• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
CPU :
Intel i5-4670K
Mem :
Corsair XMS3 16GB(2x8GB) DDR3 1600mhz
GPU :
Msi R9 280x 3gb
Sound :
Asus Xonar XDG PCI-E
Win 8.1 X64
HDD1:
Plextor SSD 128GB
HDD2:
Samsung SSD 256 GB
HDD3:
WD 3TB green 7200RPM
CPU-Cooler :
Scyte Mugen IV
Rand1 :
Logitech G500S
Rand2 :
Razor Deathstalker
BIOS/Motherboard:
0810 (ASUS B85M-E)
PSU :
Be Quiet! Pure Power L8 730W CM
Probleem omschrijving :

Beste mede tweakers,

Ik heb jullie hulp nodig bij een computerprobleem waar ik momenteel niet de oorzaak van kan achterhalen. Mocht het nodig zijn dat tijdens de troubleshoot jullie de minidumps nodig hebben dan kan ik deze aanleveren . Ik ben redelijk bekend als het gaat om troubleshooting maar deze keer krab ik toch echt even achter mijn hoofd.

Ik heb dit systeem in januari aangeschaft en eigenlijk heb ik tot de dag van vandaag problemen met dit systeem.

Waar heb ik last van ? :

- BSOD's
- Een kort overzichtje (helaas niet de nieuwste BSOD's) staat hier : http://www.schiesupport.nl/280x/crash.htm
- Sinds een paar weken krijg ik steeds vaker hal.dll crashes / Whea_uncorrectable_error (124_genuine intel)

Wat heb ik al gedaan :

- Schone installatie w7 & w8
- Bios update gedraaid voor moederbord
- Bios update gedraaid voor Msi 280x
- Drivers allemaal bijgewerkt , natuurlijk via Revo uninstaller / DDU ervoor gezorgd dat alles netjes is en er geen restanten achterblijven
- Prime95 10 pass gedaan , geen errors
- Asus B85M-E RMA gestuurd en laten vervangen
- Alle overclock settings uitgezet (dus geheugen op 1300 en cpu op 3400 met max turbo 3800)

Wat kan ik nog testen :

- Memtest (dit draait hopelijk nu nog thuis , al was hij daarstrax op 1300mhz in 3:40 blijven hangen???? Dit klinkt al niet goed) , hij draait nu op 1600 ddr via het XPM/xps profiel wat in de UEFI bios draait.
- Eventueel de PCI-E geluidskaart eruit halen
- Helaas heb ik geen vergelijkbare videokaart om te testen of het daar aan zou kunnen liggen en dat deze gewoon RMA moet.

Wat vind ik raar :

1. De pc crashed eigenlijk alleen op battlefield 4 , hij crashed en op mantle en op directX 11.
2. Hij liep dus vanochtend vast op de memtest
3. Wat ik zover uit de minidumps kon opmaken is dat hij vaak aangeeft dat het om een Processor caching error gaat (via !analyze -v & !errrec)

Wat zou dit kunnen veroorzaken ? Iemand enig advies ?

[ Voor 3% gewijzigd door Aionicus op 21-07-2014 12:26 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:50
Memtest inderdaad. Of trek er eens een latje uit.

Gezien de frequentie van de bluescreens zou 't me niet verbazen als je RAM wel brak is, maar memtest zo 123 niets vindt..

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-01 12:28

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Of het werkt gewoon niet lekker met je ASUS moederbord, Asus borden staan bekend om hun kieskeurigheid bij RAM. Kijk eens op de QVL lijst op de Asus site of deze modules er op staan?

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Aionicus
Ik heb zojuist even bij de QVL lijst gekeken , bij http://dlcdnet.asus.com/p...E/B85-series_DRAM_QVL.pdf

helaas zie ik inderdaad niet mijn type ram erbij staaan. Of tenminste niet in de combo die ik heb (2x 8gb)
Asus is dus heel picky als het om geheugen gaat als ik het zo lees ?

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:55
Aionicus schreef op maandag 21 juli 2014 @ 13:14:
Ik heb zojuist even bij de QVL lijst gekeken , bij http://dlcdnet.asus.com/p...E/B85-series_DRAM_QVL.pdf

helaas zie ik inderdaad niet mijn type ram erbij staaan. Of tenminste niet in de combo die ik heb (2x 8gb)
Valt best mee. Het komt natuurlijk wel eens voor... maar tegenwoordig hoor ik vrijwel nooit meer issues met RAM dat niet werkt i.c.m. een bepaald moederbord.

