Ik kan je eigenlijk niet aanraden er teveel op te letten, er zit een bult logica in zo'n accu en de manier waarop het OS er mee omgaat tegenwoordig, en veel mensen gaan door de beschikbaarheid van die tooltjes teveel eigen conclusies trekken terwijl je er gewoon "normaal" mee moet omgaan.
Precies de reden waarom je taakbalk 100% aangeeft; als deze 99% zou aangeven gaan mensen z'n adapter aansluiten omdat het comfortabeler voelt om hem op 100% te hebben, maar het zou helemaal niet goed voor de accu zijn om hem telkens vol gas van 99% naar 100% te laden. Vandaar dat ze de werkelijke ~99% als 100% tonen zodat de meeste mensen zich er niet druk om maken en gewoon normaal met hun accu omgaan.
Pas op het moment dat je merkt dat je systeem ongewoon kort op de accu kan werken kan het eens nut hebben om te kijken. Maar als je accu teveel capaciteit verliest zal het systeem zelf ook aangeven dat de accu aan vervanging toe is, en dan is het gewoon de vraag of het nog onder de garantie valt of niet. Bij een nieuwe zou ik me daar echter niet te druk over maken. Je merkt het snel genoeg als het niet klopt.