Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 21:18

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Vorig jaar september, na jaren studeren kon ik eindelijk geld gaan verdienen. Geen vetpot, maar een aardig starterssalaris.
Ik heb toen netjes doorgegeven aan de belastingdienst dat ik meer ging verdienen en zij hebben daarop mijn huurtoeslag verlaagd.
In januari en februari had ik ineens weer huurtoeslag gekregen dus had ingelogd op mijntoeslagen en zag dat ze mijn inkomen weer hadden verlaagd. Dus dit weer netjes verhoogd. Hierop kreeg ik een brief dat ik dit terug moest betalen. Dat heb ik toen netjes gedaan.

Nu krijg ik een brief van de belastingdienst, dat ik over 2013 1012 euro terug zal moeten betalen omdat ik te veel ontvangen heb. Dit is voor mij gewoon niet mogelijk. Ik kan al nauwelijks sparen voor een eigen huisje.
Hoe kan het dat ik terug moet betalen als ik netjes heb aangegeven dat ik meer ben gaan verdienen. Ze hebben daarop toen ook mijn huurtoeslag aangepast. Hebben jullie ideeen hoe dit kan, welke stappen ik moet nemen en hoe ik dit kan annuleren.

Eerste stap die ik morgen ga nemen is belastingdienst bellen om even uit te razen.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rabbiej
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:42
Ik zou het hier (http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/) even naberekenen en dat controleren met hoeveel je dat jaar daadwerkelijk ontvangen hebt. Als daaruit blijkt dat je moet terugbetalen dan zit er niets anders op. Uit ervaring weet ik dat er wel redelijk soepele betalingsregelingen zijn, mijn vriendin had ook een soortgelijk bedrag teveel gekregen en kon dat in ongeveer 30 termijnen aflossen (€30 per maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:40
Het word over het hele jaar berekend. Dus als je halverwege het jaar meer gaat verdienen en dit ook doorgeeft, dan stoppen ze per direct. Het kan goed zijn dat je door dat halve jaar werken het hele jaar geen recht had op huurtoeslag. Dit betekent dat je dat eerste half jaar moet terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 12:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als je over het hele jaar meer dan € 20.000 verdiend hebt, heb je over dat hele jaar geen recht op huurtoeslag. Ik wil best even met je mee kijken, maar dan zul je echt cijfers moeten geven (alle bedragen van je jaaropgaven, je gespecificeerde huur).

Mag via DM.

Razen tegen te BD heeft geen zin en is voor niemand prettig.

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 21-07-2014 23:21 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Herhalend wat al gezegd is. Teveel verdienen is geen recht op toeslag (voor het hele jaar!). En terecht. Gelukkig kun je bij de belastingdienst heel simpel een aantal jaar een paar tientjes per maand betalen en heb je verder nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Natuurlijk ben ik het er mee eens dat je moet betalen als je teveel ontvangen hebt.
Maar ik heb heel netjes aan mijn informatieplicht gedaan. Vanaf september ben ik geld gaan verdienen. En heb toen gelijk doorgegeven wat mijn salaris is. De belastingdienst heeft daarna mijn huurtoeslag naar beneden bijgesteld. maar ik kreeg nog steeds huurtoeslag(alleen dan minder). De belastingdienst had kunnen zien dat ik geen recht er op had en had toch de hele huurtoeslag stop kunnen zetten? Als ze het nu kunnen bereken, dan hadden ze het toen ook kunnen berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Gertjuhjan schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 11:37:
Natuurlijk ben ik het er mee eens dat je moet betalen als je teveel ontvangen hebt.
Maar ik heb heel netjes aan mijn informatieplicht gedaan. Vanaf september ben ik geld gaan verdienen. En heb toen gelijk doorgegeven wat mijn salaris is. De belastingdienst heeft daarna mijn huurtoeslag naar beneden bijgesteld. maar ik kreeg nog steeds huurtoeslag(alleen dan minder). De belastingdienst had kunnen zien dat ik geen recht er op had en had toch de hele huurtoeslag stop kunnen zetten? Als ze het nu kunnen bereken, dan hadden ze het toen ook kunnen berekenen.
Huurtoeslag werkt op basis van vertrouwen. Jij bied iets aan en op basis van die informatie verlenen ze jou de huurtoeslag. De controle of je dit daadwerkelijk had moeten ontvangen is pas op het einde van de rit (de belastingaangifte).
De verantwoordelijkheid ligt in dezen bij jou, niet bij de belastingdienst. (en maar goed ook, indien je deze toeslag echt nodig hebt om rond te kunnen komen wil je niet maanden moeten wachten op goedkeuring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dat had je toch ook zelfkunnen doen? Waarom heb je dat niet zelfgedaan dan? Als je het nu kan berekenen, had je het toen toch ook kunnen berekenen?

Oftewel, je kan nu wel boos op hen worden, maar tenzij je nooit rekenen op niveau middelbare school hebt af kunnen ronden, had je dit prima aan kunnen zien komen en tijdig zelf stappen kunnen ondernemen. Ik snap dat het ruk is, maar helaas, het is door je eigen gedrag ontstaan.

Maar nogmaals, ik wil best kijken of de cijfers op je definitieve beschikking kloppen, maar dan heb ik wel gegeven van je nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:29

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Geef de Belastingtelefoon eens een belletje. Die kunnen je haarfijn uitleggen wat er aan de hand is.

Ik vrees dat je het eea nog niet snapt over belasting betalen en hoe dat in zijn werk gaat. Daarnaast werkt inkomsten belasting niet automatisch samen met toeslagen; dat is een seperaat systeem en worden ook seperaat opgegeven. Ze worden wel gecontroleerd door je Inkomsten Belasting in het jaar daarop (rond Maart / April)

Heb je uberhaubt inkomstenbelasting gedaan dit jaar?

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 22-07-2014 11:48 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ik ben het ook een keer een heel jaar vergeten, mocht aan het eind ruim 2k ophoesten. Was gelukkig geen probleem, maar toen wel meteen alle toeslagen stopgezet. Belastingdienst weet ook niet alles zoals hierboven al wordt aangehaald, die gaan uit van de gegevens die jij verstrekt. Blijkbaar heb je over het hele jaar toch teveel verdiend en achteraf heb je dan geen recht op huurtoeslag -> terugbetalen.

Dus tenzij je kunt aantonen dat ze het fout hebben en je toch recht had op toeslag zal er weinig anders opzitten dan betalen. Ruzie maken met de BD heeft weinig zin, die volgen gewoon de geldende regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Zoals al gezegd, je hebt iets gekregen waar je geen recht op had, dat wist je. Dat zij de toeslag telkens terugzetten is vervelend, maar je krijgt dus ook 100+ euro op je rekening elke maand en vraagt je niet af waar dat vandaan komt? Dat had je ook apart kunnen zetten. Bottom line: je hebt teveel gekregen dus je betaalt het terug, er is niets te annuleren, tegen te gaan of te voorkomen.

Dat gezegd te hebben, als jij nu geen 1000 euro hebt is dat geen enkel probleem, de BD is aardig coulant :) Gewoon betalingsregeling treffen.

[ Voor 3% gewijzigd door LiquidT_NL op 22-07-2014 11:59 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Sterker nog, als jij teveel HT hebt ontvangen door een fout van de belastingdienst, moet je dat uiteraard alsnog terug betalen, ze zijn dan wel erg schappelijk in hun terugbetalingsregelingen.

Logisch toch ook? Als je per ongeluk geld overmaakt vaan de verkeerde rekening of een 0 teveel overboekt, wil je het toch ook terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Jullie zeggen dat ik het niet begrijp. Maar ik begrijp het wel. Ik heb in september 2013 op de website van de toeslagen voor de resterende maanden mijn (bruto)loon doorgegeven.
Zij hebben aan de hand van die gegevens herberekend en mijn toenmalige huurtoeslag verlaagd met +/- 150 euro.

