Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies WiFi inrichting/aanschaf

Pagina: 1
Acties:

• Robbaman
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-11 10:10
Beste Tweakers,

Ik woon inmiddels een geruime tijd in mijn 'nieuwe' huis en heb in al die jaren nog nooit fatsoenlijk WiFi kunnen krijgen in mijn huis. Vandaar dat ik nu toch echt maar eens om hulp ga vragen bij de experts ;)

De situatie is als volgt, in mijn nieuwbouwhuis zijn de plafonds/vloeren tot in de zotte van metalen fundering voorzien, waardoor radiosignalen sterk geblokkeerd lijken te worden. Het huis heeft 3 verdiepingen en is ongeveer 10m bij 6m. De meterkast zit helemaal aan de voorzijde van het huis op de begane grond. In deze meterkast zit de internet glasvezelkabel naar een KPN Arcadyan (VGV7519) router met ingebouwde WiFi.

Wanneer ik deze WiFi accesspoint gebruik, dan heb ik beneden vrij goed internet, maar boven in de slaapkamer (vrijwel recht boven de meterkast) is er al bijna helemaal geen verbinding, de overige kamers boven zijn helemaal dramatisch. Het vervelende is echter dat er wel nog verbinding is, maar dat hier geen data meer overheen komt. Mijn draadloze apparatuur lijkt hierdoor niet te willen overschakelen naar 3G of een andere accesspoint.

Ik heb in het verleden al eens geprobeerd om op de eerste verdieping een extra WiFi accesspoint neer te zetten (geprobeerd met een goedkope Belkin Play Router), en deze dezelfde SSID en key te geven, maar dan op een andere channel. Dit helpt wel een beetje in sommige gevallen, maar wat er in de praktijk vaak gebeurt is dat een WiFi apparaat verbinding maakt met de eerste AP die er gevonden wordt en deze niet meer 'loslaat'.

Bijvoorbeeld: Ik kom thuis via de achterdeur. Mijn mobiel vindt dan als eerste de AP die boven staat. Wanneer ik echter naar binnen loop, dan zit dat verrotte plafond er weer tussen en valt mijn verbinding terug naar bijna niks. Genoeg om mijn mobiel verbinding te laten houden met dat AP, maar niet voldoende om daadwerkelijk van het internet gebruik te kunnen laten maken. Alleen handmatig de WiFi uit en weer aanzetten helpt dan.

Ik zou graag in ieder geval op de begane grond en eerste verdieping goed internet wil hebben, de zolder is minder belangrijk), mijn vragen aan jullie zijn de volgende:
  • Doe ik hier gewoon iets heel doms en is er een simpele manier om dit te fixen?
  • Zou de aanschaf van een dure WiFi access point betere resultaten bieden? Ik heb het tot nu toe geprobeerd met goedkope APs, maar durf niet het risico te nemen een dure AP te kopen zonder enige garantie dat deze beter zal werken.
  • Weten jullie misschien een andere WiFi inrichting die zou kunnen helpen?
I heb overigens 2 van die goedkope Belkin Play router/AP dingen beschikbaar en dus de Arcadyan van KPN. Ik heb alleen dus nog geen samenstelling van instellingen kunnen vinden die soepel werkt.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Ligt er een draadje naar boven?

Ik zou twee Ubiquiti accesspoints aanschaffen...dan weet je praktisch zeker dat het goed gaat werken (aanname dat er een draadje naar boven is).

Heb je nog bepaalde eisen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Doe ik hier gewoon iets heel doms en is er een simpele manier om dit te fixen?
Ja en nee. Het zijn vooral je devices die dom bezig zijn, vooral iOS maakt er een potje van door inderdaad geen enkele vorm van prioritering te hebben en nooit een zwak signaal los te laten voor een betere tot het geheel wegvalt.

Dat gezegd, per verdieping een AP is in een moderne betonbunker wel de 'way to go'
Zou de aanschaf van een dure WiFi access point betere resultaten bieden? Ik heb het tot nu toe geprobeerd met goedkope APs, maar durf niet het risico te nemen een dure AP te kopen zonder enige garantie dat deze beter zal werken.
Weten jullie misschien een andere WiFi inrichting die zou kunnen helpen?
Tijd om verder te kijken dan alleen prijs en signaal ;)

Drie dingen die kunnen helpen:

1) zorg voor minder/geen overlap. Kortom zendsterkte *omlaag* per AP. Met 5GHz stuk makkelijker trouwens dan met 2.4, veel meer alles/niets.
2) zorg voor een minimale RSSI waaronder de AP de client erafwipt (50dBm ofzo).
3) zorg voor een goede handover tussen AP's (managed netwerk) waardoor de client zelf niets hoeft te doen.

Ubiquiti AP's kunnen alledrie doen en iets vergelijkbaas is zonder meer beste optie, maar je kunt zonder zoveel uit te geven toch twee van de drie aantikken. Vooral min RSSI instellen is een erg goede. Je moet beetje spelen met de waardes, maar zo kun je zelfs de domste clients weg krijgen van een te zwak signaal.

Of dat kan met je huidige AP's kan ik niet zeggen (je geeft geen typenr op), maar je zou eens moeten snuffelen in de opties.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 20-07-2014 14:39 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Robbaman
Bedankt voor de heldere uitleg. Het klinkt als iets wat me wel gaat lukken. Heb je toevallig een typenummer van een ubiquity AP die 5GHz en de andere features die je noemt ondersteunt?

Een zoekactie via pricewatch wordt ik niet direct veel wijzer van...

De belkin waar ik het over had is een 35 euro routertje waar bij mijn weten geen signaalsterkte of RSSI mee in te stellen is.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je bij Ubiquiti 5GHz wilt moet je stevig in de buidel tasten:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band

Bedenk daarbij ook dat je modem/router beneden niet meedoet in het managed netwerk, dus als je wilt managen je ook beneden een AP nodig hebt. Dus 2 of liever 3 voor een huis.

[ Voor 27% gewijzigd door dion_b op 20-07-2014 20:38 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 17:27
Als je ze voordelig kunt kopen valt het wel mee voor de prijs en kwaliteit.
Ik kan ze inkopen en dan valt de prijs reuze mee heb er zelf de nodige in huis en bij familie ivm grote huizen en dikke muren etc.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• Robbaman
djkavaa schreef op zondag 20 juli 2014 @ 22:40:
Als je ze voordelig kunt kopen valt het wel mee voor de prijs en kwaliteit.
Ik kan ze inkopen en dan valt de prijs reuze mee heb er zelf de nodige in huis en bij familie ivm grote huizen en dikke muren etc.
Haha, ja, maar daar heb ik niet zoveel aan helaas :(

Ik ga denk ik toch maar gewoon de reguliere 2.4GHz APs om ervaring te krijgen met Ubiquiti. Als het allemaal bevalt en het beschreven probleem is opgelost, dan kan ik in de toekomst alsnog uitwijken naar een uitgebreider model. Wellicht ga ik dan direct naar het AC model.

In ieder geval bedankt voor de info, wanneer ik de boel in huis en geconfigureerd heb laat ik wel even weten of het allemaal gelukt is.
Pagina: 1