Digitale audio multiplexen over TV-kabel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechSmurf
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 21:33
Een paar jaar geleden heb ik mijn woonkamer laten stuccen, en toen meteen alle kabels die ik ooit nodig dacht te hebben netjes weggewerkt tot achter de TV. Inmiddels is die situatie alweer drastisch veranderd omdat ik een nieuwe TV heb, met allerlei fijne nieuwe aansluitingen. Zo ligt er geen HDMI-kabel (wat ik oplos met de wel aanwezige VGA-kabel), geen netwerkkabel (wat ik oplos met WiFi) en geen digitale audio kabel. En laat ik daar dus geen oplossing voor hebben. Waardoor ik de audio out van mijn TV (optisch SPDIF) niet kan aansluiten op mijn geluidsinstallatie.

Nu kwam ik op het idee om de audio out eerst om te vormen naar coax SPDIF (via zo'n ding) en dan dat signaal te multiplexen met het TV-signaal dat over de TV-coaxkabel gaat, en aan de andere kant van de kabel weer uit elkaar te trekken.

Mijn vraag: slaat dit ergens op? En zo ja, hoe doe ik het? Heb ik dan genoeg aan twee van zulke dingen of is dat te simpel? Ik heb geen idee/verstand van frequenties en dergelijke, dus ik weet niet eens of de signalen überhaupt wel weer uit elkaar getrokken kunnen worden als je ze hebt samengevoegd.

Of zit ik veel te ingewikkeld te denken en zijn er veel betere oplossingen zonder dat ik mijn strakgestucte wandje hoef open te hakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabske
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De kasjes waar jij naartoe linkt zijn simpele converter kastjes, die verwacht een dedicaded COAX kabel. Ze kunnen dus niet het signaal "bij" het huidige TV signaal proppen.
Ik heb ooit zo'n kastje gehad die dat deed voor een Composiet video signaal en dat was alleen maar doffe elende.
Het composiet signaal was verstoord en het stoorde de reguliere TV zenders.

Gelukkig heb je een buis laten inmetselen zodat je later nog kabels kon vervangen
Maar even serieus, hoe lopen die kabels door je muur? ik hoop niet dat je ze direct in het stucgips heb gedrukt zonder enige bescherming. Als je zit met de connectoren die er niet doorheen passen, dan kun je een kabel kopen om erdoorheen te trekken en daar een connector aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Kun je niet een ader van de VGA kabel kapen voor dit doeleinde? Zitten je kabels direct in het stucwerk of ligt er een buis zodat je misschien toch een dunne draad kunt trekken? Ligt er misschien wel een gewone audio-kabel?

[ Voor 11% gewijzigd door sebastius op 21-07-2014 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Die interface op de link naar Ebay gaat niet werken, het is niets anders dan een optisch naar electrisch converter, kan je zelf bijna goedkoper maken.

Er bestaat ook iets als een wireless SPDIF, idee?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Volgende keer een rechthoekige koker in je muur maken. Daar passen kabels zelfs met connectoren nog doorheen :)

Hoe erg is het om de muur open te breken? Je maakt het jezelf nu onnodig lastig. Zeker als je over een jaar nog weer een andere kabel nodig hebt bijv.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2014 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechSmurf
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 21:33
Nou mensen, bedankt - het is me duidelijk. Gaat niet lukken zonder nieuwe kabels. De huidige kabels liggen in een ingestucte kabelgoot, maar dat is nogal onzorgvuldig gebeurd waardoor er nu niets meer in of uit kan. Zit dus weinig anders op dan alsnog een koker in te frezen, maar dan wel goed.

Die digitale audio via analoge video transmitter truc is wel leuk om nog eerst eens te proberen.

Bedankt voor het meedenken, slotje erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou het idee van sebastius pakken.

Een VGA kabel die je al hebt heeft een aantal pinnen welke niet/nauwelijks gebruikt worden.
Bijv pin 9 kan je prima pakken mits deze uitgevoerd is in de kabel (wordt vaak wegbezuinigd in goedkopere kabels)

Anders is er nog de optie om pin 11 te pakken, bijna niks gebruikt dit nog (is iets van oude monitoren).
Pagina: 1