PC voor dochters

Pagina: 1
Acties:

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:18
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil 2 van deze PC's kopen. Ze zijn als vervanging voor de huidige PC die nu gedeeld wordt dmv speciale software waardoor ze samen op 1 PC kunnen spelen.

Op dit moment spelen ze veel online spellen zoals http://www.barbiespelletjes.nl/ maar ook Sims 3 en Minecraft. Mijn dochters zijn nu 5 en 8 dus ik verwacht dat ze ook graag Sims 4 willen spelen ;)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €300.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al 2 grote 22" monitoren, toetsenborden, muizen en koptelefoons.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik kies wel graag voor A merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo stil en zuinig mogelijk

Ga je overklokken?
Neen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 45,-€ 45,-
1ASRock H81M-HDS€ 39,49€ 39,49
1Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart€ 41,-€ 41,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 31,-€ 31,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,85€ 29,85
1Crucial MX100 128GB€ 59,69€ 59,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 246,03

edit: Na aanleiding van wat commentaar en mijn vrouw die ook meeleest is mijn setup aangepast (en daarbij mijn budget). Ik zoek er nog wel een videokaart bij de stil, zuinig en Sims 4 redelijk aankan.

[ Voor 9% gewijzigd door maniak op 20-07-2014 21:57 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:09

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Je pakt het wel meteen goed aan :) Ik heb zelf niks aan te merken op dit systeempje, hoewel ik de game-performance niet in kan schatten. Ik vind het heel luxe voor kinderen van 5 en 8 jaar :)

reviews: Desktop Best Buy Guide: juli 2014

Heb je deze al bekeken? Het budgetsysteem is misschien niet zo snel maar wat kan die meiden dat schelen op die leeftijd :) En het scheelt jou weer genoeg geld!

BV het moederbord van het budgetsysteem zou naar mijn idee moeten passen en alleen maar wat geld schelen. De SSD kan best wat kleiner en goedkoper, de kast etc ook.

[ Voor 14% gewijzigd door sebastius op 20-07-2014 21:26 ]

• maniak
Ik denk dat ik voor een i3 ben gegaan omdat ik hiermee bekend ben. Heb gewoon geen feeling met de celerons en/of pentiums en hoe ze verhouden met gamen en/of video's afspelen. De CPU van de best buy heeft ook onboard graphics maar dat lijkt me een basis model waardoor ik verplicht ben om toch een videokaart te kopen. De overige best-buys komen dicht in de buurt van mijn configuratie kwa prijs.

edit: hhmm.. Ik had meer verwacht van de HD4600: http://www.techpowerup.co...4770K_Haswell_GPU/22.html ;(

[ Voor 14% gewijzigd door maniak op 20-07-2014 21:45 ]

• sebastius

sebastius

Je kunt je afvragen of de performance van een onboard GPU niet afdoende is voor kinderen. Zeker voor internet-spelletjes maakt het niks uit. De 22inch schermen die je hebt staan, zijn dat gewoon 1280x1024 schermen of zijn ze 1080P breedbeeld? Je kunt eventueel op een lagere resolutie gamen, dat zal ze niks kunnen schelen gok ik, maar ik ken jouw kinderen niet.

Is het geen optie om de oudste een nieuwe PC te geven en de 2e gewoon het oude machientje te laten gebruiken nog? Single-player moet daar echt nog wel genoeg in zitten.

• maniak
1080P, maar ze klagen nu ook niet om de lage resolutie van Sims 3 en Themepark :)

Edit: Zo beter? Is die CPU voldoende voor een beetje gaming? Nu de vraag, wat is een fatsoenlijke videokaart bij deze setup? Het zou wel prettig zijn dat ze de Sims 4 toch wel een beetje fatsoenlijk kunnen spelen.

