Probleem omschrijving :CPU :
Intel i5-4670K
Mem :
Corsair XMS3 16GB(2x8GB) DDR3 1600mhz
GPU :
Msi R9 280x 3gb
Sound :
Asus Xonar XDG PCI-E
Win 8.1 X64
HDD1:
Plextor SSD 128GB
HDD2:
Samsung SSD 256 GB
HDD3:
WD 3TB green 7200RPM
CPU-Cooler :
Scyte Mugen IV
Rand1 :
Logitech G500S
Rand2 :
Razor Deathstalker
BIOS/Motherboard:
0810 (ASUS B85M-E)
PSU :
Be Quiet! Pure Power L8 730W CM
Beste mede tweakers,
Ik heb jullie hulp nodig bij een computerprobleem waar ik momenteel niet de oorzaak van kan achterhalen. Mocht het nodig zijn dat tijdens de troubleshoot jullie de minidumps nodig hebben dan kan ik deze aanleveren . Ik ben redelijk bekend als het gaat om troubleshooting maar deze keer krab ik toch echt even achter mijn hoofd.
Ik heb dit systeem in januari aangeschaft en eigenlijk heb ik tot de dag van vandaag problemen met dit systeem.
Waar heb ik last van ? :
- BSOD's
- Een kort overzichtje (helaas niet de nieuwste BSOD's) staat hier : http://www.schiesupport.nl/280x/crash.htm
- Sinds een paar weken krijg ik steeds vaker hal.dll crashes / Whea_uncorrectable_error (124_genuine intel)
Wat heb ik al gedaan :
- Schone installatie w7 & w8
- Bios update gedraaid voor moederbord
- Bios update gedraaid voor Msi 280x
- Drivers allemaal bijgewerkt , natuurlijk via Revo uninstaller / DDU ervoor gezorgd dat alles netjes is en er geen restanten achterblijven
- Prime95 10 pass gedaan , geen errors
- Asus B85M-E RMA gestuurd en laten vervangen
- Alle overclock settings uitgezet (dus geheugen op 1300 en cpu op 3400 met max turbo 3800)
Wat kan ik nog testen :
- Memtest (dit draait hopelijk nu nog thuis , al was hij daarstrax op 1300mhz in 3:40 blijven hangen???? Dit klinkt al niet goed) , hij draait nu op 1600 ddr via het XPM/xps profiel wat in de UEFI bios draait.
- Eventueel de PCI-E geluidskaart eruit halen
- Helaas heb ik geen vergelijkbare videokaart om te testen of het daar aan zou kunnen liggen en dat deze gewoon RMA moet.
Wat vind ik raar :
1. De pc crashed eigenlijk alleen op battlefield 4 , hij crashed en op mantle en op directX 11.
2. Hij liep dus vanochtend vast op de memtest
3. Wat ik zover uit de minidumps kon opmaken is dat hij vaak aangeeft dat het om een Processor caching error gaat (via !analyze -v & !errrec)
Wat zou dit kunnen veroorzaken ? Iemand enig advies ?
[ Voor 3% gewijzigd door Aionicus op 21-07-2014 12:26 ]