Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.verhaagen
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 16:14
Best mede tweakers,

Dit is mijn eerste post op de tweakers forums dus ik weet niet of dit op de goede plek is.

even wat informatie:
Ik ga komend jaar beginnen aan een HBO opleiding informatica aan de Hogeschool Leiden.
Nou heb ik hier 2 weken geleden een nieuwe laptop voor gekocht
Dit betreft een Lenovo thinkpad edge e330 met een Intel Core i3-3110M met 16GB werkgeheugen, crucial m4 mSata ssd 128GB (Windows installatie) + 500GB hdd 5400 rpm.

Nu heb ik van de hogeschool een brief gekregen dat de minimale laptop eisen een quad-core processor moet hebben.
Op mijn vorige laptop met een i5-520m ook 2cores/4threads heb ik ook gewerkt met meerdere virtual machine's tegelijk en dit werkte prima.

Nu is mijn vraag aan jullie wat jullie gedachte is over het werken met virtualisatie in combinatie met deze Intel Core i3-3110m of dat jullie advies is om op zoek te gaan naar een nieuwe laptop.

alvast bedankt voor jullie meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:07
het zal er denk ik aan liggen hoe zwaar de virtualisatie scenario's zijn die je gaat draaien. Wat lichte virtualisatie zal best gaan op een i3 met 2 cores, wat zwaardere scenario's zullen wellicht wat te veel zijn om nog een goede performance te halen.

Misschien eens informeren waarom een Quad core vereist is door de school, en of zij denken dat jouw laptop ook zal voldoen. Wij kunnen hier namelijk lastig speculeren over het les programma dat jij gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Misschien is het upgraden van de cpu te overwegen? Dit lijkt nu de grootste bottleneck.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.verhaagen
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 16:14
warhamstr schreef op zondag 20 juli 2014 @ 11:23:
Misschien is het upgraden van de cpu te overwegen? Dit lijkt nu de grootste bottleneck.
ik heb er wel kort geleden even op gezocht en kon hier toen niet heel veel over vinden. weet jij een plek waar die die informatie kan vinden?
moet ik dan het complete moederbord vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Als de cpu in een socket geprikt zit kan die ws gewisseld worden. Welke cpu's suported zijn vind meestal in de maintenance charts van Lenovo

Er kan vrij veel zo te zien:

YouTube: Quad-core i7 laptop with SSD for less than $1k (CPU, SSD, memory upgrade Lenovo E330)

Maar dan niet zoals deze gekkie de oude thermalpaste hergebruiken ofc :X

[ Voor 50% gewijzigd door warhamstr op 20-07-2014 11:48 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Virtualisatie met een Core i3-3110m gaat echt geen enkel probleem vormen, dat ding heeft twee vlotte cores, hyper threading en vt-d (instructieset voor virtualisatie). Geheugen is meestal een grotere bottleneck, en met 16GB zit je daar riant voor een notebook.

Op het moment dat je met bijv. virtualbox / vmware / hyper-v één VM tegelijk draait, en niet ook nog eens tientallen services en applicaties in je host OS het draaien ga je geen verschil merken tussen 2 core of 4 core. Daarnaast heeft de i3-3110m ook nog hyperthreading, dus multithreading is niet echt een probleem.
Ik denk dat je er in de praktijk met gemak 3 vm's op kan draaien, mits je zoveel mogelijk zwaardere applicaties op je host OS afsluit. Dus niet outlook, visual studio, chrome met 10 tabbladen open en een skype verbinding open en dan nog eens twee vm's gaan starten.

Ik zou me er totaal geen zorgen om maken. Prima laptop gekozen hoor.

Mocht je last krijgen van traagheid, dan zou je er altijd nog een relatief kale linux installatie naast kunnen zetten die je puur gebruikt om vm's te draaien, maar ik verwacht niet dat dat nodig is.

Ik draai hier overigens met gemak 5 vm's op een intel nuc met i5-4200u cpu. Het hoeft allemaal niet te vlammen als het voor studie en ontwikkel-doeleinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zou eerlijk gezegd gewoon afwachten en kijken wat in praktijk nodig is.

Als iemand die betrokken is bij het opstellen van minimale specs voor een en ander (ivm werk) kan ik je vertellen dat het zo goed als onmogelijk is om een sluitende minimale spec te geven dat enigszins begrijpelijk is voor de leek en anderzijds genuanceerd echte performance requrements raakt. Wat je dan doet hangt af van of doelstellingen voor marketing zijn (zoveel mogelijk shit verkopen - dan stel je de specs zo laag mogelijk in) of voor support (verantwoordelijk om shit te laten werken). In dat laatste geval ben je erg conservatief en stel je specs zodanig hoog in dat *alles* wat eraan voldoet zeker zal werken, ook al is dat totale overkill.

Bedenk dat een Core2Quad Q6600 ook een quadcore is, maar dat jouw i3 dermate veel sneller is dat het ook multithreaded toepassingen waarschijnlijk sneller af zal handelen. Naar de OS toe zullen beide 4 cores rapporteren (want HT bij i3 en niet bij Q6600), dus softwarematige issues hoef je niet te verwachten.

Maw denk dat het goed mee zal vallen. Ik vermoed dat het hier vooral gaat om programmeeroefeningen waar je multithreaded moet werken en dus die cores voor de OS beschikbaar moet hebben. Als het alleen om functionaliteit gaat is HT meer dan goed genoeg, pas als het gaat om brute performance heb je echte cores nodig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heehee,

ik heb even een hele andere vraag. Ik wil een kleinere laptop kopen voor mijn opleiding. Nu was ik aan het kijken naar een i5, maar vroeg me af of een i3 processor ook goed genoeg is. Het scheelt namelijk best wel veel geld voor iemand met weinig inkomen zoals ik. Ik hoop dat jullie hier meer over weten. Het enige wat ik met de i3 makkelijk wil kunnen doen is internetten (meerdere tabbladen), meerdere office bestanden tegelijk openen. En sommige muziek download en een klein onprofessioneel fotobewerk programma.
Alvast bedankt! :)

Groetjes Caylee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:07

Nemesizz

Untouchable

Een i3 is voor dat soort dingen snel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenT16
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-01-2023
Ik draai op mijn dual core I3 ook makkelijk 2 Vm's ik denk dat het RAM geheugen belangrijker is maar dat heb je er ook wel voldoende inzitten.
Pagina: 1