Ps. Mijn vrouw blij dat jullie commentaar leveren, nu moet ik met minder budget af.. lolz

[ Voor 65% gewijzigd door maniak op 20-07-2014 21:56 ]

• sebastius

sebastius

Ik zou eerst met de onboard GPU testen en daarna een zo simpel mogelijk kaartje er bij kopen voor zover nodig. Wat ze niet hebben, missen ze niet tenslotte ;) Je moet ze niet op 8 jaar al digitaal plat-verwennen, dat kost je tegen de tijd dat ze 12 zijn een fortuin!

[ Voor 41% gewijzigd door sebastius op 20-07-2014 21:59 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:06

D4NG3R

kiwi

:)

Met bovenstaande, uit ervaring kan ik zeggen dat Minecraft (nog wel de zwaarste van wat je opnoemt) zelfs op een HD5450 (~€25) boven de 30 frames minimum haalt op 1080p.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• maniak
sebastius schreef op zondag 20 juli 2014 @ 21:58:
Ik zou eerst met de onboard GPU testen en daarna een zo simpel mogelijk kaartje er bij kopen voor zover nodig. Wat ze niet hebben, missen ze niet tenslotte ;) Je moet ze niet op 8 jaar al digitaal plat-verwennen, dat kost je tegen de tijd dat ze 12 zijn een fortuin!
Mja.. Alles voor mijn kleine meiden.. plus anders willen ze telkens met die van mij spelen :P

Verwijderd

Ik kan je aanraden om voor een zuinig IGP systeempje te gaan:

ASRock AM1 moederbord
pricewatch: ASRock AM1H-ITX

AMD Athlon 5350 (Socket AM1)
pricewatch: AMD Athlon 5350 Boxed

2GiB DDR3 geheugen
pricewatch: Crucial 2GB CT25664BA1339

Netvoeding +12V of +19V 60W
pricewatch: Seasonic Power Adapter 60W - 19V

Voordeel is dat je geen ATX-voeding gebruikt; dat zorgt dat je setup veel zuiniger is. Verder heb je IGP videokaart wat ruim voldoende is voor lichte spelletjes. Heerlijk goedkoop ook en past prima in een Mini-ITX behuizing. Leuk instap-systeempje.

Moet nog wel een behuizing bij en een hardeschijf of SSD. En monitor, maar die had je al. :)

• maniak
@CiPHER Ik waardeer je setup alleen weet ik niet hoe toekomst bestendig deze is. Gaat Windows 9 er goed op draaien en nieuwe spellen zoals Sims 4?

• sebastius

sebastius

Windows 9 is nog niks over bekend. Windows 8 zal er prima op draaien en die is nog wel een paar jaar gangbaar. Een PC schrijf je in 4 jaar af ongeveer, afhankelijk van de 1e investering.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom niet gewoon een simpele intel NUC?
Doet ook exact wat je wilt lijkt me :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

NUC voldoet nu wel, maar als de spelletjes iets meer grafisch gaan verlangen kun je daar niet even een videokaartje inproppen.

Te koop....

• maniak
NUC? Nog niet eerder gehoord deze term. Ik denk dat ik met de bovenstaande setup wel blij ben. 50 euro videokaart erop en ze kunnen er jaren mee vooruit dunkt me

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een NUC is een Next Unit of Computing, van Intel
http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=nuc :)

Feitelijk een goedkoper barebone waar je alleen nog een HDD/SSD en wat ram in hoeft te proppen. Kost weinig, verbruikt nog minder en neemt vrijwel geen plaats in.

