Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Vandaag kwamen wij zomaar voor een rekening te staan van 99 euro bovenop het abbonemet. Na ingelogt te hebben bij Hi kwamen we er achter dat er 60 apps zijn gekocht voor 99 euro. Het betreft de telefoon van mijn vriendin.

Ik heb geprobeert om de app geschiedenis te achterhalen. Het enige wat ik op internet kan vinden is dat je in de playstore bij mijn apps kunt kijken. Onder het tabblad "alle apps" staan dan ook alle geinstalleerde apps, en apps die er ooit op hebben gestaan of zijn aangekocht. Na deze lijst met haar door te hebben genomen kwamen we tot de conclusie dat er geen apps bij zaten die ze niet al had. Laat staan 60 nieuwe apps.

Lang leve het callcenter.
Na even gebelt te hebben met Hi zelf kwamen we geen stap verder. Ze konden ons geen informatie geven over wat de preciese aankopen inhouden. Verder alleen een tip om een wachtwoord in te stellen. Dit hebben we nu gedaan.

Zelf zit ik te denken aan tegoed voor app games zoals nieuwe levens oid. Mijn vriendin zegt echter niet zoiets gekocht te hebben.
Mijn vraag aan jullie, weten jullie een manier om er achter te kopen wat er nou precies 60x is aangeschaft voor 99 euro? Een vervolgstap zou zijn het terug proberen te halen van het geld. De kans hier op zou wel nihil zijn maar niet geschoten is altijd mis :)

Alvast beadnkt voor de reacties _/-\o_

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-11 22:41
Volgens mij gaat dit altijd via Google Wallet, hierin staat iniedergeval mijn geschiedenis:

Je wallet is hier te vinden: https://wallet.google.com

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-11 20:32
Kun je niet achterhalen vanuit welke telefoon deze apps gedownload zijn? Misschien is je account gehacked?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-11 08:22
Ga voor de zekerheid ook naar http://www.payinfo.nl
en blokkeer daar alle sms en 06-diensten.

Daar kun je misschien ook achterhalen waar de extra kosten vandaan zijn gekomen.

[ Voor 30% gewijzigd door vj_slof op 21-07-2014 14:56 ]

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:43
Dat zou dus via Hi Apps op Rekening gegaan moeten zijn - Hi.nl

Als ik het goed lees, moet er eenmalig door de abonnee toestemming gegeven worden op Apps op Rekening te kopen. Kan je vriendin niks terugvinden in de persoonlijke online omgeving van Hi Klantenservice hierover?

[ Voor 5% gewijzigd door driedees op 21-07-2014 14:56 ]

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

• j0ppie
  • Niet online
Bedankt voor de snelle reacties. Ze heeft ooit wel eens wat kleine apps aangekocht via Hi op rekening. Het is idd via hi gegaan. Maar in het rekeningoverzicht staat daar alleen dat het gaat om 60 apps voor 99,99 euro. Wat ik overgens een heel erg rond bedrag vind. Alsof het in 1x gekocht is.

Zou het, omdat het via de rekening van Hi is gegaan, toch in google wallet moeten staan?

[ Voor 13% gewijzigd door j0ppie op 21-07-2014 15:01 ]

Verwijderd

Dit kunnen volgens mij ook ingame purchases zijn, dus credits voor een bepaalde game bijvoorbeeld. Extra levens/opties in CandyCrush etc etc

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Bij elke aankoop in de Google Play Store kun je vanaf nu kiezen op welke manier je wilt betalen. Als je kiest voor 'Betalen via KPN/Hi factuur' komt het automatisch terecht op je volgende Hi Telefoonrekening. Direct na de aankoop krijg je van Google een bevestigingsmail op je Gmail account.
Lijkt me eenvoudig terug te vinden dan door ff te zoeken in de gekoppelde emailaccount :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• j0ppie
  • Niet online
Hooglander1 schreef op maandag 21 juli 2014 @ 15:04:
[...]

Lijkt me eenvoudig terug te vinden dan door ff te zoeken in de gekoppelde emailaccount :)
Klopt, van voorgaande aankopen zijn idd ook emails binnen gekomen. Van deze gek genoeg niet.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:12
Das een beetje raar, want zelfs voor in-app aankopen zou je een emailbevestiging moeten ontvangen. (heb dat net ff gecheckt).

