Toon posts:

CPU koeling problemen met warm weer (vanaf 28C buiten)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb begin juni een nieuwe computer gekocht en in elkaar gezet, alles werkte geweldig totdat we het geweldige weer kregen van 30 graden celsius. De core van de CPU bereikt onder stress, normaal gesproken, een maximum van 61~63 graden celsius, maar met dit warme weertje heb ik 69 graden celsius gezien als een top punt terwijl hij de 70 graden celsius niet mag raken. De GPU heeft

Mijn vraag is dus aanbevelingen om mijn processor beter te koelen.

Hier is een link naar een afbeelding(~1 MB) van mijn PC met wat pijltjes erbij gezet om aan te geven waar de fans naartoe blazen: https://dl.dropboxusercontent.com/u/6789256/IMAG0213.png
(ik de afbeelding ook enigsinds aangepast omdat de MUGEN heel fel wit was, fel genoeg om last van mijn ogen te krijgen, het resultaat is nogal bizar, maar een stuk vriendelijker voor de ogen)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX 8350 Tray€ 161,50€ 161,50
1Asus M5A97 R2.0€ 72,99€ 72,99
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X€ 256,50€ 256,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 88,-€ 88,-
1Creative Sound Blaster Z (retail)€ 71,47€ 71,47
1Cooler Master Centurion 6 Zwart€ 61,-€ 61,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 33,75€ 33,75
1Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz CL10€ 69,95€ 69,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,75€ 12,75
1Samsung 840 series EVO Desktop kit 250GB€ 131,97€ 131,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 959,88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die koeler moet die CPU makkelijk koel houden. Kan je de koeler reseaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:50

D4NG3R

kiwi

:)

Je temperatuur is gewoon acceptabel.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 20:34:
Die koeler moet die CPU makkelijk koel houden. Kan je de koeler reseaten?
Dit heeft geen verschil gemaakt. Normaal is de CPU ook goed koel, wanneer het niet zulk warm weer is.
D4NG3R schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 20:35:
Je temperatuur is gewoon acceptabel.
Een graad onder het toegestaan maximum is acceptabel? Toen de CPU de 69 graden celsius raakte stopte ik het spel, daarvoor klom het langzaam omhoog vanaf zo'n 65 graden celsius. In ongeveer een kwartier van is hij van 64 naar 69 graden celsius omhoog gegaan. Het lijkt mij niet vreemd te denken dat hij ook de 70 graden celsius had kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Die dingen zijn heethoofden en met dit weer vind ik het niet vreemd dat je rondom de tcase zit met de temperaturen. Nee 70 - 75c is geen probleem, met de stock koeler raken die dingen gewoon snoeihard de 80c aan met dit weer.

Hoe staat je bios ingesteld qua cool'n'quiet en andere ventilator opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 21:00:
Die dingen zijn heethoofden en met dit weer vind ik het niet vreemd dat je rondom de tcase zit met de temperaturen. Nee 70 - 75c is geen probleem, met de stock koeler raken die dingen gewoon snoeihard de 80c aan met dit weer.

Hoe staat je bios ingesteld qua cool'n'quiet en andere ventilator opties?
In eerste instantie had ik de opties staan op automatisch, minimum van 600 RPM. En een turbo modus voor de chassis fan. Later, omdat iemand er naar vroeg, heb ik die opties uitgezet zodat ze altijd op hun maximum draaien. Dit maakte in het gebruik geen verschil. Tijdens het uitproberen lette ik ook op de RPM, die dezelfde waarden had als automatisch en dus concludeerde ik dat de fans al op hun maximum draaide bij het gamen.

Ik zal ook maar gelijk vermelden dat ik hier persoonlijk weinig ervaring mee heb. Mij is door een vriend verteld dat de CPU de 70 niet mag raken, dezelfde vriend heeft mij geholpen met componenten uitkiezen.

Een temperatuur van 70 ~ 75 graden celsius is dus echt geen probleem?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2014 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Idd... weinig aan de hand, dat zijn helemaal geen spannende temperaturen voor die cpu... Mijn Intel 3870K draait met dezelfde koeler en was net tijdens het gamen ook 66 graden... met wat koeler weer is dat net onder de 60.

Ik vraag mij ook een beetje af waar jij die treshold van 70 graden vandaan hebt? Als het goed in de 80 gaat lopen dan moet je je pas zorgen gaan maken... in de 90 is pas reden voor echt paniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MicGlou schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 21:10:
Idd... weinig aan de hand, dat zijn helemaal geen spannende temperaturen voor die cpu... Mijn Intel 3870K draait met dezelfde koeler en was net tijdens het gamen ook 66 graden... met wat koeler weer is dat net onder de 60.

Ik vraag mij ook een beetje af waar jij die treshold van 70 graden vandaan hebt? Als het goed in de 80 gaat lopen dan moet je je pas zorgen gaan maken... in de 90 is pas reden voor echt paniek.
Dat is bij Intel zo, bij AMD ligt het anders ( als ik het me goed herinner.) Maar goed, ik heb nog nooit een CPU kapot zien gaan van de hitte. Als het echt erg word gaat hij vanzelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 21:11:
[...]

