Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pluckk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-07-2023
Tijdens mijn tocht naar een nieuwe laptop ben ik gekomen bij de S50-B-138 of de S50-B-126 welke aan nagenoeg al mijn wensen voldoet. Het enige wat er ontbreekt is de SSD disk. Nu wil ik graag weten of er iemand is die ervaring heeft met het vervangen van de HDD voor een SSD disk bij Toshiba laptops. En dan zou het nog mooier zijn als iemand een hdd heeft vervangen op soortelijk model

Wat ik graag zou willen weten is of er iemand ervaring heeft met het vervangen van de HDD bij dit type Toshiba laptops. IK had verwacht dat ik dit zou vinden op het internet maar een goed antwoord heb ik
helaas niet kunnen vinden.

Wel een aantal relevante links gevonden maar deze gaven mij niet het vertrouwen dat dit zou moeten lukken...

http://www.tomshardware.c...-satellite-laptop-upgrade
YouTube: How to change HDD to SSD In Toshiba Satellite laptop

BIj voorbaat dank voor het delen van mogelijke ervaringen.

Groet,

Daniel

[ Voor 4% gewijzigd door pluckk op 21-07-2014 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

Vervangen van de HDD voor SSD is niet anders dan andere laptops en zal zonder problemen passen. Beste koop heb je waarschijnlijk aan de samsung of crucial ssd's. Lastigste gedeelte is nog het opnieuw installeren van windows/drivers en activatie hiervan. Maar als je vantevoren even inleest hoe je licentie overzet (tip: mdlforums) zou dat ook niet alteveel problemen mogen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pluckk
Dank voor de bevestiging van mijn ideeen hierover. Ik dacht dit al maar heb het nog niet eerder gedaan vandaar enige twijfel. Het clonen van de drive daar heb ik nog wel ideeen over. In iedergeval dank voor de tip over de licentie. Zal eens kijken naar de zegenoemde MDL forums. (als ik ze vind :)

Groet,

Daniel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpc
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:59

xpc

Toevallig heb ik van het weekend de S50-B-136 onderhanden gehad en de HDD vervangen door een SDD. Windows erop zetten is nog het simpelste, de HDD eruit krijgen is de uitdaging. Er zitten namelijk geen klepjes voor de HDD oid, je moet de hele bodemplaat loshalen. En dat is zeker niet eenvoudig, aangezien de bodemplaat rondom vast zit met plastic klikhaakjes, erg irritant.

Anyway, zo heb ik Windows op de SDD gekregen:

- Maak eerst recovery DVD's (3 stuks nodig) of op USB met de tool "Toshiba Media Creator"
- Noteer de Windows key (is te vinden met dit tooltje)
- Vervang de HDD door de SDD
- Zet eventueel secure boot uit (heb ik gedaan om Ubuntu te kunnen installeren, weet niet of dit echt nodig is)
- Boot vanaf de recovery DVD (met een externe DVD speler) of USB
- Kies "Opties voor systeemherstel"
- Kies taal, toetsenbordindeling, bla, bla,
- Kies "Een apparaat gebruiken"
- Kies DVD of USB device

De verder opties weet ik niet meer, maar het wijst zich vanzelf denk ik. Als het mij lukt, lukt het iedereen :+ Ik heb trouwens een Crucial MX100 er in gegooid, werkt goed en snel (3 seconden tot startscherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pluckk
Thanks XPC. Dit is exact de ervaring waar ik op hoopte. Het goede nieuws is dus dat het mogelijk is. Het slechte nieuws lijkt inderdaad in de montage te zitten. Dank voor de tips betreffende de recovery tools en de Windows Key tool. Dit kan ik zeker goed gebruiken. De laptop heb ik uiteindelijk nog niet besteld aangezien de actie nu dus over is bij de Wehkamp. Heel even wachten op een gunstige prijs. Blijf erbij dat ik denk dat het erg mooie laptops zijn voor geld.

Zodra ik meer nieuws ervaringen heb zal ik deze ook weer delen.