Neem deze bijvoorbeeld: pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH
Prop daar 8GB RAM en een SSD in en klaar ben je. Heb je nog een A-merk ook ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik zou echt geen 2 gig ram kopen, zeker vier, ik zou ook voor een apu van amd gaan, die zijn helemaal niet duur en zijn goede kwaliteit. Voor de rest zeg je dat je voor a merken gaat dan zou ik niet zo een goedkope psu kopen 29.95 is wel goedkoop... dus ik zou voor een iets betere psu gaan die bronze of gold heeft.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-02 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

thibautb schreef op maandag 21 juli 2014 @ 00:06:
Ik zou echt geen 2 gig ram kopen, zeker vier, ik zou ook voor een apu van amd gaan, die zijn helemaal niet duur en zijn goede kwaliteit. Voor de rest zeg je dat je voor a merken gaat dan zou ik niet zo een goedkope psu kopen 29.95 is wel goedkoop... dus ik zou voor een iets betere psu gaan die bronze of gold heeft.
Dat is een laptop adapter voor de ingebouwde voeding op het moederbord ;)

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Verwijderd

maniak schreef op zondag 20 juli 2014 @ 22:09:
@CiPHER Ik waardeer je setup alleen weet ik niet hoe toekomst bestendig deze is.
Dat is ook niet relevant. Het is een totaal verkeerde filosofie om een dure computer te kopen in de hoop dat hij 'toekomstbestendig' zou zijn. Zo werkt het niet. Wat nu 2000 euro kost, is straks voor 500 euro te krijgen.

Mijns inziens is de juiste filosofie om nu te kopen wat goed werkt met wat je er nu en over een jaar mee wilt doen. Over meerdere jaren koop je dan een nieuwe computer als de huidige niet meer voldoet.

Uiteindelijk ben je zo veel goedkoper uit en heb je ook altijd een up-to-date systeem wat de nieuwste dingen kan draaien. Bakken geld uitgeven heeft simpelweg geen zin. Je kunt veel beter voor prijs/prestatie gaan.

De computer die ik je voorstelde kost kaal 150 euro; de helft van je budget. Daar kun je voorlopig prima mee verder en mocht je over 2 en half jaar al een nieuwe computer willen kopen, dan kun je de huidige prima als extra systeem houden of weggeven aan familie. Dit soort zuinige/stille/goedkope systeempjes zijn heel goed bruikbaar voor de toekomst voor zaken die weinig performance vragen.

Maar als je veel geld wilt uitgeven kun je inderdaad voor een regulier systeem gaan. Verbruikt meer energie, maakt meer lawaai, draait de huidige spellen even goed en kost je meer dan een drievoudige. Maar dat is nu eenmaal wat veel consumenten doen. Ik zie dat met lede ogen aan; maar het is jouw/jullie geld. Je moet zelf een keuze maken.

Weet echter wel dat juist voor een situatie die jij schetst en de wensen die je kenbaar maakt in je startpost, zo'n goedkoop gamesysteempje uitstekend past. Daarom dat ik het zo zonde en jammer vind dat je met 'toekomstbestendig' aan komt zetten; wat vaak een verkapte reden is om duur spul in huis te halen.

Athlon 5350 heeft een AMD APU videokaart die behoorlijk mee kan komen. Hier kun je zien hoe deze 50-euro processor zich verhoudt tot een 750+ euro Intel-processor:

Afbeeldingslocatie: http://cdn.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/review/2014-04-18/results.png

Snap je wat ik bedoel met prijs-kwaliteit? Snap je dat ik het zonde vind dat mensen 'toekomstbestendig' noemen en dan een veels te duur systeem aanschaffen voor de taak waarvoor ze zullen dienen?
Gaat Windows 9 er goed op draaien en nieuwe spellen zoals Sims 4?
The Sims 4 is nog helemaal niet uitgebracht, dus daar heb ik ook geen benchmarks van kunnen vinden. Wel valt te lezen dat The Sims 4 beter op low-end machines zou moeten draaien dan The Sims 3. Aangezien je met Athlon 5350 prima nieuwe spellen op lagere resoluties kunt spelen, lijkt mij dat The Sims ook moet gaan lukken. Zie ook:
http://www.gamespot.com/a...than-sims-3/1100-6413584/

• maniak
@CiPHER Ik ben het zeker met je eens maar mijn probleem is dat ik onbekend ben met de door jouw aangeboden setup. Het is ook mijn tekortkoming, dat ik al kies voor een Intel Pentium G3220 is al ongemakkelijk voor me :S

