Toon posts:

Game PC €1000,- Incl. Monitor.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste Tweakers zoals in de titel te lezen is ben ik bezig met het samenstellen van een gaming PC met een budget van €1000,-.
Mijn huidige PC is na jaren zeer toe aan vervanging en hierbij zoek ik jullie hulp.
In dit topic is mijn wenslijst tot nu toe te vinden, deze is voornamelijk gebasseerd op de Tweakers Bestbuyguide Juli.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voonamelijk gaming, games zoals League of Legends, DayZ, Rome 2 Totalwar, Farcry 3 etc. en natuurlijk toekomstige releases op hoge instellingen spelen.
Verder het gebruikelijke zoals office toepassingen, films, webbrowsing etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is €1000,-. Assemblage zal ik zelf gaan doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, headset, muismat & toetsenbord heb ik al. OS & monitor is dus nog wel nodig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De basis componenten, SSD, optische drive, WiFi adapter, case, monitor en een OS.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee , ik sta open voor alle merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals hierboven al aangeven een SSD, DVD drive & wireless adapter zou ik graag in mijn nieuwe pc willen. Verder wil ik dat de PC niet al te veel lawaai maakt.

Ga je overklokken?
Nee dit was ik niet van plan.

Hieronder kun je mijn eigen invulling vinden aan mijn gestelde eisen, in dit lijstje ontbreken echter nog de monitor en case.
Ik heb voor deze 2 onderdelen nog geen geschikte keus kunnen vinden. Ik stel niet erg veel eisen aan een case behalve dat alle componenten er natuurlijk in passen.
Voor een monitor zoek ik een 24" of groter scherm.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 166,90€ 166,90
1ASRock B85M Pro4€ 54,99€ 54,99
1Club3D Radeon R9 280X royalQueen€ 237,90€ 237,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,50€ 46,50
1Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth€ 19,07€ 19,07
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 80,53€ 80,53
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,42€ 65,42
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,75€ 12,75
1Seasonic G-Serie 550 Watt€ 76,70€ 76,70
1Samsung 840 EVO 250GB€ 102,99€ 102,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 891,70

Ik vraag me echter af of Windows 8 een goede keuze is. Ik heb een aantal negatieve reacties gehoord over Windows 8 en vraag me af wat volgens jullie de voordelen tegenover Windows 7 zijn.

Ik hoop dat jullie mij verder opweg kunnen en willen helpen.

Bij voorbaat dank!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:41

br00ky

Moderator Harde Waren
Prima openingspost, maarrrr

Een aantal vragen:
- waarom de 280X?
- waar wil je die wifi unit in gaan pluggen?
- waarom nog een ODD?
- waarom een Samsung SSD terwijl in elke build een Crucial zit?
- waarom een gold voeding?

Deze vragen leiden eigenlijk allemaal naar goedkopere alternatieven. En die ga je nodig hebben voor mijn laatste vraag, waarom een build posten van 900 euro terwijl je maximum 1000 is en er nog een case en monitor in moet?

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 21-07-2014 15:56 ]

Verwijderd

Windows 8 is tof, classic shell erover heen en je bent er zo aan gewend, het is een stukkie sneller enzo!

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
Zie opmerkingen van br00ky.
Is de monitor meegerekend in de €1.000? Wat met de behuizing: heb je al iets op het oog?

Vermijdt trouwens WiFi indien mogelijk. Liefst internet via de netwerkkabel, kan dit niet dan zijn powerline adapters mogelijk een oplossing. Ik heb zelf 2 maal geprobeerd met WiFi te leven in combinatie met m'n desktop, maar telkens opnieuw ondervond ik problemen. WiFi op de desktop is mijn inziens enkel een noodoplossing wanneer het echt niet anders kan.
Moest je trouwens aan online gaming doen dan kan ik mij voorstellen dat je liever een snelle netwerkkabel wilt i.p.v. een relatief trage draadloze oplossing :)

En wat betreft win 8... Tja... Meningen verschillen: voor elke 10 win 8 aanbevelingen ga je er 10 vinden die win8 afraden. Zelf gebruik ik privé Ubuntu, dus ik ben wel zeer slecht geplaatst om advies te geven ;)
Win 8 zou wat performanter zijn dan win 7. Of je daar in de praktijk veel van gaat merken weet ik niet. Persoonlijk vind ik de tablet interface niet werken op een desktop, zeker niet als 'power user'. De keren dat ik met win 8 in aanraking ben gekomen kon ik mijn weg niet vinden in het systeem. Kan deels zijn door een gebrek aan gewenning, maar ik wil niet wennen aan iets dat mij geen wezenlijke voordelen oplevert in gebruiksgemak. Een tablet != een desktop, dus moet je beiden ook verschillend benaderen qua gebruikersinterface. Is mijn persoonlijke mening althans.
Dit lijkt MS trouwens ook door te hebben en ondertussen is sinds update 1 een soort van startknop teruggekomen, maar niet degen die je kent vanuit vorige windows versies (het startmenu ontbreekt). Al zou die er mettertijd wel moeten komen (wel pas in 2015 volgens de geruchten).