Nogmaals dank voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 11:32
Hallo, ik heb hetzelfde..Heb ook sinds een paar dagen de S50 - B -136 en wil dus hetzelfde gaan doen..Nu heb ik vanmiddag idd even gekeken en alle schroefjes los gehad en idd, (wacht op mijn SDD) dat viel me ook op dat dit een hele uitdaging gaat worden zonder iets te beschadigen...Mag ik vragen met wat voor materiaal je dit gedaan hebt of met de vingers?? Het sluit allemaal zeer strak in elk geval!

Betreft het opnieuw installeren van Windows, dat kan toch ook via een gewone clean versie? Het licentienummer heb ik er al uit gehaald.. Bedoel, ben je gelijk van alle "bloatware" af of kom je anders in de problemen met een eventuele garantie?
xpc schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 23:51:
Toevallig heb ik van het weekend de S50-B-136 onderhanden gehad en de HDD vervangen door een SDD. Windows erop zetten is nog het simpelste, de HDD eruit krijgen is de uitdaging. Er zitten namelijk geen klepjes voor de HDD oid, je moet de hele bodemplaat loshalen. En dat is zeker niet eenvoudig, aangezien de bodemplaat rondom vast zit met plastic klikhaakjes, erg irritant.
Groet Birdy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpc
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:59

xpc

pluckk schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 12:15:
Thanks XPC. Dit is exact de ervaring waar ik op hoopte.
Een beetje laat, maar: graag gedaan!

Birdy D schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 20:17:
Hallo, ik heb hetzelfde..Heb ook sinds een paar dagen de S50 - B -136 en wil dus hetzelfde gaan doen..Nu heb ik vanmiddag idd even gekeken en alle schroefjes los gehad en idd, (wacht op mijn SDD) dat viel me ook op dat dit een hele uitdaging gaat worden zonder iets te beschadigen...Mag ik vragen met wat voor materiaal je dit gedaan hebt of met de vingers?? Het sluit allemaal zeer strak in elk geval!
De HDD vervangen is inderdaad een hele uitdaging, ik heb het toch voor elkaar gekregen zonder speciaal gereedschap (alleen een kruiskop,- en gewone (kleine) schroevendraaier). Dit is hoe ik het gedaan heb:
  • Eerst alle schroeven loshalen met de kruiskop schroevendraaier, maar dat had je al gedaan :)
  • Daarna ben ik begonnen aan de batterijkant (eerst de batterij eruit schuiven): aan de zijkanten van het batterijcompartiment zitten links en rechts twee klikhaakjes die je naar binnen kan duwen.
  • Als je een hiervan naar binnen duwt kun je de bodemplaat aan een kant omhoog tillen. Ik weet niet meer welke kant ik het eerste heb gedaan, de een ging gemakkelijker dan de andere. Als je beide los hebt kun je de bodemplaat aan de achterkant al een heel eind omhoog tillen.
  • Daarna voorzichtig naar voren werken door de bodemplaat omhoog te tillen, soms geholpen door een kleine schroevendraaier. Soms gaat dit moeilijk (vooral bij de USB connectors) maar uiteindelijk is het mij gelukt zonder speciaal gereedschap.
Maar misschien dat ik geluk heb gehad, het is allemaal plastic en dus erg fragiel. Het is gemaakt om gemakkelijk in elkaar te klikken, maar uit elkaar halen is een ramp bij deze consumer dingen. Bij zakelijk laptops gaat het toch meestal wat makkelijker.

Birdy D schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 20:17:
Betreft het opnieuw installeren van Windows, dat kan toch ook via een gewone clean versie? Het licentienummer heb ik er al uit gehaald.. Bedoel, ben je gelijk van alle "bloatware" af of kom je anders in de problemen met een eventuele garantie?
Wat betreft Windows: het lijkt me sterk dat met een cleane Windows installatie de garantie aantast, eerder het vervangen van de HDD omdat de laptop hier eigenlijk niet voor gemaakt is (geen klepjes oid). De HDD doet nu trouwens dienst als externe USB opslag, mocht het nodig zijn plaats ik deze weer terug (ik heb Windows gewoon op de HDD laten staan).

