Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bereik wifi vergroten en NAS bereiken

Pagina: 1
Acties:

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:26
Hallo allemaal.

Misschien is mijn vraag hier al eens gesteld, toch wil ik jullie mijn situatie voorleggen en vragen om advies.

We hebben internet met een draadloos Ubee wifi modem van Ziggo. Dit Ziggo modem hangt op de begane grond in de meterkast. Het wifi bereik op de begane grond is prima. Maar zodra ik naar de 1e verdieping ga, wordt het al minder en valt vaak weg. Dit met zowel de laptop als smartphone.
Nu zijn wij bezig met een verbouwing en gaan mij vrouw en ik een nieuwe slaapkamer realiseren op zolder. Zodat onze 3 kinderen alle 3 hun eigen slaapkamer krijgen op de 1e verdieping.

Nu wil ik op zolder een 2e wifi router ophangen om het wifi bereik te vergroten. Daarbij heb ik vanaf het punt waar deze 2e wifi router wil hangen 3 x cat 7 utp bekabeling gelegd naar alle 3 de slaapkamers op de 1e etage. Zodat de kids straks ook bedraad kunnen internetten (evt voor school).

Hiermee wil ik 2 vliegen in 1 klap slaan, het wifi bereik vergroten in huis, maar dus ook de slaapkamers op de eerste etage voorzien van bedraad internet.

Tussen deze 2e wifi router op zolder en het ziggo modem leg ik ook een cat 7 utp kabel. Om zo het internet signaal op zolder te krijgen.

Detail hierbij is dat aan het ziggo modem in de meterkast ook een NAS hangt. Op onze nieuwe slaapkamer op zolder komt ook een smart tv met DLNA. Kan ik wanneer ik deze via utp koppel aan het 2e wifi router op zolder, ook met deze smart tv de NAS bereiken die op het ziggo modem aangesloten is?

Mijn vraag is dan ook: Is een 2e wifi router op zolder de juist oplossing voor mijn situatie?

Ik heb nog geen wifi router aangeschaft. Maar wil wel binnenkort dit gaan realiseren.

Graag jullie advies.

Alvast bedankt :)

Groetjes van Peter

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:58
Je hoeft in principe geen router te hebben, maar een accesspoint. Voordeel van veel routers is dat je em als AP in kunt stellen. Routers zijn meestal goedkoper dan dedicated AP's.
Verder prima gedachten voor het aanlegge, alles heeft bedraad contact met router/NAS beneden. Verder voor laptops en smartphones een uigebreid WiFi aanleggen: geef het AP dezelfde SSID/key als je Ubee, maar zet em op een ander kanaal. Zorg er daarna voor dat de overlap van beide APs niet te groot is door het vermogen van een van de APs lager te zetten. Anders loop je de kans dat een device te lang op een slechter AP blijft hangen terwijl je al vertikaal door huis loopt.
Nu kan je roaming door je huis lopen en wisselt je device van AP als het nodig is. Succes :)

• petertje30
Dank voor je reactie.

Kun je me iets meer vertellen over hoe een access point werkt?
En heb je wat voorbeelden van merk en type welke je adviseerd?

Groet Peter

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Jolke schreef op maandag 21 juli 2014 @ 21:43:
Je hoeft in principe geen router te hebben, maar een accesspoint. Voordeel van veel routers is dat je em als AP in kunt stellen. Routers zijn meestal goedkoper dan dedicated AP's.
In dit geval wil TS juist wel een router, want:
petertje30 schreef op maandag 21 juli 2014 @ 21:37:
Tussen deze 2e wifi router op zolder en het ziggo modem leg ik ook een cat 7 utp kabel. Om zo het internet signaal op zolder te krijgen.
Als ik het goed begrijp moet het nieuwe apparaat twee taken vervullen: de boel voorzien van WiFi (access point) en een enkele uplink-kabel aan drie andere knopen (switch).

