant, 1x achterkant, 1x cpu koeler ) dan hou ik nog 1 reserve koeler over mocht ik de koeler op de 212 niks vinden ).

Kan nog niet echt een beslissing nemen, dus kijk morgen wel verder :P.

Misschien heb je hier ook wat aan, topic starter :P

bron over graden en geluid: http://www.anandtech.com/...stone-and-cooler-master/4

[ Voor 5% gewijzigd door Gatygun op 22-07-2014 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:38
Voor een actieve CPU koeler: pricewatch: Scythe Kotetsu http://www.silentpcreview.com/Scythe_Kotetsu

Voor de lange termijn is je stille PC plan. Waarom niet nu? Omdat je daar waarschijnlijk niet het buget voor hebt nu. Je voeding, kast, casefans en videokaart moeten allemaal vervangen of aangepast worden voor stilte haalbaar is.

Wat je nog wel kunt doen op de korte termijn is je casefans vervangen door goede PWM gestuurde fans. Ik gebruik zelf pricewatch: Scythe Slip Stream PWM, 120mm en dan in idle tussen de 350 en 400 rpm. Er zijn beter fans, maar houd er rekening mee dat de prijs dan gemakkelijk verdubbeld of verdrievoudigd.

Voor de duidelijkheid mijn definitie van een stille PC; in idle hoor je hem niet op 1m afstand en onder load mag je hem net horen, maar mag het nooit storend zijn.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Gatygun schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 23:31:
Zit hier zelf op het moment ook naar te kijken, vanmorgen wou ik nog de Noctua NH-D14 ( past net in min kast de D15 echter niet, maar is ook nog is stukken duurder voor weinig meer resultaat, dus geen interesse in ) gaan bestellen maar nu twijfel ik toch echt tussen de volgende.

Mijn keuzes op dit moment zijn Noctua NH-D14 of Coolermaster hyper Evo 212.

De verschillen zijn die mij opvallen:

D14:
2 ventilatoren
Koelt minimaal beter ( 40.2 graden in de test )
Produceert iets minder geluid ( 30,2 dba in de test )
Heeft geen fan control via moederbord ( 3 pins inplaats van 4 pins )
1240 gram ( erg zwaar en lijkt mij erg taxerend voor je mobo )
Kost 69 euro

212:
1 ventilator ( tweede kan er worden opgezet, interessante optie = Sharkoon Silent Eagle 1000 120mm 8 euro )
Koelt iets minder effectief ( 41.8 graden in de test "op 1 fan" , de tweede fan zal wel wat effect hebben op de temps )
Produceert iets meer geluid ( 33,9 dba in de test ) "de stock koeler is eventueel ook simpel te vervangen voor een nog stilleren als het nodig mocht zijn voor weinig"
Heeft fan control via moederbord ( 4 pins )
540 gram, minder dan de helft van de D14
Kost 29 euro ( +1 extra fan = 37 euro )

Ik zoek een koeler voor mijn i7 870 die altijd stock heeft gedraait ( 3,2ghz ). Ding is op het moment vrij heet 80 graden stressed en beide koelers zullen ruim genoeg zijn om onder de 50 graden te gaan zitten met een 4ghz overclock ( max 60 graden ) Een verbetering op alle fronten.

Als ik voor de 212 zou kiezen kan ik ook gelijk al mijn koelers in mijn kast vernieuwen voor betere kwaliteit versies en gelijk alles een upgrade geven.

Dit zouden dan de kosten worden:

D14:

69 euro

212:

29 + 5 x 8 = 69 euro

De rede waarom ik 5 koelers erbij wil is voor ( 1x top kast, 1x voorkant, 1x achterkant, 1x cpu koeler ) dan hou ik nog 1 reserve koeler over mocht ik de koeler op de 212 niks vinden ).

Kan nog niet echt een beslissing nemen, dus kijk morgen wel verder :P.

Misschien heb je hier ook wat aan, topic starter :P

bron over graden en geluid: http://www.anandtech.com/...stone-and-cooler-master/4
Mooie berekening! Heel interessant.