• sirdens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2020
Ik sta op het punt om dezelfde laptop aan te schaffen, maar wilde de SSD ernaast plaatsen. Ik heb begrepen dat bij dit model er een loze ruimte zit voor een eventuele DVD speler?? Kan ik daar de SSD niet gewoon in verwerken?

Bevalt de laptop (scherm, toetsenbord, prestaties) verder wel? Kan maar weinig recensies vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
  • Laatst online: 31-08 21:16
sirdens schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 03:37:
Ik sta op het punt om dezelfde laptop aan te schaffen, maar wilde de SSD ernaast plaatsen. Ik heb begrepen dat bij dit model er een loze ruimte zit voor een eventuele DVD speler?? Kan ik daar de SSD niet gewoon in verwerken?

Bevalt de laptop (scherm, toetsenbord, prestaties) verder wel? Kan maar weinig recensies vinden.
+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op YouTube staat vaak wel een video van iemand die de laptop helemaal uit elkaar haalt. Plus de handleiding en dan ben je al een heel eind. Om plastic onderdelen goed te verwijderen kun je het beste gebruikmaken van een spudger/spudge tool. https://www.ifixit.com/Store/Tools/Spudger/IF145-002 Die is te koop bij http://www.replacedirect....aat.html?zoekterm=spudger De prijs valt ook nog mee en het schijnt erg handig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 17:08:
Op YouTube staat vaak wel een video van iemand die de laptop helemaal uit elkaar haalt. Plus de handleiding en dan ben je al een heel eind. Om plastic onderdelen goed te verwijderen kun je het beste gebruikmaken van een spudger/spudge tool. https://www.ifixit.com/Store/Tools/Spudger/IF145-002 Die is te koop bij http://www.replacedirect....aat.html?zoekterm=spudger De prijs valt ook nog mee en het schijnt erg handig te zijn.
Op youtube + google helaas maar weinig te vinden over toshiba s50-b series ook geen service manuals o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
xpc schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 22:13:
[...]

Een beetje laat, maar: graag gedaan!

[...]

De HDD vervangen is inderdaad een hele uitdaging, ik heb het toch voor elkaar gekregen zonder speciaal gereedschap (alleen een kruiskop,- en gewone (kleine) schroevendraaier). Dit is hoe ik het gedaan heb:
  • Eerst alle schroeven loshalen met de kruiskop schroevendraaier, maar dat had je al gedaan :)
  • Daarna ben ik begonnen aan de batterijkant (eerst de batterij eruit schuiven): aan de zijkanten van het batterijcompartiment zitten links en rechts twee klikhaakjes die je naar binnen kan duwen.
  • Als je een hiervan naar binnen duwt kun je de bodemplaat aan een kant omhoog tillen. Ik weet niet meer welke kant ik het eerste heb gedaan, de een ging gemakkelijker dan de andere. Als je beide los hebt kun je de bodemplaat aan de achterkant al een heel eind omhoog tillen.
  • Daarna voorzichtig naar voren werken door de bodemplaat omhoog te tillen, soms geholpen door een kleine schroevendraaier. Soms gaat dit moeilijk (vooral bij de USB connectors) maar uiteindelijk is het mij gelukt zonder speciaal gereedschap.
Maar misschien dat ik geluk heb gehad, het is allemaal plastic en dus erg fragiel. Het is gemaakt om gemakkelijk in elkaar te klikken, maar uit elkaar halen is een ramp bij deze consumer dingen. Bij zakelijk laptops gaat het toch meestal wat makkelijker.

[...]

Wat betreft Windows: het lijkt me sterk dat met een cleane Windows installatie de garantie aantast, eerder het vervangen van de HDD omdat de laptop hier eigenlijk niet voor gemaakt is (geen klepjes oid). De HDD doet nu trouwens dienst als externe USB opslag, mocht het nodig zijn plaats ik deze weer terug (ik heb Windows gewoon op de HDD laten staan).
Ik heb de bodemplaat eraf gekregen maar snap niet zo goed welke clipjes ik moet indrukken.
Hier wat fotos https://drive.google.com/...psU0NzMGdYZ2M&usp=sharing Zou je het me aub kunnen uitleggen en evt circeltje zetten bij de clips. Mijn dank zal groot zijn :D Ik vermoed dat het om de clipjes op foto 3 of foto 4 gaat.