• BackBones
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-06-2024
Nou kan ik niet zeggen dat ik er ervaring mee heb. Echter als ik het goed begrepen heb is AMD the way to go als je de IGP wilt gebruiken (dus geen losse videokaart). Dit lees ik ook in dat mooie grafiekje van Chipher hierboven. Volgens mij is dat ruim voldoende op dit moment voor je dochters/de spellen die je aan hebt gegeven. En nog goedkoop ook.
Mochten de eisen later (2-3 jaar verwacht ik) toch wat hoger komen te liggen kan je er altijd nog op dat moment een videokaart bij prikken. Krijg je tegen die tijd ook veel meer perfomance er bij voor hetzelfde geld.
Tenslotte geld hetzelfde voor de kommentaren over de hoeveelheid RAM. Ik denk dat nu 2gig RAM voldoende is. Mochten de eisen meer worden in de toekomst is er makkelijk een stickie bij geprikt.

Mijn verwachting is dat deze hogere eisen alleen eventueel van toepassing gaan zijn voor je oudste dochter (op zijn vroegst wanneer ze 10/11 is waarschijnlijk). Tegen de tijd dat je jongste deze eisen gaat hebben is het toch tijd voor een nieuw machientje waarschijnlijk.

Houd er rekening mee dat ik hier in mijn glazen bol aan het kijken ben en die is nogal eens mistig over de toekomst :P

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:34
Kijk, leuk grafiekje, maar gaat natuurlijk om compleet onlogische setups. Natuurlijk ietwat onzinnig om een GPU limited situatie tegenover een CPU limited situatie neer te zetten in zo'n grafiek.

Ben het er mee eens dat overkill nergens voor nodig is en dat je een balans moet zoeken, maar een cheap pentium kost ook maar heel klein beetje meer en levert dus met zo'n videokaart iets betere resultaten.

Verder wel leuk om te zien wat zo'n klein systeempje kan en waar de grenzen liggen.

• sebastius

sebastius

Even op basis van Ciphers lijstje een simpel systeem gemaakt. Wel heb ik gekozen voor 4gb tov 2gb ram.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 47,-€ 47,-
1ASRock AM1H-ITX€ 48,-€ 48,-
1Chieftec IX-01B-OP€ 19,34€ 19,34
1Seasonic Power Adapter 60W - 19V€ 28,55€ 28,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 233,58

• cannibal
Nu draai je dan alleen op IGP van de 5350, in de grafiek van Cipher draaide deze op een Nvidia 750TI

• sebastius

sebastius

Die staat niet genoemd in zijn setup, alleen in de grafieken. Dus die laat ik even nog weg.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

cannibal schreef op maandag 21 juli 2014 @ 09:40:
Nu draai je dan alleen op IGP van de 5350, in de grafiek van Cipher draaide deze op een Nvidia 750TI
Ik zou ook lekker op de IGP gaan draaien totdat er blijkbaar meer performance nodig is. Dan kun je er altijd een videokaart in zetten. Er is altijd wel wat leuks in V&A te vinden zodat je voor niet veel een leuk systeempje hebt.

• sebastius

sebastius

Dat zou ook leuk zijn, gewoon een tweetal PC's volledig samenstellen uit V&A en eens kijken hoeveel goedkoper dat is!

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-02 13:12

ShockWave

Lost it somewhere

Leuk systeem, ben zelf ook bezig met een soortgelijke setup voor dezelfde situatie, kids die tegenwoordig huiswerk krijgen via schoolsoftware...waar is het schrijfwerk gebleven...hehehehe..en af en toe een spelletje.

Enige waar ik niemand over hoor is dat je uitgekozen moederbord niet zonder zaag gaat passen in de door jouw uitgekozen kast...
Moederbord is een M-atx en de kast accepteerd alleen het kleinere ITX formaat.