Een access point heeft meestal enkel een uplink-poort, terwijl een router meerdere poorten heeft. Als je de DHCP-server uitzet, het juiste subnet configureert en alle kabels in de LAN-poorten steekt heb je een access point en een switch ineen, precies wat je zoekt.
Op onze nieuwe slaapkamer op zolder komt ook een smart tv met DLNA. Kan ik wanneer ik deze via utp koppel aan het 2e wifi router op zolder, ook met deze smart tv de NAS bereiken die op het ziggo modem aangesloten is?
Ja. Als je eerdergenoemde configuratiehandelingen uitvoert vormt alles wat aan de LAN-poorten hangt één netwerk.
Mijn vraag is dan ook: Is een 2e wifi router op zolder de juist oplossing voor mijn situatie?
Mogelijk. Lees ook even andere topics in dit subforum, her-en-der vind je tips of overwegingen die ook voor jou interessant kunnen zijn, zoals:
  • - Wil je ook 5 GHz-ondersteuning? Dan is het zinnig om een router uit te zoeken die ook DFS/TPC ondersteunt (dank dion_b voor de tip)
  • - Ubiquiti heeft betaalbare access points die enkele interessante features hebben als je er meerdere in huis haalt (roaming support, DFS/TPC). Maar dan heb je wel een extra switch nodig op zolder.
Een puntje waar ik niets over durf te zeggen is je WiFi-bereik op de eerste verdieping. Als ik 't goed begrijp heb je namelijk drie verdiepingen, mogelijk wil je dan een extra accesspoint op de eerste verdieping en zolder, dan wordt die Ubiquiti-oplossing weer interessanter (en ben je een stukje duurder uit dan een enkele router die je ook als switch gebruikt op zolder).

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-11 18:20

Plato112

Da is toch nie normaal!

Ik vermoed dat de grootte van het huis van TS van belang is zodat we weten welke oppervlakte de nieuwe apparatuur moet bedekken.

Speed limits are like herpes.

• petertje30
Klopt.
De 3 utp kabels zullen ook worden aangesloten op de router op zolder. Dit ook omdat de 4 Lan aansluitingen op het ubee modem in de meterkast al bezet zijn.

Ik zoek dus naar een oplossing voor op zolder waarmee ik zowel het wifi bereik vergroot. Maar ook heb ik Lan poorten nodig.

We hebben een 2 onder 1 kap woning uit 1971.
Hemelsbreed is de afstand tussen het ubee modem en de plek waar op zolder de 2e router/ of andere oplossing komt te hangen, 10 meter.

Nogmaals, op de begane grond werkt de wifi van de ubee router prima.

[ Voor 30% gewijzigd door petertje30 op 21-07-2014 22:20 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Niet doen.
Ziggo WLAN modem is een drama qua voorziening in bereik en zit dichtgespijkerd, dus je kunt er niks mee.

Modem WLAN uit laten schakelen door de helpdesk en in bridge modus laten zetten. Zet vervolgens een goede WLAN router en evt een extra switch in de meterkast. Vanuit de meterkast je kabels omhoog laten trekken naar de slaapkamers en de zolder.
Vervolgens op zolder een router in AP modus. Daarop bedraad je NAS en andere apparatuur hangen. Daarnaast op 1 van de kinderkamers nog zo'n router in AP modus. Alle routers voorzien van het zelfde SSID en kanalen, en gaan.

Dan heb je overal dekking van WLAN. Ook heb je 1 netwerk, want de routers gedragen zich behalve als AP gewoon als switch. Alle IP's worden uitgegeven door de router beneden en je netwerkmanagement is op 1 centraal punt. Bovendien gebruik je je meterkast waar ie voor bedoeld is: als centrale bekabelingsruimte :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Thralas
The Eagle schreef op maandag 21 juli 2014 @ 22:27:
Niet doen.
Ziggo WLAN modem is een drama qua voorziening in bereik en zit dichtgespijkerd, dus je kunt er niks mee.
Waar slaat dat nu op? TS heeft prima internet op de begane grond, en jij probeert hem even aan te praten dat 'ie niet alleen een extra router (als ap/switch) moet kopen, maar ook nog een nieuwe voor de begane grond?

Je lijkt wel een caravanverkoper die z'n klant probeert te vertellen dat 'ie z'n Volkswagen beter in kan ruilen voor een dikke Audi als 'ie toch een caravan koopt..

Als je bedoelde te zeggen dat een 'betere' router op de begane grond ook mogelijk de eerste verdieping dekt, mmh. Je ontkomt niet aan een extra AP (router) op de 1/2e verdieping, als die toevalligerwijs beide verdiepingen weet te dekken heb je helemaal geen extra dekking 'van onder' nodig.

En als die ene extra router/AP niet toereikend is kun je de Ubee ook behouden, dan heb je een AP per verdieping.

Het enige zinnige argument om die Ubee zo overboord te kieperen lijkt me als je de boel wilt volhangen met Ubiquiti-spul, maar dat kost een stuk meer dan een extra router kopen en zien waar het schip strandt. Wat wijsheid is, weet ik echter niet.