Dus, zij hebben toen zelf een herberekening gedaan. Dus zij hebben dus een fout gemaakt bij het herberekenen.
EcoR schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 11:47:
Dus tenzij je kunt aantonen dat ze het fout hebben en je toch recht had op toeslag zal er weinig anders opzitten dan betalen. Ruzie maken met de BD heeft weinig zin, die volgen gewoon de geldende regels.
Ruzie maken met de BD, heeft misschien weinig zin, maar ik ben heel erg principieel. Als ik een fout heb gemaakt, dan ben ik altijd de eerste die het netjes wilt oplossen.
Maar als ik geen fouten heb gemaakt of verwijtbaar ben geweest. En dus moet opdraaien voor fouten van een ander/de overheid, dan wordt ik heel erg kwaad. Dat is voor mij onrecht. En als ik ergens niet tegen kan dan is dat onrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-06 23:12

Brons

Fail!

Gertjuhjan schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 12:00:

Dus, zij hebben toen zelf een herberekening gedaan. Dus zij hebben dus een fout gemaakt bij het herberekenen.
Wat waarschijnlijk is dat je opgegeven inkomen lager is dan je daadwerkelijke inkomen. Vergelijk anders je opgegeven inkomen en je inkomen van je belastingaangifte, het antwoord kan je daar vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Jullie zeggen dat ik het niet begrijp. Maar ik begrijp het wel. Ik heb in september 2013 op de website van de toeslagen voor de resterende maanden mijn (bruto)loon doorgegeven.
Zij hebben aan de hand van die gegevens herberekend en mijn toenmalige huurtoeslag verlaagd met +/- 150 euro.

En toch lijk je het niet te begrijpen gezien je laatste zin :+

Zie het zo: het regelen van een de toeslag gebeurt helemaal separaat en ONDER DE STREEP. Zij kijken dus niet naar de situatie, wie wat heeft aangevraagd. Zij zien gewoon dat jij in 2013 X hebt verdiend en Y aan huurtoeslag hebt gekregen. Als Y teveel is t.o.v. X dan moet je dat terug betalen.

Dat zij een herberekening maken of een fout heeft hier niets mee te maken.

Nogmaals, wat er is gebeurd staat er helemaal los van: onder de streep heb je teveel verdiend voor de huurtoeslag die je hebt ontvangen. Zolang jij denkt dat jij dit niet hoeft te betalen snap je het nog steeds niet :+ Je draait niet op voor de fouten, je draait op voor het feit dat jij teveel geld hebt gekregen waar je geen recht op hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door LiquidT_NL op 22-07-2014 12:09 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Brons schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 12:05:
[...]

Wat waarschijnlijk is dat je opgegeven inkomen lager is dan je daadwerkelijke inkomen. Vergelijk anders je opgegeven inkomen en je inkomen van je belastingaangifte, het antwoord kan je daar vinden.
Dat heb ik al gedaan. Dit lijkt er op dat het inkomen klopt. Met wat ik toen heb aangegeven en wat we nu hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Als je in 2013 X hebt opgegeven voor je toeslagen en je inkomen komt daadwerkelijk uit op X maar je hebt voor meer dan X aan huurtoeslag gekregen dan lijkt het er inderdaad op dat de BD een fout heeft gemaakt. Dan zal je een betalingsregeling moeten aanvragen om het terug te betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Brons op 22-07-2014 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Bij de Belastingdienst is alles voorlopig, totdat je je definitieve beschikking krijgt. Tot die tijd kan je nergens rechten aan ontlenen. Het woord 'voorlopig' staat ook netjes op alle correspondentie trouwens. Je vreselijk druk maken over waar de fout gemaakt is, is niet heel nuttig.

Het probleem nu is niet de verkeerde berekening in het verleden, maar de terugbetaling. Neem contact met ze op, vraag om een betalingsregeling, betaal asap terug en sluit het dossier. Het is een paar maanden kut en je reserves teren wat in, maar 1k op 'sparen voor je eigen huisje' met een naar eigen zeggen aardig starterssalaris is niet het einde van de wereld.

Oh en uitrazen tegen 'de Belastingdienst' betekent uitrazen tegen de medewerker die jou kan helpen. Daar zal geen enkele medewerker van onder de indruk zijn, je stelt je dan alleen maar lomp op tegen iemand die a. het probleem niet heeft veroorzaakt en b. ook gewoon zijn/haar werk doet. Met als mogelijke bonus c. 'fuck deze beller, voor hem doe ik het minimum in plaats van een stap meer te zetten'.

[ Voor 24% gewijzigd door Bundin op 22-07-2014 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
LiquidT_NL schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 12:07:
[...]

En toch lijk je het niet te begrijpen gezien je laatste zin :+

Zie het zo: het regelen van een de toeslag gebeurt helemaal separaat en ONDER DE STREEP. Zij kijken dus niet naar de situatie, wie wat heeft aangevraagd. Zij zien gewoon dat jij in 2013 X hebt verdiend en Y aan huurtoeslag hebt gekregen. Als Y teveel is t.o.v. X dan moet je dat terug betalen.

Dat zij een herberekening maken of een fout heeft hier niets mee te maken.

Nogmaals, wat er is gebeurd staat er helemaal los van: onder de streep heb je teveel verdiend voor de huurtoeslag die je hebt ontvangen. Zolang jij denkt dat jij dit niet hoeft te betalen snap je het nog steeds niet :+ Je draait niet op voor de fouten, je draait op voor het feit dat jij teveel geld hebt gekregen waar je geen recht op hebt.
Ik begrijp het wel en het zel er waarschijnlijk op neer komen dat ik terug moet betalen. Maar... dan kan ik er alsnog niet mee eens zijn. Zie mijn bericht iets hierboven over hoe slecht ik kan tegen ongerechtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Als je teveel hebt gekregen dan is het toch geen ongerechtigheid als je een bedrag moet terugbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-06 19:53
Het is niet ongerechtigheid. Jij bent zelf verantwoordelijk voor je belastingopgave. Het enige wat de BD doet, is jou helpen het zo makkelijk mogelijk te maken. Als het niet goed gaat, is het jouw eigen verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Heb je dat ook gecontroleerd? Je krijgt nl. ook een hernieuwde beschikking, en je kan online controleren of jouw totale bruto-jaarinkomen correct gaat zijn.

Stel, tussen januari en augustus verdiende je € 1.000 per maand bruto. Vanaf september van je een zeer leuk startsalaris van € 2.500 bruto gaan verdienen. Dan heb je in dat jaar dus 8 x € 1.000 + 4 x € 2.500 + 8% verdiend, is € 19.440 bruto per jaar. Die € 19.440 is dan wat je eigenlijk al in december van het jaar ervoor op moet geven als geschat jaarinkomen over het jaar erna. Doe je dat niet, of doe je dat pas achteraf, dan ontvang je dus teveel HT.

Met een dergelijk inkomen heb je over dat hele jaar dus niet of nauwelijks recht op huurtoeslag, ondanks dat je de eerste 8 maanden wel een inkomen had waarvan je écht je huur niet kon betalen.

Je kunt wel naar de belastingdienst blijven wijzen, maar als je dat zelf niet goed gecontroleerd hebt, is het toch echt je eigen fout.

