Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Apparaat om energiemeter meterkast uit te lezen

Pagina: 1
Acties:

• ryderb
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-02 12:47
Ik ben op zoek naar een apparaat waarmee ik de pulsen van de energiemeter in de meterkast kan tellen. Daarnaast moet ik de mogelijkheid hebben om custom software op het apparaat te draaien, aangezien er wat processing op de data gedaan moet worden en dit moet vervolgens via een MQ in een database online terechtkomen.

Mijn eigen idee was om een Raspberry Pi te gebruiken en hieraan een LDR te koppelen die de pulsen telt. Ik vroeg mij af of hier misschien andere apparaten voor zijn, bijvoorbeeld een apparaat wat dit alles zelfstandig kan doen. Ik ben verder in deze hoek niet erg bekend, dus ben erg benieuwd wat voor alternatieven hier allemaal voor zijn.

Alvast bedankt.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Een Youless, maar is nogal duur als je kijkt wat voor hardware erin zit.

Een Arduino(-kloon) van een paar € + sensor en netwerk module of een RPi kan het ook, moet je alleen voor het vastleggen wat vinden. Bijv. verbinding met webserver.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:01

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er is al een topic over uitlezen, met een LDR gaat het niet omdat deze te traag is en gevoelig voor ander licht.
Met een merk en type energiemeter komen we wat verder, er zijn er zo veel met een ledje.
Er is ook al software incl. daabase voor die op een Rpi draait zoals Websolarlog, al is dat eigenlijk bedoeld om teruglevering van stroom te registreren.
Ik gebruik een speciale probe om mijn 'domme meter' uit te lezen (paar tientjes bij www.volkszaehler.org).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ldr's zijn inderdaad traag, alternatief is fototransistor (zijn dacht ik sneller) maar je moet wel weten wat voor soort licht er van de led op de meter afkomt, zichtbaar licht (welke kleur) of infrarood bijv.

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 21-07-2014 21:52 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
http://juerd.nl/site.plp/kwh zoiets bijvoorbeeld? Kun je wel ombouwen dat je de data ergens wegschrijft.
Of http://solarmeter.codeplex.com

Wat is een 'MQ' trouwens?

[ Voor 69% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2014 21:54 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Denk MySQL iets te veel afgekort?

edit: "IBM WebSphere MQ"?

[ Voor 29% gewijzigd door Raven op 21-07-2014 21:57 ]

Oscar Wilde

• ryderb
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-02 12:47
Raven schreef op maandag 21 juli 2014 @ 21:56:
Denk MySQL iets te veel afgekort?

edit: "IBM WebSphere MQ"?
Het staat voor message queue, wij gebruiken rabbitMQ. Het is de bedoeling dat ik het verbruik van de energiemeter - op wat voor manier dan ook - kan uitlezen en die gegevens dan naar een message queue stuur, wat er daarna gebeurd weet ik niet precies, maar het komt uiteindelijk in een cassandra database terecht. Dit gedeelte kan ik niet veranderen, dus ik heb geen meters nodig die de gegevens zelf beschikbaar maken via een website, dat gebeurd in de huidige situatie en daar willen we van af. :)

Die youless, is die trouwens aan te sluiten op een raspberry pi met de mogelijkheid daar de ruwe data uit te krijgen?

Bedankt voor alle reacties trouwens, ik had niet verwacht dat een LDR te traag is, aangezien het lampje alleen maar 1x per 5-10 sec knipperd.

[ Voor 17% gewijzigd door ryderb op 21-07-2014 22:12 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:01

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ryderb schreef op maandag 21 juli 2014 @ 22:07:
[...]

dus ik heb geen meters nodig die de gegevens zelf beschikbaar maken via een website, dat gebeurd in de huidige situatie en daar willen we van af. :)

ik had niet verwacht dat een LDR te traag is, aangezien het lampje alleen maar 1x per 5-10 sec knipperd.
Als ik het goed begrijp wordt de energiemeter nu al uitgelezen, kan je deze opnemer(s) niet gebruiken?
Dat 1x per 5-10 sec is een momentopname, zet eens een waterkoker van 2KW aan, is het dan nog zo?
Als mijn panelen 2100W continu leveren dan knippert de led heel wat sneller :P
Op de energiemeter staat vermeld hoe snel de led knippert per Watt.
De vraag over welk merk en type energiemeter beantwoord je niet, volgens mij kom je zo geen stap verder :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:15
slimmemeter nemen en uitlezen via de p0 ..

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 14:18

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ryderb schreef op maandag 21 juli 2014 @ 22:07:
[...]

Die youless, is die trouwens aan te sluiten op een raspberry pi met de mogelijkheid daar de ruwe data uit te krijgen?

Bedankt voor alle reacties trouwens, ik had niet verwacht dat een LDR te traag is, aangezien het lampje alleen maar 1x per 5-10 sec knipperd.
De Youless upload data rechtstreeks naar een server via de netwerkaansluiting die er in zit, geen idee of je er op de een of andere manier ruwe data uit kan krijgen.
Youless pulsteller/elektriciteitsmeter
......
Een korte blik op dat topic leerde mij dat je er o.a. JSON uit kan krijgen, zie http://wiki.td-er.nl/index.php?title=YouLess

Oscar Wilde

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11 20:25
Ik gebruik hier bovengenoemde solarmeter. Daar zijn 2 regels in veranderd zodat gegevens naar een eigen database gestuurd worden dmv een php script op de database server. Werkt met een arduino en een S0- signaal (zou ook met fotodiode kunnen).

Het php script kan natuurlijk naar believen worden aangepast.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• boels069
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-03-2021
Ik zit met een bomen/bos probleem.
Probleemstelling:
Heb een slimmemeter ME382 en laat die via slimmemeterportal uitlezen; haal de gegevens op als spreadsheet.
Mis een aantal dagen en de overgang winter/zomertijd zit mijn statistische bewerkingen dwars.