Dat is bij Intel zo, bij AMD ligt het anders ( als ik het me goed herinner.) Maar goed, ik heb nog nooit een CPU kapot zien gaan van de hitte. Als het echt erg word gaat hij vanzelf uit.
Ligt niks anders, AMD levert waardeloze koelers bij deze heethoofden, en hanteerd toch een lagere tcase als Intel. Mag je mij vertellen hoe ze dat willen rechtvaardigen ;) .

70c mag geen problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 21:13:
[...]

Ligt niks anders, AMD levert waardeloze koelers bij deze heethoofden, en hanteerd toch een lagere tcase als Intel. Mag je mij vertellen hoe ze dat willen rechtvaardigen ;) .

70c mag geen problemen opleveren.
Ik dacht dat AMD's minder hoge temps konden hebben? Nou ja, zoals ik al zei, kapot zal hij niet gaan. En op zich is de stock koeler niet heel slecht, maar worden de FX's gewoon heel heet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed om te weten dat 70c geen probleem is!

En voor de duidelijkheid: Een vriend heeft mij geholpen met componenten samen te stellen en vertelde mij dat de CPU geen 70c mag raken.
Daar heb ik mijn treshold vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:37

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat wisselt per CPU, sommige Intels wil je je al zorgen om maken tegen de 65, maar Intel had ook reeksen (herinnert iemand zich prescott nog?) die makklijk 90 graden werden. Elke architectuur, elke generatie is weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk staat je vcore op auto in je UEFI, vaak is dat 1.420 vcore, zet deze eens op 1.370V en stress je setup eens met prime95, wellicht dat je loadtemp ook in deze warme periode met een graad of 3 zal afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:59

Nemesizz

Untouchable

Met welk programma meet je trouwens je temperaturen?

Ik vraag het maar even, want sommige programma's lezen bepaalde sensors niet goed uit. Ook moet je soms bij bepaalde CPU's niet naar de core temperatures kijken maar naar 'package' (bij bepaalde CPU's word 'core' dan verkeerd uitgelezen en geeft te hoog of te laag aan).

(offtopic)
maar Intel had ook reeksen (herinnert iemand zich prescott nog?) die makklijk 90 graden werden
Ja die ken ik nog wel, heb er zelfs nog 1 in de kast liggen, ding werd idle al 45 tot 50ºC en beetje 'normale' load (dus niet een benchmark met non-stop 100% load) haalt zo'n ding makkelijk 70ºC, en dat was nog maar de 2,8Ghz variant. De 3,8Ghz kon met de stock cooler niet eens normaal draaien, ging throttelen onder load >:) .
(zo'n ding moet ik hebben voor de wintermaanden!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-10 19:26
70 graden op een FX CPU is niet gezond voor lange tijd. Probeer inderdaad zoals fishmell zei je voltage manueel in te stellen in de BIOS en eventueel turbo uit te zetten. Stel je kloksnelheid manueel in op 4 GHz en voltage rond 1.35 V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-04 21:43
Ik vind 70 graden met deze koeler toch wel veel ondanks dat het 30 graden is
Ik zou je koeler eens opnieuw mounten
want ik dacht dat die koeler toch niet ver zat van een waterkoeling qua temps

ik haal 60 graden op de heetste core en laagste core was 51 graden en max package watt verbruik was 124.67 watt met fans op medium snelheid

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Temp van de cores is wat anders als die van de package.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
70 graden zal hij nooit lang blijven aangezien de FX-8350 bij precies die temp gaat downclocken. Dit gebeurt in fases van 1500 MHz voor 3-4 seconden. Dan is ie weer 2 graden koeler en begint het weer.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04:19

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ondanks dat de temperatuur prima kan, vind ik deze iets aan de hoge kant voor een Mugen. (Waarom heb je deze trouwens weg gehaald op je foto?)

Als je het nog niet had, haal een spuit arctic MX4, haal de koeling even los, maak goed schoon met een vochtige doek, evenzo de CPU, alle koelpasta er af.

Reseat de heatsink met MX4 als koelpasta, probeer deze zoveel mogelijk in 1x goed op z'n plek te zetten, dan de heatsink weer goed vast zetten.

Ter vergelijking, na een halve dag Prime95 is mijn PhenomII X6 nog geen 65 graden. Ik heb een Arctic Freezer 13 Pro als koelblok.

[ Voor 12% gewijzigd door Firesphere op 20-07-2014 16:54 ]

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Wat een onzin lees ik hier. 70 graden is voor een AMD idd aan de hoge kant. (gevaarlijk is iets anders, want hij throttled toch automatisch wanneer hij zijn treshold overschrijdt)

Mijn FX8350 draait nu (idle) 35 graden Celsius, luchtgekoeld op 4,2Ghz. (Cooler Master V8 koeler, gemodificeerd met een Cooler Master Excalibur ventilator, die nu idle met 1222 rpm draait) Maar ik heb wel even een extra ventilator op mijn kast gezet om de chipset en de VRMs wat meer airflow te geven. Omdat dat hele zaakje tóch een beetje te warm werd naar mijn idee.

[ Voor 8% gewijzigd door Phaerion op 23-07-2014 21:08 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Pagina: 1