Linux vs. Windows voor gamen/schoolwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFgX
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-04 15:44
Hallo iedereen,

ik ben bezig met mijn eigen pc samen te stellen om zelf te bouwen. Ik ben nu bij het punt aangekomen dat ik een besturingssysteem ga kiezen.

Het meest vanzelfsprekend is natuurlijk om voor Windows 8.1 te gaan. Echter kost dit weer best wat geld en zie ik die nieuwe interface niet zo zitten (heb nu een 3 tal jaar windows 7 gebruikt).

Nu hoor ik best vaak iets over Linux als alternatief. Ik heb zelf wat onderzoek gedaan en las ergens dat gamen veel moeilijker gaat onder Linux. Is dit echt zo en wat komt daar dan allemaal bij kijken? Ik wil bijvoorbeeld Rome total war 2 soepel kunnen draaien, maar ook games die nog moeten uitkomen zoals Dragon Age Inquisition.

En ivm schoolgebruik: kan Linux goed omgaan met Windows documenten/formaten en omgekeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 11:17
Voor gamen, blijft Windows de beste keus momenteel. Qua nieuwe interface, die kun je voor groot deel gewoon niet gebruiken en dan is het net Windows 7

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je wilt gamen is Windows eigenlijk je enige optie. Natuurlijk kun je met Wine e.d. ook op Linux sommige games wel draaien maar dat blijft een gepruts en is gewon heel erg beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-09 21:55
Ligt eraan welke distro je gebruikt. Bekende distros zoals Ubuntu (en ubuntu-based), Debian etc. ondersteunen veel formaten, en als ze niet ondersteund worden kun je ze makkelijk installeren in het software center. Ook qua documenten/office heb je verschillende linux alternatieven en (wat ik persoonlijk het fijnst vind) fe officiele MS Office webapps (gratis te gebruiken).
Qua gaming loopt linux idd achter op windows, hoewel tegenwoordig ook veel games gewoon op linux gespeeld kunnen worden.
Wat ook nog altijd een optie is is linux op je pc installeren (en een goedkopere pc kopen want linux draait soepeler/sneller dan windows is mijn ervaring) en voor het geld wat je aan een legale windows installatie zou besteden een 2ehands ps3/xbox360 kopen. Die zijn rond de 100€ en als je ook een goedkopere pc koopt (omdat je er niet op gamet) kun je zo goedkoper gamen en studie dingen doen op je pc.
Een laatste optie is een goedkope windows licentie via je studie of 2e hands een win7/8 licentie kopen, dit is vele malen goedkoper als de volle prijs via MS betalen

[ Voor 10% gewijzigd door brick5492 op 20-07-2014 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFgX
een waar kan ik dan tweedehands licentis voor windows 8 kopen? en is dat wel betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Lees Het algemeen beleid #verbodencopyright nog eens.

[ Voor 78% gewijzigd door Hero of Time op 20-07-2014 20:55 . Reden: Nee, dat mag niet. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 19:22

Hardfreak

<!--

Zo'n 6 jaar geleden ben ik overgeschakeld van Windows naar Linux op mijn laptop van 't school en op zich heb 'k daar niet zoveel problemen mee gehad. Je moet natuurlijk wel zien dat je met iedereen overeenkomt om OpenOffice (of LibreOffice) te gebruiken. Gezien ze bij ons geen zever wouden met formaten moesten we sowiso alles in PDF formaat inleveren.
Het enige waar ik indertijd moeite mee had was het gebruik van de Xilinx bordjes waarvoor ik uiteindelijk een VirtualBox nodig had met een Windows op (gezien er een licentie bij mijn laptop zat was dat geen probleem, maar bon, dat is een zeer specifiek geval geweest).

Ik ben niet zo'n grote gamer, maar af en toe wat gamen op linux heeft nooit problemen geleverd met Crossover (ze gaven dat toen gratis weg), maar met Wine kan je misschien ook al een eind geraken. Uiteraard mag je ook niet vergeten dat tegenwoordig een hoop Steam games op zowel Windows, Linux als Mac draaien.

