Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor studie/series, 800 euro

Pagina: 1
Acties:

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:35
Ik ga in september 6 maanden stage lopen in Cambridge, en dan kan ik mijn desktop niet meenemen natuurlijk :+ Dus zoek ik een mooie laptop.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik zal er ten eerste office taken op doen, en webbrowsen. Daarnaast wil ik er veel series en films op gaan kijken. Ook zal ik af en toe een klein spelletje spelen, mijn steam bibliotheek staat nog vol met ongespeelde games, maar die zullen niet veel vereisen (zijn meestal wat oudere spellen).

Wat mag je laptop gaan kosten?
Ik heb met mezelf 800 euro afgesproken, evt nog op te rekken maar ik denk dat je voor dat geld een prima laptop kan kopen.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ik zal hem meenemen naar m’n stage, het hoeft geen super lichte laptop te zijn, maar wel gewoon mee te nemen. Accuduur is niet enorm belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen merkvoorkeuren.

Ik heb een lijstje gemaakt met componenten die er voor mij eigenlijk in moeten zitten. Ik wil evt wel concessies doen, maar liefst niet op de bovenste dingen (het belangrijkste voor mij staat bovenaan).

Scherm: ik wil een goed 15 inch scherm. FullHD en IPS, waar je gewoon lekker goed je series op kan kijken.
Opslag: Ik ben nu een SSD gewend, en ik wil eigenlijk niet meer terug omdat het zo lekker snel werkt. Er hoeft niet standaard een SSD in te zitten maar ik wil er wel eentje inbouwen. Ik wil wel minimaal 500GB opslaggeheugen.
Geheugen: 4GB lijkt mij voldoende, of zou dat te krap zijn?
Netwerkkaart: Ik wil geen gekloot met wifi, maar gewoon een goede netwerkkaart die ook als je wat verder van een router afzit verbinding kan maken.
Processor: ik heb eigenlijk geen verstand van laptopprocessors, maar ik denk niet dat ik een enorm krachtige nodig heb.
Graka: een aparte grafische kaart zou wel lekker zijn, maar hier wil ik wel het eerste concessies op doen.
Behuzing: Geen aparte wensen, een toetsenbord wat lekker tikt is fijn.

Wat heb je zelf al gevonden?
De bekende vraag op dit forum natuurlijk ;).

Als eerste zie ik veel de E540 van thinkpad veel aangeraden, en heb zelf wat samengesteld op de website:
• Intel Core i5-4200M Processor (3MB Cache, up to 3.10GHz)
• Windows 8.1 64
• 15.6" FHD(1920x1080) AntiGlare - Black
• Nvidia Geforce GT G740M 2GB
• 4GB PC3-12800 DDR3L SDRAM 1600MHz SODIMM
• 500GB Hard Disk Drive, 7200rpm
• 6 cell Li-Ion Battery 48WH - 75+
• Intel Dual Band Wireless 7260AC with Bluetooth 4.0
• Language Pack Win8 US English

Voor 775 euro, hier moet dan nog een SSD bij. Het nadeel hiervan is dat ik lees is dat het scherm niet zo goed is, dus dat valt eigenlijk dan alweer af.

pricewatch: Asus N56JN-CN035H

Deze heeft een hybrid HDD, zou dit ook snel genoeg voor mij zijn? Ook weer een tn paneel, dus dit is misschien geen goede optie.

pricewatch: Lenovo Flex 2 15-00501

Te bestellen op http://www.campusshop.nl/...x-2-15-00501/details.aspx voor 800 euro.
Deze heeft een fullhd ips paneel, aparte graka, 8GB ram en een 500gb HDD met caching SSD.

Ik heb ook nog bij Dell gekeken, maar daar begint een laptop met fullhd scherm pas bij 950 euro voor zover ik zag (Inspiron 15 7000 series), of heb ik het mis?

Als ik zo mijn opties bekijk neig ik het meest naar de lenovo flex, door het IPS paneel. Zijn er nog opties die ik over het hoofd heb gezien?