Ik overweeg de ME382 via de P1-poort zelf uit te lezen.
Heb een thuisnetwerk (bedraad en draadloos), een ongebruikte wat oudere laptop HP-6710b, soldeerervaring, belegen softwarekennis.

Wat ik zou willen:
- uitlezen per kwartier
- opslaan op laptop HD
- gegevens overbengen via thuisnetwerk naar hoofd-PC
Budget is een paar honderd euro (te verhogen voor een probleemloze oplossing waar ik niets voor hoef te doen)

Graag suggesties.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
@boels,

Ik heb zelf een P1-USB kabel gekocht van http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop en deze aan een RPi gehangen. Met een beetje programmeerwerk lees ik elke 10 seconden de data uit en stuur ik deze naar een eigen webportal.

Tegenwoordig biedt deze shop ook een volledige plug&play oplossing voor bedraad ethernet en wifi.

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
even googlen...

misschien zoiets? https://enelogic.com/nl/d...-meters/p1-poort-uitlezen

• boels069
@Skyaero:
Dank voor de tip, heb daar verdere info over gevraagd.

@DanTm:
Uiteraard ook dank.
De Enelogic-oplossing stuurt de gegevens naar het "platform", wil dat zeggen externe data-opslag die ik alleen via een browser kan bekijken?
Op de site tref ik niets aan over het zelf uitlezen/opslaan van de data.

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:55
Ik krijg hoop ik binnenkort dit apparaat thuis icm een pulsteller op de watermeter. Ze hebben een gratis versie waarbij je de gegevens kan downloaden. Heb dus zogezegd nog geen ervaringen. http://www.energq.com/consument

• ThinkPad
boels069 schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 07:38:
@Skyaero:
Dank voor de tip, heb daar verdere info over gevraagd.

@DanTm:
Uiteraard ook dank.
De Enelogic-oplossing stuurt de gegevens naar het "platform", wil dat zeggen externe data-opslag die ik alleen via een browser kan bekijken?
Op de site tref ik niets aan over het zelf uitlezen/opslaan van de data.
Zo'n kabel kun je ook zelf maken, stelt maar weinig voor als je kunt solderen.

En Enelogic houd de data op hun platform idd, dus dat is voor jou geen optie.

Ik denk toch dat je iets als een YouLess moet hebben, of iets zelfbouw en dan tegen de Youless of de zelfbouw optie aan programmeren zodat je de waarden kunt uitlezen en naar je eigen platform kunt converteren.

• gekkie
ThinkPadd schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 09:21:
[...]

Zo'n kabel kun je ook zelf maken, stelt maar weinig voor als je kunt solderen.

En Enelogic houd de data op hun platform idd, dus dat is voor jou geen optie.

Ik denk toch dat je iets als een YouLess moet hebben, of iets zelfbouw en dan tegen de Youless of de zelfbouw optie aan programmeren zodat je de waarden kunt uitlezen en naar je eigen platform kunt converteren.
Heb het zelf opgelost met een bluetooth naar serial module van dealextreme, hex inverter eraan gesoldeerd et voila .. server kan het via bluetooth uitlezen. (liever een bedraade oplossing gehad, maarja ik kom er vrij lastig met een draad .. oud huis).

Loggen met een python .. of was het nou perl .. naja een simpel scriptje .. idd iedere 10 seconden uitlezen en parsen. Ik dump het in Zabbix, maar kan natuurlijk in een willekeurige DB.

[ Voor 11% gewijzigd door gekkie op 26-07-2014 11:09 ]

• boels069
Dank voor alle suggesties!
Ik wacht even de reactie op mijn e-mail (over de plug&play) aan smartmeterdashboard af.
Uiteraard laat ik verdere stappen weten.

• ThinkPad
gekkie schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 11:07:
[...]

Heb het zelf opgelost met een bluetooth naar serial module van dealextreme, hex inverter eraan gesoldeerd et voila .. server kan het via bluetooth uitlezen. (liever een bedraade oplossing gehad, maarja ik kom er vrij lastig met een draad .. oud huis).

Loggen met een python .. of was het nou perl .. naja een simpel scriptje .. idd iedere 10 seconden uitlezen en parsen. Ik dump het in Zabbix, maar kan natuurlijk in een willekeurige DB.
Welke module heb je daarvoor gebruikt? Deze: http://www.dx.com/p/jy-mc...serial-port-module-104299 ?

• gekkie
Poeh niet precies die, maar wel soortgelijk, bij mij zaten er geen header pinnetjes voor serieel op .. alle draadjes aan de zijkant erop moeten solderen.
3.7V adapter voor de voeding, en een stuk telefoonkabel met de hexinverter aan de tx/rx.
(vooral de hexinverter was van belang .. anders kreeg je een berg garbage >:) )

Ding draait nu al iets van 1 1/2 jaar zonder problemen, scriptje loopt ook nooit vast ..
(tis een stukje pi pa perl en geen python)

Als je het echt wil weten kan ik wel even kijken of ik het nog kan vinden in de bestel dingen van DX, al is het altijd de vraag of die exacte module nog leverbaar is, ze wisselen nog eens met dat soort spul.

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 28-07-2014 23:18 ]

• boels069
boels069 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 16:18:
Ik wacht even de reactie op mijn e-mail (over de plug&play) aan smartmeterdashboard af.
Uiteraard laat ik verdere stappen weten.
Veel te laat mijnerzijds, maar toch.

Joost van Smartmeterdashboard liet op 4 augustus weten:
"Die plug&play oplossing is een lang gekoesterde wens, maar het is er nog niet van gekomen."
Pagina: 1