Tafelventilator langzamer laten draaien.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:00

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
Hoi

In verband met de huidige hitte heb ik een mooie tafelventilator gekocht die voor een fris briesje moet zorgen. Probleem is alleen dat zelfs op standje 1 dat briesje al windkracht 10 heeft.

Ik probeer het zootje dus wat langzamer te laten draaien. Nu heb ik dat al geprobeerd door er een snoerdimmer tussen te zetten, maar dat werkte niet echt. De motor werd dan vrij heet en echt snelheid regelen ging ook niet. Ik zie zo geen mogelijkheden om de kap open te schroeven, dus het liefst iets wat gewoon de 230v beinvloed.

Dingen die ik zelf al gevonden had.
-Weerstand ervoor zetten, maar welke waarde dan ? Ik neem aan dat dat van vermogen motor afhangt ?
-Of een condensator er parralele aan hangen. Maar ik zie ff niet in hoe dat moet werken dan ?
Als er mooie kant en klaar oplossing voor weinig zijn is dat natuurlijk nog mooier !

IEmand vaker met dit bijltje heeft gehakt ?

PS even ter overvloedigheid. ik heb het dus over een 230v tafelventilator, niet iets wat je in je pc bouwt !

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 21-07-2014 18:20 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:00

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
Schopje, niemand ? :(

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:14
Een echte dimmer. Dus eentje welke de spanning verlaagt en niet de fase afsnijdt, zoals verlichting dimmers dan wel doen.
Deze dimmers zetten de restenergie om in hitte, wat lichtdimmers dus niet doen.

Ooit ergens een gevonden op een rommelzolder, speciaal voor motorbesturing. Voornamelijk omdat hij de eerst een tijdje niet dimt zodat de motor loskomt.
Ik vraag me dan ook af dit nog op de markt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik zou zeggen met een variac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-10 12:18
Tsja, een frequentieregelaar zou wellicht uitkomst bieden echter zijn die tweedehands al duurder dan 3 tot 4 nieuwe tafelventilatoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Fan niet direct op je laten blazen maar via de muur?

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Een variac werkt, een condensator in serie ook. Maar dan moet je een beetje weten wat je aan het doen bent.

Simpeler: een gloeilamp in serie, maar dan ben je weer aan het verwarmen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-09 18:57
Transformatortje ertussen?. Frequentieregelaar gaat beter werken.

[ Voor 46% gewijzigd door Cilph op 23-07-2014 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:14
Rooster bedekken met papier is veruit de goedkoopste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:52
tweede kopen en in serie zetten?

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
Sloop de ballast uit een oude TL armatuur en zet die als smoorspoel in serie met de fan. De ballast is dat zware blok, in feite gewoon een spoel.
Eventueel kun je ook de primaire kant van een trafo als smoorspoel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:04

JB

Cédric roelt!

Hier ben ik ook benieuwd naar. Zit zelf met hetzelfde probleem. De ventilator heeft 3 standen, dus dan moet er toch al iets inzitten wat hetzelfde doet als een dimmer?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Gewoon een platic zak aan de achterkant zodat een gedeelte afdekt wordt, 10s en 100% veilig, goedkoop en reversible.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:07
Idd de aanvoer een beetje knijpen met een stukje papier of anders:
Afbeeldingslocatie: http://www.franktechniek.nl/images/10576.jpg

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Gewoon een gedeelte afdekken? Verreweg de goedkoopste en makkelijkste oplossing :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
JB schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 14:28:
Hier ben ik ook benieuwd naar. Zit zelf met hetzelfde probleem. De ventilator heeft 3 standen, dus dan moet er toch al iets inzitten wat hetzelfde doet als een dimmer?
Waarschijnlijk heeft de motor wikkeling 3 aftakkingen, net als dat een transformator soms meer aftakkingen heeft voor meerdere spanningen. De verschillende standen zitten dus ingebakken in de motor en die kan je niet veranderen. Je kan wel de stroom beperken met bv een gloeilamp in serie.