Zou toch eens kijken of je de rekening niet kunt weigeren te betalen totdat Hi met een specificatie kan komen.

[ Voor 31% gewijzigd door Maverick op 21-07-2014 15:12 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-11 23:55
Onder mijn apps zouden ze sowieso moeten staan, ongeacht de manier waarop er betaald is....

In het geval van in-app aankopen staan ze sowieso in Google Wallet.

Misschien proberen contact op te nemen met Google?

[ Voor 40% gewijzigd door mad-dog op 21-07-2014 15:14 ]

• j0ppie
  • Niet online
De gouden tip was kijken in google wallet. Dit was wat we vonden:
Candy Crush 0.89
Candy Crush 0.89
Candy Crush 0.89
Candy Crush 1.78
Candy Crush 1.78
Candy Crush 1.78
Candy Crush 0.89
Candy Crush 0.89
Candy Crush 1.78
Candy Crush 0.89
Candy Crush 1.78
Candy Crush 0.89
Candy Crush 0.89
etc :P

Bedankt voor de snelle reacties/hulp.
Nu kan ze de komende periode iig niet meer klagen dat ik teveel games koop :P

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-11 08:30
Ouch!
Ja dat gaat heel hard, lesje geleerd zou ik zeggen :)

• j0ppie
  • Niet online
Zeker! Ook al moet ik zeggen dat het wel heel makkelijk gaat voor de wat minder technische mensen onder ons. Maar het zal idd niet weer gebeuren. Er zit nu ook een wachtwoord op.

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:25
90 euro uitgeven aan zo'n spelletje? Zonder dat ze doorhad dat ze het deed?

Schandalig dat zoiets kan gebeuren.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-11 10:46
Heeft ze dus echt voor 99 euro aan CC uitgegeven...

Offtopic: doet me denken aan mijn tante van 70, die mij elke dag op Facebook smeekt om levens voor CC.
Junia schreef op maandag 21 juli 2014 @ 15:20:
Zonder dat ze doorhad dat ze het deed?
Schandalig dat zoiets kan gebeuren.
"Parental control" is misschien ook handig voor je vriendin?

[ Voor 44% gewijzigd door CappieL op 21-07-2014 15:22 ]

• j0ppie
  • Niet online
Ja het is best gek. Want ze weet wel hoe je dingen koopt in het spel. En zegt dat ze het nooit doet. Dus hoe het kan..... dat weet ik ook niet. Iig krijgt ze nu een melding als ze iets koop en moet ze een wachtwoord invoeren. Daarnaast houden we google wallet de komende dagen even in de gaten. Ik las ook iets over iemand die een app voor ruim 700 euro had gekocht op zijn nieuwe iphone door 2x ergens perongeluk op te klikken. Het gaat ook allemaal wel heel erg gemakkelijk. Regelgeving schiet vaak tekort. En de leek trapt in de sluwe verkooptechniek van veel bedrijven. De gemiddelde tweaker zullen ze niet zo snel vangen. Maar veel minder technisch bedeelde zijn vaak het slachttoffer. Die 99 euro, daar komen we wel weer overheen. Ook al blijft het dan zonde. Maar ik hoop dat op termijn de regelgeving internationaal toch wat betere bescherming biedt aan de consument.

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
j0ppie schreef op maandag 21 juli 2014 @ 15:35:
Ja het is best gek. Want ze weet wel hoe je dingen koopt in het spel. En zegt dat ze het nooit doet. Dus hoe het kan..... dat weet ik ook niet. Iig krijgt ze nu een melding als ze iets koop en moet ze een wachtwoord invoeren. Daarnaast houden we google wallet de komende dagen even in de gaten. Ik las ook iets over iemand die een app voor ruim 700 euro had gekocht op zijn nieuwe iphone door 2x ergens perongeluk op te klikken. Het gaat ook allemaal wel heel erg gemakkelijk. Regelgeving schiet vaak tekort. En de leek trapt in de sluwe verkooptechniek van veel bedrijven. De gemiddelde tweaker zullen ze niet zo snel vangen. Maar veel minder technisch bedeelde zijn vaak het slachttoffer. Die 99 euro, daar komen we wel weer overheen. Ook al blijft het dan zonde. Maar ik hoop dat op termijn de regelgeving internationaal toch wat betere bescherming biedt aan de consument.
wellicht is het iets als "speel verder voor 80 cent" ofzo, wat op de plek van het volgende level zit.
Zodat als je aan het spelen bent en levels doorklikt gewoon direct op betalen klikt.
Dat dat nog legaal is is bizar.