Bedenk me wel een praktisch probleem met de router-as-AP-en-switch-oplossing: bijna alle routers hebben 4 LAN poorten, en volgens mij heeft TS er 5 nodig (eentje ben je kwijt aan je uplink)... dan ontkom je bijna niet aan een losse switch
Bovendien gebruik je je meterkast waar ie voor bedoeld is: als centrale bekabelingsruimte :)
Patchkastfetisjisme :?

Don't get me wrong, ik vind al die 'netjes afgewerkte' thuisnetwerken heel mooi, maar tenzij je een goed uitgewerkt netwerkplan hebt kun je niet overal zo 3x (of meer) cat7 naar boven schieten. Bovendien heeft TS de kabels nu al liggen..

• The Eagle

The Eagle

De reden dat ik zeg dat ie die Ziggo niet voor zijn WLAN moet willen is meerledig :)

Wifispots pakt ook een kanaal en kan je eigen bereik storen. Dat ding is vziw niet op een kanaal vast te zetten (wat wel handig en bij meerdere AP's zelfs erg gewenst is), noch is er veel anders mee te doen, behalve door ziggo zelf. Eigenlijk zit je met een halfgare wlan router opgescheept die een bereik levert waar menig simpel routertje makkelijk overheen gaat.
En dan heb ik het nog niet eens over een evt WLAN kanaal van de buren en het feit dat Ziggo zonder pardon nieuwe firmware in kan spoelen wat potentieel instellingen kan overschrijven

Tuurlijk, het ding levert WLAN bereik, en kennelijk voor beneden afdoende. Maar dat wil niet zeggen dat het ding ook voldoet in een netwerk met meerdere AP's over meerdere verdiepingen.

Edit: en nee, ik verkoop geen caravans. Ik geef slechts advies :) En af en toe mijn ongezouten mening, maar dat terzijde :P

[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 21-07-2014 23:49 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Thralas
The Eagle schreef op maandag 21 juli 2014 @ 23:48:
Wifispots pakt ook een kanaal en kan je eigen bereik storen. Dat ding is vziw niet op een kanaal vast te zetten (wat wel handig en bij meerdere AP's zelfs erg gewenst is)
Een ander kanaal instellen kan nog wel geloof ik (default zal wel 'auto' zijn). En WifiSpots zit gewoon op hetzelfde kanaal (sample size = 1), lijkt me ook logisch als er maar 1 2.4 GHz-radio is. Storen zal ook wel meevallen, tenzij je woning zich op een hotspotlocatie (hah!) bevindt..
Eigenlijk zit je met een halfgare wlan router opgescheept die een bereik levert waar menig simpel routertje makkelijk overheen gaat.
Fair enough.
En dan heb ik het nog niet eens over een evt WLAN kanaal van de buren en het feit dat Ziggo zonder pardon nieuwe firmware in kan spoelen wat potentieel instellingen kan overschrijven
Kan me voorstellen dat dat inderdaad een bron van ergernis zou kunnen zijn. Ligt er alleen net aan hoe vaak het gebeurt om het voor mij persoonlijk rendabel te maken om het ding geheel te vervangen (bovendien is dat natuurlijk een beetje een optelsom van tekortkomingen).

Het lijkt me persoonlijk nog steeds geen slimme investering tenzij je een erg goede reden hebt (en die zie ik bij TS niet 1-2-3), maar je redenering kan ik iig volgen :)

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Thralas schreef op maandag 21 juli 2014 @ 23:36:
Bedenk me wel een praktisch probleem met de router-as-AP-en-switch-oplossing: bijna alle routers hebben 4 LAN poorten, en volgens mij heeft TS er 5 nodig (eentje ben je kwijt aan je uplink)... dan ontkom je bijna niet aan een losse switch
Router kopen waar openwrt of ddwrt op kan, en waar je dan de wan ook als lan kunt gebruiken...

[ Voor 65% gewijzigd door albino71 op 22-07-2014 00:19 ]

Te koop....

• The Eagle

The Eagle

Met steeds meer internet enabled apparaten wil je het eigenlijk gewoon meteen goed doen.
Dat betekent ook DCHP reservations kunnen maken danwel scope beperkingen, controle over je Mhz banden (20 vs 40), een router waarin je kunt portforwarden indien nodig, die fatsoenlijk uPNP ondersteunt, en waar je bij problemen iig zelf kunt nagaan wat er aan de hand is, al dan niet met de hulp van GoT ;)

Best dat je ISP een modem meelevert, maar dat ding is zo ingesteld dat ZIJ hem makkelijk kunnen beheren en dat ie doet wat met name ZIJ willen. Voor thuisgebruik wil je kunnen doen wat JIJ wilt ;)

• Jolke
  • Laatst online: 09:58
The Eagle schreef op maandag 21 juli 2014 @ 22:27:

[...]

