Plaatsing/configuratie router

Pagina: 1
Acties:

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-02 22:02

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraagje en hoop dat ik het zo duidelijk genoeg het uitgelegd.

Situatie
Het modem staat op de eerste verdieping (aan de voorzijde) (ik weet dat dit een rare plaats is). Hieronder een afbeelding ter verduidelijking, de rode lijnen en grijze apparaten zijn toekomstig.
Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/ikk5ohp1v/Naamloos.jpg

Probleem
Als in de tuin gebruik wordt gemaakt van wifi, is dit zo traag dat het laden van bijv. tweakers.net wel een aantal minuten en refreshen duurt. Mbv. inSSIDer het ik al het optimale channel gekozen, maar dit had weinig effect ik denk dat de afstand simpelweg te ver is.

Oplossing
Een eventuele oplossing waar ik aan dacht is een router en switch plaatsen zoals te zien in het plaatje, (een kabel op de eerste verdieping van het modem (voorzijde) naar de achterzijde is niet echt mogelijk door het zicht hiervan, hierdoor gaat deze via de 2e verdieping) en vervolgens het wifi van het modem uit te schakelen.

Hiervoor gaat de voorkeur uit naar een router met 2,4g en 5g van Asus.
bijv. Asus RT-N56U

Vraag
Er is 1 extern ip adres, na het modem worden verder de interne adressen gebruikt, maar hierachter word dan weer een router gehangen (zie afbeelding). Het moet verder wel mogelijk zijn om bijv. vanaf de tablet de raspberry pi te kunnen benaderen.
Is dit überhaupt mogelijk of moet ik hiervoor nog bijzondere instellingen veranderen?

Als de router tussen het modem en de switch (op de tweede verdieping) komt maakt dit natuurlijk niet uit. (alleen veroorzaakt dit veel gedoe met kabels heen en weer leggen, doordat deze aan de andere zijde moet komen)

Alvast bedankt word de hulp,
ZPx

[ Voor 3% gewijzigd door zekerpixels op 20-07-2014 20:34 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom twee routers? Ik zou je draadloze netwerk met een AP uitbreiden. Natuurlijk kan dat met een kastje wat als 'router' verkocht wordt, maar zet hem dan alsjeblieft in als AP en niet router :o

Oslik blyat! Oslik!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
dion_b schreef op zondag 20 juli 2014 @ 20:40:
Waarom twee routers? Ik zou je draadloze netwerk met een AP uitbreiden. Natuurlijk kan dat met een kastje wat als 'router' verkocht wordt, maar zet hem dan alsjeblieft in als AP en niet router :o
Oke, ik zal morgen even kijken of dat mogelijk is in de instellingen om router naar Access Point te zetten.

Waarom twee routers, nou ik was namelijk in de veronderstelling dat een Access Point alleen je huidige wifi uitbreid en zou nog steeds geen 5g zou hebben, omdat ik nu alleen 2,4g heb.

[ Voor 3% gewijzigd door zekerpixels op 20-07-2014 21:01 . Reden: typo ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Acces Point is precies wat de naam zegt: een toegangspunt. Als je toegangspunt 5Ghz heeft dan kan je dus 5Ghz gebruiken.

Een AP heeft meestal ingebouwde authenticatie, 802.11 radio's en een bridge tussen ethernet en 802.11.

Een router is iets heel anders ;)

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Ik was denk ik in de war met een range extender.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
zekerpixels schreef op zondag 20 juli 2014 @ 21:05:
Ik was denk ik in de war met een range extender.
Een Range Extender heb je in twee vormen en is ook geen AP, en over het algemeen geen oplossing voor welk probleem dan ook ;) Meestal is het een slappe wireless client radio gecombineerd met een AP, die met elkaar in een transparante bridge zitten. Je hebt ze ook als WDS AP's die eigenlijk nog een stukje slechter zijn. Kortom: iets wat eigenlijk niet een oplossing is. (Behalve als je een mesh netwerk wil bouwen en overal WDS of een ander distributie protocol moet gebruiken) Een range extender kan trouwens prima 2.4Ghz -> 5Ghz doen als er twee radio modules in zitten.

Als je ergens 'betere wifi' wil hebben moet je daar een AP optuigen.