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-11 01:42

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Is een optische drive een vereiste, want deze worden tegenwoordig weleens weggelaten in laptops.

evt een mooie om naar te kijken
Acer Aspire V5-573G-54208G50aii, waar ook een uitgebreide review bij is geschreven.
Hiervan zijn er volgens mij twee modellen (oude en nieuwe) rond de 800 euro, met een i5-4200U en GT 750M of i5-4210U en GTX 850M

[ Voor 13% gewijzigd door zekerpixels op 21-07-2014 12:20 ]

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Lenovo Z50? Kun je nog een flinke ssd in doen.

• JM83
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-11 22:44
Ik heb ook naar die Asus N56JN-CN035H gekeken, maar die Hybrid HDD klopt volgens mij niet. Dus mocht je deze willen bestellen om deze reden, zou ik daar toch een bevestiging van zoeken dat die er wel degelijk in zit (zag dit wel bij Tweakers staan in de Pricewatch, maar niet op de sites van de winkels die hem aanbieden).

Ik ben zelf nu op de Acer Aspire uitgekomen zoals die vermeld in het tweede bericht, maar wacht nog wel af tot de "geupdate" versie hiervan uitkomt met een iets snellere GPU (GT750M vs GTX850M). Deze zou volgens een webwinkel einde van deze maand beschikbaar moeten zijn.

• zekerpixels

zekerpixels

boemboem schreef op maandag 21 juli 2014 @ 12:19:
Ik ben zelf nu op de Acer Aspire uitgekomen zoals die vermeld in het tweede bericht, maar wacht nog wel af tot de "geupdate" versie hiervan uitkomt met een iets snellere GPU (GT750M vs GTX850M). Deze zou volgens een webwinkel einde van deze maand beschikbaar moeten zijn.
ah net te laat met aanpassen, kon de nieuwe niet vinden. Het prijsverschil is overigens ook minimaal en rond de 800.
Acer Aspire V5-573G-54208G50aii, met i5-4200U en GT 750M
Acer Aspire V5-573G-54208G50aii, met i5-4210U en GTX 850M
Als opmerking let wel op ze hebben geen van beide een optische drive, en beschikken over een (trage) hdd.

ASUS R510LD-CN021H,met i7-4500U en GT 820M dan kan er binnen het budget van 800 misschien nog wel een ssd vanaf. een 500gb ssd kost toch wat meer

[ Voor 18% gewijzigd door zekerpixels op 21-07-2014 12:42 ]

• Elaynegalad
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-12-2016
dit lijkt me een prima laptop en ook nog eens flink onder het budget voor bijvoorbeeld een SSD

pricewatch: Toshiba Satellite S50-B-138

• Bartske
Bedankt voor jullie input: De acer heb ik inderdaad naar gekeken, maar zag dat die niet meer op voorraad was overal. Nu blijkt er dus een nieuwe versie te komen. In de BBG staat dat er bij dat type een mSATA sleuf aanwezig is, zou dat ook bij deze zijn? Dan kan je er zelf een ssdtje bijplaatsen (ook te vinden in die review). Dan kom ik wel iets boven het budget maar dat lijkt me het wel waard.

Een optische drive heb ik trouwens niet nodig.

Die toshiba (pricewatch: Toshiba Satellite S50-B-138) is inderdaad ook mooi, alleen heeft hij volgensmij geen optie om nog een schijf erbij te bouwen, dan zou ik binnen het budget een 512GB ssd in kunnen bouwen (pricewatch: Toshiba Satellite S50-B-138) Deze heeft ook geen ips paneel maar een tn paneel

De pricewatch: Lenovo Z50 70-00365 is wat kariger (daar is ook de prijs naar natuurlijk) en ik denk ook niet dat deze een ips paneel heeft? Kan het niet vinden.

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-11 12:39
Die Flex2 heeft ook nog een Dual Band Wi-fi adapter erin zitten. Waardoor je ook op 5GHz kan werken.

• Elaynegalad
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-12-2016
Bartske schreef op maandag 21 juli 2014 @ 13:20:
Bedankt voor jullie input: De acer heb ik inderdaad naar gekeken, maar zag dat die niet meer op voorraad was overal. Nu blijkt er dus een nieuwe versie te komen. In de BBG staat dat er bij dat type een mSATA sleuf aanwezig is, zou dat ook bij deze zijn? Dan kan je er zelf een ssdtje bijplaatsen (ook te vinden in die review). Dan kom ik wel iets boven het budget maar dat lijkt me het wel waard.