Edit, heb het imiddels los, maar krijg de voorkant niet los (met de lampjes)

Edit:2 heb hem inmiddels open, maar hoe heb je de harde schrijf eruit gekregen? heb je heel het moederbord los gemaakt? zie fotos 5,6,7 voor open laptop

[ Voor 5% gewijzigd door SBTweaker op 03-09-2014 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
Ik heb hem open gekregen, Maar hoe krijg ik de harde schijf eruit, hij lijkt op de kop te zitten,
Er lijkt ook geen mogelijkheid te zijn om de bracket waar de hdd inzit eruit te halen

Moet ik het blauwe rubber eraf trekken? of moet ik heel het moederbord eruit halen?

zie fotos

https://drive.google.com/...psU0NzMGdYZ2M&usp=sharing

Uiteindelijk gelukt, gewoon aan het rubber omhoog trekken en hij komt eruit ;)
Al met al nog behoorlijk wat werk, wat belangrijk is, is dat je niet te voorzichtig doet met het losmaken, ik moest echt wat kracht zetten anders ging het niet los.

Als je via usb wilt installeren, moet je het volgende doen.

-Shut down Windows 8 while pressing the Shift key to completely power off.
-Power on and press F2 while the Toshiba logo is displayed to enter the UEFI Setup Menu.
-Go to the Security tab and set the "Secure Boot" setting to "Disabled".
-Go to the Advanced tab, enter "System Configuration" and set the Boot Mode to "CSM Boot."
-Press F10 to save and exit.

[ Voor 73% gewijzigd door SBTweaker op 03-09-2014 19:25 ]

• Birdy D
Ik ga volgende week beginnen aan dit "project" . SSD Crucial MX100 256GB komt er in, bedankt voor de info zo ver!!

• Birdy D
sirdens schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 03:37:

Ja hoor, verder bevalt ie mij prima! Zeker met een SSD zal ie nog een stuk sneller zijn. Maar ook zonder vind ik het acceptabel. Doorslag bij mij gaf het scherm en ook wel het fraaie design. Toetsenbord ook erg fijn!

• SBTweaker
Een SSD maakt wel veel verschil in mijn ogen.

opstarten in 20sec (op bureaublad en alles geladen).
Word, etc starten in 1 seconden.

Het is wat werk, het openmaken etc, ook was het vinden van drivers voor windows 7 64 bit niet heel makkelijk.. deze link heeft mij geholpen

https://aps2.toshiba-tro.de/kb0/HTD0302U00000R01.htm

Alleen de amd driver voor de videokaart tot nu toe nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pluckk
Nogmaal dank voor alle reacties. Uiteindelijk heb ik nog geen laptop ontvangen. Zij die het ook lastig vinden, op voorhand, voor wat meer geld is volgende optie ook een mooie: S50-B-147. Deze heeft al 256GB SSD...... lastige keuzes allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lendicap
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-07 14:03
Goeie tips allemaal, ik wil zelf de S50-B-13D kopen (vergelijkbaar) en daar een SSD in zetten.

De niet beantwoorde vraag van hierboven ben ik nog erg nieuwsgierig naar:
is er inderdaad extra ruimte waar normaal een DVD drive bay zit, waar die SSD ook in kan?
Of is de enige optie het vervangen van de bestaande HD?

En kijkend naar de foto's lijkt het een standaard 2.5" SSD te zijn, zie ik dat goed? Of moet ik een ander formaat aanschaffen?

