Processor cooler voor beginnend OC

Pagina: 1
Acties:

• TarikLuis
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-10-2025
Hoi allemaal,

Ik zoek een?
Ik zoek een goede CPU cooler voor mijn pricewatch: AMD Phenom II X6 1065T Boxed. Hier staat nu nogsteeds een stock cooler op. Ik zou graag de CPU willen overclocken alleen denk dat dat niet handig is met een stock cooler. Voor nu hou ik het even op deze processor maar wil er later een wat betere opzetten. Dus de cooler moet mee kunnen gaan naar een volgend CPU. Voor nu wil ik dus alleen mijn 1065T overclocken, maar weet niet wat voor cooler daar goed bij gaat. Heb wel al wat filmpjes/reviews gezien van een aantal koelers maar daardoor raakte ik alleen maar meer in de stress van alle mogelijke keuzes.

Ben er overigens ook nog niet uit of ik voor watercooler of aircooler ga. Vind watercoolers er wel extreem goed/awesome uitzien. Denk dat ik zelf dan voor een closed loop zou gaan om mee te beginnen.

Wat is je budget?
Ongeveer 50 euro denk ik. Liever minder maar als het echt heel goed is kan het iets meer.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Totaal geen voorkeur aangezien ik een leek ben op het gebied van pcu coolers en overclocken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X6 1065T Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock 990FX Extreme3€ 81,75€ 81,75
2Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 169,90€ 339,80
1WD Green WD20EZRX, 2TB€ 68,90€ 68,90
1Fractal Design Arc Midi R2 Window€ 75,-€ 75,-
1Seasonic S12G 650W€ 82,99€ 82,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 648,44

Ik heb zelf al een paar coolers in gedachte maar weet niet echt hoe ik hier uit moet kiezen.
Air:
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO
pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition

pricewatch: Noctua NH-D14

Water:
pricewatch: Cooler Master Seidon 120M
pricewatch: Corsair Hydro H55

pricewatch: Corsair Hydro H75

Dank!

• thibautb
  • Laatst online: 15-07-2024
pricewatch: Noctua NH-U9B SE2

Noctua's zijn altijd goed voor oc. Dus deze raad ik je zeker aan.

Deze is ook heel goed maar wel een beetje prijzig.
pricewatch: Cooler Master V8

Ik raad je wel aan om dit topic volgende keer bij cooling te zetten en niet hier...

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Ik zou voor watercooling setje gaan, om te starten, eenmaal geïnstalleerd wil je nooit meer naar een luchtkoeler. Spreek uit ervaring. Heb een X6 1090T die standaard net onder de 4Ghz draait @ 42 graden

http://tweakers.net/categ...NQXRZYo6SVbSSkZGBUmxtbS0A

Heb zelf deze:
pricewatch: Antec Kühler H2O 620

Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• thibautb
keur0000 schreef op zondag 20 juli 2014 @ 17:28:
Ik zou voor watercooling setje gaan, om te starten, eenmaal geïnstalleerd wil je nooit meer naar een luchtkoeler. Spreek uit ervaring. Heb een X6 1090T die standaard net onder de 4Ghz draait @ 42 graden

http://tweakers.net/categ...NQXRZYo6SVbSSkZGBUmxtbS0A

Heb zelf deze:
pricewatch: Antec Kühler H2O 620

Suc6
De goedkope watercooling sets hebben vaak veel slechtere prestatie's dan bv de v8, dus tenzij je een 120mm block koopt heeft het geen zin om een waterblock te kopen...

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Bwah, CLWC's zijn zelden echt beter dan superkoelers, alleen de 240mm's met goede fans koelen beter bij dezelfde herrie.

Gezien je kast, is de keuze best makkelijk: pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power is een monster. Koelt zeer goed, en is daarbij ook nog vrij stil te noemen. Doet nauwelijks onder voor de koelers van 60-80 euro.

People as things, that’s where it starts.