Voordat ik dit topic wou aanmaken stond ik al eigenlijk al op het punt de Noctua NH-D14 te bestellen.

Nu ik het zo zie kan ik dan beter voor de 212 gaan. Ik koop dan voor de zekerheid nog een fan bij zodat als hij nog niet stil genoeg is voor mij ik de stock koeler kan vervangen. Ook wil ik 1 fan die de lucht van de pc naar buiten blaast vervangen voor een nog stillere en misschien nog een fan erbij plaatsen.

Dankjewel!

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Crahsystor schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 11:54:
Voor een actieve CPU koeler: pricewatch: Scythe Kotetsu http://www.silentpcreview.com/Scythe_Kotetsu

Voor de lange termijn is je stille PC plan. Waarom niet nu? Omdat je daar waarschijnlijk niet het buget voor hebt nu. Je voeding, kast, casefans en videokaart moeten allemaal vervangen of aangepast worden voor stilte haalbaar is.

Wat je nog wel kunt doen op de korte termijn is je casefans vervangen door goede PWM gestuurde fans. Ik gebruik zelf pricewatch: Scythe Slip Stream PWM, 120mm en dan in idle tussen de 350 en 400 rpm. Er zijn beter fans, maar houd er rekening mee dat de prijs dan gemakkelijk verdubbeld of verdrievoudigd.

Voor de duidelijkheid mijn definitie van een stille PC; in idle hoor je hem niet op 1m afstand en onder load mag je hem net horen, maar mag het nooit storend zijn.
Dat is ook zo'n beetje mijn idee van een stille PC. In idle hoor ik mijn pc wel en als ik game blaast de koeler als een trein. Dat is niet normaal. Heb hem ook al een keer opnieuw geplaatst. Dankjewel voor de info!

Ik zal eens kijken wat het gaat worden! Ik wacht het tot morgen af totdat iemand met nog iets beters komt..

Meer reacties zijn altijd welkom!

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
Lang nagedacht te hebben over wat ik zal doen ben ik op de volgende conclusie gekomen

212:
- geen tweede beugel erbij geleverd, extra beugel = kit bestellen = 5 euro extra
- standaard koeler geen idee of het wat is, zal wel niet hoog waardig kwaliteit zijn waardoor ik al snel geneigd ben om hem te vervangen = 2x koelers erbij kopen = 18 euro.
- bevestiging maakt mij zorgen, veel mensen schijnen te klagen over moeilijke bevestiging en dat de koeler nogal losjes zit op de socket.

Al met al gaat dit ding mij 52 euro kosten zoals ik hem wil hebben ( 29 + 9 + 9 + 5 ). Wat ik toch nogal prijzig vindt, daarbij komt ook nog is kijken dat ik 3 verschillende producten moet bestellen om de koeler compleet te krijgen. Begint zowat lego te lijken.

Scrythe kotestu ( goede tip )

- kost maar 31 euro, goedkoop dus
- tweede beugel zit erbij
- goed te installeren en zit vast
- weinig reviews over de koeler, aangezien koeler reviews nogal verschillen is het altijd goed om meerdere sites hierover te zien ( grote sites ) die vergelijkingen hebben. En dit is er helaas niet, waardoor het lastig is om te weten of de stock koeler enig sinds goed is.
Waardoor ik toch geneigd ben om hetzelfde als met de 212 2x 9 euro koelers erop te plakken. wat de prijs ook rond de 49 euro maakt. En dan begint het weer op een bouwpakket te lijken zoals met de 212 evo ( aangezien die 9 euro koelers ook maar afwachten is en ik dus geen zekerheid krijg hiervan).

D14:

Aangezien ik toch overal rond de 50 euro uit zou gaan komen voor een koeler die ik zou willen hebben. Ben ik toch maar weer is naar de vele malen geprezen D14 gaan kijken.

De 69 euro kan je vrijwel opsplitsen in het volgende:
- koel blok = 29 euro
- 2x fans (120mm/140mm) = 2x 20 euro.