Edit (toegevoegd voor anderen die dezelfde vragen hebben) :
- hoorde van Alternate al dat het inderdaad een standaard 2.5" model is.
- Alternate geeft ook aan dat je gewoon garantie houdt op de originele onderdelen:

Bedankt voor uw reactie. Wettelijk gezien mag u ten alle tijde bij uw data drager komen. Dit omdat deze informatie bevat die privacy gevoelig is. Dit zou dan betekenen dat u de SSD mag plaatsen in plaats van een HDD. Uw garantie behoudt u dan ook uiteraard op het moment dat u de notebook open geschroefd heeft. Wel moeten alle originele onderdelen teruggeplaatst worden om in de toekomst eventuele garantie te claimen op een defect.
Hopende u voldoende geïnformeerd te hebben. ALTERNATE

[ Voor 50% gewijzigd door Lendicap op 26-09-2014 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
Beetje late reactie maar hier is de ombouw ook gelukt! Makkelijk is anders betreft het openmaken maar als je voorzichtig te werk gaat en vooral geduldig blijft dan is het zeker te doen!

Ben er erg blij mee in elk geval! Fraaie laptop en ook nog eens snel nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
Birdy D schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:23:
Beetje late reactie maar hier is de ombouw ook gelukt! Makkelijk is anders betreft het openmaken maar als je voorzichtig te werk gaat en vooral geduldig blijft dan is het zeker te doen!

Ben er erg blij mee in elk geval! Fraaie laptop en ook nog eens snel nu!
Goed om te horen ik heb zelf het gevoel dat ze niet verwachten dat mensen hem uit gaan breiden en hij meer voor de zakelijke markt is en daarom ook geen mogelijkheden heeft gekregen (klepjes voor ram etc). Wat voor ssd heb je ingebouwd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
SBTweaker schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 00:07:
[...]

Goed om te horen ik heb zelf het gevoel dat ze niet verwachten dat mensen hem uit gaan breiden en hij meer voor de zakelijke markt is en daarom ook geen mogelijkheden heeft gekregen (klepjes voor ram etc). Wat voor ssd heb je ingebouwd ?
De Crucial MX100 256GB

Wordt toch niet voor opslag gebruikt dus..En verder is het een hele fraaie laptop met een fijn en verlicht toetsenbord...Zeker met de SSD er in, ben ik er heel erg content mee! Aanrader dus (met SSD)! ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Birdy D op 09-10-2014 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 22:07
Ben zelf ook van plan de S50-B-13D te gaan aanschaffen en het lijkt mij mogelijk hier een 2e 2,5" HDD in te plaatsen (met een universele HDD Caddy). Heeft iemand dit toevallig bekeken toen de laptop open lag?
En een tweede is het eventueel bijplaatsen van een 4Gb DDR3L reepje.
Kan iemand bevestigen dat er een geheugenplaats leeg is en wat voor merk type het geplaatste reepje is?

Gegroet, Maurice

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitcheld
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-07 23:44
Mag ik vragen wat het voordeel is van deze laptop tegenover de S50-B-13D?
Voor zover ik kon vinden alleen het Ram geheugen maar misschien mis ik iets.

Ik ben op zoek naar een laptop met minstens:
Full-HD (15,6")
i5 processor
Stevig(metalen body/scherm)
Rond de 600,-

En kom elke keer bij deze laptop uit.
Is de laptop aan te raden? Ook de optie voor een tweede schijf lijkt me zeer interessant.

Alvast bedankt,
Mitchel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:47
Heb deze laptop ook sinds gisteren en een 2e hdd en extra ram lijkt mij ook interessant! Is hier echt plaats voor?

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
Heb zelf de S50-B-126 in de actie gekocht bij Redcoon en ook de HDD door een SSD vervangen.
Ik moet zeggen dat ook met de HDD prima gewerkt kan worden, traag is het niet echt.
Er zitten bij mij standaard 2 reepjes Samsung geheugen in. Het vervangen van de HDD is prima te doen maar wel met beleid uiteraard. Eerst alle schroefjes eruit en dan ben ik bij de SD sleuf begonnen om voorzichtig en met meerdere vingers naast elkaar de behuizing open te drukken. Een tweede HDD erbij was ik ook van plan maar volgens mij past dat niet word de aansluiting op het moederbord voor de stand van het beeldscherm gebruikt.....Om de HDD te verwijderen het dikkere blauwe blokje omhoog trekken en voorzichtig de schijf uit de laptop schuiven.