Echter, wil je het onderste uit je grafische kaart halen en veel gamen, dan zou ik toch gaan voor Windows omdat Crossover/Wine ook niet altijd werkt (en dan sta je daar met je game van 50 euries die niet werkt).

//edit: voor wie er ff aan twijfelt, ik ben ondertussen al afgestuudeerd, geen 6 jaar school voor mij :+

[ Voor 4% gewijzigd door Hardfreak op 20-07-2014 19:01 ]

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RobinFgX schreef op zondag 20 juli 2014 @ 18:41:
Nu hoor ik best vaak iets over Linux als alternatief. Ik heb zelf wat onderzoek gedaan en las ergens dat gamen veel moeilijker gaat onder Linux. Is dit echt zo en wat komt daar dan allemaal bij kijken? Ik wil bijvoorbeeld Rome total war 2 soepel kunnen draaien, maar ook games die nog moeten uitkomen zoals Dragon Age Inquisition.

En ivm schoolgebruik: kan Linux goed omgaan met Windows documenten/formaten en omgekeerd?
Als je wilt weten of iets mbv Wine onder Linux draait, voor het geval er geen Linux alternatief is, dan kun je het beste kijken of dat programma/spel bekend is op http://appdb.winehq.org/o...y=appName&bAscending=true
Rome: Total War
Total War: Rome II

Dragon Age: Origins en Dragon Age II (uit dezelfde reeks?) lijken het iig goed te doen.

Als je met Windows documenten doelt op Office documenten, OpenOffice kan er mee overweg, maar als je heel wat met layouts doet dan kan het er soms anders uit zien.

[ Voor 19% gewijzigd door Raven op 20-07-2014 19:05 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkorv
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:59
Er zijn bijna geen recente triple A spellen die draaien in Linux. Indies en wat oude spellen wel http://store.steampowered.com/browse/linux/.

Gamen via Wine werkt niet fijn. Ik zou zeggen probeer je huidige Windows 7 key op je nieuwe bak, misschien moet je hem via de telefoon activeren, maar vaak werkt het wel.

Als je in Linux wil gamen koop dan Nvidia kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Het meest vanzelfsprekend is natuurlijk om voor Windows 8.1 te gaan. Echter kost dit weer best wat geld en zie ik die nieuwe interface niet zo zitten (heb nu een 3 tal jaar windows 7 gebruikt).
Het 'nieuwe' is allemaal nep maak je daar geen zorgen over. Je klikt gewoon desktop en klaar.
Het enige dat onbreekt is het hele start menu en als je mij vraagt vind ik het prettiger zoals het nu is.
Gewoon geen metro apps gebruiken, dan is het verder normaal windows.

Anders neem je win7, ook goed.
Nee.
Mijn ervaring is dat er altijd wel weer een of andere incompatibiliteit optreedt.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ergens een 2e hands Windows versie halen gaat tegen de EULA van MS in, dus dat zal 'm niet worden. Bovendien heb je geen enkel idee of de licentie nog valide is. Er zijn te veel fraude gevallen geweest waar men goedkoop licenties verkocht wat Technet licenties bleken te zijn.

Als je een MS Office licentie hebt, kan je voor compatibiliteit deze in Wine installeren. Echter is het toepassen van updates wat lastiger, dus je zit met een potentieel beveiligingsrisico.

Aangezien er geen verschil zit of je nu of later pas Windows koopt, kan je met Linux beginnen en als 't toch niet helemaal gaat zoals gewenst mbt schoolwerk en games kan je altijd nog een licentie aanschaffen.