Zit zelf te kijken richting een Sharkoon MS-140 of Fractal Design core 1000 usb 3.0 als kast.

Hier mijn wensenlijst voor mijn zoon deze staat wat vol en moet nog worden gefilterd.

Over AMD AM1 sockets ik weet niet in hoevere die futureproof zijn aangezien ze echt bottomline systemen zijn die oorspronkelijk zijn ontworpen voor de landen die niet genoeg geld hebben voor reguliere hardware, dat het hier aanslaat als echte pure instap/HTPC/server/NAS hardware wil niet zeggen dat het over 1 jaar nog snel genoeg is.

Houdt er ook rekening mee dat de spelletjes welke via een browser worden gespeeld oa die Barbiesite meer van de CPU vragen dan van een grafische kaart, flash maakt wel gebruik van de graka maar vaak meer niet dan wel....

[ Voor 10% gewijzigd door ShockWave op 21-07-2014 09:53 ]

Star Citizen referralcode

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

My 2 cents:
2 Gieg RAM is inderdaad te weinig, zeker als je Windows draait. Ik zie dat je dat gelukkig al aangepast hebt.

Verder begrijp ik dat de meiden eigenlijk alleen maar online spellen spelen. Dan is een SSD natuurlijk wel leuk, maar afgezien van het sneller opstarten zal het niet heel veel verschil gaan maken.
Is een goede harddisk dan niet een betere optie? Je hebt al een goede harddisk van 500 Gb voor 4 tientjes. Geeft meer ruimte (dus minder kans op vollopen als ze van alles downloaden/installeren) en het snelheidsverlies zal toch minimaal zijn.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• ShockWave

ShockWave

Lost it somewhere

Pietervs schreef op maandag 21 juli 2014 @ 09:53:
Verder begrijp ik dat de meiden eigenlijk alleen maar online spellen spelen. Dan is een SSD natuurlijk wel leuk, maar afgezien van het sneller opstarten zal het niet heel veel verschil gaan maken.
Is een goede harddisk dan niet een betere optie? Je hebt al een goede harddisk van 500 Gb voor 4 tientjes. Geeft meer ruimte (dus minder kans op vollopen als ze van alles downloaden/installeren) en het snelheidsverlies zal toch minimaal zijn.
SSHD is ook een optie, HD in combinatie met een Soort van SSD sneller dan een HD alleen weer iets trager dan een SSD...maar wel de opslag van een HD..
pricewatch: Seagate ST1000DX001, 1TB

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Maar wat moet een kind van 8 met 1 TB aan opslag.

• cannibal
Hann1BaL schreef op maandag 21 juli 2014 @ 09:45:
[...]
Ik zou ook lekker op de IGP gaan draaien totdat er blijkbaar meer performance nodig is. Dan kun je er altijd een videokaart in zetten. Er is altijd wel wat leuks in V&A te vinden zodat je voor niet veel een leuk systeempje hebt.
Tuurlijk kun je voorlopig IGP draaien, maar echt een videokaart bij plaatsen gaat niet als je een voeding van 60watt er in zit, dan moet je daar ook weer aanpassingen op gaan doen. Wel lekker zuinig, maar uitbreidbaar is het niet heel erg, zeker niet als je ook voor een ssf m-itx kast gaat.

• ShockWave

ShockWave

Lost it somewhere

Reepje schreef op maandag 21 juli 2014 @ 10:11:
Je hebt ook laptopsize SSHD's met 500GB...

http://tweakers.net/produ...6hjpKBYnpqcGZValKVoYGBrUA

• sebastius

sebastius

Ik blijf stemmen/adviseren voor een normale 128gb SSD.

• Reepje
  • Niet online
sebastius schreef op maandag 21 juli 2014 @ 10:18:
Ja ik ook.

• BackBones
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-06-2024
sebastius schreef op maandag 21 juli 2014 @ 10:18:
Ditto!
Onderbouwing: Ze gaan die SSD alleen maar meer gebruiken navanant ze ouder worden (again waarschijnlijk vooral de oudste dochter).

