Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszna
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 23:52
Beste tweakers,

Bij deze wil ik vragen of er iemand is die mij kan adviseren wat ik nu het beste kan doen.

Mijn opstelling:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 278,99€ 278,99
1Asus Sabertooth Z77€ 0,-€ 0,-
1Asus GTX680-DC2O-2GD5€ 0,-€ 0,-
1G.Skill RipjawsZ F3-17000CL9Q-16GBZH€ 154,50€ 154,50
1Corsair Professional Gold AX850€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 433,49

Ik zit met het volgende probleem:
In de BIOS wordt alleen maar de helft van mn RAM herkent.
Ik heb 16Gb totaal verdeeld over 4 sloten, maar alleen de helft word weergegeven in de bios.
Maar als ik naar het tabblad 'Advanced -> Tool -> SPD information' ga, dan zie ik dat daar wel vermeld word dat er in elk slot 4gb ram zit.

Ik heb geprobeerd de settings aan te passen van de cpu en de ram frequentie, maar als ik dan de pc herstart blijft het beeld op zwart en krijg ik pas weer beeld als ik de bios reset.

Ik heb ook geprobeerd het systeem op te starten met alleen 2 slots in gebruik, deze worden dan allemaal wel herkent. Ook als ik de slots omwissel worden ze volledig herkend en ook als ik de repen omwissel blijft alles herkend.

Verder heb ik geprobeerd om de cpu en ram modulen aan te sluiten op een ander z77 bord.
Hier worden dan wel alle modules herkend. het lijkt mij dus dat er iets niet helemaal goed zit met het sabertooth bord.

Ik heb het probleem sinds ik over ben gegaan van lucht koeling naar waterkoeling.
CPU-Z herkent in windows ook alleen maar de helft.
De laatste versie van de BIOS is al geïnstalleerd en ook na een downgrade van de BIOS versie blijft het probleem.
De pinnen van mn moederbord lijken wel allemaal nog gewoon goed, ze zijn nooit verbogen geweest.

Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Wat gebeurd er bij 3 sloten? En al een BIOS reset geprobeerd???

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszna
Bij 3 sloten word ook alleen maar 8gb herkent.

En een bios reset kan ik niet echt doen omdat ik geen losse batterij heb op het moederbord.
Ik heb wel via de achterkant de CLR CMS knop ingedrukt en ingedrukt gehouden meerdere malen.

Edit: Net via het jumpertje op het moederbord de BIOS gereset.
Maar nog altijd herkent de BIOS alleen 8GB

[ Voor 18% gewijzigd door Boszna op 19-07-2014 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Elke stick in zijn eentje in elke slot proberen
Dus 16 tests.
Kijken of er slot/stick combo's zijn die niet werken.

Moederbord kan stuk zijn.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:42
dit geheugen heeft 1,65 volt spanning nodig. Wat zegt het bios over het voltage?

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszna
Ik heb net 16 tests achter de rug en elke keer werd er gewoon geboot en de 4gb herkend.

De bios regelt de voltages automatisch, ik kijk er nu naar en de waardes schommelen van 1.646V tot 1.655V

Edit:
Wat mij op is gevallen, wanneer ik slot A1 en B1 gebruik of A2 en B2 dan word er 8gb herkend, maar wanneer ik slot A1 en A2 gebruik of B1 en B2 dan heb ik alleen 4gb.

[ Voor 31% gewijzigd door Boszna op 19-07-2014 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
Toen je het geheugen in het Z77 moederbord heb getest, heb je toen ook de cpu omgewisseld?
Mischien wat je nog kan proberen, mischien ligt het aan de geheugen controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:14

Onbekend

...

Staan er nog specifieke geheugeninstellingen in de bios ingesteld? Onboard-video, dual-channel e.d.?
Is de geheugensnelheid en timings ook het zelfde als wat voor de geheugenmodules wordt aanbevolen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-09 17:41

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik heb dit zelf ook gehad met een Asus P67 Sabertooth van een vriend (bord is zelfs RMA geweest voor wat anders), bord is gewoon defect. Dit bord gaf ook geen multiplier meer weer in de BIOS is ook erg leuk als je er een 2550k in hebt zitten. Dit is eigenlijk wel typsich voor mij en Asus moederborden ik blijf er zelf ook ver van weg.

Alles wat wij toen geprobeerd hebben is:
-andere CPU
-Ander RAM (merk/snelheid/grootte)
-Combinaties van RAM en sloten
-Bios update

CPU zit nu in een P8P67 en draait perfect zonder enige problemen.

[ Voor 10% gewijzigd door DarkBlaze op 20-07-2014 13:04 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Dat windows niet alle RAM detecteert duidt in 90% van de gevallen op de CPU (verbogen pinnetje oid.), of een verkeerde OS versie, (dat is hier niet aan de orde). Maar aangezien de CPU wel naar behoren werkt in een ander systeem, vermoed ik je mobo. Wellicht je socket beschadigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En niet onbelangrijk bij Asusborden, heb je al eens gekeken of die modules op de QVL staan, Asusborden zijn redelijk kieskeurig met RAM, misschien dat hij daarom loopt te buggen.
Pagina: 1