Het is voor mij de hoogste tijd om een nieuwe PC samen te stellen. Het is al veel te lang (een jaar of tien!?
) geleden dat ik net verschenen spellen fatsoenlijk kon spelen, dus ik wil mijn achterstand graag inhalen
Al blijven UT2004 en CS:S natuurlijk prima games, maar dit terzijde...
Ik heb de afgelopen weken flink rongestruind op Tweakers (BBG en dit subforum) en andere websites, en ben tot onderstaande configuratie gekomen.
Het systeem gaat als allrounder worden ingezet (office, internet, films/muziek) maar wordt vooral gebouwd om (actuele) games te kunnen spelen. Qua games kan gedacht worden aan de huidige AAA releases (Tomb Raider, Bioshock reeks, Battlefield 4, misschien zelfs een actuele COD om te onderzoeken wat al die ophef nou is
) en wat minder zware titels als CS:GO en Dota 2. Ik speel af en toe ook lichte (indie)games op Steam, maar die zullen sowieso geen probleem zijn. Videobewerking is niet aan de orde. Ik speel op 1080p.
Ik heb mezelf een budget van circa €700 gegeven, maar in feite is dit flexibel. Liever minder dan meer, uiteraard
. Ik wil graag lang (5 jaar 'standaard werkzaamheden') met dit systeem kunnen doen, en ben dan ook bereid om voor een solide processor te kiezen. Over een paar jaar de graka upgraden om zwaardere games te kunnen draaien is dan ook geen probleem, aan SLI/Crossfire ga ik hoogstwaarschijnlijk niet beginnen. Of ik ga de spellen op termijn op lagere settings draaien, ook geen ramp.
Een stil systeem heeft de voorkeur.
Van de standaard randapparatuur (monitor, toetsenbord, muis) en een OS ben ik reeds voorzien.
Ik ben niet van plan te overklokken, met name omdat de meerprijs van een K-cpu plus mobo plus koeler toch relatief fors is en volgens mij niet direct opweegt tegen de winst die hierbij in games gehaald gaat worden.
Lijstje tot dusver:
Toelichting
Ik zou graag jullie commentaar op deze build horen. Heb ik iets over het hoofd gezien? Kan er ergens iets geoptimaliseerd worden?
Tweetal vragen van mijn kant:
Ik heb de afgelopen weken flink rongestruind op Tweakers (BBG en dit subforum) en andere websites, en ben tot onderstaande configuratie gekomen.
Het systeem gaat als allrounder worden ingezet (office, internet, films/muziek) maar wordt vooral gebouwd om (actuele) games te kunnen spelen. Qua games kan gedacht worden aan de huidige AAA releases (Tomb Raider, Bioshock reeks, Battlefield 4, misschien zelfs een actuele COD om te onderzoeken wat al die ophef nou is
Ik heb mezelf een budget van circa €700 gegeven, maar in feite is dit flexibel. Liever minder dan meer, uiteraard
Een stil systeem heeft de voorkeur.
Van de standaard randapparatuur (monitor, toetsenbord, muis) en een OS ben ik reeds voorzien.
Ik ben niet van plan te overklokken, met name omdat de meerprijs van een K-cpu plus mobo plus koeler toch relatief fors is en volgens mij niet direct opweegt tegen de winst die hierbij in games gehaald gaat worden.
Lijstje tot dusver:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4590 Boxed | € 166,90 | € 166,90 |
| 1 | Gigabyte G1.Sniper B5 | € 65,94 | € 65,94 |
| 1 | Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost | € 169,90 | € 169,90 |
| 1 | Cooler Master Silencio 452 | € 52,34 | € 52,34 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 65,42 | € 65,42 |
| 1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 12,75 | € 12,75 |
| 1 | Seasonic S12II-Bronze 520W | € 45,55 | € 45,55 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 89,79 | € 89,79 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 668,59 | |
Toelichting
- CPU De pricewatch: Intel Core i5-4590 Boxed lijkt me futureproof. Ik gebruik momenteel een P7350 CPU en kan daar qua werkzaamheden nog aardig mee uit de voeten, dus ik verwacht dat ik met deze i5 het toch ook wel weer een jaar of 5 moet redden. De pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed kost ongeveer €13 minder, maar de 300MHz upgrade in Turboboost lijkt het me wel waard. AMD is hier eigenlijk geen overweging (single thread performance en TDP).
- Mobo De pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 wordt hier de laatste tijd flink aangeprezen. Ik kan bezuinigen door voor de pricewatch: ASRock B85M Pro4 te gaan, maar juist de betere geluidschip van de Sniper spreekt me aan.
- GPU De 7950 lijkt nu onbetwist de beste prijs/kwaliteit verhouding te hebben. Een andere optie is om tweedehands een 78xx, 79xx of R9 280 op te pikken. Het is lang geleden dat ik echt veel heb gegamed, dus een high-end kaart vind ik te veel van het goede. Eerst maar eens zien of het hedendaagse gamen me nog bevalt, dus vandaar dat een tweedehandsje ook nog een optie is.
- Behuizing De case kan nog wat goedkoper, maar dit model is wel helemaal afgesloten en lekker stil. Daar heb ik dan die meerprijs van €20 wel voor over in verhouding tot bijvoorbeeld de pricewatch: Cooler Master N300 (KKN1, closed)
- RAM Spreekt voor zich. 4GB is wat ik begrijp wat krap voor een hedendaags game systeem, een upgrade naar 16GB kan altijd nog.
- Voeding Deze Seasonic wordt hier veel gebruikt en ziet er degelijk uit. Een modulaire voeding spreekt me ook wel aan, maar dat kost meteen wat meer en binnen dit budget is dat misschien wat zonde.
- Storage Voorlopig is een 256GB SSD voldoende. Ik zet er waarschijnlijk nog een 2TB HDD bij, maar dat kan altijd nog.
Ik zou graag jullie commentaar op deze build horen. Heb ik iets over het hoofd gezien? Kan er ergens iets geoptimaliseerd worden?
Tweetal vragen van mijn kant:
- Een downgrade naar een i3 lijkt me gezien het budget niet nodig en bovendien zonde qua toekomstbestendigheid, hoewel het voor de hedendaagse games niet zo heel veel uitmaakt.
- Ik heb nu geen losse CPU koeler gekozen. De stock koelers van Intel schijnen goed te zijn. Zou er met deze CPU en behuizing een merkbaar verschil in geluid zijn als ik er een pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO bij zet? Sowieso kan dit natuurlijk later altijd nog.
I've got a feeling...