Speakers tuin bedienen via app (wat aan te schaffen)

Pagina: 1
Acties:

• Lampenz
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-12-2025
Beste Tweakers,

Ik heb afgelopen jaar een huis gekocht met een leuk stuk grond. In deze "tuin in wording" wil ik in de nabije toekomst een setje speakers hangen (ik denk aan tussen de 4 en 6 stuks). Deze speakers wil ik in een waterdichte behuizing bouwen, en in de winter weer naar binnen halen.

Achter in mijn tuin ga ik een schuurtje bouwen. In dit schuurtje komt een PC/ MiniPC / Notebook te staan met daarop (naar alle waarschijnlijkheid ubuntu). Deze pc is verbonden met mijn huis netwerk via een ethernet kabel. Op dit zelfde netwerk zit ook mijn Synology NAS. Het idee is om van af de pc in de schuur de nas te benaderen en op deze wijze muziek af te spelen.

Wat is nu het probleem?
Ik wil graag overal in mijn tuin (via wifi / 3G-4G) het volume van de verschillende speakers (verschillende plekken in de tuin) kunnen regelen. Dit wil ik realiseren door een app te schrijven voor mijn telefoon en een applicatie te schrijven voor ubuntu. Het probleem is echter dat ik geen idee heb welke hardware geschikt is voor de zojuist genoemde toepassing. Ik moet immers elk kanaal apart kunnen regelen, ik moet genoeg vermogen hebben voor mijn boxen (dus ik denk dat er een versterker in moet zitten) en last but not least ik ben geen rijke tweaker, dus het moet ook niet het einde van de wereld kosten.

Heeft iemand suggesties, want ik heb geen idee wat ik nodig zou hebben.

PS: voor de mod, als dit bericht op de verkeerde plaats staat, dan graag verplaatsen (wist niet zeker waar ik deze vraag moest stellen).

:)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Tsja.. Sonos? AirPlay? Chromecast? RTSP? MPD? PulseAudio Sink? Het kan allemaal...
De vraag is meer hoe gelikt je het wil hebben denk ik. Sonos is echt plug & play, apps voor alles, werkt prima.

Als je alles zelf wil maken kom je het volgende tegen:

- client-server applicatie
- server heeft de streams (al dan niet op basis van bestanden)
- clients hebben streaming clients, remote control voor power en volume, en een versterker.
- clients registreren zichzelf bij de server
- server werkt als centrale controller voor power/volume voor alle clients
- app verbindt met server, haalt daar streaming opties en remote control opties op

Qua hardware volstaat een Raspberry Pi, een DAC en een versterker per speaker,
je zal ook een voeding moeten inbouwen en optioneel heb je dan nog een draadloze netwerkinterface nodig als je geen ethernet gaat trekken.

DAC: HiFiBerry of een IQaudIO Pi-DAC gaat wel genoeg zijn lijkt me.

Qua streaming kan je kiezen voor een bestaande oplossing op basis van bijvoorbeeld open source AirPlay clients en servers, die hebben volume control en benamingen ingebouwd.

Als je liever iets Linux-native gebruikt zou je naar PulseAudio netwerk streams kunnen kijken, die zijn dus in PA ingebouwd. Dan werken je speakers als PA sinks via TCP of UDP. Autodiscovery via Avahi is dan ook mogelijk.

[ Voor 82% gewijzigd door johnkeates op 21-07-2014 16:59 ]

• Lampenz
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-12-2025
@johnkeates bedankt voor je respons.

echter merk ik aan jou respons dat ik mijn vraag niet geheel goed heb geformuleerd (mijn excuzes daarvoor). Ik dien er nog bij te vermelden dat de speakers met een draad naar de schuur (kunnen) worden gelegd, dit omdat ik midden in de tuin, (over de gehele lengte) al een buis heb liggen van 50mm doorsnee. hier kunnen de kabels van de speakers gewoon bij in getrokken worden, ik maak dan van uit die buis de weg naar de exacte lokatie in de tuin.

de telefoon besturing is dus puur een besturing van het volume op plekken de tuin via wifi. De hardware in de PC moet dus instaat zijn om volume te dempen per kanaal, en dit moet via software geregeld zijn/worden

hoop dat het nu iets duidelijker is :)

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:03
@Lampenz

Opzich kan het met johnkeates zegt.
(tenminste, wil ook zo iets maken voor de badkamer (en wellicht in detuin)).

Wat je dus kan is een raspberry PI met Hifiberry.
Op de raspberry pi kan je bijv. squeezeplug draaien.

Op de PI draai je dan (via squeezeplug) logitech mediaserver (voor mp3's en zo) en bijv. squeezebox.

En via een app op je telefoon kan je dan de squeezebox benaderen en muziek afspelen en het volume regelen.
Tevens kan je dan ook het geluid dempen.

Zet je meerdere pi's neer met squeezebox erop (je hebt maar 1 server nodig, kan ook bijv. een NAS zijn), dan kan je het geluid ook syncen zodat op alle 'locaties' dezelfde muziek draait.

Oh ja:
De speakers sluit je aan op de hifiberry. Dus deze kabels gaan dan door de buis naar de gewenste plek.

[ Voor 7% gewijzigd door stimpyrulez op 22-07-2014 13:30 ]