Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[ESX/VDI] Image met OF 2013 performed slecht. OF 2010 niet.

Pagina: 1
Acties:

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11 19:07

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Hallo,

Sinds een paar maanden is men binnen mijn organisatie gestart met de uitrol van nieuwe VDI images/templates gebasseerd op Windows 7. Op deze VDI's wordt ook gewerkt met Office 2013.
Wat structureel op lijkt te vallen is dat de performance van Office 2013 weergaloos slecht is vergeleken met Office 2010.

Ook als we identieke builds testen (met op de één Office 2013 en de ander Office 2010) dan is de Office 2010 build vele malen sneller. Ik doel dan natuurlijk met name op het werken binnen het office pakket an sich. Met name Outlook en Excel lijken boosdoeners te zijn.

Natuurlijk hebben we al het nodige geprobeerd en rondgezocht, waaronder ook dit technet artikel:
http://social.technet.mic...er-down?forum=officeitpro

Het mag echter allemaal niet baten (Graphics acceleration staat bij iedereen uit, Audio staat uit, color depth is ook omlaag gebracht).

Heeft iemand hier misschien ook ervaring met dit probleem?
Gezien het technet artikel lijken we in ieder geval zeker niet de enige te zijn.

offtopic:
PS. Ik hoop dat deze vraag in het juiste subforum staat. Zo niet, modjes voelt u vrij om het te moven.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Wat geven perfmon en esxtop aan?

while (! ( succeed = try ()));

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 12:17

mindcre8r

Tradepedia

ik heb deze gevolgd, en werkt nu goed.
http://www.virtuallyvirtu...and-vdi-performance-tips/

Bears and Bulls

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
@hans: Esxtop/perfmon hebben dit juist kenbaar gemaakt (wat ook in het technet artikel wordt benoemd waar ik naar link): op willekeurige momenten is er hoge CPU vraag door de processen outlook.exe en excel.exe (bij ons het meest gebruikt maar winword.exe doet het ook).

@ mindcre8r: We hebben alle informatie/tips gevolgd welke op de webpagina daar staan. Daar wordt overigens ook gelinkt naar het technet artikel waar ik over spreek. Bottom line van dat artikel is dat er kennelijk anders wordt omgegaan met de grafische schil in Office 2013 en dat een aantal zaken worden afgehandeld door DirectX waar dit voorheen niet zo was.
Moraal van ons verhaal is dat we met de huidige hardware (waar al 150% headroom in zit) nog steeds slechte performance ervaren (incl. alle tweaks).
Waarschijnlijk heb je dus te maken gehad met een kleinere organisatie of geen vergelijk gezien met voorgaande builds (icm office 2010). Om de problemen enkel met resources aan te pakken zouden we namelijk nog eens 50% op moeten schalen met ons huidige cluster om hetzelfde aantal gebruikers van goede performance te voorzien... dat kan echt nooit de bedoeling zijn.
Wellicht gebruik je een platform met de nodige voorziening hardware om HyperV te ondersteunen? Het lijkt wel dat MS vanwege deze reden (ie. het werkt wel goed op MS only producten of gelicenseerde afleidingen daarvan) het probleem niet onderkent of op wil lossen.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

Welk OS is je backend? de VDI host.

Bears and Bulls

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
VMWare ESX

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

hebben die ook iets als GUI redirect? misschien met een fysieke GPU zoals hyper-v dat ondersteund?

Bears and Bulls

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Die mogelijkheid hebben we helaas niet. Sessie wordt opgebouwd middels 2 brokers, hier hebben we alle mogelijke performance tweaks al op uitgevoerd.
We gaan binnen nu en een jaar wel over op een VMware view architectuur, maar Office 2013 is echt een no-go.
Zojuist een nieuwe reply gezien in het technet topic waar ik naar link (startpost). Wederom iemand met high-end hardware en een paar VM's die belabberd gaan performen zodra Office 2013 wordt gebruikt.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welke versie, wat voor hardware en hoeveel vm's draai je op een host.

Verder ben ik erg benieuwd naar de config van de VDI's (memory/cpu) en of aanpassen van het aantal Vcpu's verschil maakt. Houdt daarbij erg goed de cpu-ready performance counter van de vm eens goed in de gaten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Probleem is dat hiermee ook functionaliteit wordt uitgezet die gebruikers willen zoals preview pane in outlook et cetera. Waarom dingen uitzetten op user experience? Dat is een no go.

Zelf eens getest met een W8.1 VM op mijn 2012R2 hyper-v. Is een drama. Maar toen ik mijn omgekatte NVidia kaart en FX ging draaien, dus hardware acceleration onder Hyper-v speerde het als een gek. Heel wazig dus. Moest overigens wel W8.1 opnieuw bouwen in mijn VM. De CPU monopolizing wass ook weg.

Wat niet hielp: SSD, meer dan 4GB memory. Meer VCPU werkte wel, maar bij lange na niet als GPU performance. Maar voor een grote omgeving is het geen optie.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:06
Herken alle klachten en symptonen omtrent trage performance icm OF2013. Hier veel geprobeerd en uiteindelijk winst behaald met wat overige zaken als:
- Power Profile fysieke server. HP heeft standaard balanced wat ervoor zorgt dat je CPU kijkt naar algehele wens naar resources. Als je dit bekijkt is je CPU de ene keer 2.0 GHz en de andere keer 2.6GHz. Dit aanpassen naar high performance is al een winst. Feedback die ik hierop heb ontvangen was zeer positief.
- VMware HW Level. Indien mogelijk upgrade deze naar v10. Er zitten veel cpu verbeteringen in versies 8/9/10.
- Outlook online modus. Stap af van offline caching op RDS servers. Het vreet performance en storage.
- Voorkom veel gekoppelde postbussen en grote mailboxen (opschonen, quotas of archivering). Dit scheelt veel als gebruikers gaan zoeken. Outlook gaat dan door alle mogelijke items heen en als je 30GB in je eigen box hebt en ook nog gekoppelde boxen duurt dit even of crashed Outlook (uitgaande van een zoekopdracht in alle postvakken).
- Controleer ook performance van Exchange. Heeft deze genoeg geheugen?

Voor algehele performance verbetering hebben we RES Workspace Manager (voorheen Powerfuse) geimplementeerd i.c.m. W2K12R2. Voorheen zonder R2. En dit gaf ook een rustiger beeld van CPU.

Nog steeds is Outlook niet super maar het creert nu geen cpu spikes meer. Moet helaas wel toegeven dat we nu minder gebruikers per RDS server weg zetten als W2K8R2 icm OF2010. Puur door de performance issues.

Wijzigingen als preview modus, hardware acc scheelt weinig tot niks. Wat wel scheelt bij opstarten van Word/Excel is alle templates uit te schakelen. Dan houd je alleen blanco ophalen. Alle illustraties hiervan ophalen werkt ook niet bevordelijk. :+

[ Voor 10% gewijzigd door ro3lie op 15-08-2014 00:10 ]

Pagina: 1