Ik zit zelf al een paar jaar niet meer op school, maar toen ik er nog wel was, gebruikte ik net als Hardfreak Linux als main OS. Voor mijn HBO Systeembeheer opleiding heb ik geen problemen gehad met documenten e.d. Ja, het kostte soms even wat tijd en moeite om de opmaak netjes op orde te hebben, maar dat is iets wat je aan het eind van een project, voordat je 'm oplevert, toch doet. Als je OpenOffice of LibreOffice gebruikt, is het iets meer dan wanneer er verschillende versies van MS Office wordt gebruikt (de een heeft nog 2007, de ander zit al op 2013), maar zolang er nog verschil zit tussen de manier van opslaan in de MS Office pakketten, blijf je dat houden. Eerder aangehaalde O365 of zelfs Google Docs kan hier een oplossing voor zijn. En er zijn meer voordelen aan cloud based documentbewerking.

Voor wat betreft games, de eerder aangehaalde AppDB voorziet je in een goed beeld en mocht er een game nog uitkomen, dan vind je daar redelijk snel of en hoe je 't kan laten werken. Ja, sommige games zullen minder presteren dan op Windows, maar dat heeft niet altijd met Linux te maken, maar met de brakheid van het spel zelf wat op Windows niet direct zichtbaar is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Tja als het op gamen aankomt, dan ben je nog steeds het beste met Windows uit. Ik heb daar speciaal nog een bijna 5 jaar oude PC met Windows 8.1 voor staan. Doet het nog prima met de games die ik speel. En dat zijn voornamelijk MMO's :)

Op mijn laptop heb ik Linux Mint 17 draaien met de Cinnamon desktop. Qua thema aangepast zodat deze erg op Windows 7 lijkt (Windows 7 Aero thema, staat bij de thema's te downloaden). En het werkt prima.

Qua Office werk kan Libre Office prima, alleen heb ik een Office 365 account met Microsoft Office 2013. Deze kreeg ik niet via Wine geinstalleerd. En heb hiervoor Windows 7 draaien in Virtual Box, licentie van Windows zit toch aan deze laptop gekoppeld :). Tezamen met Newsleecher die ik ook niet werkende kreeg. Windows programma's zoals Foobar en wat oudere favoriete Windows games van mij (UT99, UT2004, StarCraft en Bejeweled 3) draaien daarentegen wel weer prima via Wine :)

[ Voor 6% gewijzigd door SandsOfArrakis op 20-07-2014 23:02 ]

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:29
Hero of Time schreef op zondag 20 juli 2014 @ 21:09:
Ergens een 2e hands Windows versie halen gaat tegen de EULA van MS in, dus dat zal 'm niet worden.
nieuws: Hof: doorverkoop softwarelicenties is toegestaan
Een EULA staat niet boven de wet. Dus dat mag wel.

Windows heeft ook geen mechanisme dat doorverkopen blokkeert. Zolang de originele eigenaar hem niet meer gebruikt tenminste.

Het risico is dat er heel veel online verkopers van dit soort licenties zijn die beperkte licenties verkopen. Bijvoorbeeld bedoeld voor OEMS, studenten of grote bedrijven. Dat werkt vaak wel, maar je hebt geen geldige licentie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Heb je al gekeken naar een studenten licentie en of die via je opleiding te krijgen is.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFgX
Ik kan gelukkig wel een studentenversie kopen ja.

Ik heb op het moment een laptop met windows 7. Ik neem aan dat ik deze licentie niet over kan dragen naar mijn nieuwe pc? (ik heb ergens gehoord dat deze licenties hardware gebonden zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klopt, dat zijn OEM licenties en horen bij de laptop. Activatie zou kunnen werken op andere hardware, maar je wilt liever 't risico niet nemen. Zeker als je de laptop ook nog blijft gebruiken. Gewoon nieuwe licentie kopen dan, je gebruikt 't dagelijks, dan zijn 't echt de kosten niet.

Niet specifiek naar de TS toe, maar ik snap echt niet waarom men wel voor €2.000,- aan hardware uit wil geven, maar €100,- voor een OS dan te duur vind. Maar goed, het is hier NOS, Linux heeft sowieso geen licentiekosten tenzij je een of andere enterprise editie neemt zoals Red Hat.