[ Voor 17% gewijzigd door BackBones op 21-07-2014 10:24 ]

• cannibal
Zou ik ook doen, moet ruim genoeg zijn voor kinderen die nog geen foto's of mega games gaan installeren. En gewoon lekker snel, stil en zuinig.

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-03 13:42
Ik kan 2GB ram alleen maar afkeuren... De pc van mijn vader en oom draaien beide op 2GB en die dingen zitten continu met een geheugen gebrek...
Ik zou minimaal voor 4GB gaan .

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01-2025
We maken het allemaal erg ingewikkeld heb ik het idee.

Gewoon voor de eigen voorgestelde setup gaan met 4 GB RAM en verder niks aan veranderen. Het is namelijk een prima setup. Bij alle andere voorstellen lever je ergens op in waar je wellicht in toekomst spijt van krijgt.

• ShockWave

ShockWave

Lost it somewhere

Wel andere kast hoop ik omdat moederbord niet past... ;)

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
deze zou wel passen; kost iets meer dan het initieel door jou geselecteerde mobo, maar deze heeft wel dezelfde formfactor als jouw kast (alternatief zou zijn om een andere kast te selecteren, maar dan zit je waarschijnlijk ook snel op ditzelfde prijsverschil van +/- 15 euro)

pricewatch: ASRock H81M-ITX

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

@TS: Bedankt voor dit topic.

Door het voorstel van Cipher weet ik wat ik voor mijn zoontje ( 8 ) in elkaar ga schroeven. Perfect voor nu, zuinig, goede grafische performance, stil, klein en goedkoop.

Wil je later grafisch wat meer, dan kan er altijd een videokaart in worden gezet.

Dit is de setup, waarbij niet gelet moet worden op de geheugen keus. Ik heb nog een bankje voor een andere PC nodig. Vandaar de keuze voor de 8GB kit.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 47,-€ 47,-
1ASRock AM1H-ITX€ 48,-€ 48,-
1Chieftec IX-01B-OP€ 20,05€ 20,05
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 68,88€ 68,88
1Seasonic Power Adapter 60W - 19V€ 28,55€ 28,55
Importeer productenTotaal€ 212,48

Een soortgelijke voedingsadapter heb ik geloof ik nog ergens liggen, dus die valt voor mij waarschijnlijk nog af.

Te koop....

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-03 22:08
Ik zie genoeg hulp, maar heb nog niemand wat horen zeggen over het geheugen qua snelheid. Wanneer er voor een APU gekozen wordt dan moet er voor zo snel mogelijk geheugen gekozen worden in dual channel. Als dat niet gedaan wordt dan kakken de prestaties enorm in. (zie: reviews: De grote Tweakers-geheugentest )

Ook zag ik dat amd apu en de intel HD 4600 elkaar niet heel erg ontlopen qua prestaties. De keuze voor AMD of intel zal dus persoonlijk zijn, en afhangen van de sims of deze quadcore ondersteunt of niet.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:10
ShockWave schreef op maandag 21 juli 2014 @ 10:06:
[...]

SSHD is ook een optie, HD in combinatie met een Soort van SSD sneller dan een HD alleen weer iets trager dan een SSD...maar wel de opslag van een HD..
pricewatch: Seagate ST1000DX001, 1TB
In theorie leken me die dingen heel interessant, maar in de praktijk heb ik eigenlijk niet kunnen opmerken dat het sneller was dan een normale harde schijf. Dus ik zou ook aanraden om gewoon voor een (echte) SSD te gaan.

The devil is in the details.

• dyrc
  • Niet online
albino71 schreef op maandag 21 juli 2014 @ 12:42:

Wil je later grafisch wat meer, dan kan er altijd een videokaart in worden gezet.
Ik wijs je graag even op de hoogte van 63mm van de door jou geselecteerde kast (als hij plat ligt). Je hebt toch al gauw 120mm nodig om er eentje kwijt te kunnen.

