Toon posts:

Nieuwe desktop gemaakt - start niet op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Onlangs heb ik mijn 1e desktop in elkaar gezet. Hij start alleen niet op en ik kom er niet achter waaraan het licht.

Op mijn moederbord krijg ik de error:
A2 -> IDE detect. Enige idee wat dit betekend?

Het moederbord geeft ook 2 verschillende geluid signalen:
1 korte piep -> VGA detected, Quick boot set disabled, No keyboard detected. Het keyboard zit er wel in. Dus het moet 1 van de andere 2 zijn.
1 lange piep gevolgd door 4 korte: Hardware component failure.

Dit zijn de onderdelen die er nu in zitten:
SSD: Crucial M500 2,5" 240GB
Werkgeheugen: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU
Hardeschijf: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB
Videokaart: Nvidia Quadro K2000
Processor: Intel Core i5-4690 Boxed
Moederbord: ASUS Z87-PRO - Socket 1150 - ATX
Voeding: 400 Watt (overgenomen van een familielid)

Wie weet waar het eventueel aan kan liggen?

alvast bedankt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2014 16:06 ]

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

E-Rick

I love it :7

Welke bios-versie heb je op je moederbord zitten?

Choose life

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:21

Nemesizz

Untouchable

Voeding: 400 Watt (overgenomen van een familielid)
Merk + leeftijd van die voeding? Kan namelijk veel uitmaken of een systeem wel wil starten of niet wil starten.
A2 -> IDE detect. Enige idee wat dit betekend?
Vermoedelijk zoekt het bord dan naar aangesloten drives (HDD, SSD, optische drives).
Probeer eens met alleen de SSD aangesloten (dus HDD loskopelen).

Verwijderd

Topicstarter
E-Rick schreef op zondag 20 juli 2014 @ 16:19:
Welke bios-versie heb je op je moederbord zitten?
Mijn versie nummer is: rev 1.02.
Volgens mij staat de laatste bios er dus op.
Nemesizz schreef op zondag 20 juli 2014 @ 17:13:
[...]

Merk + leeftijd van die voeding? Kan namelijk veel uitmaken of een systeem wel wil starten of niet wil starten.

[...]

Vermoedelijk zoekt het bord dan naar aangesloten drives (HDD, SSD, optische drives).
Probeer eens met alleen de SSD aangesloten (dus HDD loskopelen).
Hij is van Coolermaster, De leeftijd zal wel hoog wezen. ik denk tussen de 5 en 10 jaar.
Ik heb de HDD losgekoppeld en de computer opgestart. Hij bleef de piepen geven.

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
DVD/CD brander of BlueRay speler ? (haal hem er eens uit)
Staat die op slavemode of cableselect ?

Probeer ook de voedingskabels/datakabels voor de schijven eens uit te wisselen.
(kan een kabelbreukje zijn Sata/IDE kabels willen nog wel eens kapot gaan)

[ Voor 20% gewijzigd door enchion op 20-07-2014 17:52 ]

How do you save a random generator ?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het internet staat vol van A2 Detect.
I have yet to experience this A2 IDE detect problem, but it usually indicates that a component such as RAM is not seated properly, the hard drive connected into the wrong port.

The best thing first to do is to remove/disconnect components, then checking against the handbook, rebuild to make the simples configuration that enables a boot-up. If successful add another check boot and so on and so on!

It may be as simple as plugging the HDD Sata cable into the wrong port for the OS drive (hence check the manual!)
Ofwel: alles loshalen en stuk voor stuk opbouwen, testen en dan weer 1 component toevoegen. Dat houdt dus ook in dat je eerst gaat testen met de interne graphics. Pas als dat werkt ga je verder.

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 20-07-2014 17:52 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

E-Rick

I love it :7

Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2014 @ 17:45:
[...]

Mijn versie nummer is: rev 1.02.
Volgens mij staat de laatste bios er dus op.