Maar 99 leergeld valt gelukkig relatief nog mee ;)

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-11 10:46
Dat is inderdaad erg makkelijk en je hebt vaak al geklikt voor je er erg in hebt.
Gelukkig kun je zoiets afvangen door een wachtwoord in te laten voeren ter bevestiging.

Het is sneaky, maar (nog steeds) toegestaan

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 08:50
Wouw ik moet echt zo'n game maken.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
j0ppie schreef op maandag 21 juli 2014 @ 15:18:
De gouden tip was kijken in google wallet. Dit was wat we vonden:
Candy Crush 0.89
Candy Crush 0.89
Candy Crush 0.89
Candy Crush 1.78
Om precies die reden heb ik nooit een creditcard gekoppelt aan een telefoon of tablet. Maar ik begrijp uit dit verhaal dat het via je telefoonprovider wordt afgerekend? Heb je dat actief moeten aanvragen, of is dat zo'n "service" net als betalen voor het ontvangen van commerciele SMSjes?

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-11 08:54
Gamebuster schreef op maandag 21 juli 2014 @ 15:41:
"King's initial public offering (IPO) was priced at $22.50 on Tuesday, valuing the company at $7.1 billion. But it opened on Wednesday at $20.50, down almost 9 per cent and had lost more ground by mid-morning.

King's shares fell to a low of $19.08 at one stage on Wednesday morning, valuing the company at about $6 billion."

Sja :/

Nickname does not reflect reality

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-11 08:26

PromWarMachine

Forsaken Archer

Gamebuster schreef op maandag 21 juli 2014 @ 15:41:
Dat klopt. Games als deze, maar ook Clash of Clans en anderen, leveren miljoenen op.
Per dag om precies te zijn..

Fijn dat het raadsel voor TS is opgelost. Nu afwachten wanneer zijn vriendin gaat klagen dat "haar spel niet meer werkt". :Y)

Dividend for Starters

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-11 08:54
<nvm>

[ Voor 99% gewijzigd door Brad Pitt op 21-07-2014 15:48 ]

Nickname does not reflect reality

Verwijderd

Wel zonde, maar volgens mij (op iOS in iedergeval) geeft Candy Crush toch wel duidelijk aan wat een actie kost. Weliswaar in enthousiast roze blijheid, en als het eenmaal aan staat is een klik ook zo gedaan.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 08:50
PromWarMachine schreef op maandag 21 juli 2014 @ 15:45:
[...]

Dat klopt. Games als deze, maar ook Clash of Clans en anderen, leveren miljoenen op.
Per dag om precies te zijn..

Fijn dat het raadsel voor TS is opgelost. Nu afwachten wanneer zijn vriendin gaat klagen dat "haar spel niet meer werkt". :Y)
Ik weet het... Ik hoop ooit zelf games te maken. Ik heb vaak genoeg gedacht om eens echt mijn tijd te steken in zo'n game, financiering erbij te regelen voor marketing en zo fulltime "echte" games te kunnen maken.

Ik heb de passie ervoor, ik heb de dromen ervoor, ik heb het hart ervoor, ik moet er alleen tijd voor vrijmaken. Ik ben dit pad echter aan het bewandelen. Zo ben ik recent als ZZPer verder gegaan met webdevelopment zodat ik flexibeler mijn tijd kan indelen en tegelijkertijd meer financiele ruimte heb voor gamedev-gerelateerde soort zaken. Ooit kom ik er wel.

Al sinds mijn 16e heb ik een idee en ik ben nu al 7 jaar bezig hier naartoe aan't werken.

[ Voor 25% gewijzigd door Gamebuster op 21-07-2014 15:50 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• j0ppie
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 21 juli 2014 @ 15:43:
[...]