• TarikLuis
Goede adviezen allemaal, bedankt daarvoor.
Beetje wat ik nu dus lees:
Voor mijn budget liever een air-cooler omdat de budget watercoolers minder/evengoed koelen voor dezelfde/hogere prijs?
Als ik iets duurder zou gaan met de koelers, is het dan wel waard om voor water te gaan?
Als ik een paar jaar met een goede koeler doe vind ik het denk ik niet erg om iets af te wijken van mijn budget. Persoonlijke ervaringen vind ik wel fijn om nu te krijgen om een wat beter beeld te krijgen.

Dankjulliewel allemaal!

• thibautb
Ik zelf heb een custom waterloop en vindt het een hele goede maar ik heb het ook echt nodig want mijn 9590 maakt heel veel warmte, maarja dus de meeste 60mm rad's hebben niet zoveel zin, maar als je een 120mm koopt heeft het wel zin, pak er dan wel een met oftwel heel goede reviews want er zijn er heel wat die slecht pompen er in hebben of je zoekt er dan een met een lange garantie... En als je een luchtkoeler pakt zou ik eens goed kijken welke heel goede koeling hebben op bv youtube, bv de v8 die ik hierboven had geplaatst, en natuurlijk is noctua ook een heel goed bedrijf en de meeste ervan gaan echt heel goed koelen...

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Die True Spirt 140 Power is heel lang de beste keuze, en anders kom je op monsters als de:
pricewatch: Phanteks PH-TC14PE Zwart
pricewatch: Thermalright Silver Arrow SB-E Extreme Edition
pricewatch: Noctua NH-D15
pricewatch: Cryorig R1 Ultimate

http://www.xbitlabs.com/p...noctua-nh-d15/graph-4.png is een leuk lijstje daarvoor.
De Phanteks is dus lekker stil en koel, maar daar betaal je ook zeker voor. Erg goede keuze
De Silver Arrow is wat luider en koelt ook wat minder, was vroeger zeer goed, nu een matige keuze.
de NH-D15 is de opvolger van de D14, een stuk luider dan de Phanteks en ook warmer, geen interessante keuze imo.
de onbekende CRYORIG R1 koelt wel leuk, maar is ook niet echt stil te noemen.
En de True Spirt 140 Power valt op, omdat hij de goedkoopste en stilste koeler is in dit rijtje. Wel 9 graden warmer dan de Phanteks, maar ongeveer de helft van de prijs en stiller.

Dus:
Maximale koelprestaties bij weinig geluid, maar veel poen:: pricewatch: Phanteks PH-TC14PE Zwart
Net wat mindere koelprestaties, bij nog minder geluid, en veel minder geld: pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power

• TarikLuis
Top van je Vas, weer eens uitstekend geholpen. Precies wat ik zocht en lekker overzichtelijk.
Wordt even tobben welke ik dan ga nemen. Nog meer suggesties/ervaringen van coolers zijn altijd welkom.

Vas uit je reacties kan ik opmerken dat je geen fan bent van water cooling? Waarom precies is dit? Leek me wel interessant, watercooling.

EDIT: Is dit trouwens niet een gouden middenweg?
pricewatch: Thermalright True Spirit 140
Denk toch niet dat ik hoger ga overclocken dan 4,6GHz aangezien mijn huidige cpu dat wss toch niet haalt :P
Iets luider maar minder warm dan de 140 power en goedkoper

[ Voor 33% gewijzigd door TarikLuis op 20-07-2014 20:20 . Reden: Toevoeging ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

CLWC, dus closed loop watercooling kán leuk zijn, maar is het vaak niet, kijk bijvoorbeeld naar dat plaatje van Xbitlabs, tussen de door mij genoemde luchtkoelers staan ook een paar waterkoelers, zoals de CM Seidon's en de H75.

De Seidon 240M staat qua koeling boven de Phanteks, gezien de Seidon 5 graden koeler is, echter, om 5 graden koeler te zijn, is die 240M wel 18,4 dBA luider, en dat is gewoon erg veel. Hell, als je 2 2k+ RPM fans op die Phanteks zet, durf ik te beweren dat die even koel, en luid, is als dat waterkoelingssetje.