Die toshiba (pricewatch: Toshiba Satellite S50-B-138) is inderdaad ook mooi, alleen heeft hij volgensmij geen optie om nog een schijf erbij te bouwen, dan zou ik binnen het budget een 512GB ssd in kunnen bouwen (pricewatch: Toshiba Satellite S50-B-138) Deze heeft ook geen ips paneel maar een tn paneel

De pricewatch: Lenovo Z50 70-00365 is wat kariger (daar is ook de prijs naar natuurlijk) en ik denk ook niet dat deze een ips paneel heeft? Kan het niet vinden.
Op de Toshiba site staat dat het om een TFT IPS paneel gaat.

http://www.toshiba.eu/laptops/satellite/satellite-s50-b/

• zekerpixels

zekerpixels

Als deze over een msata beschikt, is het evt een optie om een 120gb voor 60-80 te kopen. Vervolgens op de ssd het OS en de bijbehorende hdd als opslag, want ik neem aan dat een ssd van 500gb alleen een eis is als dit de enige opslag was.

Samsung 840 EVO mSATA 120GB

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-11 17:04

Let wel even op de prijs / specs bij die Toshiba, de prijzen van Saturn/Media Markt zijn lager, maar daar zit ook maar 4GB in in plaats van 12GB wat bij de overige webshops te zien is! Ik ga er van uit dat er dus ergens een foutje zit. Staar je niet blind op de gegevens in de Tweakers Pricewatch, die hoeven niet altijd te kloppen.

Update: Inmiddels is de Pricewatch hierop aangepast zie ik. De €609,- versies zijn weggehaald omdat dit om een ander model gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Royeboi op 21-07-2014 14:52 ]

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• Bartske
zekerpixels schreef op maandag 21 juli 2014 @ 13:33:
[...]

Als deze over een msata beschikt, is het evt een optie om een 120gb voor 60-80 te kopen. Vervolgens op de ssd het OS en de bijbehorende hdd als opslag, want ik neem aan dat een ssd van 500gb alleen een eis is als dit de enige opslag was.

Samsung 840 EVO mSATA 120GB
Klopt, ik wil gewoon minimaal 500gb voor films en series en dergelijke, dit mag best een 'langzame' opslag zijn. Voor snelle opslag heb ik aan 120GB genoeg.

Verwijderd

Ik zou rekening houden met wat voor merk laptop je wilt kopen, Of de merken goede bouwkwaliteit/garantie hebben en andere kwaliteit aspecten van een bepaalde merk

• Bartske
Verwijderd schreef op maandag 21 juli 2014 @ 15:33:
Ik zou rekening houden met wat voor merk laptop je wilt kopen, Of de merken goede bouwkwaliteit/garantie hebben en andere kwaliteit aspecten van een bepaalde merk
Vroeger had ik niet zoveel met acer, en dan vooral de budgetmodellen. Maar ik begreep dat dat tegenwoordig wel een stuk beter is?

• JM83
Ik heb zelf een Acer van alweer jaar of 4 oud, waarvan de accu nu helemaal op is.
Heb in al die tijd een nieuw toetsenbord geplaatst (maar dat was met name mijn schuld dat deze op was) en voor het overige nooit geen problemen gehad. Dit was dan ook een wat duurder model.

Heb overigens bij Alternate geïnformeerd en de nieuwe laptop (V5) heeft ook een mSata slot.

• Bartske
boemboem schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 11:25:
Ik heb zelf een Acer van alweer jaar of 4 oud, waarvan de accu nu helemaal op is.
Heb in al die tijd een nieuw toetsenbord geplaatst (maar dat was met name mijn schuld dat deze op was) en voor het overige nooit geen problemen gehad. Dit was dan ook een wat duurder model.

Heb overigens bij Alternate geïnformeerd en de nieuwe laptop (V5) heeft ook een mSata slot.
Grappig, ik heb dezelfde vraag ook naar alternate gemailed en ik kreeg terug dat hij geen mSATA slot heeft :').

