vriendelijk NAS advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• marksanne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2023
Ik heb tot een week terug een mini-PCtje (FIT-PC3) gebruikt als een soort fileservertje gebruikt. Ook gebruikte ik 'm als windows PC'tje in mijn garage voor een specifiek Mitsubishi parts-programma dat op windows draaide.

Echter, het ding is me te traag geworden als windows-PC en de externe eSata 1TB schijf behuizing is kapotgegaan (ik denk iets te heet geworden).

Nu wil ik eigenlijk iets dat niet meer een PCtje is, dus een NAS.
Ik heb:
- iPhone
- iPad
- AppleTV
- Xtreamer TV mediaspeler
- ASUS oPlay mediaspeler
- Pioneer AV versterker met DLNA geintjes

Wat ik leuk en handig vind zijn dat ik op iPhone en iPad videobestanden via Stream2me kon afspelen, al was ik in het buitenland, kon ik nog steeds gewoon films en series streamend kijken.

Daarnaast konden de mediaspelertjes in het huis ook streamend video binnenharken en eigenlijk werkte het wel ok.

Daarnaast wil ik ook nogal eens van buitenaf bestanden (doc/xls/pdf/enz) raadplegen.

Eigenlijk zoek ik dus weer zoiets zodat ik eenvoudig muziek en video en bestanden kan benaderen zowel binnen als buiten mijn thuisnetwerkje.

Wat zijn hiervoor aanraders. Er is zo'n woud dat ik compleet 'lost' ben en bijna maar weer een PCtje neerzet, maar dat is me teveel gedoe, en windows vind ik te duur om weer aan te schaffen, plus de kosten aan stroom voor een 24/7 oplossing zijn ook niet onbelangrijk. Dit FIT-PC3 dingetje is daarin nou net wel weer een heldending, wat een van de redenen was om zoiets te kopen. De eerder genoemde Mitsubishi programma's draaien ook op m'n laptop, dus dat boeit niet.

Wat zoiets maximaal mag kosten... ach, ik zou hopen dat ik onder de 300 euro toch wel iets zou moeten kunnen krijgen dat dit doet? Of ben ik te veeleisend...

Advies van jullie kenners wordt erg gewaardeerd!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-01 20:31
Ik weet niet of je de harde schijven bij de 300 euro heb gerekend maar met een synology kan je alles doen wat je wilt.

DS214play
pricewatch: Synology DiskStation DS214play

Synology DiskStation DS414j
Heeft een optie voor 4 schijven maar weer 512 MB ram
pricewatch: Synology DiskStation DS414j

[ Voor 31% gewijzigd door HKLM_ op 21-07-2014 20:19 ]

Cloud ☁️

• marksanne
Kun je zo'n synology ook met slechts 1 HDD uitrusten?

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-01 22:56
marksanne schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 22:45:
Kun je zo'n synology ook met slechts 1 HDD uitrusten?
Jep, werkt gewoon. De tweede is voor raid, als je wilt.

• marksanne
Super! Bedankt, ik ga zo'n ding nu bestellen :)

• marksanne
Na een dagje stoeien met dat ding is het een beetje werkend, maar ik moet bekennen dat ik er niet uitkom...

Ik begon met een ouder 3.5" 320GB 7200rpm diskje erin te hangen (sleuf 2). Daarna wat min-of-meer setup dingen die automatisch gingen en een update voor dat DSM, allemaal soepel.

1. Daarna werkte die url 'find.synology.com' niet meer. althans, hij kan dat ding niet meer vinden. raar? ok, ik had in de browserhistorie het IP adres en dat werkt dan wel. hmmmm

2. Toen heb ik een folder aangemaakt en wat video bestanden erop gezet.

3. Vervolgens een paar gebruikers aangemaakt, de meeste redelijk gelijke rechten (vrijwel alles)

4. Een quickconnect ID aangemaakt (en via de email link bevestigd)

5. Toen maar 'ns iPhone voorzien van de DS file App. Die werkt! Whoehoe!

6. Daarna de iPhone op 3G gezet om te zien of ie dan nog steeds de boel kan vinden. Nope. Eindeloos zitten klooien met 'externe verbindingen' en router settings (port forwarding, gewoon een Fritz.Box! 7360, xs4all). Nu kan ie na laaaaannnngggg zoeken wel de bestandsnamen van die videofiles zien, maar afspelen levert een time-out op.

7. Mn Xstreamer TV mediaspeler vraagt moeilijke dingen, en gewoon een 'zoek shared folders' levert niets op... Ik wordt er intussen al aardig zat van.

8. Toen een 2.5" 1TB schijfje erin gezet (slot 1). Hij ziet 'm wel, staat ook als 'actief' nu, maar ik zie nog steeds een totaal diskruimte van 300-nogwat GB..? huh?

Iemand wat tips toevallig? Of wil je tegen vergoeding het instellen voor me regelen (Gouda or via Remote connection), ik hoor het graag, want ik ben het al goed zat. Dit soort spul moet voor mij eigenlijk zoals een apple product werken allemaal, maar dat is het bij lange na niet helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door marksanne op 25-07-2014 17:19 ]

• marksanne
Intussen na toch maar gewoon wat extra uren in dat ding te hebben gestoken werkt de iphone/ipad functie 'van buitenaf' (een of andere wizard in DSM die blijkbaar wel de juiste port settings/forwarding regelde in mn router).

Ook de xstreamer TV snapt nu weer hoe hij connectie kan maken met dit apparaat (accountje, rechten aanpassen, verdraaid, werken!).

Nu alleen nog achterkomen waarom die extra 1TB disk wel gezien wordt, maar schijnbaar niet bijdraagd aan de totale hoeveelheid opslagcapaciteit (dat blijft op ongeveer 300GB staan).

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:56
De maximaal efficiënte ruimte is gelijk aan de kleinste schijf.
Kijk maar is bij de raid calculator

Ik denk dat je beter een JBOD volume kunt aanmaken, dan krijg je wel de volledige ruimte beschikbaar als ik me niet vergis.

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:32
Als je naar het schijfbeheer gaat in je synology wordt er nu gebruik gemaakt van RAID1 (mirroring). De data op de kleinste schijf wordt twee keer opgeslagen om bij het defect gaan van de schijf dataverlies te voorkomen.

Dit kan je uitschakelen door van RAID1 over te stappen naar JBOD (Just a Bunch of Disks). Dit zorgt ervoor dat beide schijven èèn groot volume vormen en je alle schijfruimte krijgt.

Let op! Het kan goed dat de schijven eerst leeg worden gehaald als je dit omzet. Zorg dus voor een kopie van belangrijke data als je dit gaat doen.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• marksanne
Thanks both! Ik heb dan nu inderdaad gedaan, data veiliggesteld en er een JBOD van gemaakt. Whoehoe!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En omdat de boel nu als JBOD draait heb je natuurlijk ergens nog een back-up. JBOD is alleen voor opslag geschikt, RAID is al iets veiliger wanneer een schijf stuk gaat maar een back-up doe je toch op een andere manier maken dan zoals je het nu hebt.
Pagina: 1