• Rubén89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-02 19:51
zekerpixels schreef op zondag 20 juli 2014 @ 20:08:
Hallo,

Ik heb een vraagje en hoop dat ik het zo duidelijk genoeg het uitgelegd.

Situatie
Het modem staat op de eerste verdieping (aan de voorzijde) (ik weet dat dit een rare plaats is). Hieronder een afbeelding ter verduidelijking, de rode lijnen en grijze apparaten zijn toekomstig.
[afbeelding]

Probleem
Als in de tuin gebruik wordt gemaakt van wifi, is dit zo traag dat het laden van bijv. tweakers.net wel een aantal minuten en refreshen duurt. Mbv. inSSIDer het ik al het optimale channel gekozen, maar dit had weinig effect ik denk dat de afstand simpelweg te ver is.

Oplossing
Een eventuele oplossing waar ik aan dacht is een router en switch plaatsen zoals te zien in het plaatje, (een kabel op de eerste verdieping van het modem (voorzijde) naar de achterzijde is niet echt mogelijk door het zicht hiervan, hierdoor gaat deze via de 2e verdieping) en vervolgens het wifi van het modem uit te schakelen.

Hiervoor gaat de voorkeur uit naar een router met 2,4g en 5g van Asus.
bijv. Asus RT-N56U

Vraag
Er is 1 extern ip adres, na het modem worden verder de interne adressen gebruikt, maar hierachter word dan weer een router gehangen (zie afbeelding). Het moet verder wel mogelijk zijn om bijv. vanaf de tablet de raspberry pi te kunnen benaderen.
Is dit überhaupt mogelijk of moet ik hiervoor nog bijzondere instellingen veranderen?

Als de router tussen het modem en de switch (op de tweede verdieping) komt maakt dit natuurlijk niet uit. (alleen veroorzaakt dit veel gedoe met kabels heen en weer leggen, doordat deze aan de andere zijde moet komen)

Alvast bedankt word de hulp,
ZPx
Een accesspoint lijkt me de beste oplossing je zou er voor kunnen kiezen om een model aan te schaffen waarvan je de antenne's kunt vervangen voor meer krachtigere exemplaren mocht het bereik tegenvallen, ze kosten in iedergeval geen drol, bijvoorbeeld deze:
pricewatch: TP-Link TL-WA801ND

Offtopic:
Hoe, of met welk programma heb je dat mooi schema gemaakt?

Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Rubén89 schreef op zondag 20 juli 2014 @ 21:12:
[...]
Een accesspoint lijkt me de beste oplossing je zou er voor kunnen kiezen om een model aan te schaffen waarvan je de antenne's kunt vervangen voor meer krachtigere exemplaren mocht het bereik tegenvallen, ze kosten in iedergeval geen drol, bijvoorbeeld deze:
pricewatch: TP-Link TL-WA801ND
Daarom de eerder genoemde Asus router, omdat ik hiervan het berijk ken en dat voldoende lijkt.
Maar ik zoen nog even naar een AP want die zijn idd een stuk minder prijzig.
Rubén89 schreef op zondag 20 juli 2014 @ 21:12:
[...]
Offtopic:
Hoe, of met welk programma heb je dat mooi schema gemaakt?
MS Visio 2013, zijn verder gewoon de standaard symbolen.

[ Voor 9% gewijzigd door zekerpixels op 20-07-2014 22:29 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

zekerpixels schreef op zondag 20 juli 2014 @ 22:26:
[...]

Daarom de eerder genoemde Asus router, omdat ik hiervan het berijk ken en dat voldoende lijkt.
Maar ik zoen nog even naar een AP want die zijn idd een stuk minder prijzig.
Daar twijfel ik aan. In het algemeen lijken APs zelfs duurder dan vergelijkbare routers (ondanks identieke hardware...).

In ieder geval je niet gek laten maken met marketingblaat.

