Trapverlichting schakelen met Attiny2313: welke transistoren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik wil een trapverlichting maken met LEDjes. Het gaat om 15 treden. Ik wil iedere trede met 1 LED verlichten. Ik gebruik witte ledjes van 3.6v, 20mA.

Nu wil ik dat deze aangaan op het moment dat een infrarood bewegingssensor getriggerd wordt. Deze sensor wil ik met een Attiny2313 "afluisteren", en zodra er beweging is, moeten de LEDs 1 voor 1 aangaan, van onder naar boven (en later andersom, met een tweede bewegingssensor).

Nu mag er door Attinys niet zo heel veel stroom lopen.

Bron: http://startingelectronic...-tutorial/P3-output-pins/
If you set up all 18 pins as outputs, to stay within the 60mA limit and the 20mA per port limit, each pin can source/sink the following: Port A pins – 6.667mA per pin (20 mA ÷ 3 pins), Port B pins – 2.5mA per pin (20 mA ÷ 8 pins), Port D pins – 2.857mA per pin (20 mA ÷ 7 pins).
Ofterwel, ik kan mijn LEDs niet direct op de attiny aansluiten. Nu wilde ik hier transistoren voor gaan gebruiken. De kleinste (laagste current) is de S9018, welke 50mA current heeft. Dat zijn 2,5 LEDjes. Maar ik wil maar 1 ledje per trede.

Hoe kan ik dit oplossen? Het zijn maar mijn eerste stapjes in de electronica, dus ik weet nog niet goed welke onderdelen er bestaan, en hoe ik een andere transistor kan vinden (Kitje gekocht van de 2N2222, 2N3904, 2N3906, 2N5401, 2N5551, S9012, S9013, S9014, S9015, S9018).

Of is er een andere microcontroller te koop, welke wel een grotere current aankan?

Ik weet niet meer goed in welke richting ik moet denken voor de oplossing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-10 00:11

skoozie

SCSI

Weerstandjes? Wat je zegt klinkt al technischer als ik kan bedenken, maar volgens mij moet je er met 15 weerstandjes wel kunnen komen....

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-10 11:40

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Die S9018 heeft een maximum collector current van 50mA. Dat is een maximum. De S9018 is niet specifiek voor het schakelen van dit soort stromen. Als je in de datasheet kijkt zie je dat zijn kenmerkende eigenschap "High current gain bandwidth product" is. Even kort door de bocht: hij kan aardige versterking leveren bij een hoge frequentie.

Je kunt deze transistor prima gebruiken maar de 2N2222 en 2N3904 zijn beter geschikt voor jouw toepassing. Beide zijn generieke NPN transistoren. Dat de maximum stroom groter is is gunstiger. Het is de maximum stroom die ze aan kunnen, minder is geen probleem. De stroom die er uiteindelijk loopt hangt voornamelijk af van de voorschakelweerstand van je led.

Voorbeelden: http://www.dummies.com/ho...ransistor-as-a-switc.html of http://blog.mark-stevens....ed-and-transistor-switch/

Pas op dat je niet te grote stappen in een keer maakt, begin eerst eens met een ledje te laten knipperen en bouw dat vervolgens verder uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Cassettebandje op 21-07-2014 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ULN2004 gebruiken, kan 500mA per kanaal aan :) heb je met 2 van die dingen maar 14 treden :(

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Of pak een chip die ervoor bedoeld is: als je iets als een TLC5916 pakt heb je maar 3 pinnen en geen serieweerstanden nodig om het geheel aan te sturen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Damic schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 09:09:
ULN2004 gebruiken, kan 500mA per kanaal aan :) heb je met 2 van die dingen maar 14 treden :(
Nee, lees de specs nog maar eens door, gemultiplex is 500mA per kanaal mogelijk maar tegelijk mag het ding geloof ik maximaal 2A verwerken, ok scheelt niet veel maar toch....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Das nog altijd 250mA :) nog genoeg voor 8 ledjes van 20mA.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
Ik denk dat een LED driver inderdaad de beste optie is. Het werkt nu wel, met bewegingsensoren, maar wel met 15 transistoren en 30 weerstanden :)

Edit: Met losse led drivers (3 kleine bijvoorbeeld) hoef ik ook wat minder draden achter de trap aan te gaan leggen. Toch maar eens kijken of ik daar iets van kan bestellen in China.

[ Voor 39% gewijzigd door francoski op 22-07-2014 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Pak een mosfetje.

Afbeeldingslocatie: http://www.microbuilder.eu/Images/2148quickstart_gpio_mosfet.png
Enige wat ik wel zou doen is een pulldown weerstandje zetten tussen de GPIO en ground, anders gaat je led glitchen als je de microcontroller aanzet. Met een pulldown gaat de led alleen aan wanneer de GPIO hoog is. Met R1 stel je de stroom in.
Pagina: 1