[ Voor 47% gewijzigd door melwasul op 21-07-2014 17:15 ]

Experience the mountains!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

Ik moet toegeven dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest, ik vroeg me af er nog het een en ander the 'schaven' was op het gebied van prijs zonder daarmee al te veel prestatie vermogen te verliezen tegenover wat ik nu in mijn wenslijstje heb staan.
Het budget van 1000,- is inderdaad incl. monitor vandaar dat ik mij afvroeg of mijn huidige lijstje goedkoper kon worden gemaakt.
De case die ik op het oog had is de Cooler Master N300 voornamelijk door de aantrekkelijke prijs ervan.
Wireless had leuk geweest maar na het lezen van de reactie van melwasul zie ik daar van af.

@br00ky
- waarom de 280X?
De 280X werd omschreven in de Desktop Best Buy Guide: juli 2014 als een solide basis voor de basisgamer een ook de benchmarks van deze kaart vond ik er prima uitzien in vergelijking met anderen. Mijn enigste reden tot het kiezen van deze kaart is de referentie in de BBG en sta volledig open voor een alternatieve kaart.
- waarom nog een ODD?
Ik wil nog wel een ODD behouden in mijn systeem omdat ik nog regelmatig een DVD uit mijn collectie bekijk en ik ook nog wel eens in aanraking kom met DVD's via mijn werk. Ik begrijp dat het DVD's onderhand achterhaald raken en het toch ~13 euro kan schelen maar helaas kan ik op dit moment niet zonder.
-waarom een Samsung SSD terwijl in elke build een Crucial zit?
Achteraf zou de Crucial MX100 256GB dus een betere keuze zijn geweest aangezien deze ook goedkoper is? Ik ben niet zo bekend met het merk Crucial en aangezien de populairste SSD's van Crucials & Samsung zijn koos ik voor de Samsung zonder daar verder over na te denken.
-waarom een gold voeding?
Het energie verbruik van mijn systeem maakt me niet bijzonder veel uit ook ben ik niet van plan te gaan overklokken dus ook voor de warmte ontwikelling hoef ik het niet te laten. Ik heb alleen geen idee hoeveel watt mijn systeem nodig zal gaan hebben en heb daarom voor een 550 Watt voeding gekozen sinds mij dit een aardige middenmoot leek in vergelijking met andere voedingen.

Na de feedback tot nu ben ik uitgekomen op dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 166,90€ 166,90
1ASRock B85M Pro4€ 54,99€ 54,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,50€ 46,50
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,80€ 30,80
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 79,59€ 79,59
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,71€ 64,71
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 45,50€ 45,50
1Crucial MX100 256GB€ 89,79€ 89,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 857,38

Er is nog wel een monitor nodig waarin ik me nu al een aantal weken in heb verdiept maar nog niet tot een doorslaggevende keuze heb kunnen komen, misschien heeft een van jullie nog een suggestie?

Nogmaals dank, ook voor de feedback n.a.v. mijn vraag over Windows 8, ik denk dat windows 8 het wel waard zal zijn.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Even een quote van m'n eigen guide voor een goede monitor :p
Ik raad de volgende schermen aan (voornamelijk gericht op gamen, films, andere):
23"
pricewatch: Dell P2314H

23,8" - 24"
pricewatch: Dell P2414H
pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart

ook een mogelijkheid is de Samsung S24D series:
pricewatch: Samsung S24D390HL Blauw, Zwart
pricewatch: Samsung S24D590PL Zwart
-> Krijgt goede reviews op pcmonitors.info, let wel dat hij iets goedkoper is doordat ze bespaard hebben op bv geen verstelbare hoogte & de inputmogelijkheden zijn wat mager. Maar wel een scherm die qua beeldkwaliteit op gelijke hoogte zit als de nieuwe Dell Ultrasharp & P series.

27"
pricewatch: Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart

Kijk voor Workstation monitoren hier bij de randapparatuur: reviews: Desktop Best Buy Guide: juli 2014

Waarom ik deze monitoren aanraad?
  • Goed IPS paneel (mooie kleuren, goede kijkhoeken, beter in contrast dan vele andere IPS panelen, geen blacklight leakage)
  • Zeer lage input lag
  • Goede Bang for the Buck
  • Geweldig voor alle doelen (van gamen tot photoshop tot dagelijkste dingen tot ...)
  • Handige Features (Hoogte verstellen, 90° draaien, Tilt e.d.)
Lees (diagonaal) zeker eens deze uitstekende reviews:
P2414H: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_p2414h.htm
U2414H: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2414h.htm

Verschil tussen beide is hoofdzakelijk dat de Dell Ultrasharp (U2414H) reeds gekalibreerd is en dat de Dell P2414H een beter contrast heeft.
Daarnaast ook dat er verschillen zitten in de aansluitingen.

