Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Raar verhaal.... schade door bliksem niet aangesloten laptop

Pagina: 1
Acties:

• RavelineMusic
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-03-2022
Hoi Iedereen,

Een vriend van me heeft een boot en op die boot gebruikt hij een laptop om film te kijken. Enkele weken geleden sloeg de bliksem in zijn mast en alle aangesloten apparatuur (o.a. navigatie etc. was kapot.
Ze lagen te slapen en de laptop (Samsung RV720) was niet aan of ergens op aangesloten en lag in een houten kastje.

De laptop is ook gedeeltelijk kapot, hij doet het nog wel, maar:
- usb poorten werken niet meer
- en het scherm is nogal wazig en groen.

Een extern aangesloten beeldscherm werkt prima. Er zit een I3 2310M processor in met geintegreerde video. Heb overigens de drivers al vernieuwd.
Is het zeker dat het beeldscherm kapot is?
En is er enige kans dat ik de usb poorten aan de gang zou kunnen krijgen?

Ergens heeft dat ding toch een kleine stroompiek gehad, denk ik, dus ik vrees enige fysieke schade...

Wie kan mij goede raad geven?

Groet, Johan

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-11 13:34

thof

FP ProMod
Is het niet zo dat er bij een biksem inslag er een electrisch- of magenetisch veld ontstaat, waardoor de apparatuur in de omgeving van de inslag een opdonder krijgt?
(...)
Het is een elektromagnetisch veld. En dat is heel iets anders. De bliksem is niet magnetisch, en maakt ijzer ook niet magnetisch. Door een blikseminslag wordt een sterk elektromagnetisch veld neergezet dat in de omgeving alle moderne elektronika kan verwoesten. De losgetrokken snoeren fungeren als een antenne voor dit elektromagnetische veld. Dit is alleen van toepassing op een inslag in de onmiddellijke omgeving. Is de inslag wat verder weg in het elektrisiteits of telefoonnet dan geven de grondkabels die enorme stroomstoot door naar uw woning. In dat geval is uw apparatuur naar de knoppen door de enorme overspanning, en niet door het elektromagnetisch veld. Tegen een inslag verder weg kunt u zich dus enigszins beveiligen door de stekkers eruit te trekken.
(...)
Bron: http://kassa.vara.nl/vraa...liksem-inslag/cpagina/75/

Denk overigens niet dat de laptop nog te repareren valt. Er kan zoveel kapot zijn gegaan dat er geen beginnen aan is. Wellicht iets voor de reisverzekering?

[ Voor 80% gewijzigd door thof op 19-07-2014 17:48 ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Ja volgens mij wel.. Laatst zelf ook gehad.. Decoder en oven kapot :( terwijl ik altijd bij extreme omweer alle stekkers eruit haal. Dus ook die nacht.

Vergeet UTP kabel btw ook niet uit de pc te halen ;) anders heft het nog geen zin ;P

[ Voor 26% gewijzigd door Marsjee op 19-07-2014 17:43 ]

• RavelineMusic
Ja, de schade aan de laptop bevestigt het bovenstaande wel....

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
thof schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 17:38:
Wellicht iets voor de reisverzekering?
De polis die ik pas doornam, dekte alleen geboekte overnachtingen. Daar zal een boot niet onder vallen.

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:55
Hmm, dus de stroom van een Cmos batterij is dus toch genoeg om de EMP van een inslag effect te laten hebben?

Kan dit vallen onder een inboedelverzekering?
Of moet dat echt een onverklaarbaar huis zijn?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
USB poorten defect is moederbord defect, is eigenlijk einde laptop. Het is wel te vervangen maar tenzij je het zelf gaat doen is het bij de meeste bedrijven zodanig duur dat een nieuwe laptop een betere keuze is.

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-11 20:48

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

RemcoDelft schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 17:53:
[...]

De polis die ik pas doornam, dekte alleen geboekte overnachtingen. Daar zal een boot niet onder vallen.
ik heb ook een keer schade op de boot gehad. als je bijvoorbeeld in een haven hebt gelegen een dag eerder. dan zou je op die manier kunnen regelen met reisverzekering. ik heb toen mij telefoon wel vergoed gekregen. maar was ook maar de eerste keer sinds 5 jaar dat ik aanspraak maakte op verzekering.

If water polo was easy, it would be called football

• RavelineMusic
Nou, de laptop viel gelukkig wel onder de verzekering. Maar ik vind het jammer om hem weg te gooien. Vandaar mijn vraag of er misschien nog wat te redden is. Moederbord vervangen is nou niet echt interessant, duur en veel werk.
Nog iemand goeie ideeen?

grt, Johan

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
De gemiddelde consument / gebruiker, kan dit simpelweg vergeten.
De schade zal vrijwel zeker in het moederbord zitten, omdat bijna alle aansturing daar vandaan komt, en het het meest kwetsbare deel van het pc is.

Ga er maar vanuit dat je er erg weinig mee kan doen om deze machine te fixen.
Mogelijk kan je wat onderdelen uit de machine schrapen waar je nog wat mee denkt te kunnen, en de rest gewoon wegflikkeren.

Of het ding met klachtomschrijving aanbieden op vraag & aanbod, voor de liefhebber die wat componenten nodig heeft ;)

• RavelineMusic
ok, thx allemaal voor de reacties. Ik heb wel een aantal keren een laptop opengeschroeft (fan vervangen etc.) maar en moederbord vervangen, brr, da's wel echt heel veel prutswerk. Er staat wel een mooi filmpje hiervan op youtube, maarre... toch maar niet.

Anyway, ik zal zoals Nick zei het ding strippen en de rest dumpen. Nogmaals bedankt allemaal voor de reacties!

groet, Johan
Pagina: 1