Welke harde schijf in build

Pagina: 1
Acties:

• Simoonzel
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-06-2025
Hoi CAA,

Ik ga binnenkort mijn eerste build doen. Echter heb ik twijfels bij welke harde schijf ik hierin zal doen. Momenteel heb ik de pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB in mijn lijstje staan. Eerst had hiervoor de pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB uitgekozen vanuit de BBG, maar door schommelende kwaliteit van de schijven wordt dit inmiddels afgeraden.
Ik ben fotograaf, dus ik moet veel grote bestanden opslaan en ik wil liever niet aan ruimte tekort komen. Maar de WD Blues worden maar uitgegeven tot aan 1 TB, terwijl ik liever een iets grotere schijf zou hebben. Eerst dacht ik aan de WD Red, maar die zijn blijkbaar afgesteld op bepaalde toepassingen (waarvan ik niet precies weet wat het zijn) en niet echt voor huis- tuin- en keukengebruik zoals ik mijn opslagbehoeftes maar even zal noemen.
Nu zoek ik dus een alternatief voor de WD Blue met iets meer opslagcapaciteit, ik dacht zelf aan 2 TB. Het budget is niet echt belangrijk omdat ik nog niet precies weet hoeveel geld ik aan het eind van deze zomer heb gespaard om mijn pc te bouwen. Als er dus ruimte in het budget zit zal ik een duurdere HDD nemen, zo niet dan ga ik voor de WD Blue en breid ik uit wanneer nodig (of is dit sowieso verstandiger?).

Wie kan me hierin adviseren? :>

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:52
Sowieso zal je 2 hardisks nodig hebben, 1 intern en een 2e voor je backup. Tenzij je dat al geregeld hebt natuurlijk. Zelf heb ik (ook fotograaf) een tijdje gedaan met 1TB WD-Greens, maar vond ze met het laden van metadata voor raws enzo toch behoorlijk traag.
Nu heb ik een pricewatch: Sandisk Extreme II Notebook 480GB als werk disk met een pricewatch: WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB (had ik nog) als backup. en twee pricewatch: HGST Deskstar NAS, 4TB als dubbele opslag voor afgeronde projecten. Waarbij ik merk dat de 7200rpm HGST's ook grote folders met foto's sneller laden in bridge. Werkt fijn, vooral dat lopende projecten op de SSD kunnen en dat de 1TB black voldoende ruimte biedt om met versioning te backuppen.

En ja ik weet dat NAS disks voor in een NAS bedoeld zijn en dat een interne disk als backup gebruiken niet valt onder best practices.. en daarom staat mbt opslag een nas ook als volgende uitbreiding gepland.. vandaar de NAS disks :P

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-02 17:00
Je geeft aan dat je fotograaf bent, daarom neem ik aan dat je bestanden belangrijk voor je zijn. Wat is je backup plan? Minstens net zo belangrijk als je primaire opslag.

Voor goed advies is het misschien verstandig om nog wat zaken te vermelden. Bijvoorbeeld de geplande build (als overzicht zoals uitgelegd in Handleiding Pricewatch ), je opslaggedrag nu, je eisen en wensen voor de nieuwe omgeving.

Als je bijvoorbeeld 'heel veel' opslaat en dat blijkt om slechts enkele honderden GBs te gaan, krijg je andere adviezen dan wanneer je 'heel veel' over TBs gaat.

Daarnaast is de gewenste snelheid ook van belang. Hoe snel moeten foto's geladen worden en weggeschreven (en hoe groot zijn ze)? Als het niet super snel hoeft, kan een WD Green bijvoorbeeld ook prima werken.

Kortom, wat meer gegevens over wat jouw situatie is en jouw normen zijn zal je een beter advies opleveren.

Addicted to silent computing

• Simoonzel
Ik plan om een pc te bouwen die ik gebruik voor fotobewerking/studie (fotografie dus)/gamen. Momenteel werk ik vanaf mijn laptop en heb ik backups op 2 externe harde schijven. Voor nu red ik het met mijn schijven (ong. 500 GB aan opslag), maar ik verwacht dat hier verderop in mijn studie wel een einde aan komt en wil dus wat spelingsruimte.
Ik heb inderdaad al naar Greens e.d. gekeken maar men geeft aan dat het verschil tussen 7200 en 5400 best aanzienlijk is en ik werk dan liever vanaf een wat snellere schijf. Dit is mijn lijstje op het moment (even de randapparatuur eruit gehaald):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 166,90€ 166,90
1MSI H97 GAMING 3€ 96,18€ 96,18
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 348,99€ 348,99
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 45,91€ 45,91
1Corsair Carbide SPEC-03 Red Led€ 51,16€ 51,16
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 68,88€ 68,88
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 78,-€ 78,-
1Crucial MX100 256GB€ 89,79€ 89,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ ??

Het idee van een wat kleinere, snelle werkschijf en een grotere, slomere schijf voor backup spreekt mij wel aan. Maar misschien dat ik toch maar voor 2 WD Blues moet gaan van 1 TB. Mocht het budget het toelaten dan neem ik een 2TB schijf voor de backup met 7200RPM. Maar ik weet nog steeds niet welke. :+ :+

[ Voor 8% gewijzigd door Simoonzel op 21-07-2014 17:46 ]

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
WD Black 2TB (€120 in de PW)

Dat is wat ze bij mijn vader op het werk gaan gebruiken.

Zelf wil ik in mijn komende pc een 1 TB Blue en evt later nog een 2e.
Heb nu een 2TB externe disk van samsung en een 640GB Samsung die begint te tikken bij zware taken.

Voor mij geen Samsung meer als interne drive al was de spinpoint F1 van voor de overstroming een paar jaar terug wel mijn keuze.

[ Voor 23% gewijzigd door Koos2009 op 21-07-2014 21:46 ]

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

• Simoonzel
Daar zat ik ook aan te denken (WD Black). Ze zijn wel aardig aan de prijs dus die gaat alleen mee als ik ruimte overhoud in het budget. :P
Pagina: 1