Logitech Z506-speakerset voor PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:08
Hallo allemaal,

Sinds een tijdje wil ik toch wel graag een 5.1-setje in m'n kamer hebben voor m'n PC. Ik heb even zitten zoeken en kwam op deze set uit van Logitech: pricewatch: Logitech Z506

Even rondgekeken op de informatiepagina's van verschillende webshops waar ik erachter kwam dat kabels niet heel erg lang zijn:

- Voor: 2 meter
- Achter: 5 meter
- Midden: 2,7 meter
- Accessoire: 2 meter

Om het geluid achter me te krijgen, zal het toch echt langer dan 5 meter moeten zijn, wil je het ook nog een beetje netjes weg kunnen werken. Toen ik aan iemand bij de MediaMarkt vroeg of er een andere optie is, kreeg ik het antwoord dat dat niet mogelijk was. Omdat deze jongeman eerst even stiekem op zijn horloge keek voordat hij me dit korte antwoord gaf, was ik niet echt overtuigd dat het niet kon. Ik heb daarom op Tweakers gekeken bij mensen die een soortgelijk probleem hadden, en kwam dus op het volgende uit: 3.5mm stereo jack verlengkabel 10 meter

Is dit een realistische oplossing om deze voor sowieso de speakers achter me aan te sluiten? En zo ja, gaat er dan geen kwaliteit verloren of ontstaat er een delay?

Tevens vraag ik me af hoe plug-and-play deze set eigenlijk is. Ik heb redelijk wat verstand van computers, maar wat betreft speakers weet ik alleen dat er een groene aansluiting op m'n PC zit waar ik m'n huidige speakers op heb aangesloten en heb daarom ook geen flauw idee of dat bij deze set ook zo is aangezien deze er nogal wat ingewikkelder uitziet.

Ik hoop dat iemand me advies kan geven of kan helpen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-06 13:34
Zie image:

Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/assets/33013/z506-back.jpg

Je hebt geen 3.5mm jack verlengkabel nodig maar een tulp verlengkabel. Er zit namelijk ( zoals op foto te zien ) een tulp ( cinch ) aansluiting aan het einde van de kabel.

Zoiets:
www.kabeltje.com/tulp-verlengkabel-5-meter

Ik weet alleen niet of het wijsheid is hier een "iets" betere kwaliteit kabel voor te gebruiken gezien er geen normaal audiosignaal overheen gaat maar al het versterkte signaal. Ik denk dat het wel moet kunnen. Op deze manier laat je de originele 5 meter er aan en verleng je de kabels nog eens met 5 meter. Ik zou alleen als je uit kan met 1 meter verlengen het ook maar met 1 meter verlengen en deze "verlengde" afstand zo kort mogelijk houden. Delay ga je niet merken...

Plug en play? Ligt er aan, je kan de set alleen met de groene kabel aansluiten ( groene out op de computer ) maar dan heb je alleen voor links en rechts geluid. Wil je écht surround moet je hem met 3x 3.5mm jack aansluiten, uit mijn hoofd groen ( voor links rechts ), zwart ( surround links rechts ) en oranje ( front, sub ).

[ Voor 7% gewijzigd door HammieDuDe op 21-07-2014 14:28 ]

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:10
^^Met hem. Ik heb ook tulp verlengkabels gebruikt voor mijn X530, werkt prima :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
Bedankt voor jullie reacties. Heb ik het dan goed als ik het zo zou aansluiten:

Speakers achter -> Tulp verlengkabel -> Subwoofer
Speakers links en rechts voor -> Subwoofer (groene aansluiting)
Front -> Subwoofer

Vergeef me als ik uit m'n nek klets, maar ik doe m'n best. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
De rechter frontspeaker heeft een d-sub aansluiting, de rest van de speakerkabels zijn op kleur. De linker voorspeaker gaat in de zwarte aansluiting, de center in groen, linksachter in blauw en rechtsachter in wit, zie plaatje van HammieDuDe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
Ik snap hem nu beter. Eerst moet het geluid van je machine (in dit geval de m'n PC) naar de speakerset gestuurd worden, en die stuurt het weer onderling naar je speakers?

Moet ik dan bij rear right en rear left de tulp aansluiten, en de aansluiting van rear right en left op de tulps aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Alphyraz schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 20:31:
Ik snap hem nu beter. Eerst moet het geluid van je machine (in dit geval de m'n PC) naar de speakerset gestuurd worden, en die stuurt het weer onderling naar je speakers?

