Router met Wifi voor bereik in buitenhuisje en tuin

Pagina: 1
Acties:

• RommelD
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

RommelD

Stargate overheerscht!

Topicstarter
Ik zoek een?
Router met sterk WIFI bereik door meerdere muren & overbruggen tuin

Wat is je budget?
Max. 200 euro, maar wil gewoon eentje die echt werkt, dus buget is niet het eerste criteria

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, als het maar genoeg bereik geeft

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
We hebben ADSL via KPN (iets van 15 Mbit/s), waarbij de modem nu met een oude Asus router is verbonden met WIFI (WL 520-G 125 Mbit/s in boost mode met een extra lange antenna erop gemonteerd). Deze router stuurt nu het WIFI signaal door het hele huis (een Stolp/boerderij met 3 verdiepingen, daarnaast staat er een huisje op 40 meter met stenen muren waar we ook internet willen hebben. Voorheen had ik een repeater staan in het huisje, maar dit lijkt niet meer goed te werken (verbindingen vallen weg, internet extreem traag). Daarom wil ik nu de Asus router vervangen voor een nieuw exemplaar welke een super bereik heeft door muren en dus ook in het buitenhuisje en in de tuin (straal van 75 meter). Jammergenoeg lees ik in veel User reviews dat bepaalde routers goed bereik hebben, maar ik ben er niet zeker van of mijn situatie ook werkt met deze routers, b.v productreview: TP-Link TL-WR1043ND review door Nivk of productreview: Asus RT-AC66U review door Zorian Wie kan mij een tip geven welke router met Wifi ik zou moeten aanschaffen? Zou daarnaast een idee zijn om meer professioneel te kijken, dus dan zoiets als http://www.ayrstone.com/wp/products/ayrmesh-hub/ of http://www.amazon.com/Ubi.../ref=cm_cr_pr_product_top?

[ Voor 10% gewijzigd door RommelD op 20-07-2014 13:58 ]

X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400

• RommelD

RommelD

Stargate overheerscht!

Topicstarter
Het zou super als iemand mij zou kunnen helpen. Iemand tips?

X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
2 routers kopen van 100 euro?

Weg

• RommelD

RommelD

Stargate overheerscht!

Topicstarter
Wat bedoel je hiermee precies? Welke router zou geschikt zijn voor mijn doeleinden?

Verwijderd

Bedenk je wel dat je met een megafone kan praten maar als de andere partij zonder megafone terug moet praten je nog steeds geen communicatie hebt.

Kortom je kan wel een sterkte wifi router installeren. Maar dat wil niet zeggen dat je gelijk goed kan internetten achter in de tuin. Wellicht LAN van het stopcontact een een accespoint?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 11:18:
Bedenk je wel dat je met een megafone kan praten maar als de andere partij zonder megafone terug moet praten je nog steeds geen communicatie hebt.

Kortom je kan wel een sterkte wifi router installeren. Maar dat wil niet zeggen dat je gelijk goed kan internetten achter in de tuin. Wellicht LAN van het stopcontact een een accespoint?
Of gewoon even de moeite nemen om een netwerkkabel te trekken. Een keer moeite, maar daarna 'nooit' meer gedoe.

Dit klinkt inderdaad als een setting waarin 1 centraal wifipunt nooit echt goed gaat werken, hoe fantastisch goed dat ene apparaat ook is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• New Yorker
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 11:25:
[...]

Of gewoon even de moeite nemen om een netwerkkabel te trekken. Een keer moeite, maar daarna 'nooit' meer gedoe.

Dit klinkt inderdaad als een setting waarin 1 centraal wifipunt nooit echt goed gaat werken, hoe fantastisch goed dat ene apparaat ook is.
Huisbaas pappie/mammie moeten het wel goedkeuren.

Weg

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:51
Gewoon een router die een zo groot mogelijke "bubbel" opzet lijkt me niet de ideale oplossing, het bereik van een router is variabel (dus je gaat nog steeds met wegvallers zitten) en je breidt uit in alle richtingen, ik weet niet hoe kort je bij je buren woont maar die gaan misschien niet zo blij zijn als jouw ubernetwerk bij hun voor storing zorgt.

In mijn ogen de gemakkelijkste oplossing is een router kopen met voldoende bereik voor het huis, en een Powerline of iets dergelijks gebruiken om ethernet over de stroomlijnen te laten lopen (moet je dus geen extra kabels voor trekken, is betrouwbaarder dan WiFi, maar wel minder snel dan ethernet). In het buitenhuisje plaats je dan een Powerline adapter met ingebouwde wifi (dan hoef je eigenlijk ook geen nieuwe router te kopen) of sluit je de oude router aan als access point.

Nog een optie is een repeater met een directionele antenne kopen, daar ken ik wel minder van.

• RommelD

RommelD

Stargate overheerscht!

