Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

QoS (802.1p) werkend, maar waarom

Pagina: 1
Acties:

• RikH
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-11 17:56
Beste Tweakers,

Omdat er steeds meer in de cloud gaat en het netwerk hier thuis ontzettend traag begon te worden bij een elkele upload, ben ik gaan zoeken naar een oplossing. Allereest kwam ik uit bij cFosSpeed. Werkte super tussen alle computers die niet via wifi verbonden waren, maar de communicatie met alles er achter lukte niet. Dus na wat verder gegoogled te hebben kwam ik bij QoS uit en heb ik Netgear Prosafe GS105E switch gekocht. Vervolgens DSCP/802.1p QoS modus aangezet en deze achter de Experiabox gehangen om daar alles weer op aan te sluiten. Dat werkte in eerste instantie niet, maar toen ik als laatste redmiddel cFosSpeed ook installeerde op de pc achter de wifi router werkte het ineens wel. Nu werkt QoS perfect. Volgens mij zijn de prioriteiten zelfs via de cFosSpeed instellingen te regelen per programma/poort/protocol en per pc. Hier wordt door de switch rekening mee gehouden. Helemaal top dus. Het internet voelt zelfs bij een upload die de hele lijn gebruikt nog steeds snel. 8)

Nou vraag ik mij af: Hoe kan het dat cFosSpeed er voor zorgt dat QoS ineens wel werkt? (dit in verband met voorkoming van eventuele latere problemen)

NB. Uit de titel blijkt dat ik er zeker van ben dat QoS modus 802.1p werkt. Dit heb ik uitgezocht met 'Microsoft Network Monitor', hierin zag ik dat DHCP voor alle verbindingen op '0' (uit) stond.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11 23:39
Gokje: die tool van je voegt DSCP-tags toe, welke je switch honored?

• RikH
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-11 17:56
Waarschijnlijk worden inderdaad 802.1p tags toegevoegd (DSCP is de oudere variant). Maar dit zou zelfs zonder 'tool' moeten werken, omdat Windows 8 dit standaard aan boord heeft.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

802.1p zijn drie bits van de laag2 dot1q header. Deze staan los van de laag 3 tos bits.