Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi Hotspots en interferentie

Pagina: 1
Acties:

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:11
Het laatste jaar heb ik thuis ontzettend veel last van interferentie op de 2.4GHz Wifi band. Enorm veel netwerken van buren te zien die storen met ons eigen signaal (op elk kaneel meerdere netwerken te vinden).

Echter vraag ik me af of al die netwerken wel van de buren zelf zijn, en niet van de Ziggo (o.a.) hotspots. Ik woon in een normaal rijtjeshuis met maar 1 huis aan de overkant van de straat (waar al 20 meter tussen zit). Tot een jaar geleden zag ik maar met moeite het netwerk van de buren op nr 14 (daar zitten dus 3 huizen tussen) en dat viel al regelmatig weg. Alles bij elkaar opgeteld zag ik nog geen 10 (eerder 7-8) netwerken in mijn Wifi-analyser; nu schommelt het tussen de 15 en 20 (!) netwerken binnen mijn bereik.

Nu zie ik heel veel netwerken die "zy_private####" oid heten. En sinds een jaar zijn er Ziggo hotspots en tegenwoordig ook KPN hotspots meen ik. (UPC levert bij ons niet). Heel veel mensen hier zitten van oudsher bij @Home en tegenwoordig dus Ziggo. Is mijn aanname correct dat die zy_private netwerken de hotspots van Ziggo oid zijn en dat die hotspots - hoe prettig ook - ons normale thuisnetwerk in de weg zitten?

Nu moet ik zeggen dat we bij ieder nieuw wifi-apparaat al naar 5GHz overstappen en dat natuurlijk DE oplossing is, maar dat is een meerjaren proces. Ik vroeg me bovenstaande gewoon af en ben benieuwd of mijn vermoeden klopt of gewoon een eind weg klets. :)

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Verwijderd

Telfort maakt gebruik van zy private modems. En als je even googelt vindt je welke modems ziggo gebruikt.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2014 11:21 ]

Verwijderd

Mijn Ziggo modem is een Cisco. De Ziggo wifi hotspots heten gewoon "Ziggo".

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11 23:39
Ger schreef op maandag 21 juli 2014 @ 11:14:
Nu zie ik heel veel netwerken die "zy_private####" oid heten.
Dat zijn, zoals qwertwin01 al aangeeft, modems van Telfort, om precies te zijn ZyXELs (P2812HNU-F1 meestal).
en dat die hotspots - hoe prettig ook - ons normale thuisnetwerk in de weg zitten?
Nee, dat lijkt me geen redelijke aanname. Ten eerste delen die 'hotspots' de radio (en channel) met het primaire netwerk, dus je moet eigenlijk fysieke access points tellen ipv. broadcasted SSIDs.

Ten tweede zijn het aantal SSIDs ansich niet zo boeiend, je hebt pas last van een netwerk als deze gebruikt wordt. Een sporadisch gebruikte Ziggo-hotspot is dus ook niet zo interessant wmb.

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:11
Ok, thanks!

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:55
Interferentie hoeft niet per se van een ander wifinetwerk te komen volgens mij, kan ook van babyfoon, draadloze IP-camera, sommige DECT-telefoons en zelfs van magnetrons (uiteraard alleen wanneer deze ook echt aan staan).

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Pagina: 1