Gegroet, Maurice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
Nou die van mij is soms wel traag, maar dat ligt denk ik aan de 4gb ram. Deze ga ik daarom ook uitbreiden. Ik weet dat er maar 1 reepje in zit dus vraag mij af welk merk en type dit is. Dacht ooit gehoord te hebben dat het het beste is om 2 dezelfde reepjes te gebruiken ivm beste performes?

DaveD

• Denyo
Bij mij zit er 2x Samsung 8GB in PC3L 12800S-11-12-F3, M471B1G73QH0-YK0.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lendicap
Gisteren alles uitgevoerd, viel me nog best mee! Met die spudger tool heb je het zo los, gewoon voorzichtig doen en dan kost het je 10 minuten.

Het belangrijkst was voor mij om de spudger er horizontaal in te steken, en dan langzaam naar boven te wippen. Daardoor druk je eigenlijk de metaalkleurige rand een beetje naar buiten, waardoor hij losklikt.

Toen alles eenmaal open was is het vervangen niet veel moeite.

Heb zelf 8GB bijgeplaatst (Crucial, populairste in de pricewatch van 67 euro), naast de bestaande 4GB. Draait prima! (beide 10666 DDR3L; opletten dat het wel 1.35volt is).

Nu nog mijn luxeprobleem oplossen: heb WIndows 8 met de recovery media teruggezet en probeer nu een UEFI Multiboot systeem te maken, met Win7 ernaast. Alleen wil de WIn7 installatie met geen mogelijkheid goed draaien ...

In windows 8 is de laptop nu echt supersnel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb zelf ook net de S50-B-13D gekocht bij Wehkamp, waar hij op dit moment in de aanbieding is voor €600. Wat toch zo'n €70 goedkoper is dan andere aanbieders in de pricewatch.

Nu wil ik natuurlijk ook graag een SSD installeren. Maar vroeg me af of het ook mogelijk is om een SSD van M.2 formaat te installeren. Zoiets als http://tweakers.net/price...-sp900-m2-2242-128gb.html.

De Toshiba website+fora geven hier geen informatie over. En google biedt ook geen uitsluitsel.

Weet iemand of de S50-B-13D over een m.2 slot beschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lendicap
Volgens mij niet. Check de google drive foto's op de eerste pagina van dit topic, en de minst wazige foto die ik zelf gemaakt heb. Ik heb geen grote ruimtes gezien waar nog plek was + een lege aansluiting, maar ik heb er dan ook niet specifiek naar gezocht.

Zie mijn foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawaligt
  • Niet online
Thanks! Aan de foto's te zien heb je gelijk, jammer. Als het goed is krijg ik hem morgen binnen, dan zal ik zelf ook eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawaligt
  • Niet online
Inmiddels mijn S50-B-13D open gemaakt en de SSD ingebouwd. Helaas is er geen ruimte voor een extra drive, althans niet op 2,5" formaat. Sowieso is er maar 1 sata connector. Andere connectors zoals NGFF/M.2 heb ik ook niet kunnen ontdekken.

Er is één connector vrij op het moederbord maar na wat googlen blijkt dat die waarschijnlijk een soort mini variant van ps/2 is. Zet dus ook geen zoden aan de dijk.

Bij mij zit er 1 reepje geheugen in, en een extra vrij slot. Geheugen is Samsung M471B5173QH0-YK0. PC3L-12800S-11-13-B4.

Verder is dit inderdaad niet een behuizing die je vaak uit elkaar wil halen. De clipjes waarmee hij vast zit zijn nogal fragiel. Ik maak me ook enige zorgen over scharnieren, want dat plastic er omheen ziet er ook vrij kwetsbaar uit. Maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lendicap
Ik heb de afgelopen vakantie alles geprobeerd om Win7 UEFI te installeren en mijn conclusie blijft toch dat het niet gaat werken op deze laptop, omdat het bios bij alle werkende laptops een optie UEFI+CSM boot heeft en deze Toshiba niet..