Bij de andere CLWC's zie je hetzelfde gebeuren, luider voor dezelfde koeling. De H75 is warmer en 10 dBA luider, de Tundra is ook bijna 20dBA luider en 4 graden warmer, enzoverdervoort.

De enige CLWC die nog enigsinds interessant is, is de pricewatch: Swiftech Swiftech H220, deze koelt net, misschien 10%, wat beter dan de Phanteks. Echter, deze is alweer een tijd niet leverbaar in Nederland, en was toen erg duur.

Voordat het gezegd wordt: Ja, de H110 en vergelijkbare koelers presteren al een stuk beter als je er andere fans op zet, echter, een setje kost zo rond de 15-20 euro, boven op de al hoge prijs van 100 euro. 120 euro, en niet heel veel beter dan een koeler van bijna 50 euro goedkoper, dat noem ik geld weggooien.

• TarikLuis
Helemaal mee eens, ik denk toch maar dat ik het water koelen voor nu maar even uit mijn hoofd moet zetten. Leek me wel geinig, maar gezien mn budget/eisen is air cooling gewoon beter. Misschien water cooling als ik een betere CPU/meer geld heb :P Dan gelijk ook maar helemaal zelf knutselen en er een leuk projectje van maken.

Nogmaals bedankt Vas, hoe het er nu voor staat wordt het de pricewatch: Thermalright True Spirit 140. Tenzij er nog andere adviezen zijn.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Wel de Power versie nemen, heeft een betere fan en nog wat aanpassinkjes, en presteerd daardoor een stuk beter.

Zelfbouw waterkoeling is vaak al een stuk beter, maar, dat kost muchos pesos.

• TarikLuis
Oh toch wel die power, dacht aan de chart te zien dat de niet power misschien verhoudingsgewijs beter was. Maar vond ik al raar :P Dan maar wat langer wachten op de power versie, nergens gelijk leverbaar, 2-3 dagen wachten overleef ik ook wel XD

Maar inderdaad, die zelfbouw was very muchos pesos zag ik. Maar dat ziet er echt te bruut uit en klonk alsof het super goed was. Iets voor de toekomst dus :)

Laatste vraag denk ik, zit er standaard thermal paste bij de cpu coolers?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Bij de Thermalright krijg je een zakje wit spul, die ik maar op mijn cpu gesmeerd heb :+

Dus ja, je krijgt wat koelpasta, die je zelf nog moet aanbrengen. Zakje is genoeg voor een paar keer.

Misschien krijg je ook wel een hele mooie schroevendraaier, bij mijn Macho zat er eentje, mooi kwaliteitsding is dat, ook lekker lang.

• TarikLuis
Oh dat is wel fijn, ik zag trouwens dat er nog een fan op zou kunnen. Is het t waard om een extra fan erbij te kopen en erop te monteren? Zal dit de perfomance significant verbeteren ?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Denk niet dat het heel veel verschil zal maken, maar zeker weten doe ik het niet.

• TarikLuis
Ok top, ik begin maar gewoon met 1 dan. Denk dat het die dan gaat worden, tenzij iemand anders een heel goed alternatief geeft voor morgenavond :P

Verwijderd

TarikLuis schreef op zondag 20 juli 2014 @ 21:42:
Oh dat is wel fijn, ik zag trouwens dat er nog een fan op zou kunnen. Is het t waard om een extra fan erbij te kopen en erop te monteren? Zal dit de perfomance significant verbeteren ?
Push-pull geeft zelden meer dan een of twee graden verschil in performance, terwijl je wel meer geluid hebt. Ik zou het niet doen.

• TarikLuis
Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2014 @ 21:55:
[...]

