Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaero
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-07 13:12
Hi,

Ik heb laatst twee autoladers gekocht. één van de action met twee USB poortjes en 1 van Samsung met al een micro-usb kabel er aan. Nu heeft de lader van Samsung een glaszekering erin zitten. Nu vraag ik me de volgende dingen af:
Is een zekering in een autolader uberhaupt nodig? Wat zou er mis kunnen gaan?
Zit er op de action autolader ook een zekering, maar kan ik die niet herkennen?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vaDqTG1s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dIxWdvLs.jpg

Wat zit er eigenlijk allemaal op de printplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabske
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Xaero schreef op maandag 21 juli 2014 @ 16:35:
Nodig voor de werking? Nee. Veilig? Ja.
Stel dat jij een snoertje inplugt waar een kortsluiting in zit of een apparaat dat defect is, de zekering beveiligd dan je auto (hopelijk) van het gevaar. (kortsluiting, brand etc)
In je auto zal welliswaar ook een zekering zitten, maar die is vele malen hoger dan dat in je apparaat zit.
Dit omdat je auto zekering compatible moet zijn met alle mogelijk ingeplugde apparaten,. Je USB lader wel weet wat ie maximaal zou mogen trekken dus daar kan dan een lagere zekering in.
Zit er op de action autolader ook een zekering, maar kan ik die niet herkennen?
Meestal zit er tussen het veertje en het "dopje" een glazen zekering in die dingen, maar die zit er blijkbaar niet tussen. Zekeringen zijn er in alle soorten en maten, dus even herkennen is lastig.
Ik twijfel of het "groene blokje" op de PCB bij het veertje in de buurt er niet eentje is, maar zeker weet ik dat niet.
Wat zit er eigenlijk allemaal op de printplaat?
Eigenlijk is zo'n autolader niks anders dan een simpele DC-DC converter waarvan het grootste deel in een ICtje zit verwerkt en wat randonderdelen. Ohja en een paar weerstandjes om de USB signaallevels op "laden" te krijgen. Hoewel je die voor sommige telefoons beter kunt kortsluiten zodat ze een AC charger detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Hi,
..........
Tja, zo kun je nog wel een tijdje doorgaan met bezuinigen.
1. Wat zou er mis kunnen gaan in je huisinstallatie? Dus weg met die groepenkast.
2. Wat zou er mis kunnen gaan in je auto? Dus weg met al die stomme zekeringen.
3. Wat zou er mis kunnen gaan met de hoogspanning? Dus weg met die dure beveiliging.
4. Wat zou er mis kunnen gaan met onweer? Flauwe kul dus die bliksemafleiders.
Absurd? Natuurlijk, net zo absurd als die vraag. Niettemin kun je sommige apparaten zo construeren, dat ze kortsluitvast zijn. Dit apparaatje is dat dus duidelijk niet.

PS:
Eén aspect, je wilt misschien niet weten hoe woest sommigen omgaan met b.v. het uittrekken van stekkers. De een heeft letterlijk nooit wat kapot, de ander voortdurend. Nooit gehoord van autobranden?

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 21-07-2014 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:52
Heb je wel eens een auto accu hebt kortgesloten? Eigenlijk alle normale draad of kabel verdampt als er geen zekeringen in zitten.
Dat is toch niet wat je wilt met het kabeltje naar je smartphone. En al zeker niet ergens binnenin het dashboard. Gelukkig zitten daar zekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Techneut schreef op maandag 21 juli 2014 @ 18:29:
[...]
Tja, zo kun je nog wel een tijdje doorgaan met bezuinigen.
1. Wat zou er mis kunnen gaan in je huisinstallatie? Dus weg met die groepenkast.
2. Wat zou er mis kunnen gaan in je auto? Dus weg met al die stomme zekeringen.
3. Wat zou er mis kunnen gaan met de hoogspanning? Dus weg met die dure beveiliging.
4. Wat zou er mis kunnen gaan met onweer? Flauwe kul dus die bliksemafleiders.
Absurd? Natuurlijk, net zo absurd als die vraag. Niettemin kun je sommige apparaten zo construeren, dat ze kortsluitvast zijn. Dit apparaatje is dat dus duidelijk niet.

PS:
Eén aspect, je wilt misschien niet weten hoe woest sommigen omgaan met b.v. het uittrekken van stekkers. De een heeft letterlijk nooit wat kapot, de ander voortdurend. Nooit gehoord van autobranden?
Bullshit. Hij stelt een serieuze vraag en jij komt met een agressief 'antwoord'. Je hoeft niet te antwoorden hoor...

Het onderste IC op de foto is een PMOS, de bovenste kan ik niet goed genoeg lezen. *Als* daar een stroombegrenzing in zit dan kan er dus enkel en alleen kortsluiting gemaakt worden als er voor de converter zelf kortsluiting is, of als de converter kapot is. En in dat geval heeft jouw auto nog gewoon een zekering voor de sigarettenplug.

Uiteraard kan een extra zekering in de lader zelf geen kwaad. Maar tenzij ik nu wat over het hoofd zie zou ik me er ook niet heel druk over maken dat die van de Action er geen heeft. (Overigens ziet hij eruit als iets wat ik zou solderen, en dat is niet positief :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je hebt gelijk dat de toonzetting wel een beetje milder had gekund. Het enige dat ik probeerde duidelijk te maken is dat een zekering in wat voor apparaat ook er niet voor niets in zit. En heel soms is een beetje overdrijven wel eens effectiever dan een nuchtere uiteenzetting. Oké zo?

Edit:
Waarom in het ene fabricaat wel en in het andere niet? Geen idee, ik gaf evenwel al aan dat het mogelijk is om apparaten kortsluitvast te maken. Misschien dat dit inderdaad het geval is met het exemplaar van Action?

[ Voor 28% gewijzigd door Techneut op 22-07-2014 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:03

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat component met een S op is een smd zekering of een weerstand dat word misbruikt als zekering, gebeurd ook veel :)

[ Voor 43% gewijzigd door Damic op 22-07-2014 11:27 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Die S is een polyfuse idd
Pagina: 1