Topicstarter
De situatie:
- Het huis staat op het platteland, dus maar 1 buur naast ons (geen probleem) daarna is de volgende buur 2 km.
- Kabels trekken is in theorie mogelijk, maar erg veel moeite.

Oftewel in mijn ogen zijn er 3 opties:
- 1 Dus een sterkere router kopen waarmee de bubbel ook het buitenhuisje omvat.
- Een betere repeater (aangezien de oude het niet meer goed doet).
- Via het electriciteitsnet het netwerk doorsturen. Echter ik weet niet zeker of ze op dezelfde kabel zitten of dat het buitenhuisje een apartekabel vanaf de weg heeft.

Lijkt me een goed idee om te kijken of de Powerline optie kan lukken. Hier ga ik achteraan.

Maar in principe wil ik nog steeds de router ook vervangen. Welke zouden jullie dan aanraden?

• New Yorker
  • Niet online
Ik denk dat je naar dit moet kijken http://www.routershop.nl/...long-range-2-4ghz/pid=831

Weg

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:21
Kijk eens naar deze kan je opschroeven naar 800 mW als je de juiste vergunning hebt.(normaal max 100mW in Nederlandhttp://tweakers.net/price...gigabit-access-point.html

[ Voor 7% gewijzigd door michelc85 op 22-07-2014 13:43 ]

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Hmm, juiste vergunning, lastig toch!

Je kunt ook kijken met Inssider of je misschien je WiFi kanaal moet veranderen en dat je, indien het signaal beter wordt, je met de oude apparatuur af kunt.

Succes iig!

Te koop....

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

michelc85 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 13:43:
Kijk eens naar deze kan je opschroeven naar 800 mW als je de juiste vergunning hebt.(normaal max 100mW in Nederlandhttp://tweakers.net/price...gigabit-access-point.html
Daar schiet je helemaal niks mee op, omdat je clients nog altijd gewoon op 'normale' vermogens terugpraten. Het is leuk dat je dan in je tuinhuisje een sterk signaal ziet, maar als de pakketjes van client naar AP alsnog verloren gaan, dan is er in de praktijk nog steeds geen fatsoenlijke verbinding.

De enige realistische optie is om een apart wifipunt in het huisje neer te zetten. Dat kan je dan op meerdere manieren verbinden met het hoofdnetwerk:

Bekabeld:
- netwerkkabel trekken: beste prestaties en betrouwbaarheid, mogelijk wel wat meer werk (maar dat is eenmalig)
- Powerline: als je geluk hebt werkt dat prima, maar is wel storingsgevoelig en afhankelijk van de inrichting van het stroomnet

Draadloos:
- wifipunt in huisje instellen als repeater: mogelijk bijna even onbetrouwbaar als een grote single bubble en sowieso stevig performanceverlies, ook op het hoofdnetwerk
- met twee extra apparaten een specifieke (gerichte) draadloze brug bouwen tussen hoofdgebouw en bijgebouw. En daar dan in het bijgebouw een apart accesspoint op aansluiten. Indien je dit zo kan opstellen dat de twee apparaten die de brug vormen geen obstakels hebben, dan kan dit behoorlijk stabiel en snel zijn. Maar wel duur door alle extra apparatuur en de nodige montagewerkzaamheden (en kabels trekken van en naar de twee punten van de brug.
- Een halve brug: aan de buitenkant van het huisje een ontvanger ophangen die verbinding maakt met het hoofdnetwerk. Met een kabel daarop een extra AP aansluiten dat het tuinhuisje van wifi voorziet. Dit zit qua kosten, moeite en betrouwbaarheid tussen de vorige twee draadloze opties in.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• RommelD

RommelD

Stargate overheerscht!

Topicstarter
Merci voor alle comments.

Ik denk dat ik als eerste ga proberen met de Powerline optie. Lijkt het goedkoopst en makkelijkst om te doen. Voor 69 euro heb je al een starterspakket, dus daarmee zal ik het proberen. Op de reviews van deze producten zijn de mensen allemaal zeer tevreden, dus hopelijk ik ook!

Merci voor alle feedback en het idee voor de Powerline!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:51
Ik zie dat je de Powerline optie al gaat onderzoeken, maar wou toch even antwoorden op deze opmerking:
RommelD schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 13:23:
- Via het electriciteitsnet het netwerk doorsturen. Echter ik weet niet zeker of ze op dezelfde kabel zitten of dat het buitenhuisje een apartekabel vanaf de weg heeft.
Tenzij dat huisje een eigen zekeringenkast heeft, heeft die gegarandeerd verbinding met je huis. Je mag helemaal niets rechtstreeks aansluiten op het net zonder differentieel (niet zeker of dat een wet is, maar anders leg je de straat plat met elke kortsluiting..) en er moet toch ergens een meter hangen om te weten wat je verbruik is.