Zoals ik al eerder zei, kijk 't gewoon eens aan met Linux, je kan altijd nog een Windows licentie aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFgX
Maar bij die €100 komen ook nog eens de kosten bij voor een Office pakket.

En ik ben ook benieuwd naar laternatieven voor Windows, en ik denk ook dat ik het ga proberen en kan dan idd nog altijd windows aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:13
Ligt echt aan je games en wat je van Linux al weet en wil leren.
Heb een heel tijdje Linux gedraait en kan beter omgaan met LibreOffice dan Office van Microsoft.
Op die machine speelde ik World of Warcraft en dat werkte gewoon perfect onder Wine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-10 13:58
Als je toch een studentenversie kunt kopen, kan je dan niet even checken of je universiteit of hogeschool gratis windows aanbiedt? Er zijn er een aantal die dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
meestal hebben ze voor studenten e.d. idd wel goedkopere licenties (windows en office), ff checken op www.surfspot.nl

Over de rest van je vraag:

- Gamen is imho nog steeds een nono (alhoewel er wel goede vorderingen worden gemaakt) op linux, al hangt het ook af van de games die je speelt.
- LibreOffice werkt in mijn ervaring prima. Mijn vriendin werkt zakelijk uitsluitend op Ubuntu i.c.m. LibreOffice en dat werkt prima (afaik hebben haar klanten nog nooit gezeurd over iets).

Dual boot of windows in en VM ernaast draaien kan natuurlijk een oplossing zijn.

Een ding waar je wel over moet denken, als je helemaal over gaat naar Linux:

Waar kan je heen als het niet lukt? Want als jij problemen hebt en je hebt net dat belangrijke tentamen is GoT niet echt een goede oplossing, qua snelheid.

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Tha_Butcha schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 11:59:

Waar kan je heen als het niet lukt? Want als jij problemen hebt en je hebt net dat belangrijke tentamen is GoT niet echt een goede oplossing, qua snelheid.
Dat probleem geldt net zo hard voor Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mijzelf schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 12:27:
[...]

QFT. Sterker nog, als op Windows een driver op z'n bek gaat, bijvoorbeeld je video, heb je helemaal niets om mee te werken. En oplossen is dan ook niet zo 1-2-3 gedaan.

In principe houd je je aan 'als 't werkt, blijf je er vanaf', maar met Windows weet je niet of elke update die je krijgt je systeem nog heel houd, terwijl je bij Linux een grotere garantie hebt dat 't wel zo is, en anders heb je binnen no time een fix of andere work-around.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:18
Daarnaast als je een distro neemt met een goede community kan je altijd daar om hulp vragen.
meestal hebben ze voor studenten e.d. idd wel goedkopere licenties (windows en office), ff checken op www.surfspot.nl [...]
En anders bied MS ze zelf ook nog wel aan met een sterke korting, bijv. Win 8.1 Pro voor 60E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hero of Time schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 13:00:
[...]

QFT. Sterker nog, als op Windows een driver op z'n bek gaat, bijvoorbeeld je video, heb je helemaal niets om mee te werken. En oplossen is dan ook niet zo 1-2-3 gedaan.
Meestal krijg je dan meteen een BSOD en als je heel erg mazzel hebt een bestandsnaam in de BSOD zodat je makkelijk de paininthebutt-driver kan vinden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

meestal hebben ze voor studenten e.d. idd wel goedkopere licenties (windows en office), ff checken op www.surfspot.nl

Over de rest van je vraag:

- Gamen is imho nog steeds een nono (alhoewel er wel goede vorderingen worden gemaakt) op linux, al hangt het ook af van de games die je speelt.
- LibreOffice werkt in mijn ervaring prima. Mijn vriendin werkt zakelijk uitsluitend op Ubuntu i.c.m. LibreOffice en dat werkt prima (afaik hebben haar klanten nog nooit gezeurd over iets).

Dual boot of windows in en VM ernaast draaien kan natuurlijk een oplossing zijn.

Zowel een account bij de fora van Linux Mint en LinuxQuestions. Antwoorden op vragen komen doorgaans behoorlijk vlot.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 11:17
..........