Alle routers voorzien van het zelfde SSID en kanalen, en gaan.

[...]
Juist niet, elk AP moet juist op een ander kanaal zitten en het liefst nog met genoeg bandbreedte ertussen, bijvoorbeeld 1+5+9. Zo heb je minimale interferentie tussen de APs.

• petertje30
Hallo allemaal,

De verbouwing is klaar, dus nu kan ik jullie ook laten weten hoe ik het opgelost heb.

Ik heb een Linksys EA6900 router gekocht en deze op zolder geplaatst. (Overigens een super router met veel mogelijkheden!) Gekoppeld middels de utp kabel aan het ziggo modem beneden in de meterkast. Vervolgens het dhcp uit gezet. Zowel het ziggo modem als de linksys heb ik hetzelfde netwerknaam en wachtwoord gegeven. Zodat hij boven automatisch overschakelt naar de linksys, en beneden naar de ziggo router.
Dit werkt tot zover super! (net 3 dagen in bedrijf).

Wel zit ik nog met 3 vragen

1: Als je bij de router het dhcp uitzet, lijkt de (gele) internetpoort uitgeschakeld, en dien ik het inkomend internetsignaal op 1 van de lan poorten te zetten. Dit kost me 1 lan poort. Terwijl ik ze eigenlijk alle 4 nodig heb. Is hier qua instellingen een oplossing voor? (Zonder dat ik een extra switch aan moet schaffen?

2: Kan het zijn dat het langer duurt voordat hij overschakelt op de router met het sterkste signaal? Als ik bijvoorbeeld naar de zolder loop houdt hij het signaal van de ziggo router nog lang vast, voordat hij overschakelt naar de linksys router. (Andersom is dit ook als ik naar beneden loop.
Is dit ergens te fine tunen?

3: Hoe kan ik bij deze linksys EA6900 na installatie nog inloggen in het menu van deze router? Men spreekt over een account maken en deze vervolgens koppelen aan de router.
Echter krijg ik dit niet voor elkaar. Ondanks het volgen van de genoemde stappen.

Alvast bedankt weer voor het meedenken!

Groetjes Peter

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

1 DD-WRT firmware heeft de optie om de WAN poort aan het LAN toe te wijzen, meestal kan dit standaard niet. Ik weet niet of er voor jou linksys een dd-wrt image is

2 Gedrag zal verschillen per apparaat/driver/OS valt niet in stellen voor zover ik weet.

3 IP adres van de linksys intikken moet gewoon werken indien je hem in dezelfde range hebt gezet als je ziggo router (dus ziggo 192.168.1.1 en linksys bv. 192.168.1.2).
Anders moet je tijdelijk het IP adres van je computer wijzigen naar eentje in de range van de linksys.
Account(cloud?) en koppelen en dergelijk wordt lastig gezien je hem als accespoint gebruikt en er nog een router voor het internet tussen zit.

• petertje30
Het inloggen zoals ik vroeg in vraag 3 is me nu gelukt.

Blijft de 1e vraag over. Ben benieuwd of daar een oplossing voor is. Ik kan in het menu voor de router zo snel geen DD-WRT optie vinden.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

DD-wrt is een alternatieve firmware. ;)
http://www.dd-wrt.com/php...2e92372ff82548f39fc3ced16

[ Voor 53% gewijzigd door Tazzios op 05-08-2014 19:00 ]

• petertje30
Even een update!
Het netwerk loopt nu in zo verre. Dat alles functioneerd, behalve de NAS wordt door de ziggo router er uit gegooid na een half uur film kijken, of een half uur continu gebruik.
Verder werkt alles perfect. Wanneer ik de NAS aan de linksys router koppel zijn er geen problemen.
Dit is helaas geen oplossing, omdat de lan poorten van de linksys router al bezet zijn.

Kan ik een switch plaatsen in de meterkast? Om vervolgens de ziggo router op deze switch aan de sluiten met daarop weer de linksys router?

De situatie daarmee wordt als volgt: ziggo router > switch (beiden meterkast) > linksys router (zolder) > vanuit de linksys 4x utp naar slaapkamers.

Of is het raadzamer een switch in de meterkast te plaatsen met meerdere poorten en alle utp naar de meterkast de laten lopen ( 1 centraal punt). Maakt het qua stabiliteit en internet snelheid wat uit? (1 centraal punt in de meterkast, of de 4 utp's van de slaapkamer op de linksys aansluiten op zolder). Hiermee loopt het internet signaal van 4 utp's dan via 1 utp naar de ziggo router.

Groetjes Peter
Pagina: 1