Als gedeeltelijk afdekken van de ventilator werkt dan zou ik dat doen. Dit werkt waarschijnlijk het best aan de achterkant, dus waar de lucht wordt aangezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Laatst online: 08-10 12:18
Bij gedeeltelijk afdekken heb je echter dat het wel een hoop herrie maakt. Een variac is ook niet goedkoop trouwens. Spoel in serie zou wel een simpele en goedkope oplossing zijn denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:27
Zon ventilator heeft op standje windkracht 12 waarschijnlijk een vermogen van 50W, op standje 1 misschien 25W. Zet een gloeilamp van 25W in serie en hij gaat nooit meer dan 25W kunnen verbruiken, hij gaat dus wel zachter draaien.
jeroen3 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 21:25:
Een echte dimmer. Dus eentje welke de spanning verlaagt en niet de fase afsnijdt, zoals verlichting dimmers dan wel doen.
Deze dimmers zetten de restenergie om in hitte, wat lichtdimmers dus niet doen.

Ooit ergens een gevonden op een rommelzolder, speciaal voor motorbesturing. Voornamelijk omdat hij de eerst een tijdje niet dimt zodat de motor loskomt.
Ik vraag me dan ook af dit nog op de markt is.
Dat is redelijke onzin, als zo'n snoerdimmer in staat was om de 'restenergie' om te zetten in hitte, zou die iets van 300 graden heet worden als je er een 60W gloeilamp op aansluit. Ook verlaagt een 'echte' lichtdimmer geen spanning, als in dat er een mooie sinus uitkomt, ook daar wordt de fase aan- of afgesneden. Misschien kwam je vroeger in theaters wel dimmers tegen voor de verlichting daar die de gloeilampen dimde met trafo's met meerdere aftakkingen, aangezien er toen geen triacs voor hoge vermogens waren, maar dan waren dan enorme loodzware dingen die je niet even in een gaatje in de muur inbouwt.

Ik denk trouwens dat er dan een synchrone motor in zit met meerdere wikkelingen, als je daarbij de spanning (effectief met fase aan/afsnijden) verlaagt zal de stroom en het verlies toenemen, en zal de snelheid dus gelijk blijven maar de motor warmer. Als je zo'n gloeilamp in serie zet (of een smoorspoel) 'dwing' je hem wel op een lager vermogen te werken, maar wordt het rendement ook lager. Ik denk alleen dat het rendementsverlies weinig uitmaakt. De ultieme oplossing is wel de frequentieregelaar, maar dat is ook overkill en duur voor een tafelventilator.

Als mijn theorie klopt zorgt een variac trouwens ook vooral voor rendementsverlies. Uiteindelijk gaat hij wel langzamer draaien lijkt me, maar heel heet. Met een gloeilamp of TL ballast kan de stroom nooit zo veel toenemen.

[ Voor 5% gewijzigd door marcop23 op 27-07-2014 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verlaatvtj
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 11:07
Condensator in serie werkt prima, kun je bijvoorbeeld in de ventilator inbouwen in serie met stand 1 dan blijven alle overige standen werken. Afhankelijk van de waarde beinvloed je de snelheid (dit is ook afhankelijk van het vermogen van de ventilator) een waarde van 1,5 uF 350 Volt geeft een geringe snelheid vermindering, en van 0,68 uF 350 Volt een aanzienlijke snelheid verlaging (even uittesten) de condensatoren moeten AC typen zijn of bipolair.
Zelf al jaren goede ervaring met deze methode. (heb stand 3 ongewijzigd, stand 2 aangesloten op de winding van stand 1 en stand 1 gebruikt de winding van stand 1 in serie met de condensator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

De helft van de bladen eraf slopen met een dremel? :+ (Alleen doen met een even aantal bladen overigens ;))

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Pagina: 1