Opmerkingen voor mij geven aan dat hetzelfde geld bij een Windows PC en dat klopt ook. Maar vaak hebben scholen ook bepaalde vereisten en zijn medewerkers op scholen vaak beter bekend met Windows .... dus hou hier rekening mee.

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFgX
Het scheelt wel dat ik geen complete leek ben op computer gebied, dus ik kan mijn problemen doorgaans zelf oplossen. Het is alleen zo dat ik 0.0% ervaring heb met Linux daarom.

En over dat dual booten, kan ik dan bij het opstarten kiezen welke OS ik wil gebruiken op dat moment of hoe gaat dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

RobinFgX schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 10:20:
Het scheelt wel dat ik geen complete leek ben op computer gebied, dus ik kan mijn problemen doorgaans zelf oplossen. Het is alleen zo dat ik 0.0% ervaring heb met Linux daarom.

En over dat dual booten, kan ik dan bij het opstarten kiezen welke OS ik wil gebruiken op dat moment of hoe gaat dat?
Ja, je krijgt X aantal seconden om te kiezen wat je wil opstarten. Kies je niets, dan start die normaal automatisch je linux op

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

azz_kikr schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 11:31:
[...]

Ja, je krijgt X aantal seconden om te kiezen wat je wil opstarten. Kies je niets, dan start die normaal automatisch je linux op
Dat is maar net wat je hebt ingesteld als standaard.

Als volgorde voor dual boot wordt vaak aangeraden om Linux na Windows te installeren, maar met EFI tegenwoordig is dat geen vereiste meer. Als je beide besturingssystemen in EFI modus installeert, geef je in de UEFI settings aan welk van de twee standaard gekozen moet worden. Daar zet je dan Linux bovenaan zodat je vanuit Grub zowel Linux als Windows kan selecteren. Laat je 'm op Windows eerst staan, dan kan je niet naar Linux toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
Mijzelf schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 12:27:
[...]

ja, ware het niet dat de gemiddelde tweaker (en dus de TS) over het algemeen meer ervaring heeft met windows dan linux. En fysiek persoon is toch een stuk handiger dan een forum. Dat vinden de meeste mensen ook fijn in het geval van totale onbekendheid.

Zelf draait het grootste deel van mijn netwerk OSS software, alleen ik onderhoud het. ik heb weinig (irl) vrienden met genoeg computer ervaring die dat redden. Alhoewel, mijn niet technische vriendin heeft aan de hand van een guide (via google gevonden) zelf haar ALSA drivers aan de gang gekregen *trots*

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkorv
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:59
Linux is vele malen makkelijker te onderhouden dan Windows. Maar ik zou zeggen begin met dual boot.
Zo ben ik ook mondjes maat overgestapt op Linux.

Gamen doe ik nog steeds op Windows als Linux niet officieel wordt ondersteund. Op wine kan je niet vertrouwen... ook niet in de status die appdb aangeeft. Heb dikwijls meegemaakt dat een Gold voor geen meter vooruit te branden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShinXer0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-07-2023
@Robkorv

Ik begrijp dat je nvidia-kaarten aanraadt om te kunnen gamen onder linux, maar hier wil ik toch even op reageren.
Ik heb begin dit jaar een systeem gebouwd met twee Radeon HD 7950 kaarten in.
Ik heb deze kaarten mét crossfire draaiende gekregen zonder al te veel moeite onder Kali Linux ( om GPU pw-cracking te testen ), Debian om scrypt-mining en nu onder Ubuntu om mee te gamen.
Toegegeven de driver-support van AMD is, op z'n zachtst gezegd, niet bepaald hoogstaand, maar momenteel lukt het aardig indien je niet het nieuwste van het nieuwste wil.
The Witcher 2008 draait hier prima op met de hoogst mogelijk settings bv.

En de installatie van deze driver, was, enkel met uitzondering van Kali linux, echt telkens een fluitje van een cent.
Pagina: 1