Bovendien, ik blijf erbij, als jij door een fout van jezelf, geld aan een ander geeft dat je niet verschuldigd bent, wil je dat toch ook terug? Dus zelfs al zou de belastingdienst 100% verwijtbaar zijn, dan nóg moet je dat geld gewoon teruggeven.
Ruzie maken met de BD, heeft misschien weinig zin, maar ik ben heel erg principieel. Als ik een fout heb gemaakt, dan ben ik altijd de eerste die het netjes wilt oplossen.
Maar als ik geen fouten heb gemaakt of verwijtbaar ben geweest. En dus moet opdraaien voor fouten van een ander/de overheid, dan wordt ik heel erg kwaad. Dat is voor mij onrecht. En als ik ergens niet tegen kan dan is dat onrecht.
Nee, het is onrecht als zij het met opzet doen, en jij geen enkele mogelijkheid had om het tijdig te kunnen controleren en het nu ineens binnen 14 dagen moet terugbetalen. Nu ben je gewoon zelf nalatig geweest en moet je op de blaren zitten - en desondanks mag je alsnog de betaling uitsmeren over 24 maanden! Hoe schappelijk kunnen ze zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-PaiN
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:15
Wat misschien verstandig is voor komende jaren is je huurtoeslag volledig stopzetten, en deze pas als een jaar verstreken is alsnog aanvragen aan de hand van je jaaropgaaf.

Je hebt als voordeel dat je het jaar goedkoper hebt geleefd omdat je het geld niet hebt gekregen, je kunt het dus gewoon zien als "extraatje", en je hoeft op deze manier nooit terug te betalen.

Dit idee, zeg maar: http://www.swz.nl/vraag/k...terugwerkende-kracht.html
Het geld krijg je dan in één keer uitbetaald, en dan kan het direct op de spaarrekening voor je nieuwe huisje :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-06 15:37

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Eens met Bundin: de berekening die de BD had gedaan obv jouw opgegeven salaris is voorlopig. Blijkbaar zijn ze onjuiste gegevens uitgegaan omdat 1) jij de onjuiste gegevens had opgegeven, 2) niet alle gegevens bekend waren of 3) omdat er op dat moment bepaalde gegevens (bijv. vanuit de aangifte IB) nog niet gecombineerd waren.
Het is jouw verantwoordelijkheid dat je belastingaangifte (waar de toeslagen deel van uitmaken) klopt, en d.m.v. de definitieve aanslag krijg je 'decharge' hiervoor. Dit had je nog niet gehad en dus is er niets onterecht aan de gang van zaken. Dat je dat zo ervaart, ligt toch echt aan je eigen verwachtingen en niet aan 'een fout van de belastingdienst'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Gertjuhjan schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 12:20:
[...]

Ik begrijp het wel en het zel er waarschijnlijk op neer komen dat ik terug moet betalen. Maar... dan kan ik er alsnog niet mee eens zijn. Zie mijn bericht iets hierboven over hoe slecht ik kan tegen ongerechtigheid.
Zolang jij spreekt over "onrecht" snap je er wel degelijk niets van. Je kan het vervelend vinden, maar het zou pas raar/onrecht zijn als jij geld zou krijgen waar je geen recht op hebt.

Dat jij het daar niet mee eens bent is vervelend, maar uit je pan gaan tegen personeel van de DB gaat daar niets aan veranderen. Want dat jij ten onrechte teveel hebt gekregen is geen kwestie van "mening" of "mee eens zijn", dat is een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:56
Gertjuhjan... je zal eens exacte cijfers moeten geven voordat iemand hier kan roepen dat het klopt... of dat jij kan roepen dat jet niet klopt.

Maar ik heb hetzelfde aan de hand gehad met zorgtoeslag en dacht toen ook dat ik besodemieterd werd, heeft even geduurd voordat het duidelijk was. Maar de berekening gaat met terugwerkende kracht... alles wat jij in die laatste maanden meer hebt verdiend wordt teruggerekend in dit jaar en dat verdelen ze over het gehele jaar en dus niet vanaf het moment dat jij het stop zet. Zorgtoeslag en huurtoeslag zijn wat dat betreft dan ook heel erg vergelijkbaar... het zijn allebei voorschotten die met terugwerkende kracht over de gehele periode wordt berekend.

Heb je een belastingkantoor in de buurt, loop even binnen en die kunnen het je zo uitleggen... de meesten vragen daar toch niets voor omdat het gesneden koek is... zo is het mij uiteindelijk ook duidelijk geworden want ik vertrouwde het verder voor geen ene meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-06 15:27
Huurtoeslag:
http://www.belastingdiens...23_of_ouder_jonger_dan_65

Eerst aanvragen en ontvangen. Bij de aangifte over 2013 word gekeken wat je over het hele jaar hebt verdiend en of dat onder 21.600 euro zit.

Voorbeeld: Je hebt een bijbaan en verdiend 1000 euro per maand. Echter in december krijg je opslag en je gaat voortaan 10.000 per maand verdienen! In totaal heb je echter 11*1000 en 1* 10.000 verdiend en dat is onder 21.600. Je had dus inderdaad recht op je huurtoeslag en hoeft niks terug te betalen Ookal heb je nu een dik salaris.

Je werkt al en verdient 1800 per maand. Echter in december krijg je een tientje opslag van de baas omdat je zo'n toffe peer bent. Nu heb je 1800*11 + 1810 verdiend. Dat is 21.610. Euro. Dat is boven de grens en nu moet je over het hele jaar terugbetalen.

Je zorgtoeslag heeft echter een glijdende schaal en deze kan je halverwege aanpassen. Die word minder nadat je meer verdient. Als je halverwege het jaar opslag krijgt dan hoef je alleen het teveel betaalde terug te geven.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

1Ehm, Dekaasboer: de Huurtoslag kent ook een glijdende schaal hoor, hoewel die minder ver uit elkaar ligt dan bij de Zorgtoeslag: onder de € 15.000 krijg je altijd de maximale huurtoeslag die voor jouw huur geldt, boven de € 21.600 krijg je niets, ongeacht de hoogte van je huur.

Tot een inkomen van € 21.600 kun je dus variërend van € 0 tot € +/- € 325 per maand aan huurtoeslag krijgen, afhankelijk van de hoogte van je huur én de hoogte van je inkomen.

Even globaal gezien:

Met een inkomen van € 15.000 wordt je geacht een huur van € 250 te kunnen betalen: is je huur hoger, krij je huurtoeslag. Heb je een huur van € 400, krijg je dus € 150 huurtoeslag (hoogte van de toeslag is wel aflopen, dwz dat je met een inkomen van € 15.000 op € 400 huur € 150 toeslag krijgt, maar met hetzelfde inkomen krijg je op een huur van € 670 geen € 420 toeslag, maar bijv. slechts € 350 toeslag).

Met een inkomen van € 17.000 heb je dus een glijdende schaal: je krijgt niet de maximale huurtoeslag, maar ook niet de minimale, en afhankelijk van je huur kan het dus zijn dat je helemaal geen huurtoeslag krijgt (als je bijv. 'n huur van € 350 hebt), maar als je een huur van € 670 hebt, kun je prima nog € 200 toeslag krijgen.

Met een inkomen van € 21.600 wordt je geacht een huur van € 680 te kunnen betalen, die hoogte (€ 680) is tevens de huurliberalisatiegrens en voor een huur hoger dan dat wordt sowieso geen huurtoeslag gegeven.

De hoogte van de toeslag is dus afhankelijk van 2 factoren en beiden zijn een glijdende schaal: je eigen inkomen (en dat van je huisgenoten) en je huur.
Dekaasboer schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 12:56:
Voorbeeld: Je hebt een bijbaan en verdiend 1000 euro per maand. Echter in december krijg je opslag en je gaat voortaan 10.000 per maand verdienen! In totaal heb je echter 11*1000 en 1* 10.000 verdiend en dat is onder 21.600. Je had dus inderdaad recht op je huurtoeslag en hoeft niks terug te betalen Ookal heb je nu een dik salaris.
Dit klopt dus helemaal niet. Het kan prima zijn dat je nog wel recht had op huurtoeslag, maar niet op de hoogte die je ontvangen had: vanwege je loonsverhoging ben je in een andere catogorie gekomen en moet je dus alsnog een deel terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:15
Gertjuhjan schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 12:08:
[...]