Je zou memtest86 eens kunnen doen gebruiken om te testen :)

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Aionicus schreef op maandag 21 juli 2014 @ 13:14:

Ik kan niet oordelen of het erger is bij Asus dan bij andere fabrikanten (het is grotendeels afhankelijk van de chipset lijkt mij?), maar het zou hier wel het geval kunnen zijn.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ja, het is een typisch Asus kwaaltje, zeg niet dat de modules niet gewoon kapot zijn of dat het wat anders is maar het zal niet de eerste keer zijn dat het vage problemen geeft.

@liquidt
Nee het is afhankelijk van de BIOS/UEFI etc, chipset doet sowieso niets meer de controller zit bij zowel AMD als Intel tegenwoordig in de CPU ingebakken.

Asus is gewoon meer picky dan GB/MSI/ASRock. Ik zeg ook niet dat dat het probleem is, maar het kan wel een oorzaak zijn.

Maar probeer dus even met 1 stick, daarna met de andere mochten deze alle 2 problemen geven in memtest/BF4 wissel ze dan om voor een stick van een ander merk/type het liefst een van de QVL dan.

Mocht dit ook allemaal geen baat hebben, dan is het de CPU naar aller waarschijnlijkheid.

[ Voor 69% gewijzigd door DarkBlaze op 21-07-2014 13:39 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Aionicus
even een update :

ben tussendoor even gaan kijken , met Multicore liep memtest binnen 3-5 minuten vast
daarna opnieuw gestart singlethread met 1600 mhz als memclock en na 5 uur draaide hij nog , nu moet ik vanavond helaas wat werk doen op de pc dus zal vannacht opnieuw memtest starten en dan hopelijk het 24u laten draaien.

Wel apart dat memtest met meer dan 1 cpu vast loopt (ondanks dat het + naast memtest blijft knipperen maar voor de rest pc volledig vast zit , caps lock enz reageert niet)

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Als ik zo die BSOD list zie, zie ik veel atikmdag.sys. Lijkt me dat je kaart problemen geeft.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Thralas
Gebruik je memtest86 of memtest86+? Die laatste is het meest gangbaar.
rikadoo schreef op maandag 21 juli 2014 @ 20:51:
Als ik zo die BSOD list zie, zie ik veel atikmdag.sys. Lijkt me dat je kaart problemen geeft.
Nee.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Thralas schreef op maandag 21 juli 2014 @ 20:52:
Gebruik je memtest86 of memtest86+? Die laatste is het meest gangbaar.

[...]

Nee.
Hoe verklaar je de BSOD`s dan die richting de drivers van de kaart wijzen?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik denk dat je CPU brak is als ik dit zo lees, een deel van je cache is misschien wel beschadigt, en dan op een core die bij Battlefield 4 wel zwaar belast (die trekt een quad goed vol) maar bijvoorbeeld gewoon zo in windows niet. Ik weet niet of je een andere cpu hebt of ander ram om mee te testen?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-02 19:50
Van alle defecte pc's die ik ooit heb gezien, lag het nooit aan een defecte cpu. Dat wilt niet uitsluiten dat het niet kan, maar de waarschijnlijkheid is zo laag, dat ik dit pas als allerlaatst zou testen.

Als je na alle tests nog steeds geen conclusie kan trekken dan kan je op zoek gaan naar iemand die bijvoorbeeld dezelfde cpu icm andere moederbord. Dan net zo lang onderdelen uitwisselen totdat je probleem weg is.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Nou ja ik doe gewoon 1+1 dus dit:
3. Wat ik zover uit de minidumps kon opmaken is dat hij vaak aangeeft dat het om een Processor caching error gaat (via !analyze -v & !errrec)

plus dit:
ben tussendoor even gaan kijken , met Multicore liep memtest binnen 3-5 minuten vast

plus dit:
daarna opnieuw gestart singlethread met 1600 mhz als memclock en na 5 uur draaide hij nog

BF4 trekt je CPU vol open, en ook je RAM en laat nu ook elke core zijn eigen beetje L1 en L2 cache hebben en dat ook in verbinding staan met het RAM

• Thralas
rikadoo schreef op maandag 21 juli 2014 @ 20:56:
Hoe verklaar je de BSOD`s dan die richting de drivers van de kaart wijzen?
Algemene instabiliteit. Bij het spelen van een game spendeert de kernel relatief veel tijd in routines van de videokaartdriver, dus is de kans dat het daar crasht aanzienlijk.

Algemener: de conclusie 'het ligt aan de videokaart' zou ik enkel durven trekken als de bluescreens eenduidig naar een en dezelfde driver wijzen.

TS ondervindt echter segmentation faults (0xC0000005) in verschillende drivers/onderdelen, waaronder enkele van Microsoft zelf (fileinfo.sys, hal.dll). Dat ligt in 99,99% van de gevallen niet aan al die drivers, dus dan is het systeem simpelweg instabiel.