Voordeel ( na de al eerder genoemde nadelen ) van het blok is dat je direct helemaal klaar bent. Geen nieuwe fans nodig of ander geklooi. De fans zijn van hoog kwaliteit en alles zit erbij geleverd, ding is goed getest en ik ben er zeker van dat de kwaliteit helemaal top is hiermee. Je betaalt dan wel in verhouding tot de andere 13 euro ( tov 212 ) meer ( koop hem voor 65 euro ipv 69) maar dan ben je ook direct klaar en weet je dat je een product heb die goed op elkaar afgestemd etc. De 13 euro vertaalt zich ook wel weer in product door middel van betere fans.

Al met al lijkt mij de D14 dus de goede oplossing voor mij, na al het gezoek en heb dus vanavond er eentje bestelt.

65 euro + 3x 9 euro voor 120mm case fans wat het bedrag in totaal op 92 euro met nog wat verzendkosten wordt het its van 99 euro. Iets meer dan ik uit had willen geven. Maar ik ben dan wel direct gelijk klaar en zal geen spijt krijgen van dat ik nu net een iets betere had moeten kopen.

Overmorgen hoop ik de D14 binnen te hebben en de systeem fans begin volgende week of eind deze week nog.

Morgen mijn kast maar is verbouwen aangezien het op dit moment een rotzooi is. Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/duQiBJh.jpg ( dit is hem op het moment.

Ga er wat gaten in maken voor kabels erachter langs te trekken, nieuwe deksel maken van achteren en wat stukjes eruit halen om de 120mm fans kwijt te kunnen. tevens ook nog een stukje achter het moederbord wegzagen om makkelijker bij de koeler verbindingen te komen.

Ik speel vrijwel alleen maar CPU gerichte spelletjes die ook nog is veel hardeschijf snelheid nodig hebben. Dus ik heb hier al een 120gb evo samsung 840 klaar liggen om ook geinstalleerd te worden ( jammer genoeg geen 6gb/s aansluiting maja 3gb/s zal wel enige snelheids winst zo i zo opleveren). van 3,2ghz naar 4,2 ( hopelijk ) van 7200 rpm > SSD zal waarschijnlijk mijn pc een tweede leven in blazen.

Ik hoop dat streamen in ieder geval wat makkelijker gaat.

Ben benieuwd wat jou keuze gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Ja, ik zit nog er naar te kijken. Ik denk nog steeds zoveel, maar ben wel blij dat er hier wat mooie tips binnenkomen. Als ik niet naar de prijs kijk wordt de Noctua erg goed geprezen in vele reviews terwijl als je de helft betaald(212), je toch wel wat minder terug krijgt, waaronder toch het geluid, minder koelprestaties vergeleken met de Noctua.

De koelers zijn best groot en ik ben bang dat ze tegen mijn RAM modules aankomen. Zou het een probleem zijn als ik de heatsinks van mijn RAM modules ga weghalen?

Mijn case heeft 1 fan die een molex aansluiting heeft. Deze is achter geplaatst. Mijn moederbord heeft maar 3 fan aansluitingen, dus ik kan hem niet aansturen. Is er een manier waardoor ik dit wel kan? Dan kan ik die tenminste wat rustiger laten draaien. Volgens mij is die fan ook de boosdoener want die draait constant op idle en load op volle toeren.

Iemand?

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryack
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-10-2021
Je kunt een Y-kabel kopen waarmee je meerdere fans op 1 fan header kunt aansluiten. Een fan aanegsloten op een molex loopt altijd op 100% tenzij je er iets tussen zet zodat de fan maar 5 of 7 volt krijgt ipv 12.

[ Voor 20% gewijzigd door Ryack op 24-07-2014 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Ryack schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 08:52:
Je kunt een Y-kabel kopen waarmee je meerdere fans op 1 fan header kunt aansluiten. Een fan aanegsloten op een molex loopt altijd op 100% tenzij je er iets tussen zet zodat de fan maar 5 of 7 volt krijgt ipv 12.
Thanks, kabeltje besteld!

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
rwk95 schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 04:38:
Ja, ik zit nog er naar te kijken. Ik denk nog steeds zoveel, maar ben wel blij dat er hier wat mooie tips binnenkomen. Als ik niet naar de prijs kijk wordt de Noctua erg goed geprezen in vele reviews terwijl als je de helft betaald(212), je toch wel wat minder terug krijgt, waaronder toch het geluid, minder koelprestaties vergeleken met de Noctua.