Dat heb ik al gedaan. Dit lijkt er op dat het inkomen klopt. Met wat ik toen heb aangegeven en wat we nu hebben gekregen.
Woon je soms samen? Dan telt het inkomen van je vriendin namelijk ook mee.
En gewoon betalen of met betalingsregeling terugstorten. Ik snap mensen nooit die hier een issue van maken. Je hebt het toch onterecht gekregen?
Of had je ook nee gezegd tegen de belastingdienst als jij een verkeerd bedrag online had opgegeven (ik noem maar iets) en ze daarna je MEER geld hadden willen geven ;)

Zie het zo: Je hebt gratis geld geleend (Waar je rente over hebt gekregen) wat je nu terugstort. Bofkont! :o

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 22-07-2014 13:50 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 12:57

dlmh

Lo-Fi

laurens0619 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 13:49:
[...]

Woon je soms samen? Dan telt het inkomen van je vriendin namelijk ook mee.
Dat is alleen maar zo als je al samenwoonde voor 2011 en destijds hebt aangegeven fiscaal partners te zijn. Anders ben je niet meer vanzelfsprekend fiscaal partners en moet je op z'n minst een samenlevingscontract hebben.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
dlmh schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 13:53:
[...]

Dat is alleen maar zo als je al samenwoonde voor 2011 en destijds hebt aangegeven fiscaal partners te zijn. Anders ben je niet meer vanzelfsprekend fiscaal partners en moet je op z'n minst een samenlevingscontract hebben.
Ow daar was ik mij niet van bewust. Ik dacht dat dit voor huurtoeslag wel zo was?
Hier lees ik namelijk dat het inkomen opgeteld moet worden voor toeslagpartners maar ook voor medebewoners
http://www.belastingdiens...lleen/ik_woon_niet_alleen

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 22-07-2014 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricChang
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-06 11:33
Heb je er wel eens over nagedacht hoeveel huurtoeslag je zou moeten krijgen voor sep-dec?

Hoe zou je dat uitrekenen als je de BD bent en jij geeft aan dat je tot september 0 hebt verdiend en met ingaan van september verdien je x.xxx per maand?

Zou je dan doen alsof je vanaf september elke maand x.xxx krijgt en dus een huurtoeslag toekennen die overeenkomt met 12 maal x.xxx aan salaris? Of zou je het verwachte salaris uitsmeren over het betreffende jaar (met als mogelijk gevolg dat je per direct een negatieve huurtoeslag krijgt)?

Enfin,
als je er even over nadenkt dan lijkt het me logisch dat het ondoenlijk is voor de BD om bij een wijziging van het loon gedurende een jaar nog steeds voorlopige huurtoeslag te geven die exact overeenstemt met waar je uiteindelijk recht op blijkt te hebben.

Al was het maar omdat je in oktober weer op straat kan komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre1415
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-02 19:22
Enige remedie is het vragen van een betalingsregeling. Ze zijn soepeler dan je zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 12:57

dlmh

Lo-Fi

laurens0619 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 14:00:
[...]

Ow daar was ik mij niet van bewust. Ik dacht dat dit voor huurtoeslag wel zo was?
Hier lees ik namelijk dat het inkomen opgeteld moet worden voor toeslagpartners maar ook voor medebewoners
http://www.belastingdiens...lleen/ik_woon_niet_alleen
Maar of je dan beschouwd kunt worden als fiscaal partners zijn een aantal voorwaarden aan verbonden.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
dlmh schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 13:53:
[...]

De huurtoeslag krijg je samen, dus dan wordt het wel berekend met beide inkomens. De zorgtoeslag wordt wel nog apart berekend als je geen fiscaal partner bent.

Om de discussie te sluiten:
Het is duidelijk hoor mede-tweakers.

Ja, ik heb onterecht geld gekregen.
Ja, dit zal ik waarschijnlijk terug moeten betalen.

Nee, ik vind het nog steeds geen gang van zaken. Ik heb netjes mijn informatieve plicht gedaan om mijn inkomsten netjes en op tijd te registreren. En nu krijg ik een definiteve berekening en de belastingdienst zit er ineens 1000 euro naast. Ik vind dat de belastingdienst alle informatie had en dus in september direct mijn huurtoeslag had moeten stop zetten in plaats van het bedrag te verlagen. De belastingdienst, en zo de overheid, werkt hiermee gigantische geldproblemen in de hand.
Zelf zal ik die 1000 euro met moeite kunnen betalen. Maar ik ken zat mensen die dit niet zouden kunnen. En hierom wordt ik zo kwaad. Ze wisten dat ik geen recht er meer op had en toch bleven ze geld sturen. Ik wist niet dat ik er geen recht op had, want ik had netjes mijn inkomsten doorgegeven, ze hebben het bedrag verlaagd wat ik kreeg. Dus naar mijn insziens was het daarmee geregeld.

Ik ben niet de expert of belastingrecht en hoeveel recht je belasting hoort te krijgen. Ik vind dat is een taak voor de belastingdienst. Ik vind dat zij ervoor moeten zorgen dat ik weet hoeveel ik moet afdragen en waar ik recht op heb. En niet andersom.

Ik merk dat jullie hier allemaal niet(meer) met mij eens zijn en misschien ben ik wel heel erg groen. Maar logischerwijs is het de verantwoordelijkheid van de belastingdienst om te zorgen dat ik niet te veel of te weinig krijgt. Dit natuurlijk wel dat een burger wel alle volledige informatie aangeeft.

Heren (en dames), ik ga hier de discussie toch mee stoppen. Het kost me allemaal te veel energie, die ik liever ga steken in contact met de belastingdienst. Allemaal hartelijk dank voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
dlmh schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 14:09:
[...]

Maar of je dan beschouwd kunt worden als fiscaal partners zijn een aantal voorwaarden aan verbonden.
Let op de terminologie, fiscale partners praat je over bij inkomstenbelasting. Bij huurtoeslag gaat het om medebewoners en toeslagpartners zoals ik het lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Je kan heel boos "ik vind" dikdrukken en beginnen over geldproblemen, maar al in de allereerste reactie stond dat er zeer goede regelingen zijn te treffen met de BD. Dus je call to sympathy over geldproblemen is erg misplaatst, en sowieso heb ik niet het gevoel dat je de reacties goed hebt gelezen.

Ik snap dat het heel vervelend is, maar je punten zijn onredelijk aan het worden.

[ Voor 12% gewijzigd door LiquidT_NL op 22-07-2014 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
LiquidT_NL schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 14:25:
Je kan heel boos "ik vind" dikdrukken en beginnen over geldproblemen, maar al in de allereerste reactie stond dat er zeer goede regelingen zijn te treffen met de BD. Dus je call to sympathy over geldproblemen is erg misplaatst, en sowieso heb ik niet het gevoel dat je de reacties goed hebt gelezen.

Ik snap dat het heel vervelend is, maar je punten zijn onredelijk aan het worden.
Het dik gedrukt maken van Ik vind, deed ik omdat de mensen zeiden dat ik het niet begrijp. Ik begrijp het wel dat ik het zal gaan moeten betalen. Ik wilde er alleen mee duidelijk maken dat ik dat als groentje of als normale burger geen gang van zaken vind vanuit de belastingdienst. Wat ik niet begrijp is dat jullie keihard de belastingdienst verdedigen. Terwijl het voor mij toch zo klaar is als een klontje dat de belastingdienst dit allemaal zo veel beter zou kunnen doen.