"Maar deze schermen hebben een reactiesnelheid van maar liefst 8ms, is dit niet veel te traag om mee te gamen!?!"
Ze hebben idd een reactiesnelheid van 8ms, maar de input lag is gewoon zeer laag!
Hierdoor heb je een evengoede 'experience' als met een 2ms monitor die vaak een kostbesparende TN-paneel heeft in plaats van IPS.
Ghosting zie ik allesinds niet op m'n Dell ultrasharp u2312hm met 8ms reactiesnelheid en heel lage input lag ;) (en ik ben niet bepaald een 'noob')

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7RCgi9KpoJZDOjNHAy3aos3T/full.jpg

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Op zich prima build, maar ik zou het MoBo vervangen door deze:
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5
Prima bordje, met meer aansluitingen en een betere audiochip.

GPU zou ik vervangen door deze:
pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost
En dan zelf overclocken tot bijna het niveau van een 280X.
Dit geeft wat speling in het budget.

Als scherm zou ik gaan voor deze:
pricewatch: BenQ GW2760HE Zwart Zwart

Edit: zo'n Dell is ook leuk

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers!

Na een weekje nog verder research te doen naar eventueel andere componenten is dit mijn uiteindelijke build, ik sta dan ook op het punt bijna te gaan bestellen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 166,87€ 166,87
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,48€ 66,48
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,-€ 46,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,80€ 30,80
1BenQ GW2760HE Zwart Zwart€ 178,90€ 178,90
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 79,59€ 79,59
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,47€ 65,47
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 50,-€ 50,-
1Crucial MX100 256GB€ 90,99€ 90,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.053,70

Ik ben er erg tevreden over behalve op een punt.
Mijn nog enige punt van twijfel is de videokaart; de Club3D Radeon R9 280X royalQueen. Ik lees in reviews dat het nogal een luidruchtige kaart kan zijn door coilwhine.
Ook ben ik er niet uit of mijn voeding wel is opgewassen tegen deze kaart.
Heeft iemand ervaring met deze kaart, en zijn mijn twijfels dan ook terecht, als dit het geval is wat is dan een waardige vervanger met ongeveer dezelfde prijs zonder te overklokken? (MSI GeForce GTX 770 Gaming misschien?)
Of is dit een prima kaart in mijn build en vallen de kritiek punten best mee?
Ik hoor heel graag jullie mening.
Bij voorbaat dank.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:41

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2014 @ 20:02:
Ik ben er erg tevreden over behalve op een punt.
Mijn nog enige punt van twijfel is de videokaart; de Club3D Radeon R9 280X royalQueen. Ik lees in reviews dat het nogal een luidruchtige kaart kan zijn door coilwhine.
In principe kan elke kaart of voeding dat krijgen. Hoor je het, stuur je hem terug, krijg je een nieuwe.
Ook ben ik er niet uit of mijn voeding wel is opgewassen tegen deze kaart.
Ruim, dit systeem trekt maximaal iets van 350W, maar zelfs dat haal je in gamen nooit.
Heeft iemand ervaring met deze kaart, en zijn mijn twijfels dan ook terecht, als dit het geval is wat is dan een waardige vervanger met ongeveer dezelfde prijs zonder te overklokken? (MSI GeForce GTX 770 Gaming misschien?)
Of is dit een prima kaart in mijn build en vallen de kritiek punten best mee?
Ik hoor heel graag jullie mening.
Bij voorbaat dank.
Ik denk dat een 280X of eventueel 7950 je meer brengt dan een 770 omdat je meer VRAM krijgt. Erg belangrijk in de hedendaagse games. Helaas (?) stelt nVidia daar momenteel over de gehele linie (van low end tot high end) weinig tegenover...

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Bleh, een 27" fullHD scherm vind ik zelf niet echt geweldig, tenzij je 'm vrij ver van je vandaan zet.

Wel zijn de BenQ AMVA schermen erg goed, en ik durf te zeggen dat ze voor gaming en al helemaal film kijken interessanter zijn dan Dell IPS schermen, vanwege het veel hogere contrast. 1:1000 voor IPS, vs 1:3000+ voor AMVA, en dat zie je zeker.

Een leuk 24" scherm is dan deze: pricewatch: BenQ GW2450HM Zwart

pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart is ook een leuk ding, lijkt hetzelfde paneel als BenQ te gebruiken, echter is de behuizing wat luxer, die van BenQ is erg basic.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1