De koelers zijn best groot en ik ben bang dat ze tegen mijn RAM modules aankomen. Zou het een probleem zijn als ik de heatsinks van mijn RAM modules ga weghalen?

Mijn case heeft 1 fan die een molex aansluiting heeft. Deze is achter geplaatst. Mijn moederbord heeft maar 3 fan aansluitingen, dus ik kan hem niet aansturen. Is er een manier waardoor ik dit wel kan? Dan kan ik die tenminste wat rustiger laten draaien. Volgens mij is die fan ook de boosdoener want die draait constant op idle en load op volle toeren.

Iemand?
Fans kun je aansturen via het moederbord geloof ik ( hangt wel van het moederbord af ). Fans op molex aansluitingen draaien op volle snelheid. Noctua geeft je verleng stukjes die de koelers rustiger laten draaien, maar dat moet je wel erin en eruit halen als je dit wil veranderen dan. Anders is er misschien een soort van fan control adapter te krijgen. Of je moet de koelers vervangen door gecontroleerde versies.

Ik heb de D14 zelf maar opgehaald aangezien het mij te lang begon te duren ( versturen ) :P. Toen ik bij de shop was zag ik ook direct een mooie kast staan waar alles in zit "kabel management" full tower kast. Aangezien mijn eigen kast helemaal verbouwd moest worden en al 10+ jaar oud is, vond ik investeren in een nieuwe toch wel te doen. Het was een demo model dus er zat niks bij waardoor de prijs wat omlaag ging nog steeds aardig wat, maja het is niet anders ( 125 euro ). ( zitten 2x 140mm voor in de kast en 1x 140mm achter precies waar de D14 op uit komt. Erg goede airflow nu dus.

Ik ben 6 uur bezig geweest om alles uit mijn oude kast te halen, compleet schoon te maken en weer opnieuw in de nieuwe kast te zetten. Aangezien ik wat te korte kabel problemen had. Maar na wat zoeken naar kabeltjs was alles toch gelukt.

De noctua D14 is een enorm ding, en ik heb hem dan ook moeten aanpassen om hem passend te krijgen op mijn moederbord. De fan zit echt maar een haar speltje van mijn ram modules af of er gewoon op en deze ram modules zijn al niet groot te noemen. Zitten er heatsinks op die omhoog uitsteken dan moet je die er zeker afschroeven. Want dat gaat zeker niet passen. Tevens raakte de koeler mijn videokaart aan. Het zit allemaal enorm dicht op elkaar. Door wat te klooien met de beugeltjes van de koelers ( bankschroef ) heb ik ze wat platter gekregen waardoor er nu iets wat ruimte tussen heb weten te krijgen, maar als nog verwarmt hij behoorlijk mijn videokaart lijkt het wel.

De koelers zijn vrij stil en rustig wat mooi is.

De temp resultaten zijn een stuk beter te noemen:

i7 870 3,2ghz stock snelheid:

Van ~65 idle en 85+ stressed ( soms 90 ) naar ~30 idle en ~47 stressed ( soms tikt hij 49 aan ) met hetzeflde spel. Dus vrijwel de helft vooruit, wat toch wel aardig wat is.

Echter maak ik me wel zorgen om mijn videokaart aangezien die behoorlijk heet begint te worden ( burn test met furmark 86 graden ( geen idee wat het hiervoor was om eerlijk te zijn ). Anders moet ik maar opzoek gaan naar een nieuw moederbordje, maja die krengen zijn niet te vinden meer voor een i7 870, en de prijzen van 250 euro voor zo'n moederbord van 5 jaar oud is gewoon belachelijk duur.

Ik ben wat huiverig nu voor overklokken aangezien ik mijn gpu niet de vernieling in wil helpen. Maja we gaan het vanmiddag toch maar eventjes proberen.