[...]
ergens op internet vind ik dit:
Asus Z87-Pro Rev 1.02, BIOS 1007 (05/17/2013)
Ik zou het toch even proberen te achterhalen, misschien staat de bios-versie ergens op een sticker op de doos of op het moederbord zelf. Je CPU heeft namelijk minimaal versie 1802 nodig, en die versie is nieuwer dan rev 1.02 van je moederbord

Choose life

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:28

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2014 @ 17:45:
Hij is van Coolermaster, De leeftijd zal wel hoog wezen. ik denk tussen de 5 en 10 jaar.
Ik heb de HDD losgekoppeld en de computer opgestart. Hij bleef de piepen geven.
Vervangen die handel, zeker B merk voedingen gaan erg hard achteruit over tijd.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-01 12:28

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

D4NG3R schreef op zondag 20 juli 2014 @ 18:08:
[...]

Vervangen die handel, zeker B merk voedingen gaan erg hard achteruit over tijd.
Afhankelijk van het model heeft een CM voeding geen slechte voeding te zijn.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal alle tips even langs gaan. Ik zal hier laten weten of ik eruit ben gekomen of niet.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

DarkBlaze schreef op zondag 20 juli 2014 @ 19:17:
[...]

Afhankelijk van het model heeft een CM voeding geen slechte voeding te zijn.
Op de V en Gold serie na is CM een B-Merk. En met die ouderdom zou ik elke voeding vervangen.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Ik heb altijd CM voedingen gehad, en 1x is die kapot geweest maar binnen notime was die vervangen.
Verklaar je nader D4NG3R

Johann Sebastian Bach

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nivida_intel schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 12:44:
Ik heb altijd CM voedingen gehad, en 1x is die kapot geweest maar binnen notime was die vervangen.
Verklaar je nader D4NG3R
CM is gek op b-kwaliteit componenten voor hun filters denk daarbij voornamelijk aan slechte caps welke er binnen een jaar of 2 voor zorgen dat de voeding of zelfs het complete systeem niet meer werkt.

Slecht? Nee. Matig? Ja. Maar een voeding van 5-10 jaar heeft (ongeacht de kwaliteit) sowieso al veel minder capaciteit.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

En toch zijn er modellen zonder deze caps naast de V en VS serie dus nogmaals, het hangt zeer van het model af. En ja ze willen nog wel is Taepo caps gebruiken op hun secundaire filters maar dat is bij lange na nog geen CapXon bijvoorbeeld.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig het probleem te achterhalen door alles 1 voor 1 los te halen en opnieuw opnieuw op te starten.
Nu heb ik een nieuw probleem gekregen. Na het opstarten valt hij direct uit en probeert hij weer op te starten.

Ik vertel hoe ik te werk ben gegaan zodat de fout te herleiden is.
-Alle onderdelen waren gekoppeld behalve mijn Disk drive.
-als eerst mijn videokaart los gehaald, opnieuw opgestart. Ik kreeg niet meer de error A2 maar de error D7. Wat neer komt op hetzelfde. Er is een hardware probleem. Daarnaast bleven de piepen gelijk (1 kort, 1lang gevolgd door 4 kort)
-Daarna mijn HDD los gekoppeld. Error D7 en dezelfde piepen
-SSD losgekoppeld. Error D7 en dezelfde piepen
-mijn 1e werkgeheugen los gehaald. Error D7 en dezelfde piepen
-mijn 2e werkgeheugen los gehaald. Hij starten normaal op. In het display wat normaal de errors gaf staat nu het getal 26.

Mijn conclusie: Het licht aan de werkgeheugens.

-stap voor stap mijn SSD, HDD en Videokaart terug geplaatst. Iedere keer starten hij normaal op.

-nu koppelde ik weer 1 werkgeheugen. Hij starte nog steeds normaal op. Maar nu gaf de display op het moederbord het getal 46.

-mijn 2e werkgeheugen gekoppeld. Ik kreeg alle errors weer.

-Opnieuw opgestart met alleen het 2e werkgeheugen erin. Ik kreeg weer alle errors zoals eerst.

-Mijn 2e ''slechte'' werkgeheugen in een ander slot gestopt. Nog steeds alle errors.

-Mijn ''goede'' werkgeheugen erin gestopt. En toen begon het feest bij het opstarten. Hij viel direct uit en bleef pogingen ondernemen opnieuw op te starten.