• maniak
Damn.. ik had niet stilgestaan dat het moederbord niet ging passen.. Bedankt Tweakers :)

• maniak
Ik heb de volgende bestelling de deur uitgedaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 52,99€ 52,99
1ASRock H81M-ITX€ 54,-€ 54,-
1Sapphire R7 240 2GB DDR3 Boost€ 53,49€ 53,49
1Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart€ 41,-€ 41,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,85€ 29,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 322,02

Daarbij moet ik de kanttekening plaatsen dat de keuze voor de CPU, Mainbord en videokaart ook deels gebasseerd is op voorraad. Ik vind het prettig om bij 1 leverancier alles te bestellen.

Iedereen bedankt voor het meedenken en het attenderen op een aantal zaken waaronder een verkeerd moederbord :)

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:29
Wat is het huidige systeem waar ze nu met z'n 2en achter zitten en welke methode gebruik je om de pc te delen?

Waar je natuurlijk ook voor kan gaan is de echte tweakers methode :+ :
Mits de 2 pc's niet te ver uit elkaar komen te staan en je huidige pc iommu (intel vt-d/AMD-vi) ondersteund kan je ook gebruik maken van xenserver om 2 losse grafische kaarten aan een VM te hangen en zo 2 "gaming" VM's te creëren... Is wellicht goedkoper dan 2 losse machines aanschaffen...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:53
Spekkie88 schreef op maandag 21 juli 2014 @ 14:14:
Wat is het huidige systeem waar ze nu met z'n 2en achter zitten en welke methode gebruik je om de pc te delen?

Waar je natuurlijk ook voor kan gaan is de echte tweakers methode :+ :
Mits de 2 pc's niet te ver uit elkaar komen te staan en je huidige pc iommu (intel vt-d/AMD-vi) ondersteund kan je ook gebruik maken van xenserver om 2 losse grafische kaarten aan een VM te hangen en zo 2 "gaming" VM's te creëren... Is wellicht goedkoper dan 2 losse machines aanschaffen...
Volgensmij heeft de TS al een keuze gemaakt en de pcs besteld ;)

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
TS, heb je al overwogen om bij vraag en aanbod te kijken?

V&A aangeboden: Phenom X4 Desktop PC

Zomaar even 1 gepakt voor een beperkt budget.
Die kast loopt rondjes heen om wat je zelf samen kan stellen nu.
Was een jaar of 3 geleden high end, en heeft een bak geld gekost, nu haast niks meer waard.
Of wel ;) voor diegen die voor weinig geld toch best een aardige bak zoekt :P

Edit: ben al te laat zie ik :)
Veel plezier met je aankoop ! :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Banshee op 21-07-2014 14:31 ]

• dyrc
  • Niet online
Mooi systeempje geworden.
unrelated met de gekozen hardware; maar toen ik acht was vond ik het práchtig toen m'n pa mij de binnenkant van een computer liet zien ( of for that matter, alles waar ik normaal "niet aan mocht komen")
Voor wat easy dad-points, laat ze meekijken als je 'm in elkaar zet (x2), gegarandeerd schoolplein verhalen.

[ Voor 12% gewijzigd door dyrc op 21-07-2014 14:58 ]

• MENACExz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-03 19:24
Ardjee schreef op maandag 21 juli 2014 @ 12:46:
Ik zie genoeg hulp, maar heb nog niemand wat horen zeggen over het geheugen qua snelheid. Wanneer er voor een APU gekozen wordt dan moet er voor zo snel mogelijk geheugen gekozen worden in dual channel. Als dat niet gedaan wordt dan kakken de prestaties enorm in. (zie: reviews: De grote Tweakers-geheugentest )
Like all Kabinis, the Athlon 5350 features a single-channel memory controller and it supports DDR3-1600. The lack of a dual-channel controller has been a source of criticism in some circles, but frankly we don't think it is very relevant. Kabini is supposed to be affordable, so AMD's decision to save a bit of die size is justified.

