Services starten niet, Error 5: access denied #oplossing

Pagina: 1
Acties:
  • 10.614 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioKies
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Topicstarter
Ik was bezig met een help te typen op het forum omdat ik moedeloos werd, maar ben er toch uitgekomen voordat ik op de zend knop drukte. Ik post mijn wandelpad het hier in het forum mocht iemand anders ook ooit tegen het probleem aanlopen en er nog steeds nergens anders een duidelijke oplossing op het web staan.

Situatie:
Ik had nadat mijn pc te heet liep (terwijl ik aan het gamen was in 34graden) en crashte dat Windows niet meer naar behoren functioneerde. Ik kreeg geen internet verbinding via mijn WiFi (dat viel mij als eerste op). Mijn verbindingen lijst was leeg. Na de adapter uit en ingeschakeld te hebben vanuit computerbeheer stond mijn router er soms wel tussen. Echter wilde hij geen verbinding leggen of was de verbinding "limitied acces". Dit omdat er geen IP verkregen werd. Bij het klikken op "diagnose problems" kreeg ik de melding dat er een probleem was gevonden, namelijk dat de diagnose service niet draaide. Dit kon ook niet gerepareerd worden en de diagnose stelde voor om op internet naar oplossingen te zoeken :+

Dan maak ik toch handmatig verbinding? Na een statisch IP , DNS van de router en 8.8.8.8 (googledns) in te voeren had ik weer internet. Dit gaf mij de gelegenheid om via de browser naar een oplossing te zoeken.

Helaas worden er een paar mogelijke oplossingen geboden die voor mij niet werkte. Sevenforums staat vol met posts van mensen die problemen hebben, op de Microsoft forums en help pagina's staan oplossingen die ook niet werkten (behalve als je specifiek op het cmd command zoekt). Op Tweakers kwam ik iemand met hetzelfde probleem tegen echter was dat anderhalf jaar oud en had niemand erop gereageerd. Ik heb het echter uiteindelijk het weten te vinden en op te lossen.

Het probleem:
Bepaalde services draaien niet. Services zoals 'DHCP client' en/of 'Diagnostic Policy Service' en/of 'Windows Firewall'. Bij het handmatig starten van deze services via services.msc krijg je de melding
"Error 5: access denied"

De oplossing:
Ik ben een halve dag bezig geweest vandaag en gisteren een 2 uur naar het zoeken van een oplossing hiervoor. Wat uiteindelijk heeft geholpen is het volgende:

Start cmd.exe vanuit het start menu als admin (rechtermuis "run as administrator"). Vervolgens voer je de volgende commando's uit:

net localgroup Administrators /add networkservice (druk op enter)
net localgroup Administrators /add localservice (druk op enter)

Herstart de PC nu. Na de herstart open services.msc vanuit start en controleer of de diensten nu wel lopen/op starten.

De networkservice is voor o.a. je DHCP client, de localservice is voor je diagnose.

Gesuggereerde oplossingen door andere websites/forums:
#1 permissie in RegEdit aanpassen (vergeet niet een backup te maken):
This issue may occur when the account Trusted installer is missing the permissions for the key below:

a. In Registry Editor(click start, type “regedit” and hit enter), browse to the above mentioned key for which you need to add permission.
b. Right click the key, and click Permissions. ( HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet)
c. Click “Add” Button under usernames. Make sure Locations is selected to be the local computer.
d1. In the "Enter the object names to select field, type "NT SERVICE\mpssvc". Then click “Check name.”
d2. vul ipv "NT SERVICE\mpssvc" (firewallservice) je eigen gebruikersnaam in.
e. Click OK.
f. Then select the account which appears in the list, and add the appropriate permission (Full Control, Read) for it.
g. When this is done, click OK.

#2 gebruik System File Checker (SFC) om corrupte bestanden te vinden en te repareren.
Use the System File Checker tool to repair missing or corrupted system files
Aangerade wordt om 3 maal: de tool 1 maal laten lopen, pc herstarten, repeat

Het log is redelijk onduidelijk (let vooral op de tijd/datum) en als je handmatig corrupte bestanden moet vervangen ben je wel even bezig omdat je deze van een andere pc moet afhalen waarvan je zeker weet dat ze wel goed zijn (door ook daarop SFC te draaien zonder errors). Daarnaast had ik een shitload aan errors waaronder intel gerelateerde dingen (die mijn pc toch niet bevatten). Het kan dus best zijn dat je corrupte bestanden hebt die niet van invloed zijn.

De 2 commands, zodat je hem kan copy/pasten naar je cmd scherm:
#begin de scan
sfc /scannow
#zet log over naar een "leesbaar" txt bestand
findstr /c:"[SR]" %windir%\Logs\CBS\CBS.log > "%userprofile%
\Desktop\sfcdetails.txt"

#3 virus/malware
-gebruik MBAM anti malware om je pc te scannen
-gebruik een anti virus programma om je pc te scannen
je kan bij Eset nod32 een trail aanvragen, mocht de installatie mislukken (door bijv een virus) dan geeft de installatie een optie om je pc een scan te geven alvorens te installeren en het is mogelijk via de Eset website een scan te doen. (reden dat ik deze scanner aanraad zijn mijn goede ervaringen ermee)

#4 Windows installatie aanpassen
-update Windows (via windows update).
-voer een system restore uit.
-voer een system repair/upgrade uit vanaf de Windows dvd/usb installatie.
-herinstaller Windows compleet (for when everything else fails).. niet echt een oplossing.