Ik weet niet of dit komt omdat jullie echt vinden dat het niet beter kan, of dat jullie je er hebben bij neergelegd doordat je het zelf hebt meegemaakt in het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
In de dingen die TS "vindt" kan ik me wel vinden. Zoals hij het vertelt is het nou niet bepaald zo dat hij compleet naïef allemaal toeslagen heeft ontvangen waar hij geen recht op had, om achteraf hier te gaan lopen klagen.

Het is vervelend dat het zo loopt voor TS, en dat dit soort dingen mis gaat laat zien dat het nog niet "makkelijk genoeg" is om je belastingen en toeslagen te regelen. Het lijkt me logisch dat dat achteraf dan frustrerend is. Het is gewoon niet overzichtelijk, eenvoudig en eenduidig genoeg - dat blijkt uit dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

@TS: heb je dat vaker? Dat je in de spiegel kijkt en een fikse eierdop op je kop ziet? (voor degenen die hem niet begrijpen: Klik

Het is toch ongelooflijk? Door welke reden dan ook krijgt TS € 1.000,- teveel van de belastingdienst aan huurtoeslag. Hij is zélf verantwoordelijk om dit te controleren en dus de BD te informeren op het moment dat er wijzigingen zijn, maar nee, volgens hem is het juist de BD zélf die gigantische geldproblemen bij de mensen veroorzaakt. :?
Dat is hetzelfde als zeggen dat de politie gigantische geldproblemen veroorzaakt door je een bekeuring voor te hard rijden te geven terwijl jouw snelheidsmeter niet (goed) werkt... 8)7

Wake up, man en welkom in de grotemensenwereld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-06 23:21

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Uiteindelijk is de belastingdienst vooral heel erg eerlijk.
Iedereen kan krijgen waar hij recht op heeft, zo niet dan ook niet.
Ik vraag me toch af wat er fout is gegaan in die laatste 4 maanden dat je hebt terug moeten betalen, we praten dan over 250 euro per maand?

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Tja weet je het is nooit goed, hadden ze direct geld ingehouden dan gaan mensen ook weer zeuren (want mensen hadden stiekem al op het geld gerekend en kunnen het niet sparen of weet ik het). Als mensen geld moeten betalen is het nu eenmaal nooit goed.
Dat het nu niet ideaal is ben ik met je eens, ik vind echter wel dat je een tikkeltje overdrijft ;)

Om je enigszins gerust te stellen, ze gaan alles op de schop gooien. Ik zou zeggen stuur een brief met je input dan kunnen ze dit meenemen in het nieuwe systeem :)
Belastingstelsel moet op de schop

Het belastingstelsel moet vergaand op de schop. Staatssecretaris Wiebes (Financiën) kondigt tegelijkertijd stevige hervormingen aan bij de Belastingdienst, waar de afgelopen jaren veel misging met bijvoorbeeld toeslagen.

ma 19 mei 2014
http://www.telegraaf.nl/o...sting_op_de_schop___.html

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 22-07-2014 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MrAcid schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 14:34:
In de dingen die TS "vindt" kan ik me wel vinden. Zoals hij het vertelt is het nou niet bepaald zo dat hij compleet naïef allemaal toeslagen heeft ontvangen waar hij geen recht op had, om achteraf hier te gaan lopen klagen.

Het is vervelend dat het zo loopt voor TS, en dat dit soort dingen mis gaat laat zien dat het nog niet "makkelijk genoeg" is om je belastingen en toeslagen te regelen. Het lijkt me logisch dat dat achteraf dan frustrerend is. Het is gewoon niet overzichtelijk, eenvoudig en eenduidig genoeg - dat blijkt uit dit soort dingen.
Ik denk dat het grote probleem is dat men niet beseft dat het om een voorlopig voorschot gaat en geen uitbetaling. Misschien moet dat nog duidelijker gemaakt worden?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Ik weet wat een voorschot betekend. Maar de belastingdienst had alle informatie. En ik vind nog steeds dat de belastingdienst het voorschot beter had kunnen berekenen.

Dit doet natuurlijk niet af van dat ik gewoon moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Gertjuhjan schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 14:42:
ik vind nog steeds dat de belastingdienst het voorschot beter had kunnen berekenen.

De eerste keer dat je gewoon een goede mening neerzet zonder allemaal onzin er bij om je mening te forceren. Dit is het gewoon, het is vervelend, BD had het beter kunnen regelen, jij moet betalen. Punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 398509

Gertjuhjan schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 14:10:
[...]

De huurtoeslag krijg je samen, dus dan wordt het wel berekend met beide inkomens. De zorgtoeslag wordt wel nog apart berekend als je geen fiscaal partner bent.

Om de discussie te sluiten:
Het is duidelijk hoor mede-tweakers.

Ja, ik heb onterecht geld gekregen.
Ja, dit zal ik waarschijnlijk terug moeten betalen.

Nee, ik vind het nog steeds geen gang van zaken. Ik heb netjes mijn informatieve plicht gedaan om mijn inkomsten netjes en op tijd te registreren. En nu krijg ik een definiteve berekening en de belastingdienst zit er ineens 1000 euro naast. Ik vind dat de belastingdienst alle informatie had en dus in september direct mijn huurtoeslag had moeten stop zetten in plaats van het bedrag te verlagen. De belastingdienst, en zo de overheid, werkt hiermee gigantische geldproblemen in de hand.
Zelf zal ik die 1000 euro met moeite kunnen betalen. Maar ik ken zat mensen die dit niet zouden kunnen. En hierom wordt ik zo kwaad. Ze wisten dat ik geen recht er meer op had en toch bleven ze geld sturen. Ik wist niet dat ik er geen recht op had, want ik had netjes mijn inkomsten doorgegeven, ze hebben het bedrag verlaagd wat ik kreeg. Dus naar mijn insziens was het daarmee geregeld.

Ik ben niet de expert of belastingrecht en hoeveel recht je belasting hoort te krijgen. Ik vind dat is een taak voor de belastingdienst. Ik vind dat zij ervoor moeten zorgen dat ik weet hoeveel ik moet afdragen en waar ik recht op heb. En niet andersom.

Ik merk dat jullie hier allemaal niet(meer) met mij eens zijn en misschien ben ik wel heel erg groen. Maar logischerwijs is het de verantwoordelijkheid van de belastingdienst om te zorgen dat ik niet te veel of te weinig krijgt. Dit natuurlijk wel dat een burger wel alle volledige informatie aangeeft.

Heren (en dames), ik ga hier de discussie toch mee stoppen. Het kost me allemaal te veel energie, die ik liever ga steken in contact met de belastingdienst. Allemaal hartelijk dank voor de input.
Ik ben het helemaal met je eens hoor, Gertjuhjan. Ik heb zelf nu redelijk dezelfde situatie met de zorgtoeslag.
Ik heb altijd veel frustraties gehad met de belastingen en had veel moeite gedaan om alles goed doorgegeven te krijgen, en dan krijg ik nu het bericht dat in mijn ogen leest als "Whoeps, we hebben je toch teveel gegeven, alles svp zsm terug!". Het zag ernaaruit dat ik voor het eerst in 5 jaar op vakantie kon gaan, maar helaas het vakantiegeld gaat naar de belastingen omdat ik blijkbaar zo rijk ben.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
anandus schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 14:38:
[...]

Ik denk dat het grote probleem is dat men niet beseft dat het om een voorlopig voorschot gaat en geen uitbetaling. Misschien moet dat nog duidelijker gemaakt worden?
Dat zou inderdaad duidelijker mogen/moeten.

Daarbij klinkt het mij in de oren alsof ze niet alle informatie meenemen in de beoordeling. Ik vermoed dat nu wel gekeken is naar het verzamelinkomen van TS, maar dat hierin niet de medebewoner is meegenomen.
Gertjuhjan schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 14:42:
Ik weet wat een voorschot betekend. Maar de belastingdienst had alle informatie. En ik vind nog steeds dat de belastingdienst het voorschot beter had kunnen berekenen.

Eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stel al heeft de BD een fout gemaakt. Als jij snapt wat een voorlopig voorschot betekent dan moet je ook volwassen genoeg zijn om te accepteren dat die fout voor rekening van jou komt. Immers daar is het een voorschot voor.

Aannemelijker is het dat niet alle correcte info bij de BD bekend was, ook al meen jij van wel, en dan is het eveneens voor jouw rekening.

En blijkbaar wordt er niet goed gelezen, want als je van een paar tientjes in de maand minder opeens niet meer op vakantie kunt of whatever dan doe je iets verkeerd. Kennismaking met de grote mensen wereld kan soms vervelend zijn.

Mensen hebben namelijk rechten EN plichten. Het is jouw plicht goed geïnformeerd te zijn over je rechten!

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 224360 op 22-07-2014 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Laatst online: 02:57
welkom in de wereld van de belastingdienst, hoewel ik je frustraties begrijp is het wel echt je eigen plicht op de cijfers te letten in ieder overzicht dat ze je sturen.

voordat ze je maandelijks wat storten sturen ze je eerst een overzicht waar je voorlopig recht op hebt.
hierop staat ook op welk inkomen ze dat baseren en als je dat zelf niet nakijkt, tja.. en helaas moet je hier echt scherp op zijn zelf.
Heb het zelf al meerdere malen gehad dat ik wat terug moest betalen omdat ze het inkomen te laag op papier hadden gezet, in mijn sitatie kwam dat eigenlijk altijd doordat ik 2 werkgevers had en ze blijkbaar in hun systeem geen totaal inkomen kunnen invullen maar altijd enkel het hoogste salaris.

Zodoende alles stop gezet en later gekeken of ik nog ergens recht op had (wat op hra na) nooit zo was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Ik heb het al gezien waar de fout ligt. En het ligt uiteindelijk bij mijn vriendin/ex...
Mijn inkomsten waren juist 1000 euro lager dan dat ik had opgegeven. Helaas had mijn vriendin +/- 6000 euro te weinig opgegeven. Vermoedelijk heeft ze haar netto uitkering als uitgangspunt genomen ipv haar bruto uitkering.

Hartelijk dank voor alle hulp en excuses voor mijn bewoording.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het siert je dat je het nog even meldt op het forum. Na 2 pagina's ranten dat de BD toch echt een fout gemaakt heeft, blijkt dat de gegevens toch niet correct waren.

Lijkt me an sich al een wijze les.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 15:16:
Het siert je dat je het nog even meldt op het forum. Na 2 pagina's ranten dat de BD toch echt een fout gemaakt heeft, blijkt dat de gegevens toch niet correct waren.

Lijkt me an sich al een wijze les.
Natuurlijk, zo ben ik altijd. Ik geef in de andere pagina's aan dat ik een man van principes ben. Dat geld als het me uitkomt, maar natuurlijk ook als het me niet uitkomt. Vandaar dat ik ook eerlijk ben als ik fout zat.

Daarom mijn welgemeende excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Smuggler schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 14:35:
Uiteindelijk is de belastingdienst vooral heel erg eerlijk.
Iedereen kan krijgen waar hij recht op heeft, zo niet dan ook niet.
Ik vraag me toch af wat er fout is gegaan in die laatste 4 maanden dat je hebt terug moeten betalen, we praten dan over 250 euro per maand?
ze kijken niet over die 4 maanden maar over een heel jaar.

Als jij tot aan oktober alleen een bijstands uitkering hebt, en dan in november, december in ene een topbaan met dito inkomen mag je alsnog over het hele jaar terug betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Het siert je idd, zo zie je maar wat de nuance van het woord we wel niet kan doen in een topic ;)
Als je nu echt een man van principes bent dan zou ik eisen dat je vriendin dat geld gaat terugbetalen aan de BD. Zij heeft tenslotte de foute gegevens ingevoerd :P

offtopic:
Ik kwam er net tegen dat ik nog iedere maand zorgtoeslag krijg, dat vergeet ik iedere keer weer aan te passen (en moet ik dus ook al 5 jaar achtereen ieder jaar terugstorten). Laatste keer werkte mn DigiD weer niet dus tja dan laat je zoiets weer zitten ;)

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 22-07-2014 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Ik was zo gefocused op mijn eigen loon, want dat was veranderd in het jaar, had ik slecht gekeken naar de uitkering van mijn vriendin. Die bleek uiteindelijk een stuk hoger te zijn, waarschijnlijk omdat ze haar netto uitkering keer 12 heeft gedaan en dat als jaarlijks inkomen gebruikt. Helaas is er daarbij vergeten dat ze het bruto maandbedrag had moeten pakken en dat keer 1.08 te doen(wegens vakantiegeld) en dat nog eens te vermenigvuldigen met 12.

[ Voor 5% gewijzigd door Gertjuhjan op 22-07-2014 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
laurens0619 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 15:23:

offtopic:
Ik kwam er net tegen dat ik nog iedere maand zorgtoeslag krijg, dat vergeet ik iedere keer weer aan te passen (en moet ik dus ook al 5 jaar achtereen ieder jaar terugstorten). Laatste keer werkte mn DigiD weer niet dus tja dan laat je zoiets weer zitten ;)
offtopic:
Ik heb mijne in de pauze op werk bijgesteld n.a.v. dit topic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
Flinke uitkering dan...

Je doet er verstandig aan om eens een keer je financiële huishouding eens door te nemen met iemand die er wat meer verstand van heeft. €5000 euro is bijna 400 aan sociale lasten en belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:29

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Vaak is het op deze manier wel te achterhalen waar het fout is gegaan inderdaad. Zonde dat zo iets (ogenschijnlijk) kleins tot zulke bedragen kan leiden. Het is ook 1 van de redenen dat ik zelf all administatie en belasting doe voor zowel mijzelf als mijn vrouw. Dan weet ik iig dat het goed gaat :P

Jammer dat het een dure les is, maar het gebeurt je iig niet een 2de keer moet je maar denken.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Notna schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 15:28:

Jammer dat het een dure les is, maar het gebeurt je iig niet een 2de keer moet je maar denken.
Mooiste is natuurlijk dat, gezien het geld onrechtmatig is, de les helemaal niet zo duur is, eigenlijk zelfs gratis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Iblies schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 15:28:
Flinke uitkering dan...

Je doet er verstandig aan om eens een keer je financiële huishouding eens door te nemen met iemand die er wat meer verstand van heeft. €5000 euro is bijna 400 aan sociale lasten en belasting.
Nee, nog een foutje in mijn berekening. Ik doe het allemaal een beetje uit mijn hoofd(ben niet thuis)

Bruto wajong uitkering = 1114 per maand = 14.437,44 per jaar
Netto wajong uitkering = 985,50 per maand = 12.772,08 per jaar

Helaas was er door de belastingdienst het inkomen geschat op 8.521 netto/jaar. Geen idee hoe men bij dit bedrag is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:48

Sick Nick

Drop the top!

LiquidT_NL schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 15:34:
[...]

Mooiste is natuurlijk dat, gezien het geld onrechtmatig is, de les helemaal niet zo duur is, eigenlijk zelfs gratis :+
In theorie nog geld op kunnen verdienen ook door rente over het bedrag, wijze en door de overheid betaalde les :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Sick Nick schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 15:43:
[...]

In theorie nog geld op kunnen verdienen ook door rente over het bedrag, wijze en door de overheid betaalde les :P
Nou nee hoor, want ze vragen ook nog 3 euro rente:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gertjuhjan schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 15:20:
[...]