Maar het lijkt me dat hij er wel een heeft, want de vorige v5 modellen hadden er allemaal een. Dan gaat die acer hem worden denk ik.:)

• Bartske
Even een update, ik heb uiteindelijk de pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54218G50aii besteld bij notebookshop.nl. Kost 805 euro, maar hij krijgt goede shopreviews (ook voor de aftersales) dus dat was het me wel waard. Ook een 120 GB mSATA ( pricewatch: Crucial M500 mSata 120GB ) bij dezelfde shop erbij gedaan, kwam ik op een totaal van 869 euro.

Bedankt voor jullie input in het topic, met name zekerpixels voor uiteindelijk de gouden tip ;)

Edit: voor degene die het nog leest. Ik heb de laptop binnengekregen en deze beschikt wél over een mSATA slot. Hopelijk is nu alle onduidelijkheid de wereld uit.

[ Voor 34% gewijzigd door Bartske op 26-07-2014 18:38 ]

• JM83
Zie dat je hem inmiddels binnen hebt, goed dat er het mSATA slot in zit.
Heb hem vandaag ook besteld, wordt als het goed is maandag geleverd.
Was het makkelijk om de SSD te installeren?

Zag trouwens bij Informatique dat ze aangeven dat er GDDR videogeheugen in zit.
Denk dat dit een fout is, of niet?

• Bartske
mSATA was vrij makkelijk te installeren, de meegeleverde schroefjes waren alleen te klein dus ik heb 1 schroefje uit mn behuizing op moeten offeren.

Heb de tutorial uit deze review gebruikt: productreview: Acer Aspire V5-573G-54208G50aii review door HetGezegde
GUIDE 2:
Hij begint vrijwel hetzelfde als GUIDE 1.
In het kort: We maken een bootable USB dankzij het Recovery programma van Acer.

1. Voer de installatie van Windows 8.1 vanuit de Recovery van Acer uit (dus eerst laptop aanzetten, alle stappen doorlopen, totdat Windows 8.1 volledig geïnstalleerd is)
2. Ga naar "Deze PC" en zet de verborgen map "OEM/Preload/Autorun/drv" op een USB stick, zodat je later alle drivers hebt. De HDD zal namelijk geformatteerd worden tijdens de installatie om verwarring te voorkomen. Nu heb je in ieder geval een back-up van je drivers.
3. Download de volgende tool:
- Tool 1: De KeyFinder van Magical Jelly Bean, om je Windows 8.1 licentie te achterhalen (voor de zekerheid):
http://www.magicaljellybe...ds/KeyFinderInstaller.exe - is een direct download
4. Je hebt nog een tool nodig, die staat al op je laptop. Namelijk "Acer Recovery Management"; te vinden door in te typen in je startmenu óf door te zoeken op je C:/ partitie onder "preload", "acer" of "oem".
5. Dit programma dien je te starten en je hebt een USB stick nodig van minimaal 32GB (de Recovery is namelijk 15- a 16GB groot en een 16GB USB-stick is waarschijnlijk nét te klein, het Recovery programma zal dan wel een waarschuwing geven als het zo is).
6. Uiteraard USB-sticky even snel formatteren in NTFS.
7. Als dit klaar is, mSATA plaatsen, mits dit nog niet gebeurt is. Zie GUIDE 1 voor de stappen: 4 tot en met 9.
8. HDD uit de laptop halen.
9. Achterkant terug klikken (hoeft niet vast geschroefd, moet er straks weer af) ~ zorg wel dat hij goed vast zit.
10. USB in de laptop en laptop aanzetten ~ hopelijk start deze van USB op. Is dit niet het geval, druk dan veelvuldig op F10 tijdens de opstart om te selecteren van welk medium er opgestart dient te worden, in dit geval de USB stick.
11. De recovery van Acer wordt uitgevoerd, installeren op de mSATA.
12. Alles klaar? Dan de HDD terug plaatsen en formatteren (ook snel en in NTFS).
13. NOG GEEN DRIVERS INSTALLEREN, maar eerst Windows updaten door "update" in het startmenu te typen en te kiezen voor "Windows Update" ~ laat de PC naar updates zoeken.
14. Na de updates, de Store opstarten en Windows 8.1 installeren.
15. Nu nog wat updaten via Windows Update.
16. Nu resten er alleen nog een aantal drivers; http://www.acer.nl/ac/nl/NL/content/drivers - Ultra-thin - Aspire - Aspire V5-573G - Windows 8.1
Ik hoefde alleen geen drivers opnieuw te installeren en ook windows 8.1 stond er meteen op. Wel zo makkelijk!