Hopelijk heeft iemand hier wat aan in de toekomst.

Curse your sudden but inevitable betrayal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Held! _/-\o_
Je oplossing (gebruikers via cmd toevoegen) heeft gewerkt.

Note to self: eerst googlen, daarna zelf prutsen. Scheelt wat tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik liep ook tegen dit probleem aan en ook een half dag kwijt. Maar heb de exacte locatie van het probleem gevonden.

Oplossing:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\SharedAccess\Epoch en op deze key moet je NT Service\mpssvc account toevoegen. En aan deze moet je de Query Value, Set Value rechten toekennen. En hierna de firewall service opstarten.

Syptomen die ik ondervond zijn:
- PC niet pingbaar
- PC niet bereikbaar via UNC, Remote Desktop, Remote Assistance.
- Firewall service stopt met Error code 5 Access denied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog wel een tip om er voor te zorgen dat wanneer het systeem abrupt wordt uitgeschakeld je minder kans op beschadigde systeembestanden hebt.
Open Computer en rechtsklik op een station en klik op "Eigenschappen"
Ga naar Tabblad "Hardware"
Selecteer een schijf onder "Alle schijfstations". (bij CD\DVD is dit niet van toepassing).
Klik op de knop "Eigenschappen"
Klik op de knop "Instellingen wijzigen"
Ga naar tabblad "Beleidsregels"
Schakel hier de schrijfcache uit. Bij uitval van de computer veel minder kans op systeembeschadigingen.
Veilig verwijderen van USB apparaten is niet meer nodig.
Persoonlijk zet ik altijd alle schrijfcache uit.

Vooral op de schijf waar Windows is geïnstalleerd is dit belangrijk om beschadigen van systeem bestanden te voorkomen bij abrupte schijfuitval.
Voor USB apparaten handig omdat Veilig verwijderen niet meer nodig is.
De instellingen zijn schijf afhankelijk, bij een nieuwe schijf of USB stick moet je die instellingen weer even checken. Meestal is standaard de schrijfcache ingeschakeld.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2015 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
RadioKies schreef op zondag 20 juli 2014 @ 15:42:
Start cmd.exe vanuit het start menu als admin (rechtermuis "run as administrator"). Vervolgens voer je de volgende commando's uit:

net localgroup Administrators /add networkservice (druk op enter)
net localgroup Administrators /add localservice (druk op enter)

Herstart de PC nu. Na de herstart open services.msc vanuit start en controleer of de diensten nu wel lopen/op starten.
Is dit wel een oplossing? Het lijkt mij een temporary workaround.

Als je Networkservice en Localservice te veel rechten geeft, dan mag je in ieder geval niet meer je computer een routeradres meegeven. Het is dan te onveilig om te internetten.

Ik zou de rechten alsnog wegnemen en dan in de Event Log nagaan welke rechten er ontbreken op het moment dat de services worden gestart. Het toekennen van Administratorrechten aan Networkservice en Localservice is nou niet bepaald veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 18:59:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\SharedAccess\Epoch en op deze key moet je NT Service\mpssvc account toevoegen. En aan deze moet je de Query Value, Set Value rechten toekennen. En hierna de firewall service opstarten.
Dit is nogal vaag omschreven, met name het deel "moet je NT Service\mpssvc account toevoegen".
De sleutel Epoch heeft in een goed draaiend systeem normaal alleen de DWORD -waarde "Epoch" hex=60.

Kan je iets meer vertellen over wat en hoe je dit doet?
Het object MpsSvc heeft er een speciale machtiging en zeker geen Volledig beheer.
Alleen "Waarde instellen" en "Waarde opvragen" zijn er aangevinkt.
Bij dit soort bewegingen vraag ik me af of je geen malware binnen had.

Nog even een tip over deze services sleutels:
ControlSet001 2 of 3 worden geladen als je kiest voor F8 na opstarten en de regel "met laatst goedwerkende configuratie opstarten" selecteert en start en wordt CurrentControlSet ingesteld zoals de gestarte Controlset.

Nog een tip zoals jullie instellingen ontdekt hebben die je met grote zorg moet instellen.
als je machtigingen van sleutels, mappen of bestanden gaat wijzigen is punt 1 dat je eerst gaat kijken.
Voor je verder veranderingen aanbrengt zorg je dat je weet hoe de huidige instellingen ingesteld zijn.
Op een sleutel zonder sub sleutels heb je niet te maken met onderliggende objecten, bij een sleutel met sub sleutels wel.
Je gaat eerst noteren wie de eigenaar is in Geavanceerd.
Je Eigen administrator account is daarbij de baas.
In tabblad Machtigingen in Geavanceerd kan je gaan noteren welke gebruikers welke rechten hebben.
Je kan dat doen met screenshots of je typt het over.
C:\Windows\System32\SnippingTool.exe is daarbij wel handig.
Ik heb het voordeel dat ik 4 keer Windows 7 op mijn PC heb geïnstalleerd en Windows versies 98, ME, 2000, XP, 7 en 10 in een virtual box heb geïnstalleerd. Genoeg andere systemen heb ik tot mijn beschikking om zaken te checken. Ik heb ook nog een laptop met 1 keer Windows 7 en 2 keer Windows XP er op geïnstalleerd.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2015 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
Thanks voor de oplossing _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01

TheVMaster

Moderator WOS
Dank u voor het omhoog schoppen van deze oude koe!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.