Natuurlijk, zo ben ik altijd. Ik geef in de andere pagina's aan dat ik een man van principes ben. Dat geld als het me uitkomt, maar natuurlijk ook als het me niet uitkomt. Vandaar dat ik ook eerlijk ben als ik fout zat.

Daarom mijn welgemeende excuses.
Het verschilt natuurlijk per karakter, maar ik kan je aanraden om eerst tot 10 te tellen alles op een rijtje te zetten en na te lopen en dan pas reacties te formuleren. Dat levert je doorgaans veel op en scheelt je een hoop excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Gertjuhjan schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 15:45:
[...]

Nou nee hoor, want ze vragen ook nog 3 euro rente:P
True, maar de belastindienst is wel eerlijk, dat rekenen ze ook de andere kant op :) Ik geef bijvoorbeeld mijn winst voor mijn bedrijf te hoog op en betaal al jaren geld daarvoor, maar dat krijg ik ieder jaar terug + rente :)

Maar ik denk dat jij wel meer aan rente kan opstrijken uit 1000eu dan 3 euro?

[ Voor 9% gewijzigd door LiquidT_NL op 22-07-2014 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

*O* _/-\o_ *O*

Eind goed, al goed. Keurig dat je het gemeld hebt, fijn dat je er achter bent hoe dit ontstaan is.

Is je ex/vriendin toevallig net 21/23 geworden? Het minimumjeugdloon (en dus de daaraan gerelateerde Wajong) is nl. een heel stuk lager dan het normale minimumloon.

Succes, en balen dat je het geld moet terug betalen. Eerlijk, maar wel balen.

Verder eens met de tip: als je het kan missen, moet je de toeslagen achteraf aanvragen: dan weet je zeker dat je het juiste bedrag krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Nou, ikzelf zal geen huur en zorgtoeslag meer krijgen:p Of mijn inkomsten moeten dusdanig omlaag gaan.

Mijn vriendin is in 2013(het jaar waarover het gaat) 24 geworden. Ook staat in de beschikking van 2012 een hoger inkomen dan dat zij in 2013 geschat hebben. Dus misschien is daar een fout ontstaan.

[ Voor 49% gewijzigd door Gertjuhjan op 22-07-2014 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
Gertjuhjan schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 15:52:
Nou, ikzelf zal geen huur en zorgtoeslag meer krijgen:p Of mijn inkomsten moeten dusdanig omlaag gaan.
...
Dan is mijn beeld in ieder geval gecorrigeerd.

Twee inkomens, al dan niet een vorm van uitkering, waarbij er toch een flink deel aan belasting wordt afgedragen, dan moet het gek lopen wil je nog een vorm van huur of zorgtoeslag krijgen.

Er is een uitzondering indien er sprake is van een aangepast (duurder) huis als je vriendin niet goed mobiel is, maar dat zou ze in principe moeten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Ik had een soortgelijk akkevietje, maar dan met de kinderopvangtoeslag. Is allemaal rechtgetrokken, maar toch iets van €2400 teveel ontvangen. Gelukkig wel apart gezet, dus ik trek er lekker rente over.

Ik kreeg echter wel het aanbod om het in de 24 maanden terug te betalen. Ik heb even gezocht:
http://www.belastingdiens...ik_per_maand_terugbetalen
Enige waar ik nog achteraan moet is een boeterente na de uiterste betaaldatum, maar die noemen ze nu juist nergens.
Ah:
Als u maandelijks een bedrag betaalt, betaalt u rente over het bedrag dat nog openstaat. U betaalt rente vanaf de uiterste betaaldatum. Dit is 6 weken na de datum van de terugvorderingsbeschikking die wij u sturen.
Is wel 4% rente, dus wellicht toch maar direct overmaken :p.

In jouw geval zal het gaan om 24 maanden iets van € 42,17 (€1012/24) (de BD zal het op gehele euro's afronden) moet betalen.

[ Voor 17% gewijzigd door JBrennan op 23-07-2014 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Ik heb gisteravond de belastingtelefoon gebeld en zei vertelde inderdaad dat het gaat om maximaal 24 maanden. Dus je berekening klopt wel ongeveer.

Nu moet ik wachten op de brief met acceptgiro. Die mag ik blanco invullen(minimaal 42,17) en dan gaan hun er van uit dat dat het maandbedrag is wat je iedere maand afrekend.

Helaas kan ik het niet direct aftikken, dus zal het op deze manier moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Volgens mij krijg je maandelijks (of in elk geval na iedere betaling) een nieuwe acceptgiro met het resterende bedrag, zodat je iedere maand/keer opnieuw kunt bepalen wat je betaalt. Uiteraard wel met het minimum van de door jou al genoemde € 42,17. Je hoeft hierover zelfs geen specifieke afspraken met de BD te maken, als je het juiste kenmerk gebruikt verwerken ze het automatisch. Zolang je niet over de 24 maanden termijn komt (en de eerste betaling binnen de betalingstermijn doet/hebt gedaan) gaat alles vanzelf goed.
Het betalingskenmerk blijft hierbij altijd hetzelfde, dus je kunt in je telebankieren de boel ook alvast agenderen. Zo vergeet je nooit een betaling. Daarnaast is de BD niet zo heel erg snel met het uitdelen van boetes en/of het in rekening brengen van rente, dus vraag me af of dat in jouw geval wel klopt. Ik hoefde in elk geval geen cent rente of boete te betalen toen ik een deel aan de BD terug moest storten (ook in gedeelten gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-06 14:00

weebl

YARR!

Ik ga hier ook mee te maken krijgen ben ik bang. Ik ga van +/- €800 a €850 in de maand (bijbaan naast studie) naar +/- €2900 (fulltime baan na studie). Dit is vanaf september, de laatste vier maanden van het jaar dus. Als ik het alleen met het salaris uitreken dan blijf ik er net onder. Echter in december krijg ik een dertiende maand en een winstuitkering... Hiermee zit ik waarschijnlijk net boven de €21.600...

Mag ik het bedrijf waar ik ga werken vragen of dit naar januari getild kan worden of is dat illegaal? :P
Dan zet ik de toeslagen stil per januari, en anders meteen per september :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De Belastingdienst is imo de meest waardeloze overheidsorganisatie die er bestaat. De hele toeslagen constructie werkt niet alleen fraude in de hand maar legt de verantwoordelijkheid ook nog eens bij de mens zelf om er voor te zorgen dat alle gegevens kloppen. Dat kunnen wij hoogopgeleide Tweakers misschien prima, maar Jan met de pet, die vaak juist in aanmerking komt voor toeslagen, snapt er geen bal van waar ze wat en op welke manier moeten aanvragen. Het resultaat is dat ze maar wat doen en vervolgens moet er terugbetaald worden. Dan kun je wel roepen dat Jan met de pet het verkeerd heeft gedaan maar je weet vooraf al, en ziet het jaarlijks terugkeren, dat dit systeem gewoon niet werkt voor de simpele burger. Jammer dat de BD haar ogen daar compleet voor sluit.

En heb je problemen of vragen dan mag je de Belastingtelefoon bellen. Ik heb er onlangs 4 aan de telefoon gehad en alle 4 hebben ze geen idee waar ze het over hebben. Dat is erg vervelend als je een aanmaning krijgt incl. dreiging om een boete omdat je zogenaamd geen IB2013 aangifte hebt gedaan. Screenshots van de toeslagen applicatie, DigiD ontvangstbewijs aangifte etc. kunnen allemaal niet gemaild worden als bewijs dat de aangifte al 3x is gedaan. Of ik dan even met de hand op een formulier aangifte kan doen en dit naar een belastingkantoor in de regio kan versturen/langsbrengen 8)7 .