Hier wat foto's: ( iphone 3gs kwaliteit :P )

achterkant kast:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/maNR7Z7.jpg

binnenkant kast:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FkKkGhF.jpg

bovenkant kast: ( hier gaan de 3 bestelde 120mm koelers in )
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3oyvduB.jpg

Foto door het glas heen om te laten zien hoe dicht alles nu op elkaar zit gepropt met de koeler.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rNVwnNz.jpg

Hoe hij er van voor uit ziet ( balen dat de koelers licht geven, maja het is niet anders :P )
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JnT9F09.jpg

Hier de videokaart die zowat tegen de koeler aan zit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dIYWsl3.jpg

Een ding is zeker de D14 zit muur vast op zijn plaats ongeacht het gewicht, geen enkel moment het idee dat hij te veel stress op het moederbord plaatst of wat dan ook. Dus dat zit zeker goed.

[ Voor 10% gewijzigd door Gatygun op 25-07-2014 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryack
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt tussen de backplate en de zijkant van de kast. Maar ik ben altijd een beetje huiverig voor dingen die tegen de achterkant van het moederbord aangedrukt kunnen worden. In mijn kast heb ik alle kabels en connectoren om het open stuk heen gewerkt zodat er niks tegen het moederbord aan kan komen.

Als het mogelijk is dan zou ik zeker de ruimte tussen de cpu koeler en de grafische kaart iets groter maken door een ander pci-e slot te gebruiken. Ook zou ik proberen nog iets meer van de kabels achter de backplate te plaatsen. Hoe minder kabels in de kast hoe beter de luchtstroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
Dit is de eerste keer dat ik zo'n kast inbouw dus het is eventjes wennen.

Echter nooit bij de kabel achterop nagedacht dat die wel is het moederbord kon raken ( zit aardig wat ruimte tussen, dus het knelt niet of zo achterin ) maar ik zal deze eventjes verplaatsen. ( ik was al blij gisteren dat ik met een verlengstukje überhaupt bij het slot kwam waar die ingeplugd zit. :P )

Probleem veelal is dat het moederbord en psu niet ingesteld is op zo'n kast. De Sata aansluitingen zijn een probleem wegens het blokkeren van de lucht voor de gpu, en de psu kabels zijn te stijf om ook maar fatsoenlijk te kunnen buigen. Ik had liever de sata aansluitingen aan de zijkant van het moederbord gehad zodat je ze direct weg kan werken en de airflow van de gpu niet vernagelt. Sata is vrijwel het probleem op het moment, dus eventjes kijken of hier een oplossing voor is.

Echter is de PCI-E slot onderin waar de kaart mooi in zou kunnen, een x4 slot en geen idee of het een pci-e 2.0 slot is. Dus mijn snelheid van die 580gtx zal dan behoorlijk gekneld worden lijkt mij dan. Iets waar ik liever niet op zit te wachten.

In ieder geval de bende overclock om te zien wat voor effect het heeft op de hitte van dit ding.

4ghz = ~40 idle, ~70 stressed. gpu blijft hetzelfde 86 max meestal 82 graden ( gpu koeler draait echter dan nog maar 60% van zijn snelheid, dus blijkbaar is die er wel voor gebouwd ).

BF3 eventjes een uur gespeeld en dit is voor het eerst dat ik een stabiele 60 fps krijg op max settings.

