Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verlies Wifi verbinding: TP LINK met OpenWRT

Pagina: 1
Acties:

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Ik heb thuis volgende opstelling:

Beneden: Telenet router + wifi
Boven: TP Link WR1043ND met volgende instelling:
- VLAN 1 = switch om het signaal van telenet (poort 0) door te geven aan de digibox (poort 1) = poort 0 + 1 (untagged) + CPU
- VLAN 2 = poorten 2,3 en 4 untagged + CPU

Interfaces:
- WAN = VLAN1
- LAN = VLAN 1 + VLAN 2 + WIFI

Voor het LAN heb ik een vast adres (192.168.0.2) ingegeven (192.168.0.1) is dat van de telenet router. En verder DHCP uitgeschakeld met het idee om zo 1 netwerk te hebben (mijn netwerkprinter staat beneden en wil ik van boven ook kunnen inschakelen).

Mijn probleem is nu dat ik sinds deze installatie via Wifi steeds tegenvallende resultaten heb, namelijk dat de snelheid enorm traag is boven, terwijl als ik dan onmiddellijk beneden ga testen ik daar maximale snelheid heb, maar nog vervelender is dat de verbinding onstabiel blijkt. Sommige dagen is het echt een ellende hoe vaak het wifi even weer uit valt, of er wel verbonden kan worden maar eigenlijk geen signaal door komt. Het bereik is trouwens geen probleem, als het netwerk beschikbaar is geeft het de volle 5 streepjes en ook via de WifiAnalyzer app ziet het signaal zelf er goed uit.
Vaak is het zelfs zo dat de ipad niet kan verbinden, maar mijn telefoon en windows tablet dan weer geen probleem hebben. En op dit eigenste moment ook mijn laptop aangesloten en ik moet continu een release/renew doen om terug internetverbinding te krijgen (wel verbinding met router zowel via kabel als wifi tegelijk).

Ik heb ondertussen de settings al wel tig keer nagekeken, opties opgezocht etc, maar ben momenteel de draad kwijt hoe ik het probleem het beste aanpak. Eerst moet ik te weten komen waar de oorzaak eigenlijk ligt, maar ik weet niet wat ik daarvoor nog kan doen.

Is er iemand die een idee heeft wat ik mis heb in mijn configuratie of die me kan helpen troubleshooten? Elke tip is welkom!

• Yohsoog
Ondertussen werkt de switch-mode ook weer niet meer denk ik, want de digitale functies op de digicorder zijn niet meer bruikbaar.
Ik vermoed instabiliteit van de TP Link, maar kan nog steeds hulp gebruiken om dit vast te stellen...

• mk13139
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:09
Welke versie van openwrt draai je?

• Yohsoog
Sorry voor de vertraging, kon er even niet bij.
Het is OpenWrt Attitude Adjustment 12.09 | Load 0.26 0.09 0.06

Ondertussen is op een of andere manier de switch instelling weer niet meer correct want kan ik op de digicorder geen betaalfilms meer bestellen etc (functionaliteit waarvoor internetverbinding nodig is is weer verloren).

Verwijderd

Openwrt 12.09 heeft een bug die WiFi instabiliteit kan veroorzaken. Zie voor details de openwrt wiki van deze router.

• Yohsoog
Wow bedankt! Dat had ik niet zien staan, waarschijnlijk omdat het zo wat in de 'inleiding' van de pagina staat (of het er pas staat nadat ik mijn installatie gedaan heb). Wel jammer dat onderaan de pagina dan 12.09 als 'stable version' staat voor 1.X routers.
Nuja, dan probeer ik de update wel eens naar Barrier Breaker (v14.07 rc).

• Yohsoog
De installatie van 14.07 rc2 is nu eindelijk gelukt en alles werkt weer. Ik heb wel nog wat moeite gehad luci terug werkende te krijgen, maar na een volledige factory reset lukte dat ook weer. Maar als ik nu mijn oude config file terug wil restoren, dan ben ik weer alle connecties kwijt en kan ik ook de router via Luci niet meer benaderen. Die config is als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/q5UKLJz.png

Wat ik dus eigenlijk wil is om mijn router beneden alle routing te laten doen. Via de WAN poort komt daarvan het signaal dus op de TP Link binnen en op poort 1 wil ik de digicorder aansluiten. Poort 0 en 1 zouden dus in een switch vlan moeten.
Maar als ik nu via Luci een vast ip instel in dezelfde range als de router beneden en DHCP uitschakel, dan werkt weer niets meer. Via DHCP werkt nu wel alles, maar kan ik beneden de printer niet bedienen.
Dit is de huidige config:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WtC2iB1.png
Iemand een tip?

[ Voor 3% gewijzigd door Yohsoog op 04-08-2014 23:44 ]

• tjmv
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-11 19:03
In je oude config heb je de interfaces eth0.1 en eth0.2 gebridged en eth0.2 nog een keer apart voor 'wan'. Ik kan geen reden bedenken waar dit voor nodig is. Daarnaast heb je, voor zover ik uit je verhaal kan halen, geen IP nodig voor de 'wan' interface. Het is overigens is verwarrend dat je de twee VLANs hebt omgedraaid in je nieuwe config, maar aangezien je ze alleen intern gebruikt, zo dit niet uit moeten maken.

Aan deze config is niet te zien of DHCP is uitgeschakeld. Je kan een interface negeren of de hele dnsmasq service uitschakelen (m.b.v. '/etc/init.d/dnsmasq disable')
kan ik ook de router via Luci niet meer benaderen
Wel pingen en SSH? Het kan natuurlijk ook zijn dat de service uitstaat..
Pagina: 1