Moet ik dan bij rear right en rear left de tulp aansluiten, en de aansluiting van rear right en left op de tulps aansluiten?
Bedoel je de verlengkabels? Ik weet niet hoe het bij de 506 aan de speakerzijde zit aangesloten, bij mij zitten de kabels vast aan de speaker, dus de tulpverlengkabel zit bij mij in de subwoofer in de rear left (blauw) en de rear right (wit). Aan die verlengkabel zitten vervolgens de speakers aangesloten.

De PC gaat in de bovenste 3 aansluitingen, waarvan de kleuren overeenkomen met die van je geluidskaart/onboard geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
Dat bedoelde ik, stond er een beetje onduidelijk. :)
In principe heb ik dus dezelfde opstelling als jij. Zou ik dan aan set in de doos van de 506 en twee verlengkabels genoeg hebben om alles aan te sluiten?

Is het dan ook zo dat wanneer ik alleen de groene kabel in m'n PC en in de subwoofer steek, ik ook gewoon 5.1 geluid heb?

[ Voor 23% gewijzigd door Alphyraz op 22-07-2014 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Met alleen de groene ga je het niet redden, oranje en zwart moeten er ook bij, anders werken alleen de frontspeakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
Maar hoe sluit ik dan m'n PC aan op de subwoofer? Ik heb in m'n PC (als ik het goed heb) alleen een groene, roze en lichtblauwe uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je geluk hebt kan je de geluidskaart zo configureren dat de andere kanalen uit de roze / blauwe stekker komen. Zo niet, dan heb je een 5.1 (of meer) geluidskaart nodig. De goedkope kaartjes voldoen.

[ Voor 8% gewijzigd door TBTL op 23-07-2014 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
Misschien moet ik voortaan even kijken voordat ik reageer. Ik heb gelukkig ook een oranje en zwarte aansluiting.

Is dit dan de juiste opstelling?

PC groen -> Subwoofer groen
PC oranje -> Subwoofer oranje
PC zwart -> Subwoofer zwart
Subwoofer front right -> Speaker front right
Subwoofer front left -> Speaker front left
Subwoofer center -> Speaker center (front, logisch)
Subwoofer rear right -> Tulp verlengkabel -> Speaker rear right
Subwoofer rear left -> Tulp verlengkabel -> Speaker rear right

Ik neem aan dat alle kabels (inclusief groen, oranje en zwart) gewoon in de doos van de Z506 zitten? Behalve de tulp-kabels dan.

[ Voor 11% gewijzigd door Alphyraz op 23-07-2014 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Als je het op die manier aansluit klopt het :) Ik heb nog geen speakerset meegemaakt waar de kabels naar de PC er niet bijzitten. Hier een unboxing fotoserie van de z506: http://www.engadget.com/g...rs-unboxing-and-hands-on/ Op de dertiende foto staan de kabels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
Heel erg bedankt voor je hulp de afgelopen dagen, het is me nu helemaal duidelijk. Zijn de kabels die HammieDuDe hier postte ook goed om te gebruiken?

[ Voor 12% gewijzigd door Alphyraz op 23-07-2014 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Die zullen prima werken denk ik, ik zou zelf voor ietsje dikkere gaan, en ook niet langer dan nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-06 18:26

Plato112

Da is toch nie normaal!

Dat zijn gewoon standaard kabels en die zullen prima voldoen.
Peenutzz schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 20:48:
Die zullen prima werken denk ik, ik zou zelf voor ietsje dikkere gaan, en ook niet langer dan nodig is.
Ben ik net te laat ;)
Hoe korter hoe beter inderdaad en de dikte blijft moeilijk. Waarschijnlijk levert Logitech ook dunne kabels dus of dat veel verschil zal maken..

Oh wacht even. Deze kabels zitten met twee draden aan elkaar. Je hebt volgens mij maar één draad per speaker nodig. Dus toch andere kabels zoeken als ik het goed.

Volgens mij heb je dan zoiets nodig:
http://www.allekabels.nl/...56/tulp-verlengkabel.html of
http://www.allekabels.nl/...86/tulp-verlengkabel.html

[ Voor 102% gewijzigd door Plato112 op 23-07-2014 21:01 ]

Speed limits are like herpes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
Wie moet ik geloven? :p
Ik wil best een iets dikkere kabel kopen als het prijsverschil niet te groot is. Waar moet ik op letten?

Edit: je raadt dus de tweede link (allekabels.nl) aan? Hmm...