Ik heb wel 25x een Windows 7 UEFI bootable USB in FAT32 gemaakt (Rufus, met de hand, etc), Booten zowel met UEFI/CSM geprobeerd, Secure boot stond altijd uit, verschillende USB sticks geprobeerd, verschillende Windows installatie ISO's maar niets werkt.
ALTIJD blijft ie hangen tijdens booten (boot in safe mode: hangt na 'loaded driver disk.sys' en soms na 'classpnp.sys'.)
Alle USB sticks hadden natuurlijk een \EFI\boot folder met bootx64.efi erin, wat ook moet.

Kortom: is het iemand anders wel gelukt om via UEFI te installeren? Ik ga helaas toch maar een gewone BIOS based installatie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawaligt
  • Niet online
Heeft UEFI uberhaupt voordelen in de praktijk?

Wellicht heb je hier iets aan: http://social.technet.mic...installation-to-uefi.aspx

Wel omslachtig..

EDIT: inmiddels heb ik de stappen uitgevoerd zoals daar beschreven. Zo kun je dus van een bios install naar UEFI gaan zonder herinstallatie. Werkt prima.

Na het omzetten naar UEFI kun je bij de Windows 8 opstartinstellingen kiezen voor "Change UEFI settings". Je komt dan in het BIOS waar je secure boot ook nog aan kunt zetten.

Het enige nadeel is dat je bij deze stappen na je EFI boot partitie en MSR partitie ongeveer 128 MB vrije ruimte overhoudt. Het loont de moeite om dat via Paragon o.i.d. nog bij je C: partitie te betrekken. Zeker als je een SSD hebt.

Overigens kon ik wel gewoon booten van een UEFI usb stick die ik heb gemaakt met Rufus en een officieel Windows 8.1 iso van microsoft. Misschien is je iso of stick kapot?

[ Voor 63% gewijzigd door jawaligt op 15-01-2015 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
Hoe is bij jullie de zwarte bezel om het scherm? Bij mij is hij langs de buitenkant wat scherp en ook lijkt hij losser te zitten aan de rechterkant. Was mij eerst niet opgevallen maar nu ik het weet irriteert het mij! |:(

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
Hoe hebben jullie de hdd gecloned naar de ssd? eerst de ssd ingebouwd? Sorry ben een beetje noob! >:)

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb deze laptop gekocht samen met een SSD. Gelijk SSD ingebouwd, echter vind WIN10 geen beschikbare schijven. De stappen hierboven (CSM boot, Secure boot uit) werken bijde niet.

Image is de officiele WIN10 image van de Microsoft site....

Iemand ideeen?

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:54
Bertus schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:14:
Ik heb deze laptop gekocht samen met een SSD. Gelijk SSD ingebouwd, echter vind WIN10 geen beschikbare schijven. De stappen hierboven (CSM boot, Secure boot uit) werken bijde niet.

Image is de officiele WIN10 image van de Microsoft site....

Iemand ideeen?
Dat is vreemd. Heb je de image in UEFI-mode geboot? In BIOS-mode geeft hij misschien problemen.

Probeer anders eens een bootable partitie manager om te kijken of de ssd daar wel verschijnt. Ik heb recent deze nog gebruikt en die werkt goed (in UEFI-mode booten). Kijk daar of de ssd een gpt partitiestijl heeft en formatteer hem eventueel alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
JoepD schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:24:
[...]

Dat is vreemd. Heb je de image in UEFI-mode geboot? In BIOS-mode geeft hij misschien problemen.

Probeer anders eens een bootable partitie manager om te kijken of de ssd daar wel verschijnt. Ik heb recent deze nog gebruikt en die werkt goed (in UEFI-mode booten). Kijk daar of de ssd een gpt partitiestijl heeft en formatteer hem eventueel alvast.
Bleek aan de disk te liggen :) Geformat en klaar.

Fijne machine overall.

Heeft ook een computer!

Pagina: 1