Push-pull geeft zelden meer dan een of twee graden verschil in performance, terwijl je wel meer geluid hebt. Ik zou het niet doen.
Top, bedankt voor de bevestiging :)

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Als je al iets wil veranderen pricewatch: Thermalright TY-143 PWM, 140mm is eigenlijk de zelfde fan als bij de TRUE spirit wordt geleverd alleen kan hij een veel hoger RPM halen is natuurlijk niet stiller dan, maar hij kan nog wel net weer dat beetje beter preseteren terwijl als je RPM lager blifjt hij net zo stil is.

Edit:
pricewatch: Thermalright TY-147 PWM, 140mm Dit is de originele fan van de true, is wel zo makkelijk dat je ze dan kan vergelijken.

[ Voor 21% gewijzigd door DarkBlaze op 21-07-2014 00:09 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• TarikLuis
Die houdt ik even in het achterhoofd! Bedankt voor de reactie :)
Als we het nu toch over fans hebben, ik gebruik nu alleen de stock fans op mijn fractal arc midi r2. Ik heb dus nog plek voor andere fans. Is dit aan te raden om aan te vullen met fans? Heb nog ruimte onderin naast mn PSU voor 120/140mm fans en 1 op top en on front. Weet niet of het overdreven is om het gelijk vol te gooien met fans. Ik draai natuurlijk wel sapphire HD7950 in crossfire en weet niet hoeveel warmte dit geeft en hoeveel koeling het nodig heeft. (heb mijn PSU nog niet dus kan het niet testen)

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik zou vooral kijken naar de luchtstroom in je kast, dus dat je die niet verstoord die fan onderin kan wel goed nuttig zijn koude lucht richting je videokaarten blazend. En warme lucht stijgt toch op dus dat gaat je sowieso geen conflict geven.

Ik had bijvoorbeeld bij mijn oude CM690 de fan aan de achterkant er uit gehaald omdat mijn TRUE naar boven stond gericht en hier heb ik nog 2 120mm fans boven bij gedaan zodat alles zeg maar de zelfde kant op ging

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• TarikLuis
http://linustechtips.com/...0-63578400-1370133316.png
Dit zag op een ander forum.
Dit stond erbij:

I would recommend your Setup like this, but Remove the Top Drive Cage:
Grey=Spectre Pro
Yellow=CM Sickleflow
Purple=Fractal Design Silent R2 140mm
Spectre Pro at the Bottom hard drive Cage because it has the Highest Pressure that means it can push most air trough the Hard Drive Cage compared to the Other Fans
R2 fan at the Top Hard drive Cage (but Remove the Hard drive Cage or Rotate it first) so it can Send fresh air to Your Cpu and Graphicscard
CM Sickle Flow at the Bottom because the Motor isn't as loud as it would be in the Front and it brings Fresh air to the Graphicscard while pushing air up from the 2 Front Fans and at the back well to exhaust Hot air and dampen the Noise.
the other 2 R2 Fans at the Top because theyre Quiet and can push a good amount of Air.

Nu waren de Spectre pro en CM sickleflow gebruikt omdat de TS daarzo die toevallig had liggen.
Welke fans zou ik hiervoor kunnen aanschaffen?

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik zou vooral kijken naar wat je uit wil geven, je kan bv fans kopen van 15-20 euro die misschien heel iets beter zijn dan een van 5-10 euro en ik zou dan beginnen met een fan onderin.

Een logische keuze zou dan deze kunnen zijn pricewatch: Fractal Design Silent R2, 140mm aangezien je er hier al meer van hebt.

Dit is ook wel interresant leesvoer
http://www.xbitlabs.com/a...fan-roundup_12.html#sect0

En volgens die link zou een pricewatch: Thermalright X-Silent 140MM, 140mm ook zeer interresant zijn door zijn lage prijs en goede airflow/noise. Voor die 6,66 ofzo kan je eigenlijk bijna geen miskoop doen :+

[ Voor 22% gewijzigd door DarkBlaze op 21-07-2014 00:48 ]

• TarikLuis
Echt weer een top reactie!
Ga hier morgen maar even goed naar kijken, bedankt! :D
en ja, 6,66 klinkt heel aantrekkelijk :p
Pagina: 1