Het enige probleem wat ik had is dat windows de HDD na het aankoppelen niet meer herkende (ook niet met schijfbeheer). Heb hiervoor een bootable usb stick met gparted gemaakt, deze vond hem wel (wel even secure boot uitzetten in je bios anders pakt hij de bootable usbstick niet).

Over het gddr geheugen, ik snap niet precies wat je bedoelt. Notebookcheck zegt over de GTX 850M dat er het volgende geheugen in zit (http://www.notebookcheck....-GTX-850M.107795.0.html):

Memory Type DDR3, GDDR5

Ik kan het nog wel even voor je nakijken, waar zou ik dat kunnen vinden (gpu-z ofzo?)

[ Voor 9% gewijzigd door Bartske op 26-07-2014 19:07 ]

• JM83
Bedankt! Ga hem maandag ook installeren, lijkt vrij makkelijk.

De videokaart wordt uitgevoerd met volgens mij zowel DDR3 als GDDR5 geheugen.
Bij Notebookcheck staat dat ze geleverd worden met DDR3 of GDDR5, maar ook dat het 2GB is.
Op de site van Informatique staat bij de specificaties "GDDR5" en 4GB geheugen.

Al maakt het me uiteindelijk niet zoveel uit, heb de laptop al besteld en ben in alle gevallen tevreden.
(je kan het overigens idd inzien met GPU-Z).

[ Voor 5% gewijzigd door JM83 op 26-07-2014 19:29 ]

• Bartske
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/rmsyq6opbru78wr/gpuz.PNG

DDR3 dus :)

• JM83
Heb de laptop gisteren ook ontvangen.
Het installeren van de SSD is inderdaad een kleinigheid en met bovenstaande beschrijving gaat het installeren van Windows ook goed. Bedankt daarvoor.

Eerste indruk: mooi laptop, lekker klein en licht (zeker vergeleken met mijn vorige).
De resolutie is hoog, maar dat bevalt goed (veel meer informatie op het scherm).

• Bartske
boemboem schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 07:58:
Heb de laptop gisteren ook ontvangen.
Het installeren van de SSD is inderdaad een kleinigheid en met bovenstaande beschrijving gaat het installeren van Windows ook goed. Bedankt daarvoor.

Eerste indruk: mooi laptop, lekker klein en licht (zeker vergeleken met mijn vorige).
De resolutie is hoog, maar dat bevalt goed (veel meer informatie op het scherm).
Goed om te horen! Ik denk dat ik hier ook goed mee uit de voeten kan.

Nog even een vraagje puur uit interesse: had jij ook het 'probleem' dat na het aansluiten van de hdd (toen je de ssd had geïnstalleerd) hij hem niet in 1 keer herkende in windows schijfbeheer?

• JM83
Bartske schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 09:52:
[...]

Goed om te horen! Ik denk dat ik hier ook goed mee uit de voeten kan.

Nog even een vraagje puur uit interesse: had jij ook het 'probleem' dat na het aansluiten van de hdd (toen je de ssd had geïnstalleerd) hij hem niet in 1 keer herkende in windows schijfbeheer?
Dat probleem herken ik.
Had al ergens gelezen dat iemand anders dat ook had, maar na een aantal herstarts dat verdween. Bij mij was de schijf na de eerste herstart weer zichtbaar.

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11 21:14
Zit er nu een 100 mbit netwerkkaart in de laptop of een gigabit?

• Bartske
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/08mbxwnvh9q50xg/netwerkkaart.PNG

Of bedoel je de ethernet? Die is gigabit

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11 21:14
Ik bedoel inderdaad de ethernet. Dan staat op de pricewatch verkeerde informatie. THX
Pagina: 1