----------------

Ik heb ook een aanvullende vraag over de 8pin aansluiting op mijn moederbord. Omdat ik een oude voeding heb had ik alleen een 4 en 6 pin aansluiting voor mijn moederbord. Ik had hiervoor een adapter gekocht om van 6->8pin te gaan. Helaas past de 8 pin niet op het moederbord omdat er een stukje plastic tussen 2 pinnen zit op de adapter. Hiervoor is geen ruimte gemaakt tussen de pinnen op het moederbord.
Na wat gezoek op internet kwam ik erachter dat een 8pins adapter er zo ook uit hoort te zien. Wat doe ik in dit verhaal verkeerd? een 8 pin op een 8pin aansluiten hoort niet zo lastig te wezen.

Ik heb nu overigs de 4pins aangesloten op het moederbord. Ik kan dan alleen niet overklokken, wat voor het bouwen van de pc niet uitmaakt.

Wat zijn de beste vervolg stappen die ik nu kan nemen? Ik ga in ieder geval contact opnemen met de leverancier van mijn werkgeheugens.

bedankt voor de hulp!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:21

Nemesizz

Untouchable

Die 6 naar 8 pins is ook bedoeld voor videokaarten, niet voor de CPU power connector ;) .

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Wat dacht je van een echte voeding halen, zoals al aangeraden werd? Alleen 4pins is echt alweer jaren geleden, dus je voeding design is oud. Oud + CM = ohoh. Hell, met zo'n oude voeding zie ik het nog wel gebeuren dat die voeding gewoon niet genoeg spanning kan leveren op de 12v.

Zeker de rebootloop klinkt een beetje als een voeding die het niet meer ziet zitten.

De dag dat mensen leren dat een voeding niet een onderdeel is waarop je moet bezuinigen in een build van honderden euro's, zal een mooi dag zijn.

People as things, that’s where it starts.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

VasZaitsev schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 17:34:
Wat dacht je van een echte voeding halen, zoals al aangeraden werd? Alleen 4pins is echt alweer jaren geleden, dus je voeding design is oud. Oud + CM = ohoh. Hell, met zo'n oude voeding zie ik het nog wel gebeuren dat die voeding gewoon niet genoeg spanning kan leveren op de 12v.

Zeker de rebootloop klinkt een beetje als een voeding die het niet meer ziet zitten.

De dag dat mensen leren dat een voeding niet een onderdeel is waarop je moet bezuinigen in een build van honderden euro's, zal een mooi dag zijn.
Hangt heel erg van de CM voeding af :) Hell zelfs mijn Real power 450w met uber blauwe ledfan uit een van mijn eerste pc's zit daar nog steeds in en doet het ook nog steeds, net als mijn Real Power M700 draait 24/7 eerst in mijn game pc en daarna in mijn server sinds 2008. En natuurlijk heeft CM ook complete bagger gemaakt maar dat hoeft niet ;)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Caps ongeacht van welke kwaliteit kunnen na zo veel jaar tijd gewoon niet meer de zelfde lading aan. Zeker een wat matige voeding van die leeftijd vertrouw ik gewoon niet meer in een systeem als deze.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, even weer on topic.
Dat mijn computer dus steeds opnieuw opstart kan met mijn voeding te maken hebben. Dus gewoon de grootste energie vreters (HDD/Videokaart) eruit halen? Dan moet hij gewoon opstarten.

De A2/D7 errors kwam door een slechte werkgeheugen?

Verwijderd

De kans is groot dat moederbord te lage +12V spanning krijgt van die voeding uit de prehistorie.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Je kan het beste alles wat niet er in hoeft te zitten er uit halen dus met het minimale aan onderdelen gaan testen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

HDD grote energievreter? 15W max voor een enigszins moderne schijf :') .

Oud maar goud: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

bedankt voor alle reactie. Sorry voor mijn late reactie ivm een verhuizing en een aankomende vakantie.

De voeding werkt weer normaal. Geen idee wat er mis was. Voorlopig staat een nieuwe wel op mijn lijstje.

Ik ben van plan mijn werkgeheugens terug te zenden omdat ik denk dat ze beschadigd zijn. Kan het ook zijn dat de bios eerst een update moet krijgen voordat hij deze werkgeheugens herkend? Straks maak ik extra kosten terwijl mijn bios te oud was.

Verder weet ik niet hoe ik mijn bios moet updaten. Hoe gaat dit in zijn werk?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

Als je computer niet goed werkt kun je je bios niet updaten.

★ What does that mean? ★

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord.
Mijn werkgeheugens zijn dan de oorzaak van de D7 error.
Pagina: 1