Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop van 500€ voor virtuele servers

Pagina: 1
Acties:

• tenhagen12500
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-11 20:59
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag namens mijn broertje die sinds kort bezig is met zijn opleiding IT service management. Hij is op zoek naar een laptop die krachtig genoeg is om virtuele servers te kunnen draaien. Nu is gelijk de vraag daarbij of het echt nodig is om een quadcore processor te nemen, aangezien je dan gelijk voor een i7 zou moeten gaan. Heeft iemand ervaring met het runnen van virtuele servers die ons kan helpen met het beantwoorden van die vraag? Van de opleiding krijgen we verschillende verhalen te horen.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop wordt dus gebruikt voor het dagelijks gebruik en daarnaast op school het draaien van virtuele servers.

Wat is je budget?
Het bedrag is 500 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, hij gaat hem dagelijks meenemen naar school. Het gewicht maakt hem echter niet uit aangezien hij nu met een vrij zware 17,3" laptop rondloopt. Wel vindt hij dat formaat iets te groot, dus het scherm nu het liefst 15,6".

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
-

Nu hebben we natuurlijk zelf al een beetje lopen zoeken naar kandidaten. Op dit moment zijn er 3 laptops die allen bijna aan de verwachtingen voldoen:

#ProductPrijsSubtotaal
1HP Pavilion 15-n203ed€ 499,95€ 499,95
1Lenovo IdeaPad G505s-59414321€ 489,05€ 489,05
1Lenovo Thinkpad Edge E531 (N4IDMMH)€ 472,51€ 472,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.461,51

De vraag is dus: is een quadcore processor echt nodig voor een betere ervaring bij het runnen van virtuele servers? Of is mijn broertje met een i5 ook voldoende voorzien?

Ik heb er ook een Lenovo Thinkpad Edge E531 tussengezet met een i5 omdat het volgens mij wel voldoende moet zijn, dan prikken we er voor 35 euro nog even 4Gb werkgeheugen bij en zitten we net een tientje over de 500. De andere 2 laptops komen voor 500 euro het dichtst bij de eisen.

Bij voorbaat dank

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 15:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

Ben geen expert op dit gebied maar uit eigen ervaring met virtualizaties is dat het er vanaf hangt wat je met ermee gaat doen en hoeveel je er tegelijk draait. bv alleen een linux server met ftp en samba gaat prima op een i5 (of lager). Maar bij een een windows server met alles erop en eraan ga je met een i7 wel snelheids verschil merken, zeker als je er meerdere gelijk draait. Kunst is dus vantevoren een beetje in te schatten hoeveel cores/geheugen je per server wilt inzetten

[ Voor 12% gewijzigd door -36- op 21-07-2014 23:34 ]

• tenhagen12500
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-11 20:59
Bij navraag gaat het inderdaad om linux servers, meestal ongeveer 2-3 tegelijk. We hebben gekozen voor de Lenovo Thinkpad E531, om daar vervolgens 4Gb extra RAM in te zetten. Dit blijkt bij deze laptop erg makkelijk te gaan heb ik al gezien in video's.
Hartelijk dank voor de reactie