Om precies die reden heb ik nooit een creditcard gekoppelt aan een telefoon of tablet. Maar ik begrijp uit dit verhaal dat het via je telefoonprovider wordt afgerekend? Heb je dat actief moeten aanvragen, of is dat zo'n "service" net als betalen voor het ontvangen van commerciele SMSjes?
Ik weet niet hoe ze dit precies heeft aangevraagt. Misschien is dit wel geregeld bij de start van het abbonement. Maar volgensmij is het vrij gangbaar. Aangezien je anders alleen apps kunt kopen met een creditcard. Die veel mensen niet hebben.
Een voordeel van een creditcard is trouwens dat je het geld wel terug kunt vragen. Mocht je het er echt niet mee eens zijn.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:42

Rannasha

Does not compute.

j0ppie schreef op maandag 21 juli 2014 @ 15:48:
[...]

Een voordeel van een creditcard is trouwens dat je het geld wel terug kunt vragen. Mocht je het er echt niet mee eens zijn.
Dat lijkt een voordeel, maar als je verder legitieme aankopen (er is tenslotte geen fraude gepleegd in dit geval, alleen een kwestie van niet goed opletten) gaat terugdraaien, loop je het risico dat je account bij de appstore / play store geblokkeerd wordt. Bedrijven zijn niet zo blij met mensen die zomaar aankopen terugdraaien.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een beetje offtopic, maar binnenkort komen games met in-app purchases niet meer onder het kopje 'gratis games' te staan.
Hopelijk dat dat een beetje helpt in de toekomst voor onwetenden.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
j0ppie schreef op maandag 21 juli 2014 @ 15:48:
Als je met een geweer gedwongen wordt te betalen, en daarbij "onder dwang" schrijft i.p.v. een handtekening te zetten, ben je gewoon je geld kwijt bij ICS. En Mastercard zelf "levert alleen het platform" dus kan je niet helpen. ICS is zo'n beetje monopolist in Nederland.
Dus ja, ze laten je graag geloven dat je je geld terug kan vragen, maar helaas hebben we hardhandig de werkelijkheid geleerd.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
anandus schreef op maandag 21 juli 2014 @ 15:54:
Een beetje offtopic, maar binnenkort komen games met in-app purchases niet meer onder het kopje 'gratis games' te staan.
Hopelijk dat dat een beetje helpt in de toekomst voor onwetenden.
het spel op zich is nog altijd gratis eh, niemand verplicht je om ingame dingen aan te kopen, je kunt net zo goed via slowplay de dingen verkrijgen... Alleen gaat het met geld natuurlijk ietsje rapper.

Maw: @~TS: les voor de vriendin: wat meer geduld hebben en lezen voordat ze klikt op OK...
(en kan je nergens ene max zetten op in-app-aankopen?)

• j0ppie
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 21 juli 2014 @ 15:54:
[...]

Als je met een geweer gedwongen wordt te betalen, en daarbij "onder dwang" schrijft i.p.v. een handtekening te zetten, ben je gewoon je geld kwijt bij ICS. En Mastercard zelf "levert alleen het platform" dus kan je niet helpen. ICS is zo'n beetje monopolist in Nederland.
Dus ja, ze laten je graag geloven dat je je geld terug kan vragen, maar helaas hebben we hardhandig de werkelijkheid geleerd.
Klopt. Maar er zijn in sommige gevallen vaak meer mogelijkheden bij ICS dan bij een telecom aanbieder.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:26
j0ppie schreef op maandag 21 juli 2014 @ 14:48:
Mijn vriendin zegt echter niet zoiets gekocht te hebben.
j0ppie schreef op maandag 21 juli 2014 @ 15:35:
Ja het is best gek. Want ze weet wel hoe je dingen koopt in het spel. En zegt dat ze het nooit doet. Dus hoe het kan..... dat weet ik ook niet.
Dus ze weet hoe het werkt, zegt dat ze het nooit doet, maar toch is ze 100 euro lichter? Als je gaat trouwen zou ik het vinkje 'onder huwelijkse voorwaarden' aanvinken. :+

• j0ppie
  • Niet online
Status: Opgelost

Door in te loggen op google wallet. Waar een overzicht stond van alle uitgaven.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
soulrider schreef op maandag 21 juli 2014 @ 15:59:
[...]

het spel op zich is nog altijd gratis eh, niemand verplicht je om ingame dingen aan te kopen, je kunt net zo goed via slowplay de dingen verkrijgen... Alleen gaat het met geld natuurlijk ietsje rapper.
Daarom staat het nu ook bij de gratis spellen, maar dat gaat Google dus veranderen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Pagina: 1