Zal hem weer eventjes openmaken en wat meuk veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryack
Gatygun schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 14:43:
Dit is de eerste keer dat ik zo'n kast inbouw dus het is eventjes wennen.
Doe gewoon rustig aan en pas steeds kleine dingetjes aan tot je zelf tevreden bent. :)
Echter nooit bij de kabel achterop nagedacht dat die wel is het moederbord kon raken ( zit aardig wat ruimte tussen, dus het knelt niet of zo achterin ) maar ik zal deze eventjes verplaatsen. ( ik was al blij gisteren dat ik met een verlengstukje überhaupt bij het slot kwam waar die ingeplugd zit. :P )
Als je genoeg ruimte hebt dan zal het geen probleem zijn. De kabels en de connector zijn afgeschermd. Maar als je de mogelijkheid hebt om ze netjes weg te werken zou ik het gewoon doen. Better safe than sorry.
Probleem veelal is dat het moederbord en psu niet ingesteld is op zo'n kast. De Sata aansluitingen zijn een probleem wegens het blokkeren van de lucht voor de gpu, en de psu kabels zijn te stijf om ook maar fatsoenlijk te kunnen buigen. Ik had liever de sata aansluitingen aan de zijkant van het moederbord gehad zodat je ze direct weg kan werken en de airflow van de gpu niet vernagelt. Sata is vrijwel het probleem op het moment, dus eventjes kijken of hier een oplossing voor is.
Als je ze niet helemaal weg kunt werken dan zou je kunnen proberen om ze te bundelen zodat ze een zo klein mogelijke ruimte in nemen. Alle kleine beetjes helpen. De harddisk bays hebben waarschijnlijk een veel grotere invloed op de luchtstroom dan de kabels. Ik weet niet welke kast dit is, misschien is het mogelijk om een aantal van de bays te verwijderen of te draaien? Dat zou meer helpen dan de kabels opruimen denk ik.
Echter is de PCI-E slot onderin waar de kaart mooi in zou kunnen, een x4 slot en geen idee of het een pci-e 2.0 slot is. Dus mijn snelheid van die 580gtx zal dan behoorlijk gekneld worden lijkt mij dan. Iets waar ik liever niet op zit te wachten.
Dat is jammer. Gewoon dit slot blijven gebruiken dan.
In ieder geval de bende overclock om te zien wat voor effect het heeft op de hitte van dit ding.

4ghz = ~40 idle, ~70 stressed. gpu blijft hetzelfde 86 max meestal 82 graden ( gpu koeler draait echter dan nog maar 60% van zijn snelheid, dus blijkbaar is die er wel voor gebouwd ).

BF3 eventjes een uur gespeeld en dit is voor het eerst dat ik een stabiele 60 fps krijg op max settings.

Zal hem weer eventjes openmaken en wat meuk veranderen.
Ik lees net dat de maximum temperatuur voor deze gpu 97 graden is. Daar zit je nog redelijk onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
Er zat nog wel een centimeter tussen de connector en het moederbord, maar echter de kabels eventjes veranderd en nu ziet het er een stuk beter uit in mijn visie. ( bedankt voor de tip ).

hier een foto ervan
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RIfbxug.jpg

De voorkant is ook wat aangepast zodat er meer gekoeld.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xgM9HCm.jpg

De drivebays zaten naast elkaar op de bodem echter had ik ze zelf op elkaar gezet om de schijven beter voor de fans te krijgen. Aangezien ze nogal enorm heet werden in mijn oude setup wou ik ze goed gekoelt hebben. Achteraf lijkt het mij inderdaad wat overdreven, dus ik heb de bovenste weggehaald en de andere twee schijven in de onderste erbij gedrukt, bedankt voor de tip.

Hier een foto ervan de kast is nu zo'n beetje klaar ( buiten nog 3 fan's die ik binnen moet krijgen ).
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NP7lVHr.jpg

Temps zijn vrijwel hetzelfde gebleven op 4ghz en de gpu cooler doet iets ruster aan, maar de temps blijven op 86 hangen. Dit is echter onder 100% torture tests dus heel realistisch is het ook weer niet in een echte omgeving.

Enige apparte wat ik nu tegenkom is dat de 4e core echt 10 graden boven de 3e core zit. Misschien koelpaste niet goed erop?. Zal hem morgen nog is eventjes opnieuw vast maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
@Gatygun

Mooie kastje zeg! :9 Beter dan wat je eerst had! Die Noctua ziet er toch wel veel groter uit dan ik had gedacht. Ik denk dat dat wel problemen gaat zorgen met mijn ram modules. Ik zie dat alles wel nu heel erg dicht op elkaar zit. Trouwens, welke casefans heb je besteld? :)

- Ik heb ook niet stil gezeten en ook rondgekeken op het forum en kwam uit op deze koeler pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power

De reviews zijn ook positief en de prijs is voor mij gunstiger :*) Ik denk dat dat hem gaat worden, en bestel ik hem maandag.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryack
Ziet er goed uit nu. :)
Pagina: 1