• maniak
Banshee schreef op maandag 21 juli 2014 @ 14:28:
TS, heb je al overwogen om bij vraag en aanbod te kijken?

V&A aangeboden: Phenom X4 Desktop PC

Zomaar even 1 gepakt voor een beperkt budget.
Die kast loopt rondjes heen om wat je zelf samen kan stellen nu.
Was een jaar of 3 geleden high end, en heeft een bak geld gekost, nu haast niks meer waard.
Of wel ;) voor diegen die voor weinig geld toch best een aardige bak zoekt :P

Edit: ben al te laat zie ik :)
Veel plezier met je aankoop ! :*)
Mja.. Heb twee PC's nodig he.. Daarbij is het belangrijk dat ze hetzelfde eruit zien anders wordt het ruzie.. :)
edit: En mijn vrouw moet ook blij zijn met de kast.. De behuizing die ik nu heb gekozen heb ik al staan als NAS dus kon mijn vrouw er makkelijker van overtuigen om die kast te nemen :)

[ Voor 10% gewijzigd door maniak op 21-07-2014 15:25 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
de AM1H-ITX ondersteunt geen gpu in het pci-e slot helaas

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

nedernakker schreef op maandag 21 juli 2014 @ 22:01:
de AM1H-ITX ondersteunt geen gpu in het pci-e slot helaas
Hmm, dat zou jammer zijn...
Waar kan ik dat terugvinden?

Te koop....

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Reepje schreef op maandag 21 juli 2014 @ 10:11:
Nog niks. Maar daarbij ligt de nadruk wel op "nog": spelletjes eisen steeds meer ruimte, ook
besturingssystemen worden niet echt kleiner.
maar ik zou eerder kiezen voor een schijf van 500 Gb. Maar dat is dan weer mijn keuze ;)

BackBones schreef op maandag 21 juli 2014 @ 10:22:

Ditto!
Onderbouwing: Ze gaan die SSD alleen maar meer gebruiken navanant ze ouder worden (again waarschijnlijk vooral de oudste dochter).
Daarom pleit ik juist voor een iets grotere "gewone" harddisk: 128 Gb is snel vol. Alleen voor het besturingssysteem en swapfile ben je al snel 30 Gieg verder. Daar komen de spelletjes dan nog bovenop...

Neemt niet weg dat een SSD natuurlijk sneller is. En in die zin kan ik de keuze voor een SSD ook volledig begrijpen hoor. Ik ben alleen bang dat de TS over een jaar een harddisk erbij zal moeten plaatsen. Maar die kosten tegen die tijd natuurlijk ook weer minder dan nu :)

[ Voor 51% gewijzigd door Pietervs op 22-07-2014 07:44 . Reden: Toevoeging nav opmerking Backbone ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Reepje
  • Niet online
Dat GB gedoe van tegenwoordig is ook alleen maar omdat 1: de klant wil meer (meer GB, meer GHZ, meer cores) en de HDD kan die GB goedkoop leveren.

De meeste GB gaan overigens in video zitten. Een groot spel heeft veel video animaties. Maar spellen zonder, die verbruiken niets. Ik heb nog een verzameling ouder spellen, stuk of 200 en dat past met gemak in 1 GB. En minecraft, dat de dames nu willen spelen 0.1 GB.
Wie kent het niet, Rick dangerous. 32 kb compleet spel.

Ik zie best wel veel computers langskomen van klanten die enkel de "normale" zaken doen met hun computer zoals internet en internet spelletjes en die geen download-video-manie hebben. Verbruik op de 2 TB harde schijf veelal rond de 100 GB. Als ik die dan van de rommel ontdoe (bijv backup alle windows updates eraf en de systeemherstelpunten) zitten ze soms maar op de 50 GB.
Pagina: 1