Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Deze dimmers zetten de restenergie om in hitte, wat lichtdimmers dus niet doen.
Ooit ergens een gevonden op een rommelzolder, speciaal voor motorbesturing. Voornamelijk omdat hij de eerst een tijdje niet dimt zodat de motor loskomt.
Ik vraag me dan ook af dit nog op de markt is.
G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR
Simpeler: een gloeilamp in serie, maar dan ben je weer aan het verwarmen.
[ Voor 46% gewijzigd door Cilph op 23-07-2014 21:55 ]
Eventueel kun je ook de primaire kant van een trafo als smoorspoel gebruiken.
Mijn boefje is liev!
Ctrl+k

My favorite programming language is solder.
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Waarschijnlijk heeft de motor wikkeling 3 aftakkingen, net als dat een transformator soms meer aftakkingen heeft voor meerdere spanningen. De verschillende standen zitten dus ingebakken in de motor en die kan je niet veranderen. Je kan wel de stroom beperken met bv een gloeilamp in serie.JB schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 14:28:
Hier ben ik ook benieuwd naar. Zit zelf met hetzelfde probleem. De ventilator heeft 3 standen, dus dan moet er toch al iets inzitten wat hetzelfde doet als een dimmer?
Als gedeeltelijk afdekken van de ventilator werkt dan zou ik dat doen. Dit werkt waarschijnlijk het best aan de achterkant, dus waar de lucht wordt aangezogen.
Dat is redelijke onzin, als zo'n snoerdimmer in staat was om de 'restenergie' om te zetten in hitte, zou die iets van 300 graden heet worden als je er een 60W gloeilamp op aansluit. Ook verlaagt een 'echte' lichtdimmer geen spanning, als in dat er een mooie sinus uitkomt, ook daar wordt de fase aan- of afgesneden. Misschien kwam je vroeger in theaters wel dimmers tegen voor de verlichting daar die de gloeilampen dimde met trafo's met meerdere aftakkingen, aangezien er toen geen triacs voor hoge vermogens waren, maar dan waren dan enorme loodzware dingen die je niet even in een gaatje in de muur inbouwt.jeroen3 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 21:25:
Een echte dimmer. Dus eentje welke de spanning verlaagt en niet de fase afsnijdt, zoals verlichting dimmers dan wel doen.
Deze dimmers zetten de restenergie om in hitte, wat lichtdimmers dus niet doen.
Ooit ergens een gevonden op een rommelzolder, speciaal voor motorbesturing. Voornamelijk omdat hij de eerst een tijdje niet dimt zodat de motor loskomt.
Ik vraag me dan ook af dit nog op de markt is.
Ik denk trouwens dat er dan een synchrone motor in zit met meerdere wikkelingen, als je daarbij de spanning (effectief met fase aan/afsnijden) verlaagt zal de stroom en het verlies toenemen, en zal de snelheid dus gelijk blijven maar de motor warmer. Als je zo'n gloeilamp in serie zet (of een smoorspoel) 'dwing' je hem wel op een lager vermogen te werken, maar wordt het rendement ook lager. Ik denk alleen dat het rendementsverlies weinig uitmaakt. De ultieme oplossing is wel de frequentieregelaar, maar dat is ook overkill en duur voor een tafelventilator.
Als mijn theorie klopt zorgt een variac trouwens ook vooral voor rendementsverlies. Uiteindelijk gaat hij wel langzamer draaien lijkt me, maar heel heet. Met een gloeilamp of TL ballast kan de stroom nooit zo veel toenemen.
[ Voor 5% gewijzigd door marcop23 op 27-07-2014 13:39 ]
Zelf al jaren goede ervaring met deze methode. (heb stand 3 ongewijzigd, stand 2 aangesloten op de winding van stand 1 en stand 1 gebruikt de winding van stand 1 in serie met de condensator
Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0