Van belang:
- ondersteuning zowel 5GHz als 2.4GHz (marketingblaat: agn, niet bgn)
- aantal radio's + antennes (minimaal 2x2, liefst 3x3 in 5GHz)
- Gigabit Ethernet
- DFS support in 5GHz (hier valt die Asus van je gelijk af :/ ) om daadwerkelijk alle kanalen te benutten
- als het even kan optie om minimale RSSI van clients in te stellen om hersendode client OSsen zoals iOS te dwingen op te rotten naar andere AP als ze waardeloze verbinding hebben

Lastige is dat laatste twee zo goed als nooit marketingblaat halen. Enige manier om ze te vinden is in de GUI kijken. De eerste herken je doordat kanalen >48 beschikbaar zijn in 5GHz. Asus en Sitecom doen het alvast niet (in Europa), daarom zal ik hun apparaten bij voorbaat niet aanraden. Tweede zit vaak ergens verscholen in 'advanced' opties. Geen make-or-break optie, wel een erg nuttige.

Oslik blyat! Oslik!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
http://www.alternate.nl/h...l?navId=1478&tk=7&lk=9787

Ik heb hier een beetje zitten kijken, en die dingen worden idd aardig aan de prijs.

Overigens heb ik niet kunnen vinden waarom er dfs support belangrijk is, rssi is leuk maar met inSSIDer zie ik dit toch ook.

[ Voor 28% gewijzigd door zekerpixels op 21-07-2014 01:03 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:20

FreakNL

Well do ya punk?

Hoeft ook helemaal niet, 99 % vd routers kan je als ap configureren. DHCP uit en de netwerkabel (die van je hoofdrouter komt) in een lan poort proppen.

Desgewenst kun je of een afwijkend Ssid nemen (afwijkend van je hoofdrouter) (controle waar je opzit) of dezelfde Ssid (met ander kanaal) zodat je kan roamen (dit werkt over het algemeen wel beter als het dezelfde apparaten zijn). Gewoon ff proberen. Meer is het niet. Je moet wel een kabel trekken natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 21-07-2014 01:02 ]

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
FreakNL schreef op maandag 21 juli 2014 @ 01:01:
Hoeft ook helemaal niet, 99 % vd routers kan je als ap configureren. DHCP uit en de netwerkabel (die van je hoofdrouter komt) in een lan poort proppen.
Ik ga probeeren of ik die Asus router vandeweek even kan lenen, dan kan ik inidergeval testen of het berijk voldoende is.
Om deze zoals op de tekening neer te zetten, en dan zowel boven, benden als in de tuin een redelijk berijk te hebben.
FreakNL schreef op maandag 21 juli 2014 @ 01:01:
Desgewenst kun je of een afwijkend Ssid nemen (afwijkend van je hoofdrouter) (controle waar je opzit) of dezelfde Ssid (met ander kanaal) zodat je kan roamen (dit werkt over het algemeen wel beter als het dezelfde apparaten zijn). Gewoon ff proberen. Meer is het niet. Je moet wel een kabel trekken natuurlijk.
Waarschijnlijk zet ik de wifi van het modem/router gewoon uit, want die is echt slecht.

Als ik met de tablet ernaast ga zitten en een speedtest doe heb ik 5,5 mbps, en 5 meter verder op dezelfde verdiepingen met hiertussen een gipswant is het 0,3 mbps.
http://www.speedtest.net/nl/

[ Voor 51% gewijzigd door zekerpixels op 21-07-2014 01:26 ]

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Ik heb vandaag een Asus RT-N56U kunnen lenen, op de gewenste plaats gezet en als AP ingesteld. Vervolgens een beetje getest op de gewenste plaatsen, laden van internetpagina's gaat zoals je mag verwachten, youtube stotterde echter nog wat.
inSSIDer geeft voor de 2,4g, -50 tot -60 dbm en 5g, -70 tot -80 dbm.

Een speedtest toont aan dat het 3 keer sneller is dan wat er nu staat, (in hoeverre je dat dan mag geloven). Verder is het signaal merkbaar veeeel beter, echter zie ik liever de 5g iets sterker (zonder 2 streepjes verlies, er recht boven op de volgende verdieping) en youtube iets vloeiender.
dion_b schreef op zondag 20 juli 2014 @ 23:18:
- aantal radio's + antennes (minimaal 2x2, liefst 3x3 in 5GHz)
Ik heb dit nog nergens bij zien staan, hoe zou ik dat kunnen nagaan?

en is 802.11ac iets waar ik naar zou moeten kijken?

[ Voor 24% gewijzigd door zekerpixels op 23-07-2014 22:27 ]

Pagina: 1