Als de instabiliteit niet veroorzaakt wordt door foute clocks, voltages, of timings (checken!) dan heb je waarschijnlijk te maken met brakke hardware. Op volgorde van waarschijnlijkheid: memory, psu/moederbord, cpu. Desalniettemin zou ik uitsluiten wat er uit te sluiten valt, gelukkig is memory vaak het makkelijkst (als je 2 modules hebt, tenzij je pech hebt en 2 stukke of incompatibile modules hebt)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op GoT is het de bedoeling dat een topictitel informatief is.

"Wat Hulp van experts gevraagd" zegt exact niets over wat je probleem nu eigenlijk is en voegt ook niets toe (iedereen is wel op zoek naar hulp...).

Titelfix:
"Wat Hulp van experts gevraagd" > "BSOD's met nieuw systeem"

Volgende keer graag zelf hiervoor zorgen :o

Oslik blyat! Oslik!

• Aionicus
dion_b schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 12:51:
Op GoT is het de bedoeling dat een topictitel informatief is.

"Wat Hulp van experts gevraagd" zegt exact niets over wat je probleem nu eigenlijk is en voegt ook niets toe (iedereen is wel op zoek naar hulp...).

Titelfix:
"Wat Hulp van experts gevraagd" > "BSOD's met nieuw systeem"

Volgende keer graag zelf hiervoor zorgen :o
hehe excuses ! , wist nou niet zeker of het hier thuishoorde dus ik denk ik vraag het quasie aardig :P

• Aionicus
Even een korte update :

Van het weekend +- 6 uur battlefield 4 gespeeld , 0 crashes! met 1x 8gb erin.

Morgen / overmorgen (afhankelijk) van hoe en wat zal ik even het andere stickje testen. Ergens hoop ik dat ik dan binnen 10 min een bsod krijg. Zal alleen even moeten afvragen wat er zou kunnen zijn als ze allebei single mode wel werken.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Kan natuurlijk ook dat je moederbord het gewoon niet zo tof vind om dat ram in dual channel te draaien. Daar hoeft verder niets voor defect te zijn maar is gewoon nukkigheid van de combinatie ram/moederbord :)

• Aionicus
DarkBlaze schreef op maandag 28 juli 2014 @ 18:20:
Kan natuurlijk ook dat je moederbord het gewoon niet zo tof vind om dat ram in dual channel te draaien. Daar hoeft verder niets voor defect te zijn maar is gewoon nukkigheid van de combinatie ram/moederbord :)
Nu moet ik zeggen dat het al een tijd geleden is dat ik me met dual channel en single channel heb beziggehouden . het lijkt mij dat dual channel toch een grote snelheidswinst zou zijn ?

Als dual channel niet zou werken dan zou slot 1 + 2 bv wel moeten werken toch.

even checklijstje met vragen :

Als andere stick bsod' = simpel stick dood.

1) Indien andere stick ook gewoon werkt dan probeer ik nogmaals even dual channel.
1a -> als hij dan bsod. Probeer ik kanaal 1 & 2.
1b -> als hij dan nog bsod geeft dan moet ik denk ik echt ander geheugen hebben ?

2) Ik heb in mijn bios een XMP profiel voor 1600mhz (1 profiel , niet aan te passen) . Zou daar een foutive instelling in kunnen zitten en moet ik dan contact opnemen met asus of is dat zelf aan te passen ? ik zag ergens 1,5v en 1,3v staan (alsof 2e stick dan minder voltage zou krijgen). Al heb ik nu xmp uitstaan.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Dual channel geeft niet echt bijzonder veel winst meer tegenwoordig tenzij jij een iGPU hebt kijk hier maar is reviews: De grote Tweakers-geheugentest en als je bord 1+3 en 2+4 als dual channel kanalen heeft zou 1+2 wel moeten werken ja want dan draait het in single channel mode.

1) Ja dat is de juiste methode je zou ook nog iets als OCCT kunnen gebruiken om je RAM/CPU echt goed te pushen en dat gewoon even een uurtje aan zetten en wisselen tussen de test types, de een zet je CPU echt aan het werk de andere belast veel meer je RAM http://www.ocbase.com/index.php/download

2) Ik neem toch aan dat je sticks gelijk zijn, dus als je XMP aan zet voor beide sticks staan die ook gelijk. Het kan wel dat zonder XMP ze op 1,35v draaien bijvoorbeeld en met XMP (dus hoogere snelheid/timings) ze meer stroom moeten hebben en dus op 1.5v draaien.

Pagina: 1