Overigens kun je je afvragen of het fair is dat je de eerdere maanden terug moet betalen als je in oktober een goede baan hebt gekregen. Toen je de voorgaande maanden dat geld nodig had, had je het niet en dus ontving je het. Vervolgens mag je alsnog krom staan omdat je ineens meer verdient. Ik snap dat het zo werkt en ben totaal geen fan van toeslagen maar ergens is het geen juiste oplossing voor mensen met lage inkomens vind ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Aghanim op 24-07-2014 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

weebl schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 08:27:
Ik ga hier ook mee te maken krijgen ben ik bang. Ik ga van +/- €800 a €850 in de maand (bijbaan naast studie) naar +/- €2900 (fulltime baan na studie). Dit is vanaf september, de laatste vier maanden van het jaar dus. Als ik het alleen met het salaris uitreken dan blijf ik er net onder. Echter in december krijg ik een dertiende maand en een winstuitkering... Hiermee zit ik waarschijnlijk net boven de €21.600...

Mag ik het bedrijf waar ik ga werken vragen of dit naar januari getild kan worden of is dat illegaal? :P
Dan zet ik de toeslagen stil per januari, en anders meteen per september :)
Als je met die 13e maand en bonus nét boven de € 21.600 uitkomt, zal het vermoedelijk niet heel veel uitmaken: de gevallen waarbij "net over de grens" betekende dat iemand € 65 pm teveel ontvangen had, zijn zeldzaam. Meestal leidt het verschil tussen € 21.000 en € 21.600 tot een verschil in recht op toeslag van hooguit een paar tientjes per jaar.

Maar je kunt het prima zelf uitrekenen: tel álles wat je bruto verwacht te gaan verdienen bij elkaar op, voer dat in in de proefberekening op de site van de belastingdienst et voilà, je weet vrijwel exact waar je recht op hebt.

Over het jaar heen tillen is trouwens niet illegaal, maar je hebt wel kans dat je er dan meer belasting over betaald.

Wat betreft de rant van Xenergy, de belastingdienst is nou juist een van de zorgvuldigste, klantvriendelijkste, snelste en duidelijkste overheidsinstellingen die er zijn. Ik ben veel ontevredener over de IND of het UWV.
Dat het systeem van toeslagen niet werkt, ben ik met je eens, maar dat kun je de belastingdienst niet verwijten, dat is een politieke beslissing geweest.

Wat betreft het salarisverhoging halverwege het jaar: zie jij een betere optie?

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 24-07-2014 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het was niet zozeer bedoeld als rant, al zit er wel persoonlijke frustratie in. Wat mij echt tegenvalt is de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de Belastingdienst. Je moet altijd de Belastingtelefoon bellen, vaak sta je 20 min in de wacht, en meestal heb je niet het antwoord wat je nodig hebt, oftewel je bent niet geholpen. Een andere ingang is er niet dus daar sta je dan. De vorige keer heb ik letterlijk moeten zeggen 'ik begrijp dat u het ook niet meer weet, maar IK heb hier nu een probleem en hoe moet IK dat oplossen als u mij niet kunt helpen'? Daar hadden ze geen antwoord op. Sorry, maar dat is niet klantvriendelijk en duidelijk.

Voor de salarisverhoging half in het jaar zou ik graag willen naar een belasting/beloning in het loon/uitkering en niet op basis van toeslagen.

Al geloof ik direct van je dat het UWV ook niet best is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:01

RvL

Icephase schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 10:25:
Volgens mij krijg je maandelijks (of in elk geval na iedere betaling) een nieuwe acceptgiro met het resterende bedrag, zodat je iedere maand/keer opnieuw kunt bepalen wat je betaalt. Uiteraard wel met het minimum van de door jou al genoemde € 42,17. Je hoeft hierover zelfs geen specifieke afspraken met de BD te maken, als je het juiste kenmerk gebruikt verwerken ze het automatisch. Zolang je niet over de 24 maanden termijn komt (en de eerste betaling binnen de betalingstermijn doet/hebt gedaan) gaat alles vanzelf goed.
Het betalingskenmerk blijft hierbij altijd hetzelfde, dus je kunt in je telebankieren de boel ook alvast agenderen. Zo vergeet je nooit een betaling. Daarnaast is de BD niet zo heel erg snel met het uitdelen van boetes en/of het in rekening brengen van rente, dus vraag me af of dat in jouw geval wel klopt. Ik hoefde in elk geval geen cent rente of boete te betalen toen ik een deel aan de BD terug moest storten (ook in gedeelten gedaan).
Wel iedere maand tijdig betalen, anders mag je alsnog het restbedrag in een keer aftikken.

Ik heb iets vergelijkbaars gehad, maar dan met zorgtoeslag. Ergens halverwege een termijn een paar dagen te laat betaalt. De volgende maand kreeg ik een acceptgiro met het restbedrag met het vriendelijke 'verzoek' dit in een keer te betalen.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Aghanim schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 13:23:
Het was niet zozeer bedoeld als rant, al zit er wel persoonlijke frustratie in. Wat mij echt tegenvalt is de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de Belastingdienst. Je moet altijd de Belastingtelefoon bellen, vaak sta je 20 min in de wacht, en meestal heb je niet het antwoord wat je nodig hebt, oftewel je bent niet geholpen. Een andere ingang is er niet dus daar sta je dan. De vorige keer heb ik letterlijk moeten zeggen 'ik begrijp dat u het ook niet meer weet, maar IK heb hier nu een probleem en hoe moet IK dat oplossen als u mij niet kunt helpen'? Daar hadden ze geen antwoord op. Sorry, maar dat is niet klantvriendelijk en duidelijk.
Als ze je niet kunnen helpen via de telefoon, kun je altijd verzoeken door de inspecteur terug gebeld te worden, of de inspecteur een brief sturen. En over het algemeen is de belastingdienst ook nog eens erg soepel met uitstel, en correctie achteraf, dus ik zie nog steeds geen probleem.
Voor de salarisverhoging half in het jaar zou ik graag willen naar een belasting/beloning in het loon/uitkering en niet op basis van toeslagen.
Zeg je nu dat de werkgever dat uit moet voeren? Die moet dus precies weten hoeveel kinderen jij hebt, hoeveel je partner verdient en waarmee, en wat je huur is? En jij vertrouwd erop dat werkgevers (dus ook dat eenmanszaakje met 2 man personeel in de bouw) het beter kan dan de belastingdienst? Wat een vertrouwen!

En het UWV vertrouw ik er al helemaal niet mee. Die kunnen al jaren niet rekenen, laat staan op tijd dingen regelen. (Ooit eens 9 maanden gewacht op het verwerken van een machtiging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:53
Aghanim schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 08:44:
De Belastingdienst is imo de meest waardeloze overheidsorganisatie die er bestaat. De hele toeslagen constructie werkt niet alleen fraude in de hand maar legt de verantwoordelijkheid ook nog eens bij de mens zelf om er voor te zorgen dat alle gegevens kloppen.
...
dat dit systeem gewoon niet werkt voor de simpele burger. Jammer dat de BD haar ogen daar compleet voor sluit.
Daarvoor moet je niet bij de BD zijn, maar bij kabinet/tweede kamer die de wetgeving hebben opgesteld en goedgekeurd. BD voert alleen maar uit.

De BD bereiken gaat verder prima. Ik had ooit eens een fout in mijn aangifte gemaakt en kreeg daarom extra controle. Een enkel telefoontje naar de inspecteur (nummer via de brief met verzoek) en alles was opgehelderd. Ik hoefde niet eens een aangepaste aangifte te sturen.

Er gaat zeker een heleboel mis, maar ik denk dat de schuld daarvan niet altijd en alleen bij de BD ligt.

Wel ben ik het met je eens dat het soms wel rocket-science lijkt en dat dat lang niet voor iedereen te begrijpen valt. Helaas betekent vaak dat die mensen die het al moeilijker hebben dan ook flink moeten terugbetalen.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Pagina: 1