Wat de router betreft, ik denk dat je met pakweg een Asus RT-AC68 weinig mis kunt doen, mijn collega kocht net zo één.

Ik heb zelf geen AC router, iets meer beperkt budget hier en dus hebben we een pricewatch: D-Link DIR-645. Ben er eigenlijk niet zo tevreden van, één LAN poort werkte out of the box niet en mijn vader wou de router niet terugdoen voor herstelling. Omdat ik die gebruik als access point wilt dat zeggen dat ik maar 2 LAN poorten over heb aan de televisie terwijl ik er eigenlijk 3 nodig heb.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Als je een router hebt met meerdere antennes zou je een cantenna-setup kunnen proberen. Richt dan de cantenna in het huis richting het buitenhuisje, in het buitenhuisje richting het huis en je zou een prima verbinding moeten hebben.
Er zijn professionele versies van cantenna's en zelf-bouw versies op basis van Pringle-bussen. Kijk wat jou het beste lijkt.

Andere optie zou zijn om twee richt-antennes te nemen die je aan de muren kan hangen. Fon had er een tijdje geleden een voor een heel erg schappelijke prijs (had die van mij gratis) maar ik ben er vrij zeker van dat er een hele hoop winkel zijn die ze verkopen, waaronder dx.com.

Copy.com

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Snap niet dat er voor 40 metertjes zo moeilijk gedaan wordt.

Je hebt gewoon een directionele antenne nodig. Ik heb de TP link 2409A, die is nog geen 20 tientjes. Ik kan daarmee goed internetten over een afstand van 200 meter, op 300 meter wordt het een beetje moeilijker maar gaat nog steeds. Snelheid neemt gewoon af met de afstand, dat heb je met welke oplossing dan ook.

Deze dus. http://nl.tp-link.com/pro...s/?model=TL-ANT2414A#spec

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:02
Zelf met het uitrichten van je huidige router zou je al een eind kunnen komen. Zo heb ik het ook voor elkaar gekregen internet in het bijgebouw te hebben. Dat moet door een houtenbalken muur van 20cm en dat dempt het signaal enorm maar met het juist uitrichten red je het toch.

• RommelD

RommelD

Stargate overheerscht!

Topicstarter
Ik heb even gecheckt. En het buitenhuisje krijg zijn stroom vanuit het hoofd huis. Dus het zit allemaal op hetzelfde electriciteits net.

Ik werkte in het verleden met een repeater, maar het resultaat was ok, niet geweldig. En sinds we overgestapt zijn op KPN (met bijbehorende router) werkt het helemaal niet meer.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Als het op hetzelfde electriciteitsnet zit kan je rustig gebruik maken van een ethernet-over-power netwerk. Daar zijn zat mogelijkheden voor en dat werkt, imho & ymmv, prima. Niet moeilijk doen met supersterke & richt antennes, gewoon powerline netwerkje opzetten.

Copy.com

• RommelD

RommelD

Stargate overheerscht!

Topicstarter
Heb de powerline set besteld en is net bezorgd bij mijn ouders. Volgend weekend ben ik bij hun, dus dan kan ik testen of het allemaal gelukt is.

Nogmaals hartelijk bedankt voor al jullie ideeen en support.

• RommelD

RommelD

Stargate overheerscht!

Topicstarter
Net een reactie van mijn moeder en mijn zwager heeft het aangesloten en het werkt allemaal (dus powerline oplossing).

Nogmaals hartelijk bedankt!!

Verwijderd

Hoi,

Heb net hetzelfde voor als RommelID, maar dan voor mijn ouders in Frankrijk.
Daar heb ik al 2 jaar die extenders via electriciteit in gebruik (trouwens, voor zover ik weet moeten deze op dezelfde fase in het electricietisnetwerk geplugd worden, anders is er kans op te veel verlies).
Dat werkt wel, maar van zodra er meerdere apparaten (soms zelfs al een 2e) verbinden met die extender dan is het plezier voorbij. Dit wil daarom niet zeggen dat het bij jullie ook zo zal zijn, maar wou dit toch even meegeven.

Dus, nu denk ik toch ook om die oplossing 1 van hierboeven toe te passen, maar zou dan toch ook daar raad over willen vragen.
Ik zou dan van het hoofdgebouw naar dat buitenhuisje een RJ45 moeten trekken, maar dien ik op te letten op een bepaalde minimale kwaliteit (zou denken van wel, maar dewelke)?
Wat is de maximale afstand opdat die kabel zijn nut behoorlijk blijft hebben?
Moet er dan een versterker in het bijgebouw komen, of is een gewone AP dan genoeg?
Ik zou die kabel dan wel door de grond willen trekken; is een 'normale' electriceites-kabel behuizing dan voldoende?

Alvast bedankt,
Ollie
Pagina: 1