[ Voor 20% gewijzigd door Alphyraz op 23-07-2014 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Die van allekabels zien er beter uit dan die van HammieDuDe, vooral de plug lijkt degelijker.
Plato112 schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 20:48:
Ben ik net te laat ;)
Hoe korter hoe beter inderdaad en de dikte blijft moeilijk. Waarschijnlijk levert Logitech ook dunne kabels dus of dat veel verschil zal maken..
Ik heb het idee dat er niet heel veel stroom door die draadjes gaat, gezien de standaard dikte, dus mijn gedachte is dat bij verlengen de kabels gerust iets dikker mogen zijn i.v.m. eventueel verlies. Het is al niet veel, dus ik houd het liefst zoveel mogelijk daarvan over :P Van die paar euro meer lig ik niet wakker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
Dan gaat dit het worden. Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

Peenutzz schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 21:58:
Die van allekabels zien er beter uit dan die van HammieDuDe, vooral de plug lijkt degelijker.

[...]

Ik heb het idee dat er niet heel veel stroom door die draadjes gaat, gezien de standaard dikte, dus mijn gedachte is dat bij verlengen de kabels gerust iets dikker mogen zijn i.v.m. eventueel verlies. Het is al niet veel, dus ik houd het liefst zoveel mogelijk daarvan over :P Van die paar euro meer lig ik niet wakker :)
Ja, maar de iets betere kabels die ik vond op kabeltje.com waren niet een paar euro duurder. Die waren zo duur dat je beter meteen een duurdere speakerset kon kopen ;)
Anyway het aanbod in verlengkabels was sowieso zeer beperkt, waren bijna allemaal normale kabels waar we in dit geval niks aan hebben.
Alphyraz schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 22:20:
Dan gaat dit het worden. Bedankt voor jullie reacties!
Ok, succes en veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-06 13:34
Peenutzz schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 21:58:

[...]

Wat ik idd ook al zei in m'n post, kabels van allekabels die ik gepost had zijn idd van butt-kwaliteit, maar voor een metertje maakt het ook het verschil niet of je goldplated blabla pakt.

Gewoon zo kort mogelijk verlengen en hoe korter de verlengkabel hoe goedkoper je ze kan pakken, Logitech gebruikt ook geen 100% koperkernen in deze kabels, zelfs niet in de kabels van mijn Z5500, waar ik toch wel een beetje van op keek.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
Inmiddels is de set binnen en helemaal aangesloten. Wat ik me afvraag is of er een manier is om 2.0 geluid af te spelen als 5.1 geluid? Ook heb ik nu wanneer ik op Hearthstone zit, het geluid opeens 'plat' klinkt. Met m'n oude Logitech-set (pricewatch: Logitech X-230) had ik een goede bass in het geluid, maar dat lijkt nu wel verdwenen te zijn. In Hearthstone zelf zie ik nergens opties om het geluid te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnkoevoets
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 07:20
wellicht een open deur, maar heb je bass knop op de subwoofer al een draai gegeven?

Om geluid van 2.0 naar 5.1 te krijgen zijn voor films een hele bende converters; bijv. Dolby Pro logic (I, II, IIz)

Voor muziek is het een ander verhaal, bijna alle (mainstream) muziek is opgenomen als een stereo bron. je kan een filter gebruiken die de lage tonen(bass) apart stuurt via je subwoofer kanaal zodat je van zelfde bron (2.0) een stereo met laag kanaal (2.1) aansturing hebt, wellicht dat dat met je logitech set better klinkt. Daarvoor zou AC3 Filter kunnen gebruiken; http://www.ac3filter.net/

maar kan ook andere dingen zijn, wellicht niet juiste output gekozen bij Hearthstone (spelletje)? windows verteld dat je nu een 5.1 speaker setup hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

Inderdaad eerst ff je windows instellingen controleren.
Hoe is het geluid in andere games of bijv. in een film?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
Sorry, vergeten te vermelden. Alles werkt prima, behalve bij bronnen die 2.0 geluid aanleveren. Dat is natuurlijk logisch, maar ik vroeg me af of er een manier was om on the fly 2.0 geluid om te zetten in 5.1 geluid. Of 5.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnkoevoets
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 07:20
http://www.ac3filter.net/ ;- )

alsof je hun website al gelezen hebt;
"...can encode any audio source to AC3 on-the-fly..."
en
"...Up-mix any audio track (even plain stereo) up to 6 channels..."

exact wat je wilt geloof ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-06 21:58
Of anders Dolby Digital Live, moet daar alleen wel je geluidskaart geschikt voor zijn.

[ Voor 70% gewijzigd door ShitHappens op 30-07-2014 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
Bedankt voor jullie reacties. Blijkbaar moest ik de drivers installeren die bij het moederbord zaten, want die ik eerst had kwamen automatisch mee met Windows 8.1 updates. Hierbij is de optie 'Luidspreker vullen' beschikbaar die dit effect geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

Mooi dat het opgelost is en veel plezier met de speakerset!

Pagina: 1